Resepi agar-agar buah naga tanpa bahan pewarna

Resepi agar-agar buah aku tercipta bila satu hari di bulan puasa, aku tengok ada sebiji buah naga dalam peti sejuk. Nak potong makan untuk berbuka, mesti tak cukup sebab 'askar' aku di rumah ramai. Dari jadi perang berebut makanan, fikir punya fikir apa aku nak buat supaya semua orang dapat makan dengan puas, akhirnya tercetus idea agar-agar buah naga.

Nak buat pun tak susah. Senang tak banyak pantang larang. Sambil tunggu ayam masak kurma siap, aku potong kecil buah naga merah. Habis merah tapak tangan dengan pewarna asli. Aku dah terbayang dah mesti cantik hasil rupa agar-agar nanti. Kat rumah aku memang simpan stok serbuk agar-agar clear/original (tanpa warna). Senang bila mood kerajinan muncul, aku nak buat pencuci mulut.

Sebab masa tu nak hidangkan ketika buka puasa, aku guna loyang kek saiz 7x7. Senang nak potong ikut saiz kegemaran. Jika tak, aku lebih suka isi dalam bekas tupperware saiz kecil. Susun bagi penuh dalam peti sejuk. Kalau nak makan, ambil satu dan makan sambil tonton movie kegemaran. Korang cubalah resepi aku ni ya.

AGAR-AGAR BUAH NAGA

Sebiji buah naga merah.
1 paket agar-agar serbuk asli/original
Gula (Ikut sukatan di paket agar-agar. Aku kurangkan sukatan gula.)
Air (Ikut sukatan di paket agar-agar.)
Loyang atau bekas.

CARANYA

Potong buah naga kecil-kecil, letak dalam bekas, tutup dan simpan dalam peti sejuk. Ini untuk elakkan buah naga tiba-tiba hilang tinggal bekas kosong. Dalam periuk, masukkan air, gula dan serbuk agar-agar. Masak sehingga gula hancur dan agar-agar mendidih. Tutup api dan biarkan suam seketika.

Tuang agar-agar suam tadi ke dalam loyang. Letak buah naga yang dah di potong tadi. Betulkan kedudukan buah menggunakan sudu. Biar sekata kedudukan buah naga. Macam dalam gambar aku tu. Simpan dalam peti sejuk. Bila agar-agar dah ready, potong kecil dan bolehlah letak dalam pinggan.

Cantik tau warna merah asli dari buah naga ni. Sejuk je bila agar-agar lalu kat tekak. Tak sedar dah berpotong aku makan. Kalau korang ikut sukatan air seperti yang disarankan, konfem elok kejadian agar-agar korang. Selamat mencuba.

Post a Comment

No proper ID, no proper comment, down you go the spam drain. Receiving happy vibes!

Terbaru Lebih lama