BOH ‘experteas’ sejak 1929. Ada BOH Ada Ummph! - Eiza GreenAppleKu BOH ‘experteas’ sejak 1929. Ada BOH Ada Ummph!

BOH ‘experteas’ sejak 1929. Ada BOH Ada Ummph!



Santai petang bersama my cousin sambil menikmati secawan teh BOH. Walaupun sudah lebih 90 tahun BOH bertapak, namun warna, rasa dan aromanya tetap tak berubah. Sambil hirup teh panas, kami borak bertanya khabar dan entah macam mana, terimbau semula memori zaman kanak-kanak. 

Setiap kali tiba musim cuti sekolah, mak ayah kami akan hantar kami ke kampung untuk tinggal bersama datuk dan nenek. Seronok apabila kami 7 anak hantu bersaudara dapat berkumpul dan memeningkan kepala arwah datuk dan nenek.

Aku masih ingat lagi, menu minum petang kami tak lain tak bukan… mestilah teh BOH. Aroma teh yang wangi dan tersendiri, buat kami ternanti-nanti saat minum petang. Minum sambil cicah dengan biskut kering empat segi. 

Simple je menu kami tapi itulah yang paling sedap. Lepas makan, sambung semula main lompat getah atau teng teng. Hurm, betapa kami rindu moment tersebut. 

Rasa yang lazat, warna yang pekat dan aroma yang memikat teh BOH memang sesuatu yang sukar untuk di tolak jika dah terhidang. Dengan ‘experteas’ lebih dari 90 tahun, BOH satu nama yang sering kita lihat dan dengar di kaca tv, radio dan social media. 

Sedikit coretan asal usul BOH Plantations yang di mulakan oleh John Archibald (J.A) Russell pada tahun 1929. Tinggi harapan beliau untuk melihat ladang teh yang di usahakan ketika itu  mampu menjana ekonomi di Tanah Melayu.

Datuk Tristan Russell mengambil alih perniagaan setelah bapanya, John Archibald (J.A) meninggal dunia pada tahun 1933. Kini, Caroline Russell anak kepada Datuk Tristan Russell, meneruskan legasi dan tanggungjawab sebagai Pengerusi Eksekutif di BOH Plantations. 


Fb Page: BohTeaMalaysia
Instagram: @bohteamalaysia
Website: www.bohtea.com

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. dari zaman kanak dulu tahu jenama TEH BOH ni je.. lain xtau ^,^

    BalasPadam

No proper ID, no proper comment, down you go the spam drain. Receiving happy vibes!