SOALAN


SAYA pernah diberitahu, bayi perempuan wajib dikhatan bagi tujuan penyucian dan mengawal nafsunya apabila dewasa kelak, tetapi ada pengamal perubatan tidak menggalakkan melakukan khatan berkenaan.

Saya mempunyai anak perempuan berusia enam bulan - lima bulan dan musykil sama ada perlu dikhatankan atau tidak. Apakah hukum sebenar berkhatan bagi bayi perempuan dalam Islam Dr?

JAWAPAN

BERKHATAN adalah memotong selaput kulit yang menutupi kepala zakar lelaki atau memotong sedikit hujung daging yang ada di sebelah atas faraj perempuan.

Berdasarkan mazhab Syafie, amalan berkhatan diwajibkan sama ada untuk lelaki atau perempuan. Ia termasuk antara amalan yang disyariatkan Allah sebagai pelengkap fitrah semula jadi manusia.

Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Fitrah (sifat semula jadi) itu lima perkara: Berkhatan, mencukur bulu ari-ari, menggunting misai, memotong kuku dan mencabut bulu ketiak." (Bukhari, Muslim)
Oleh itu, saya menyarankan anda berjumpa dan berbincang dengan doktor di klinik perubatan yang ada menawarkan perkhidmatan berkhatan.

Anda tidak perlu musykil dengan perintah dalam ajaran Islam. Ini kerana Islam ingin menjaga kebersihan dan martabat sesama manusia.

Kita tidak boleh terikut-ikut dengan idea yang dikemukakan pihak barat atau orientalis serta pengikut mereka yang cuba menidakkan amalan berkhatan terutama bagi wanita.

Malah, sekarang amalan berkhatan bagi lelaki sudah diterima di Barat. Saya berpandangan mana-mana tradisi timur yang ada asas dalam ajaran Islam hendaklah terus diamalkan.

SUMBER : SOAL JAWAB AGAMA HMETRO

2 Ulasan

No proper ID, no proper comment, down you go the spam drain. Receiving happy vibes!

  1. berkhatan mmg bagus dri sudut kesihatan..

    BalasPadam
  2. Entri ini buat seorang teman yang konfius bila ada doktor yang kata khatan untuk bayi perempuan tak wajib. Hope this will FREEDOM you.

    BalasPadam

Catat Ulasan

No proper ID, no proper comment, down you go the spam drain. Receiving happy vibes!

Terbaru Lebih lama