Seksis rumahtangga

Majoritinya wanita yang 'seksis'. Dan ini tidak terkecuali buat wanita yang bekerja. Pulang dari kerja, ada yang tidak sempat menukar pakaian, sudah mula menjalankan tanggungjawap sebagai seorang isteri dan ibu. Saranan buat jejaka 'macho', ringankan tulang membantu isteri anda. Paling tidak pun, temankan anak anda buat 'homework'. Jangan ada pula yang waktu itu jugalah hendak membaca suratkhabar dan menonton tv.

Seksis Jantina

Ini biasanya terjadi di tempat kerja, seorang wanita menerima gaji yang lebih rendah dengan lelaki sejawatnya, walaupun sumbangan mereka adalah sama. Zaman semakin maju. Wanita juga mampu menjalankan tugas yang sama kualiti kerjanya dan ada kalanya lebih bagus dari lelaki. Terimalah hakikat ini dengan fikiran yang matang.


Maksud Seksis
Seksisme - sikap diskriminasi yg berdasarkan jantina, terutamanya sikap memandang rendah terhadap kaum wanita (oleh kaum lelaki)

Sexist - (orang) yang mengutamakan orang yang sama jantina dengannya; percaya kepada kebolehan mengikut jantina; seksis n. Orang yang mengutamakan orang yang sama seks dengannya. Sexism n. Seksisme.

Post a Comment

No proper ID, no proper comment, down you go the spam drain. Receiving happy vibes!

Terbaru Lebih lama