Salam dan hai semua. :)

Setiap dari kita sure ada percutian idamankan. Begitu juga dengan aku. Aku idamkan percutian bersama MAS. Lagi best jika percutian tu turut disertai oleh rakan sekepala. Kenapa aku cakap sekepala. Sebab kalau tak sekepala, mungkin serba tak kena percutian jadinya.

Seronok tengok orang jalan sana sini. Then share kat IG, FB, blog, semua tempat yang telah mereka sampai. Layan perasaan tengok koleksi gambar mereka yang cantik-cantik. Dari situ aku mulalah berangan andai satu hari nanti rezeki aku pula untuk bercuti.

First, sebelum aku mula berangan, terima kasih kepada Google dan tuan punya gambar  yang aku share kali ini. Tak tau kenapa tapi suka sangat feeling berada kat tempat orang and suddenly teringat kat negara sendiri. Feeling ni hanya dapat dirasai time kita travel je. Especially ke overseas. And time tengah rindu kampung tu, bila terjumpa orang-orang dari negara kita kat sana, rasa macam wahh, bestnya. Time tu rasa rindu sangat kat negara sendiri. Patriotik habis, kan.

Pastu fly balik Malaysia naik Malaysia Airlines. Lagi la rasa rindu tu membuak-buak. Melangkah masuk saja ke dalam flight terus rasa macam dah sampai Malaysia walaupun flight belum take off lagi. Heee.

Siapa tak suka makan sate is rugi.

Tambah pula di sambut oleh flight attendants berbaju batik yang sentiasa tersenyum manis dan friendly. Terus sejuk hati dan hilang penat angkat beg yang berat. Sepanjang perjalanan, dorang akan make sure kita rasa selesa walaupun kelas ekonomi. Tu belum cakap pasal menu makanan dalam flight lagi. Ada sate, nasik lemak, mee goreng dan macam-macam lagi. Semuanya cukup untuk buatkan aku rasa macam dah kat Malaysia.

Destinasi pilihan aku ialah Bangkok Thailand. Walaupun dekat, tapi aku still belum ada rezeki nak sampai ke sana. Negara gajah putih ni dah lama memukau hati dengan dorang punya kebudayaan, keindahan alam semula jadi dan makanan. Unik dan menarik!

The Grand Palace. 

Antara tempat-tempat yang ada dalam bucket list aku mesti la banyak. Pertama, the Grand Palace. Terletak di tengah-tengah nadi bandaraya metropolitan Bangkok, the Grand Palace ni merupakan sebuah kediaman rasmi raja Siam sejak dari tahun 1782. Terdiri daripada beberapa stuktur bangunan yang majestic habis, istana ni juga terletak bersebelahan dengan sungai yang femes dalam buku goegrafi, Sungai Chao Phraya. Memang grand sangat, sesuai dengan namanya.

Temple of Dawn. 

Next, aku nak melawat ke Wat Arun atau dalam bahasa Inggeris dipanggil Temple of Dawn. Kuil ini di namakan bersempena dengan dewa Hindu, Aruna. Ia juga terletak berdekatan dengan Sungai Chao Phraya dan menjadi landmark yang terkenal di sini. Kecantikan kuil ni jelas terserlah lagi-lagi bila time sunset. Korang akan dapat tengok bayang-bayang struktur kuil ni kat sungai, dilimpahi dengan cahaya matahari terbenam. Cantik. Terpukau mata yang melihat.

Cuba teka, apa nama menu berdasarkan bahan yang ada. 

Seterusnya, the floating market. Menurut research yang aku pernah buat, ada beberapa pasar terapung di bandar ni, antaranya seperti Taling Chan Market, Bang Ku Wiang Market, Tha Kha, and Damnoen Saduak. Mana-mana pun boleh, asalkan aku dapat experience berada kat situ and rasa sendiri keunikan shopping barang basah atas bot. Menarik tuuu. Lagi menarik sebab harga kat pasar pun tak setinggi harga di pasaraya, kan? Heeee.

Erawan waterfalls. 

Erawan Waterfalls. Tempat ni terletak sedikit luar daripada bandaraya Bangkok dan kita perlukan tourguide untuk memudahkan perjalanan ke sana. Air terjun ni terkenal dengan kolam bertingkat dan airnya yang jernih dan menyegarkan. Tempat ni terletak dalam kawasan taman negara jadi macam biasa, kita kenalah sentiasa jaga kebersihan dan tidak merosakkan sebarang tumbuhan di sana. Dan kalau korang nak tau, biasanya dalam pakej tour tu, ada juga dorang tawarkan lawatan ke elephant sanctuary! Macam best je kan?

And untuk ke sana, MAS akan jadi pilihan aku. Aku tau harga dia kadang-kadang agak mahal berbanding dengan syarikat penerbangan lain. Sekali sekala belanja untuk diri sendiri, apa salahnya. Kan.

Malaysia Airlines. 

Aku klik Traveloka. Wow! Hari-hari ada saje promosi flight tiket. Jadi korang tak perlu tunggu special occassion untuk grab tiket murah. Try layari link​ ​Malaysia​ ​Airlines​ ​Online​ ​Booking​ ​Ini​ untuk search tiket korang.

Aku nak sambung berangan. Semoga angganku suatu hari nanti menjadi kenyataan. ☺


4 Ulasan

No proper ID, no proper comment, down you go the spam drain. Receiving happy vibes!

  1. nak berangan jugaklah kalau camtu. planning je tempat nak g. masuk dalam list. singgah sini petang2. jom jenguk https://gadistudungbunga.blogspot.my/

    BalasPadam
  2. tak salah pun berangan. mane tahu boleh jd kenyataan

    BalasPadam
  3. Wahh best kan naik MAS .. Nak berangan laa jugakk.

    BalasPadam

Catat Ulasan

No proper ID, no proper comment, down you go the spam drain. Receiving happy vibes!

Terbaru Lebih lama