IBUNDA'S DELIGHT

Khamis, 5 Mac 2015

Super Mom! # Alat tulis


Perghh,

Ini pencil case untuk kali yang ke dua. Yang pertama, hilang tanpa dapat dikesan. Selalu saya set dalam kepala sebelum beli apa-apa alat tulis untuk anak, JANGAN BELI YANG MAHAL! Sebab?

Yang mahal, terutama yang ada gambar frozen, Ben 10, transformer, haa...jenis ini menarik minat pelajar lain dan kemungkinan untuk hilang amatlah cerah.

Yang mahal, terkilan juga jika hilang. Nak pula ibubapa yang anak ramai, rasa nak pitam bila tengok harga seunit pensil case!

Anak yang masih bersekolah rendah, nak nak pula yang tahap 1 (darjah 1-3) masih belum pandai menjaga alatulis sendiri. Jangan terkejut jika hari ni semua pencil, pemadam, pembaris semuanya ada. Balik sekolah, ada yang hilang. Bila di tanya,

"Tadi ada...."

Jangan marah, pesan baik-baik next time hilang, mama potong duit sekolah. InsyaAllah, berkesan.


Isnin, 23 Februari 2015

Panas ekstrem!


Memang panas terik sejak kebelakangan ni. Jika tidak ada urusan kerja antara jam satu tengahari hingga tiga petang, konfem aku lebih suka duduk dalam rumah sambil up date blog. Buat stok entri untuk sebulan. Eh!

Sepanjang musim panas ekstrem ni, aku perasan aku minum air lebih banyak dari biasa. Air suam, air tak suam, air tebu, air kelapa, air barli ais, semua aku bedal. Sepanjang dua jam aku berada diluar rumah, pantang nampak orang jual air tepi jalan, konfem aku berhenti beli. Sampai akak yang jual air pun dah kenal muka aku.

Korang jaga kesihatan ye. Minum banyak air. Mandi kerap dan jika tiada kepentingan, kurang kan aktiviti di luar rumah. Semoga kita tabah dan tenang menghadapi apa jua ujian.


Panas ekstrem melanda negara, boleh bawa maut
22 Februari 2015 1:35 AM


KUALA LUMPUR 21 Feb. – Musim panas ekstrem yang dijangka melanda negara minggu depan boleh memberi tekanan fizikal kepada tubuh badan dan kesihatan manusia termasuk menyebabkan kematian seperti strok haba.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah berkata, orang ramai harus mengambil langkah berjaga-jaga kerana cuaca kering dan berpanjangan bukan sahaja memberi kesan kepada ekosistem dan kawasan pertanian, tetapi membahayakan kesihatan.

“Perubahan iklim ini akan menjejaskan sumber bekalan air yang selamat lalu meningkatkan kes-kes bawaan air dan makanan serta cirit-birit. Penyakit berkaitan sistem pernafasan dan kardiovaskular juga meningkat.

“Kes penyakit denggi pula akan meningkat kerana masyarakat menyimpan air di dalam bekas simpanan yang tidak ditutup malah cuaca panas juga merangsang pembiakan nyamuk dan replikasi virus dalam nyamuk,” katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan tentang negara ini dijangka bakal berdepan cuaca panas melampau bermula minggu depan sehingga awal April ini berikutan fenomena Ekuinoks yang menyebabkan matahari berada tepat di atas garisan khatulistiwa.

Tambah Dr. Noor Hisham, semua orang berisiko menjadi mangsa cuaca panas tetapi terdapat kumpulan yang lebih cenderung terkesan akibat perubahan iklim tersebut.

“Mereka yang terbabit dengan kegiatan aktiviti fizikal di luar seperti buruh, peladang, ahli sukan, tentera, polis dan lain-lain lebih berisiko kerana mereka terdedah kepada cuaca panas.

“Orang dewasa berusia 40 tahun ke atas mempunyai risiko 10 kali ganda berbanding mereka yang lebih muda. Kanak-kanak berusia lima tahun, penghidap penyakit sistem pernafasan, darah tinggi, jantung, kencing manis dan kelenjar tiroid juga antara kumpulan yang berisiko tinggi,” katanya.

Sementara itu, pakar kesihatan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Prof. Dr. Jegan Thanabalan berkata, cuaca panas melampau juga boleh menyebabkan strok haba yang boleh membawa maut khususnya kepada kanak-kanak dan orang tua.

“Masalah kekurangan air dalam badan adalah yang paling bahaya semasa cuaca kering dan panas kerana perubahan kandungan garam galian dalam badan boleh menyebabkan strok haba berlaku.

“Minum banyak air suam, air isotonik dan hadkan aktiviti luar yang terdedah kepada cuaca panas terik,” katanyah me


Sabtu, 21 Februari 2015

Honey-water recipe!


Satu sudu teh madu, campur dengan segelas air suam. Khasiatnya? Baca artikel yang aku share di bawah. Aku dah mulakan. Korang bila lagi. Tak susah.

Oh ya, madu yang dicampur dengan segelas air, tidak memanaskan badan. Tetapi jika korang telan sesudu teh madu, then minum air, memang panaslah badan korang kelak. So, jangan salah amalan dah le ye.

Here are some of the great benefits you can get:
  • Honey-water regulates digestion, meaning it is a great solution to the “lazy-intestine” issue.
  • It also strengthens your immune system, helps in the treatment of colds, bronchitis, and eliminates excess mucus in lungs.
  • Honey-water flushes parasites out of the digestive tract and prevents their multiplication. It can also eliminate the toxic buildups in the intestins.
  • In the initial phase of the treatment you may notice that your waist line has increased, but do not panic. This is because the waste materia (feces) in your body becomes softer and expands, which is a sign that your body has started eliminating the waste products.
  • This means that the cleansing process has already started, and that your body has more power to fight bacteria, viruses, fungi.
  • Your colon works properly. Honey-water restores its micro flora and flushes any microorganisms out.
  • This combination regulates uncontrolled night urination. Honey absorbs excess water, meaning your kidneys function properly, without being overworked.
Dosing

Drink your honey-water in the morning before you eat or drink anything. This is an excellent prevention against many ailments. Drink it without any breaks. Stomach valves open quickly and the water enters your digestion tract, and later it water enters the blood stream.

Experts suggest that you drink honey-water in the morning and before you go to bed. Honey-water eases kidney function, so you should not worry about any problems that may occur if you drink it in the evening.

Always drink your honey-water freshly prepared

Use the same combination to clean your face. It will make your skin soft and smooth, giving you a better skin complexion. Honey-water is the oldest, and yet the most popular skin care product.