My Instagram

AWAS WAKTU SENJA



Dari Jabir r.a katanya:"Jangan biarkan ternakan dan anak-anakmu lepas berkeliaran ketika matahari terbenam sampai hilangnya cahaya senja kerana syaitan keluar ketika matahari terbenam sampai hilangnya cahaya senja."(Riwayat Muslim)


Diriwayatkan dari Jabir RA. : 

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, "ketika malam turun, dekatkanlah anak-anak kalian kepadamu, karena waktu itu setan bertebaran. Sejam kemudian, kalian dapat melepaskan mereka; dan tutuplah pintu-pintu rumahmu dan sebutlah nama Allah, padamkanlah lampumu dan sebutlah nama Allah, tutuplah minumanmu dan sebutlah nama Allah, tutuplah juga bejanamu dan sebutlah nama Allah, sekalipun hanya dengan meletakkan sesuatu di atasnya". [Riwayat Bukhari]


Waktu senja adalah waktu matahari hampir terbenam (lebih kurang pukul tujuh malam) iaitu ketika hari hampir akan malam.

Waktu begini adalah saat di mana seseorang itu sepatutnya bersedia untuk menguruskan keperluan diri termasuklah bersiap sedia untuk ke masjid dan menunaikan solat maghrib. Maka adalah tidak wajar pada ketika tersebut anak-anak masih dibiarkan bermain-main di luar rumah memandangkan bahawa di saat inilah syaitan keluar untuk mengganggu manusia dan dibimbangi jika berlaku rasukan syaitan dan sebagainya.


GreenAppleKu : Credit kepada i luv islam. Tapi kan antara kita sedar atau tak, waktu beginilah orang ramai akan berpusu-pusu keluar untuk ke pasar malam, pasar raya hatta keluar untuk dinner.


3 ulasan

zalin berkata...

nice entry green..betul2..setuju..waktu2 senja la ramai orang kluar rumah g pasar malam..

... berkata...

as salam..
betul tu..
sesungguhnya beruntung bagi mereka2 yang sentiasa beringat..

hmm..kelaur masa maghrib =_="

GreenAppleKu.com berkata...

@ Zalin, kalau ada yang tersampuk mulalah nak salahkan hantu dan jin..