Rawatan Rambut Gugur di Klinik Dr Bazilah

Kali pertama aku mengalami masalah rambut gugur umpama mimpi ngeri dalam hidup aku. Bangun dari tidur, tengok banyaknya rambut gugur di bantal. Semasa tidur, aku tak ikat ketat pun rambut. Saat basuh rambut dan ketika sikat rambut, lagilah mendebarkan. Tanpa sebarang kekasaran, rambut tetap gugur dengan banyak.

One day, aku google dan carilah apa punca masalah rambut gugur yang aku alami. Dan puncanya adalah tekanan disebabkan kehamilan. Selepas melahirkan bayi, keguguran rambut adalah satu contoh jenis tekanan fizikal yang boleh menyebabkan keguguran rambut. Jangan risau kerana ia adalah sementara sahaja. Rambut akan tumbuh seperti biasa selepas episode tekanan tersebut hilang. Keadaan ini dinamakan "TELOGEN EFFLUVIUM". Tiada rawatan diberikan.


Rawat Rambut Gugur di Klinik Dr. Bazilah

PUNCA RAMBUT GUGUR LELAKI DAN WANITA

Selain tekanan, ada beberapa punca lain terjadinya rambut gugur lelaki dan wanita.

1. Penggayaan rambut secara berlebihan
Gaya rambut dan rawatan rambut yang dilakukan selama bertahun-tahun boleh menyebabkan rambut gugur. Contoh penggayaan rambut yang ekstrem termasuklah tight braids, tenunan rambut atau corn rows serta bahan kimia untuk meluruskan rambut anda, rawatan minyak panas atau sebarang jenis kimia kasar atau haba yang tinggi.

2. Alopecia Areata
Jika keguguran rambut terjadi setempat dan anda mempunyai kebotakan di kawasan tertentu, anda mungkin mengalami kondisi autoimmune di mana antibodi bertindak dengan menyerang folikel rambut anda sendiri. Keadaan ini dinamakan "ALOPECIA AREATA" (AA).

Untuk Alopecia Areata, rawatan krim steroid diberikan pada kawasan tersebut untuk melemahkan tindakan antibodi itu. Dengan itu folikel rambut tidak dapat dimusnahkan dan rambut dapat tumbuh semula secara normal.

3. Genetic dan Hormon Androgen
Most commonly due to genetic and ANDROGEN hormon. Sama ada male pattern or female pattern hair loss. Anda akan perasan yang rambut semakin lama semakin menipis. Boleh menggunakan spray anti androgen iaitu minoxidil spray 2% dan 5% untuk mengelakkan rambut gugur dengan lebih banyak.

4. Traction Alopecia
Jika keguguran hanya berlaku di kawasan gigi rambut di depan dan tepi, Anda mungkin mengalami "TRACTION ALOPECIA". Kondisi di mana rambut yang diikat dengan ketat menyebabkan rambut tertarik ke belakang dan kawasan botak di hadapan dan tepi gigi rambut terjadi.

5. Discoid Lupus Erythematous
Jika keguguran rambut itu disertai dengan parut/luka di kulit kepala, anda mungkin mengalami "DISCOID LUPUS ERYTHEMATOUS". Kajian perlu dilakukan untuk memastikan yang anda tiada masalah yang serius seperti SLE atau masalah autoimun yang lain. Pastikan anda berjumpa dengan doktor untuk masalah ini. Anda mungkin perlu mendapatkan ubat steroid.

6. Syphillis
Jika keguguran rambut anda seperti baru dimakan binatang seperti kupu-kupu, berlubang-lubang dan tobek di sana sini. Hati-hati, ia mungkin salah satu simptom penyakit kelamin yang dikenali sebagai "SYPHILLIS". Pastikan anda berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan susulan.

Rawat Rambut Gugur di Klinik Dr. Bazilah

RAWATAN RAMBUT GUGUR DI KLINIK DR. BAZILAH
Mereka yang tinggal berdekatan Bandar Baru Bangi, Shah Alam dan Kuala Lumpur boleh cuba buat rawatan di klinik Dr. Bazilah kerana Klinik Dr Bazilah adalah salah satu klinik kulit dan aesthetic terbaik di Kuala Lumpur dan Selangor.

Merupakan pengamal kesihatan bertauliah dan mempunyai lesen di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang menawarkan pelbagai rawatan bermula daripada penyakit biasa secara umum kepada masalah kulit dan rambut khususnya.

Selain rawatan masalah rambut, rawatan lain yang ditawarkan
• Rawatan jerawat
• Rawatan parut jerawat
• Ekzema
• Psoriasis
• Allergy
• Skin Pigmentation
• Hair Removal
• Masalah Rambut/ rambut gugur
• Aesthetic
• Fungal
• Minor Surgery - skin tag removal, wart
removal, callus, mole removal, pyogenic
granuloma removal
• Sexual Transmitted Disease - Syphillis,
herpes infection, gonorrhea, chlamydia

Rawat Rambut Gugur di Klinik Dr. Bazilah

Untuk pertanyaan, nak dapatkan khidmat nasihat atau temujanji untuk rawatan, boleh hubungi Klinik Dr Bazilah



Klinik Dr Bazilah Bangi
C 10 G, Plaza Paragon Point, Jalan Medan
Pusat Bandar 5 Seksyen 9, Bandar Baru Bangi
43650 Selangor
No Tel : 03-8922 9681 / 0111-590 5931

Klinik Dr Bazilah Shah Alam
R-02-01, Emira, Jalan Akuatik A13/64A,
Seksyen 13, Shah Alam,
40100, Selangor.
No Tel : 03-5035 7359

Klinik Dr Bazilah Kuala Lumpur
(Klinik Kulit / Aesthetik / Rambut / Jerawat / Jeragat)
Unit A1-10, Level 1 Puncak Sentul,
8, Jalan Sentul Pasar,
51000 Kuala Lumpur.
No Tel : 013-817 7005


1 Ulasan

No proper ID, no proper comment, down you go the spam drain. Receiving happy vibes!

  1. Memang pening bila rambut gugur. Cara berkesan pergi klinik dr bazilah ni. Boleh diaorg cek punca sebenar dan rawat

    BalasPadam

Catat Ulasan

No proper ID, no proper comment, down you go the spam drain. Receiving happy vibes!

Terbaru Lebih lama