GreenAppleKu : Islam kerana agama? kerana kaum? kerana hendak berkahwin atau kerana telah mendapat hidayah? Yang pasti, Islam adalah agama untuk semua terutama kepada mereka yang telah mendapat hidayah dan memahami apa itu Islam serta menjalankan apa yang telah di wajibkan dan meninggalkan apa yang telah di larang. Cerita di bawah (sumber-i luv islam) wajar kita kongsi dan fikir bersama..
Aku berasal dari keluarga yang serba sederhana.

Alhamdulillah, aku dilahirkan oleh ibuku yang beragama Islam.

Aku diberi didikan yang sempurna dalam pelajaran.

Namun, aku kekurangan satu perkara yang amat besar dan penting buat diriku, iaitu didikan agama.

Bukan maksudku ibu dan bapaku tidak mendedahkan langsung mengenai agama Islam kepadaku.

Mereka mengajarku cara mengerjakan solat, berpuasa di bulan Ramadhan dan perkara-perkara asas yang perlu aku tahu sebagai seorang Islam.

Akan tetapi, kami sekeluarga tidak mengerjakan ibadah yang terpenting sebagai hamba-Nya, iaitu solat yang merupakan tiang agama.

Lalu aku membesar sebagai seorang yang boleh dikatakan bijak dalam pelajaran, tetapi tidak mengerjakan solat.

Sewaktu bulan Ramadhan, kami sekeluarga berpuasa, kami tunaikan zakat, tetapi kami tidak menunaikan solat. Bapa dan abangku yang sepatutnya wajib menunaikan solat Jumaat, tidak menjalankan tanggungjawab mereka. Hari demi hari, kami hanyut dengan kenikmatan dunia.

Kakakku yang sudah menjadi seorang remaja,kini mula membuka auratnya. Memakai pakaian yang ketat, nipis dan menampakkan bentuk tubuh serta tidak memakai tudung sepertimana digariskan syariat.

Pergaulannya pula semakin bebas walaupun berkali-kali ditegur oleh kedua ibubapaku.

Hari demi hari, aku juga meningkat dewasa. Kini, aku berada di sekolah menengah.

Aku sentiasa menjadi pelajar terbaik tingkatan di sekolahku. Aku gembira kerana dapat membanggakan keluargaku terutamanya ibu dan bapaku.

Oleh kerana suasana kampungku di mana remaja-remaja bergaul bebas, tidak menutup aurat dan sebagainya, aku juga sebagai hamba Allah yang amat jahil tidak lepas daripada melakukan perkara yang sama.

Aku tidak menutup aurat dengan tidak memakai tudung. Kawan-kawanku pula ramai yang memakai tudung, akan tetapi memakai pakaian yang ketat dan berlengan pendek.

Suatu hari, aku dan kakakku menyertai sebuah kelab kesenian dan kebudayaan, di mana kami semua diajar pelbagai jenis tarian tradisional yang terdapat di Malaysia.

Kami berdua semakin bergiat aktif dalam bidang ini dan melakukan pelbagai persembahan di seluruh Malaysia.

Aku dan kawan-kawanku sangat rapat antara satu sama lain, boleh dikatakan kami sudah seperti adik-beradik.

Namun, semasa aku berada di Tingkatan 4, aku tidak terlibat lagi dalam kelab kebudayaan itu. Semakin lama, aku semakin tertarik dengan imej bertudung.

Lalu aku mula memakai tudung dan memakai pakaian yang berlengan panjang. Walaubagaimanapun, aku masih tidak mengerjakan solat.

Aku mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM.

Aku amat gembira kerana aku sebenarnya seorang yang sangat pemalas dan tidak suka mengulangkaji pelajaran.

Kemudian, aku mendapat tawaran ke sebuah kampus sebagai pelajar program satu tahun jurusan Sains Fizikal. Aku menerima tawaran itu.

Dan memang inilah takdirku.

Aku mula tertarik dengan keindahan Islam.

Ramai sahabat-sahabatku yang menutup aurat dengan sempurna dan mengerjakan ibadah solat di masjid.

Kehidupan di sini memang berjaya mengubah diriku menjadi seorang hamba Allah yang taat kepada perintah-Nya.

Aku mula mengerjakan solat. Memakai tudung yang labuh menutupi dada, sesuai dengan syariat Islam.

Aku bangun jam 5 pagi supaya aku sempat mandi dan bersiap-siap untuk ke masjid. Solat berjemaah juga semakin hari semakin ku gemar melakukannya.

Solat Maghrib dan Isya' juga ku tunaikan secara berjemaah di masjid.

Pendek kata, jika aku berkesempatan untuk ke masjid, aku akan solat berjemaah di sana.

Aku sentiasa berusaha menambahkan ilmuku mengenai Islam.

Aku amat bersyukur kerana diberi hidayah dan dibukakan pintu hatiku.

Kini aku sedar, betapa indahnya Islam itu dan betapa mudahnya perintah Allah yang mesti kita laksanakan sekiranya kita benar-benar ikhlas untuk mengerjakannya.

Namun, aku juga berasa sedih yang amat sangat. Aku bakal meninggalkan kampus yang telah meninggalkan banyak kenangan dan kesan terhadap diriku.

Aku mula berasa bimbang.

Bimbang jika diriku terpedaya lagi dengan hasutan syaitan memandangkan keluargaku masih seperti dulu. Aku pulang juga ke rumahku.

Aku menjangkakan, dugaan demi dugaan terpaksaku tempuhi.

Aku amat sedih kerana aku takut keluargaku tidak dapat menerima diriku jika aku menyatakan hasratku untuk berubah. Berubah dengan sentiasa memakai tudung labuh dan ke masjid untuk solat berjemaah.

Aku sangat mengerti akan perangai mereka yang mudah salah faham jika perkara itu melibatkan agama. Aku hanya mampu berdoa agar Allah memberi hidayah kepada mereka, terutamanya kepada kedua ibubapaku.

Setiap hari, aku hanya mampu menangis mengenangkan nasibku ini dan berdoa agar Allah mempermudahkan jalanku untuk beribadah.

Semoga suatu hari nanti, aku mampu menjadi seorang muslimah yang solehah dan berjuang demi Islam yang tercinta. Pergilah wahai syaitan-syaitan yang sentiasa mencari jalan untuk menyesatkan manusia!

Ya Allah, Kau bantulah aku dalam perjuanganku untuk menjadi pejuang agama-Mu. Allahuakbar!

2 Ulasan

No proper ID, no proper comment, down you go the spam drain. Receiving happy vibes!

  1. kekuatan dan ketabahan hati bersertakan kepercayaan yang kukuh akan mampu membantu diri menghadapi segala rintangan. insyaallah.. best artikel ni.

    BalasPadam
  2. Sebab itu kena share di sini. Perkara ini memang realiti dalam kehidupan sesetengah orang. Harap kita semua dpt membantu sesama Islam.

    BalasPadam

Catat Ulasan

No proper ID, no proper comment, down you go the spam drain. Receiving happy vibes!

Terbaru Lebih lama