DUBAI mungkin terkenal dengan bangunan tertingginya, Burj Dubai tetapi ibu negara Emiriah Arab Bersatu (UAE), Abu Dhabi tidak terkecuali kehebatannya apabila mempunyai taman tema dalam bangunan yang terbesar di dunia.

Apa yang menarik taman tema itu bukannya berjenama Disneyland atau Universal Studio tetapi satu taman tema baru iaitu Ferrari World yang mula dibuka kepada umum mulai minggu lepas.

Ferrari World Abu Dhabi yang panjangnya 700 meter dan mempunyai bangunan seluas 176,000 meter padu, terletak di Pulau Yas seluas 2,500 hektar yang dulunya hanya kawasan padang pasir.

Ferrari World yang dibuka kepada orang ramai mulai Khamis lepas merupakan taman tema pertama pernah dibina oleh Ferrari di dunia dan ia terletak bersebelahan dengan litar Formula Satu (F1) Yas Marina dan tidak jauh dari Lapangan Terbang Antarabangsa Abu Dhabi (LTAAD).

Menurut jurucakap Ferrari World, taman tema itu bakal memberikan pengalaman mengujakan kepada pengunjung terutama kepada mereka yang sangat berminat dengan dunia pemotoran terutama berkaitan kenderaan Ferrari dan Formula 1.

Tarikan utama taman ini adalah 20 jenis permainan seperti menara spaceshot dengan ketinggian 62 meter (m) yang sudah tentu akan memberikan pengalaman G-Force kepada mereka yang berani mencuba.

Roller-coaster bernama Formula Rossa pula merupakan roller coaster terlaju di dunia dan ia mampu memberikan pengalaman memandu kereta F1 Ferrari kerana mampu bergerak sehingga 240 kilometer sejam (km/j) dalam masa lima saat sahaja.

Ferrari World juga akan memberikan pengalaman seperti berada di Itali menerusi taman Itali mini yang dibina di dalam taman tema tersebut.

Harga untuk memasuki taman tema ini ialah AS$60 (RM186) untuk dewasa dan AS$44 (RM136.4) untuk kanak-kanak.

Antara permainan-permainan yang terdapat di taman tema itu ialah:

* Formula Rossa - Roller coaster terlaju di dunia dengan kelajuan boleh mencapai 240 km/j.

* Speed of Magic - Pengalaman menonton 4D seorang kanak-kanak lelaki melalui pemandangan mengenai keindahan alam semula yang saling berganti.

* Made in Maranello - Perjalanan maya di sebalik kilang pengeluaran kereta Ferrari yang canggih di Maranello, Italy.

* V12 - Gelongsor air yang menggunakan enjin 12 silinder.

* G-Force - Menara spaceshot yang menolak pengunjung sehingga ketinggian 62 meter sebelum jatuh kembali ke bumi yang memberi pengalaman G-force seperti menaiki kereta Ferrari dalam perlumbaan F1.

* Scuderia Challenge - Pengalaman menaiki seperti kereta lumba Scuderia Ferrari ketika menjalani latihan

* Viaggio in Italia - Menjelajah bandar-bandar dan pusat-pusat tarikan pelancong di Itali secara maya.

* Fiorano GT Challenge - roller coaster dengan bentuk Ferrari F430 Spiders

* Bell'Italia - Miniatur lokasi-lokasi rekreasi terkenal di Italy seperti Colosseum di Roma, trek lumba Monza, kawasan kilang Ferrari di Maranello dan sebagainya.

* Paddock - Suit berehat untuk peminat Ferrari yang mempunyai garaj, alat pengangkutan dan hospitaliti yang disediakan seperti hari perlumbaan F1.

* The Pit Wall - Panggung interaktif yang membolehkan pengguna membuat keputusan dalam senario di hari perlumbaan.

* Galleria Ferrari - Galeri kereta-kereta Ferrari yang terbesar, selain di luar ibu pejabat syarikat itu di Maranello.

* Junior GT - Sekolah menandu untuk kanak-kanak mendapatkan latihan daripada pakar pemanduan yang mana mereka boleh memandu kereta Ferrari Spider F430 GT yang dikecilkan saiznya.

* Junior Grand Prix - Selepas mengikuti latihan di Junior GT, kanak-kanak itu boleh pula mencuba kereta F1 di trek lumba yang dikecilkan.

Bagi peminat Ferrari, peluang berada di taman tema ini sememangnya sesuatu yang tidak boleh dilupakan kerana apa sahaja berkaitan pemanduan, perlumbaan dan Ferrari dikumpulkan ke dalam satu tempat.


-UTUSAN-

GreenAppleKu : Klik sini untuk ke sana secara maya..

Post a Comment

No proper ID, no proper comment, down you go the spam drain. Receiving happy vibes!

Terbaru Lebih lama