IBUNDA'S DELIGHT

Sabtu, 21 Mac 2015

Certot - Demam mengejut!



Jam dinding dah hampir mencecah ke angka sebelas malam. Sejurus selepas meletakkan anak kecil di tempat tidurnya, Sara baring di atas tilam. Tulang belakangnya terasa lega yang teramat setelah hampir satu jam, memujuk anaknya untuk tidur. Nikmatnya dapat merehatkan badan, hanya Allah yang ketahui.

Dingin sejuk malam itu dirasakan lain dari malam sebelumnya. Sara pusing ke kiri memandang wajah anak kecil yang baru berusia setahun sebulan. Sedapnya dia tidur. Malas Sara nak ambil tahu rasa tak sedap hati yang dirasakan tadi. Untuk saat ini, Sara amat menghargai nikmat dapat merehatkan badan. Dia nak menikmati saat ini sepuasnya tanpa ada apa-apa masalah.

Selimut di tarik hingga ke paras bahu. Sejuk sangat. Itu yang Sara rasa pada saat ini. Tiba-tiba, badan Sara rasa gigil. Mula-mula sedikit. Tetapi, semakin lama, semakin kuat rasa gigil yang di alami. Sara bangun, capai baju sejuk yang sedia tersangkut di kepala bangku. Sara tidur di atas karpet di depan katil, untuk elakkan dirinya terdedah terus kepada alat penghawa dingin.

Selimut telah ditarik hingga ke paras kepala. Baju sejuk telah disarung. Namun rasa sejuk makin kuat dirasai hingga menggigil badan Sara. Sah, Sara terkena demam secara tiba-tiba. Pada saat ini, hanya dirinya dan anak kecil yang sedang nyenyak tidur berada di rumah pada malam itu. Suaminya out station atas urusan kerja.

Allah.

Itu sahaja yang terlintas dalam kepala Sara. Hanya Allah yang dapat membantunya. Tak putus-putus zikir terucap didalam hati. Semoga menjadi pengubat buat dirinya. Dengan kederat yang masih ada, walaupun dalam keadaan terhoyong hayang, Sara bangun menghala ke dapur. Pati delima di capai dari rak. Terketar-ketar tangannya ketika cuba menyuapkan sudu ke mulut. Dua sudu pati delima dan setengah gelas air kosong di telan. Itu sahaja yang ada di dalam rumahnya. 

Sara kembali baring berselimut didalam biliknya. Syukur sangat, ketika dirinya sedang sakit kuat, anak kecilnya masih nyenyak tidur. Sesungguhnya, hebat perancangan Allah. Jauh di sudut hatinya, biarlah anak kecilnya itu nyenyak lena sehinggalah dirinya pulih kembali.

Entah jam berapa dia terlelap. Berpeluh satu badan ketika Sara terjaga dalam jam enam pagi. Demamnya dah kurang. Hilang rasa sejuk menggigil yang di alaminya. Sara bangun dan sekali lagi dia mengambil dua sudu pati delima sebagai ganti ubat demam. Sara nak cepat sembuh. Ada amanah yang perlu dia jaga. Dan alhamdulillah, Allah Maha Mendengar. 



Ahad, 15 Mac 2015

Super Mom! #Welcome School Holiday!




Cuti sekolah ni, konfem mak ayah dah plan, mana nak bawa anak bercuti. Kalau tak bawa bercuti pun, paling tidak pasti dah plan nak bawa anak sekadar 'jalan-jalan tengok alam'. Tak lah anak bosan asyik lepak dalam rumah saja kan.

Thru my pengalaman, pastikan anak-anak dah makan sebelum memulakan perjalanan. Banyak kelebihannya. Tak perlu kita bersesak di restoran makanan, anak tak meragam dan program 'jalan-jalan tengok alam' kita berjalan dengan lancar tanpa sebarang masalah. 

Selamat bercuti korang. 



Khamis, 5 Mac 2015

Super Mom! # Alat tulis


Perghh,

Ini pencil case untuk kali yang ke dua. Yang pertama, hilang tanpa dapat dikesan. Selalu saya set dalam kepala sebelum beli apa-apa alat tulis untuk anak, JANGAN BELI YANG MAHAL! Sebab?

Yang mahal, terutama yang ada gambar frozen, Ben 10, transformer, haa...jenis ini menarik minat pelajar lain dan kemungkinan untuk hilang amatlah cerah.

Yang mahal, terkilan juga jika hilang. Nak pula ibubapa yang anak ramai, rasa nak pitam bila tengok harga seunit pensil case!

Anak yang masih bersekolah rendah, nak nak pula yang tahap 1 (darjah 1-3) masih belum pandai menjaga alatulis sendiri. Jangan terkejut jika hari ni semua pencil, pemadam, pembaris semuanya ada. Balik sekolah, ada yang hilang. Bila di tanya,

"Tadi ada...."

Jangan marah, pesan baik-baik next time hilang, mama potong duit sekolah. InsyaAllah, berkesan.