Selasa, 22 Disember 2015

Persiapan Kembali Ke Sekolah


Lebih kurang dua minggu dari sekarang, sekolah akan dibuka. Tak lama dah. Dan dalam minggu yang berbaki ni, mak ayah mula sibuk keluar masuk Mydin, Tesco, Giant, Longwan, Mr. D.I.Y, Bata, Hari-hari dan banyak lagi nama syarikat yang ada menyediakan kelengkapan kembali ke sekolah.

Dari awal bulan Disember lagi aku dah mula buat tinjauan harga kelengkapan ni. Rata-rata tempat yang aku tinjau, harga memang harga sakit jantung dan terbeliak biji mata yang memandang. Tak beli, baju, seluar dan kain sekolah anak semua dah singkat. Nak beli, harga mahal gila. Jadi sebagai mak ayah, kita kena buat tinjauan dan up status dalam fb untuk tau, mana tempat harga kelengkapan sekolah yang rendah. 

Aku? Syukur anak-anak jenis tak gila brand. Tak minta pun brand Canggih, Hello Kitty mahupun Frozen. Untuk pakaian, banyak lagi jenama lain yang kualiti kainnya lembut dan sejuk budak-budak pakai. Aku pernah terpandang satu jenama, siap buat promosi, beli satu percuma satu. Memang ramai mak ayah angkut brand tak popular tapi kualiti kain memang nombor 1.

Apa pula cerita korang? Sharelah dengan yang lain. Info kita ni amat berguna untuk mak ayah yang tengah pening kepala tengok harga barang. 

P/s : Ada tak Apps sebest Facebook untuk up status blog. Salah satu punca blog aku tersawang ialah aku tak jumpa lagi Apps untuk tablet yang fungsinya sebagus kita up status kat fb. Berkurun tunggu loading untuk buka log in. Dan akhirnya...

😂


Isnin, 14 September 2015

Tunangku Tidak Tampan



Cetakan pertama Sold Out! Sekarang masih dibuka untuk pre-order cetakan ke dua. Jika anda mencari novel tarbiah yang terkesan dijiwa, bebas adegan cinta sebelum nikah, penat dah asyik kisah kehidupan datuk datin tengku syarifah mahupun anak orang kaya lagi hensem dan mr and mrs perfect, novel ini wajib berada dalam simpanan. Letak dalam rak yang berkunci sebab novel ini tidak akan anda jumpa di kedai buku. Hanya boleh beli secara online. Dan terhad!

Berminat? Cepat WhatsApp penulis ensem lagi comel, Encik Sederhana ataupun satu lagi nama fb penulis ni Encik Tembikai (rasanya sekarang dah bertukar ke Penulis Misteri). Terjah fb beliau untuk baca  sinopsis Tunangku Tidak Tampan. Tapi tengok cover novel, nampak tampan je. Kan. 

"Apa ada pada wajah yang tampan jika iman yang ada tidak setampan wajah."


Sabtu, 12 September 2015

Jump Street Trampoline Park, Pulau Pinang



Pusat Rekreasi ini terletak di No,70, D'Piazza Mall, Jalan Mahsuri, Bayan Baru, Pulau Pinang. Waktu operasi dari jam 10;00 pagi hingga 10:00 malam.

Tak susah nak cari lokasi Pusat Rekreasi ini. Jika korang dari Spice Arena, bangunan ini berada di sebelah kanan korang. Betul-betul selepas lampu isyarat simpang empat. Paling tidak, korang Waze saje. :)

Baru-baru ini, pihak Jump Street Penang, telah memberikan kupon masuk percuma kepada beberapa sekolah menengah terpilih sekitar negeri Pulau Pinang. Dapatlah anak aku yang sekolah menengah ke Pusat Rekreasi tersebut dan menimba pengalaman ketika berada di situ. Aku? Aku lepak di luar bangunan melihat pelbagai kerenah pelajar dari pelbagai sekolah ketika mereka berada di sana.

Tiket masuk ke Pusat Rekreasi ini boleh tahan juga harganya. RM27 per hour. Korang boleh lawat FB mereka Jump Street Trampoline Park Penang, untuk lihat sendiri pelbagai gambar dan event yang telah diadakan. 


Sabtu, 29 Ogos 2015

Selfie!


Selfie!

Siapa tak suka berselfie? Aku pun suka! Malah setiap seorang rakan yang aku jumpa, konfem aku ajak berselfie. Sekadar membidikkan kenangan antara kami. Dan semuanya tersimpan kemas di dalam folder peribadi aku.

Pendapat aku, nak berselfie tak salah. Guna akal dan jangan sampai memalukan dan menjatuhkan maruah diri sendiri dan maruah orang lain. Jangan salahkan Selfie. Salahkan diri sendiri yang tak pandai guna akal ketika nak berselfie.

Gila! Itu perkataan pertama yang terkeluar daripada mulut aku sebaik terlihat gambar selfie seorang doktor di dewan bersalin! Orang tu tengah bersabung nyawa melalui proses bersalin. Boleh pula kau berselfie bagai sampai tersnap aurat hamba Allah tu. Kerana seorang dua doktor yang bersikap 'tak ada akal', habis doktor yang baik budi pekerti terpalit.  

So, nak salahkan selfie ke? Atau orang yang berselfie?



Pantang jumpa green apple, konfem aku selfie. 




Rabu, 26 Ogos 2015

Jerebu di Pulau Pinang



Bacaan terkini IPU jerebu untuk Pulau Pinang ialah 96. Semakin naik ke paras bahaya. Dan pada pendapat aku yang sering buat kerja luar, jerebu dah teruk. Sebelum ini aku boleh nampak dengan jelas kehijauan bukit bukau dan kebiruan awan di langit. Sekarang, tidak lagi. Kelabu dan asap di sana sini. Hingga aku dah rasa apa yang aku hidu sekarang ini adalah asap!

Esok, ke empat orang anak aku, tidak akan aku benarkan mereka ke sekolah. Dengan keadaan cuaca yang kering dan panas, ini boleh mengundang pelbagai penyakit. Kos rawatan perubatan bukannya murah. Dan bukan boleh claim balik pun.

Jaga kesihatan, minum banyak air dan kurangkan aktiviti di luar rumah. Selebihnya, tawakal kepada Allah. Semoga kita semua sentiasa ada dalam rahmatNya.


Selasa, 11 Ogos 2015

Cosmoderm penyelamat aku!


"Arghh!"

Aku jerit dalam hati. Cepat-cepat sisa buih sabun yang ada kat muka aku, aku halakan ke pancuran air yang sedia terbuka. Rasa pedih yang menyerang wajah dah berkurangan. Tidaklah seperti sebentar tadi. Pedih gila!

Aku tenung kecil besar kecil besar sabun pencuci wajah yang dah aku potong menjadi empat potongan kecil. Seriusly, apa benda yang ada dalam sabun ni? 

Aku melangkah keluar dari bilik air. Kesan air yang ada di muka aku lap perlahan. Masih terasa pedih. Rasa macam terbakar pun iya juga. Lama-ke lamaan aku rasa kulit wajah aku tegang! Makin kering wajah aku, makin menjadi-jadi rasa tegang. Apa pula ni!

Tanpa berfikir panjang, aku capai pelembap muka Tea Tree Oil Day And Night Moisturiser with Vitamin E. Terus sapu ke muka. Dengan harapan, pelembap tersebut dapat memberi kelegaan pada muka aku. Dan, ianya menjadi!

Hari pertama sesi pemulihan, muka aku tak boleh dibiarkan tanpa pelembap. Mesti kena sapu. Jika tak, kulit akan kering dan tegang. Lepas ambil wuduk pun aku mesti sapu pelembap sebelum solat. Jangan risau sebab produk ni Halal. Boleh digunakan tanpa was-was.

Masuk hari kedua, kesan kulit mengelupas dah lembut. Rasa kering dan tegang dah banyak kurang. Alhamdulillah. 

Wajah aku ambil masa 3 hari untuk kembali ke asal. Tulusly, aku dah serik nak cuba sebarang pencuci muka. Nak pula yang menjanjikan 3 hari, 7 hari kulit wajah akan putih bak telur dikupas. Herm, memang nak terkupas pun kulit muka aku. Ngeri!

Dah janji dengan diri sendiri, nak kekal guna Cosmoderm. Tepis ke tepi semua iklan kosmetik yang menggoda jiwa. Doakan aku ye. 




Jumaat, 7 Ogos 2015

Don't Judge Me!


Salam. (^_^)v

Cerpen Don't Judge Me, sebelum ini aku dah delete setelah cerpen tersebut di 'up grade' secukup rasa. Selain di Ilham Grup Buku Karangkraf, cerpen ini juga dah ada di Facebook page Tulusly. Di harap cerpen yang tidak seberapa ini, memberi sesuatu kepada semua.





TERBANTUT langkah aku tatkala kaki mencecah ruang tamu. Nasib baik aku sempat sembunyikan diri ditepi almari hiasan. Dari tepi almari tersebut, aku dapat lihat dengan jelas Abang Zack sedang duduk bersila atas sofa sambil membaca novel. Entah cerita apa yang berjaya menarik perhatian dia untuk membaca. Penuh fokus pula tu. Setahu aku, Abang Zack yang dulu anti novel!

Sejak abang Zack tamat pengajian di Kolej Islam Teknologi Antarabangsa, banyak perubahan yang dah berlaku kepada dirinya dan keluarga kami. Mama, dah bertudung. Abang Zafran dan abang Zairi, solat dah tak tinggal malah surau dan masjid dah jadi tempat kegemaran mereka. Aku tak kisah dengan perubahan positif abang Zack aku tu. Malah aku tumpang bangga bila mendengar pujian daripada jiran setaman. Hingga ada yang pasang impian nak jadikan abang Zack aku tu calon menantu. Siapa tak nak bermenantukan orang yang baik akhlak dan agama.

Abah? Abah merupakan insan orang yang paling gembira dengan penghijrahan terbesar keluarga kami. Dah lama abah inginkan keluarganya hidup berpandukan Islam. Dan mengamalkan semua panduan yang ada dalam Islam. Cuma, yang aku kisahkan hingga ada kalanya menjadi mimpi ngeri dalam lena aku, bila abang Zack menjadikan aku 'agenda utama' dalam hidupnya. Dia nak aku berubah menjadi wanita solehah. Dan hingga ke saat ini, abang Zack masih sabar melayan kerenah aku yang sememangnya...

Aku nak sangat berhijrah, cuma aku sendiri pun tak tahu apa yang menghalang aku untuk berubah. Aku intai abang Zack semula. Masih tekun dengan novelnya. Muka penuh teruja. Ahh, tak boleh jadi ni. Nak atau tak, aku kena keluar sekarang untuk elak kesesakkan lalu lintas.Tadah telinga sajalah, mendengar tarbiah percuma daripada abang Zack nanti.

"Abang, orang keluar kejap."

Antara dengar dengan tak sahaja aku bersuara. Aku harap sangat abang Zack tak dengar dan tak perasan pun kewujudan aku. Itu akan memudahkan situasi aku. Laju aku melangkah menghala ke pintu masuk utama. Aku ambil kunci kereta dalam mangkuk di atas rak hiasan. Snickers hitam aku dah capai.

" Ke mana?"

Alamak. Mukadimah tarbiah dah bermula. Kalau main tanya guna ayat singkat tu, bersiap sedialah aku untuk soalan sentap jiwa yang seterusnya. Terkejut punya pasal, tak jadi aku pulas tombol pintu. Perlahan aku pusing belakang pandang abang Zack. Pintu gelongsor yang sedia terbuka, buat aku tersenyum.

" Jumpa Lisa di Queensbay Mall."

" Pakai tudung!"

Mak aih, ayat perintah dah keluar dah tu. Serta merta degupan jantung aku bertukar rentak. Aku tarik nafas panjang dan lepaskan perlahan-lahan. Sabar. Aku perlu menjadi sedingin air. Biar padam api yang baru nak membara.

"Ery mana ada tudung..."

Dah habis lembut kata-kata yang aku ungkapkan. Jika mama yang dengar, konfem mama akan sedekahkan salah satu koleksi tudung labuhnya untuk aku. Tapi, tudung tu memang sesuai untuk mama. Tak sesuai untuk aku yang muda remaja.

"Takde tudung pakai telekung! Ery tahukan bertudung tu wajib!"

Pakai telekung? Biar betul abang aku ni. Aku nak ke mall bukan ke masjid atau surau. Aku buat muka seposen dan pandang abang Zack. Harap abang aku tu faham, konflik yang sedang melanda dalam diri aku. Mata abang Zack masih melekat pada novel tu. Tak pandang pun aku.

" Dari segi pakaian, bagus! Dah longgar dan besar. Rambut tu? Dah kebal sangat ke nak kena bakar dengan api neraka?"

Rasa tersekat air liur yang aku nak telan. Aku tengok jam dinding.

" Ery nak cepat ni. Pinjam snow cap dan hoodie jacket ni. Ery akan zip jaket ni sampai ke tengkuk. Ery janji tutup kepala."

Entah dari mana muncul idea tu. Aku harap sangat, tindakan aku ni mendapat kelulusan daripada abang Zack. Ya Allah, permudahkan urusan hambamu ini. Amin.

Jangan lupa beli tudung. Balik nanti kalau takde, siap kau!"

Aku rasa nak buat lompat bintang bila dengar apa yang abang aku cakap. Berlari aku mendapat tangan abang Zack. Aku cium belakang tapak tangannya. Hormat keluarga dan bila nak bercakap dengan orang, pandang wajahnya bukan pandang siling atau lantai! Itu salah satu tarbiah yang berjaya aku ikut dengan markah cemerlang.

SEBAIK sahaja stereng kereta aku genggam, macam ada satu kuasa yang rasuk aku. Punyalah laju aku pecut. Laju bila keadaan jalanraya mengizinkan aku untuk pandu laju. Perlahan bila aku nampak simpang jalan dan lampu isyarat. Kiranya, aku masih seorang pemandu yang sopan dan santun di jalanraya. Aku tak mengambil masa yang lama untuk sampai ke Queensbay Mall. Hari masih awal dan tempat letak kereta masih banyak yang kosong. Aku memilih untuk parking di luar kompleks membeli belah. Senang untuk aku balik nanti. Aku tidak suka bersesak di tempat letak kereta. Dan kena tawaf satu bangunan semasa nak keluar nanti. Tak kah itu membazir petrol namanya. Petrol sekarang mahal. Boleh muflis aku!

The Coffee Bean & Tea Leaf. Itulah tempat yang aku dan Lisa dah pilih untuk mini reunion kami. Tujuh tahun aku tak jumpa Lisa. Lama gila. Entah bagaimana rupa Lisa terkini. Aku tengok jam tangan. Satu keluhan dilepaskan. Aku tiba setengah jam lebih awal. Dari tempat aku berdiri, dapat aku lihat dengan jelas, ramainya umat manusia di dalam kafe tersebut. Masih terlalu awal untuk aku ke sana. Lemas rasanya untuk turut sama berada di dalam lautan manusia tersebut.

Borders? Itulah lokasi yang tiba-tiba muncul dalam kepala. Boleh juga aku cuci mata melihat pelbagai novel yang ada disana. Untung nasib, ada novel terbaru buah tangan daripada novelis kegemaran aku.

Cermin mata hitam yang tersangkut di batang hidung aku betulkan sambil mengatur langkah menghala ke tangga escalator. Aku dah sanggulkan dan selit masuk semua rambut mengurai paras pinggang ke dalam snow cap. Hoodie jacket dah aku zip sampai ke tengkuk. Aku dah buat seperti yang aku janji sebelum keluar dari pagar rumah tadi. Bukan mudah aku nak melepasi Abang Zack yang tiba-tiba dah terpacak di tengah laman. Ada magik ke abang aku tu?

"Jangan pula nanti, bila dah tak nampak abang, terbuka habis apa yang dah tertutup. Ingat. 24 jam, Allah sedang memerhati tingkah laku setiap hambanya. Tanggungjawab abang untuk pastikan Ery tutup aurat dah selesai. Abang dah lepas tangan."

Aku tarik mulut muncung itik. Sampai hati abang Zack label aku, cakap tak serupa bikin.

"Hai hensem. Alone?"

Bertempiaran terbang semua detik tak indah aku bersama Abang Zack. Hensem? Rupa aku yang persis Jeniffer Lopez versi Malaysia, boleh dia panggil hensem? Cuma, aku bukan kaki kosmetik. Cukup dengan bedak compact dan lip balm sebagai solekan harian aku. Disebalik kaca mata hitam, aku pandang atas bawah gadis yang berada dihadapan aku. Ni kalau tak sewel, adalah skru yang dah longgar dalam kepala minah ni. Tak malu ke ngorat anak orang. Rasa malu minah ni dah tercampak entah ke mana la agaknya. Ni konfem kes nak tunjuk diri dah maju selari dengan arus kemodenan. Apa erti kemajuan jika akhlak semakin mundur menuju kehancuran. Contoh yang terdekat, gadis yang baru panggil aku, hensem?

"Sombongnya awak. Janganlah macam ni. Saya just nak kawan dengan awak. Saya Elsa."

Dia tolak bahu kanan aku guna jari telunjuk. Huh! Geli anak telinga aku mendengar suara manja buat-buat nak mengoda Elsa. Elsa? Nama pun dah ala-ala movie. Tiba-tiba Elsa peluk lengan aku. Terkejut aku dengan tindakan berani Elsa. Sah, dah gila perempuan ni. Sukahati peluk anak orang.

“Apa ni!”

Aku tolak Elsa ke tepi. Makin menjadi-jadi nampaknya mereng Elsa. Terhoyang hayang Elsa cuba imbangkan diri. Dua tiga orang yang keluar masuk di hadapan pintu utama Borders dah mula perasan aksi kami. Ada yang dah mula tersenyum-senyum dan ada yang beku tanpa sebarang reaksi. Sekadar pandang dan teruskan perjalanan.

"Awak lesbian ye?"

Muka Elsa dah berubah terkejut monkey. Hilang semua penyakit gatal dan merenyam. Terkebil-kebil mata Elsa pandang aku.

“Maaf, saya ingat awak lelaki…”

“Jika iya pun saya lelaki, mana maruah awak perempuan? Dah biasa buat kerja terkutuk ni?”

“ Tapi penampilan awak…persis seorang lelaki. Buat orang keliru.”

Aku dah duduk diatas bangku yang tersedia di luar dinding kaca Borders. Brooklyn baseball jersey, jeans straight cut, leather jacket berserta black knee-high leather boots. Boots? Bukan tadi aku dah capai snickers ke? Tengok, huru haranya hidup aku dengan penangan Abang Zack. Sekali pandang memang penampilan aku persis lelaki. Namun, aku amat selesa dengan gaya penampilan aku ini.

“Jangan mencari salah orang untuk tutup kesilapan diri sendiri. Ingat tu Elsa.”

“Hei!”

"Tak semua lelaki nak bercouple dengan orang macam awak. Semuanya boleh ditonton percuma. Tak berbaloi bayar hantaran mahal, untuk kes macam awak ni. Faham cik Elsa!"

Elsa dah terjerit sambil hentak-hentak kaki. Entah apa yang diperkatakan. Suara Elsa tenggelam dek muzik yang sedang kuat berkumandang di dalam pusat membeli-belah. Marah benar dia dengan sindiran pedas aku. Aku dah melangkah masuk ke dalam Borders. Lantaklah apa nak jadi kepada Elsa. Sendiri yang cari masalah. Siapa suruh cari pasal dengan J Lo versi Malaysia.

Apa yang aku kata kepada Elsa sebentar tadi adalah 'ayat-ayat cinta' Abang Zack kepada aku satu ketika dahulu. Pahit, pedih namun itulah kebenaran. Merajuk seminggu aku dengan Abang Zack. Tapi bila aku dah cool down, aku fikir balik, ada logik lagi benar nasihat abang aku tu.

Untuk memudahkan aku faham kenapa perlunya aku menutup aurat, Abang Zack story kepada aku satu contoh yang simple. Sesuai dengan tahap pemikiran aku yang sentiasa dahagakan jawapan yang mampu diterima logik akal.

Aku suka lolipop.  Daripada kesukaan aku tu, Abang Zack jadikan contoh. Ketika aku nak beli lolipop, satu lolipop tu elok tertutup plastik pembalut. Dan yang satu lagi dah tertanggal pembalutnya. Mana satu aku nak ambil?

Dah tentu aku akan pilih lolipop yang tertutup tu. Bayar mahal pun tak apa sebab dah aku nak lolipop tu. Berbeza dengan lolipop yang satu lagi. Jika diberi percuma pun aku akan fikir semula untuk ambil sebab aku tak nak sakit perut makan makanan yang dah terdedah. Entah berapa kilo kuman yang dah melekat pada lolipop tu.

Bermula detik tu, aku ubah cara berpakaian aku. Yang singkat, aku dah labuhkan. Yang ketat, aku dah longgarkan. Aurat aku adalah hak aku dan hanya boleh aku dedahkan untuk orang yang halal dengan aku. Bukan untuk tatapan umum. Sekali lagi tarbiah Abang Zack berjaya fahamkan aku.

Terpukau aku melihat deretan novel yang tersusun kemas di rak pameran. Novel tersebut seakan melambai-lambai aku untuk datang dan memiliki kesemuanya. Lama juga aku berdiri membaca satu persatu tajuk serta sedikit intro novel yang baru terbit. Penulis kesayangan aku pun dah hasilkan karya terkini. Wajib aku beli sebab dah tentu lima bintang ceritanya.

Punya teruk aku kena pukau sampai aku sendiri tak sedar dah lima buah novel berada dalam pelukan. Dah lari dari baget ni, bila aku kira jumlah wang yang perlu dibayar. Nampaknya aku kena letak balik dua buah novel ke tempat asal. Sedih. Tapi takpelah, bulan depan bila elaun aku dah masuk, aku datang beli korang ya.

"Baiklah, kami setia menanti kau Eryna.”

Terkejut aku bila tiba-tiba novel tu boleh bersuara. Di ikuti dengan ketawa yang terkekeh-kekeh. Kus semangat. Nasib baik tak terlepas novel yang berada dalam pelukan. Perangai tak semengah Lisa masih tak berubah walaupun penampilan Lisa dah berubah!

"Lisa? Ni Lisa ke?"

Terbeliak mata aku melihat Lisa yang terkini. Terus tak jadi nak marah sebab usikan Lisa tu. Rock chic tegar dah berubah ke hijap stalista! Jubah berwarna biru gelap yang digandingkan dengan shawl half moon warna unggu buah manggis, buat penampilan Lisa nampak tersendiri. Sejuk pula mata aku yang memandang.

"Well, people change. Eh, kau cakap dengan novel ke tadi? Sedih bebenar aku tengok. Kau ambillah novel tu. Kesian mereka. Takpe, aku belanja kau.”

Senyum aku dah sampai ke telinga bila dengar Lisa nak belanja. Aku ambil dan peluk semua novel erat-erat. Memang jodoh antara kami kuat.

“Dasyat kau Lisa. Dah berubah. Mati-mati aku ingatkan tadi Heliza Helmi. Rupa-rupanya Lisa anak Haji Firdaus.”

Lisa tersengeh tayang gigi bila kena puji dengan aku. Speechless la tu. Lisa dah hulur duit kepada cashier sebaik sahaja kami sampai di hadapan kaunter bayaran.

“Terima kasih Lisa, belanja aku novel. Kecil tapak tangan, plastik beg aku tadahkan. Rezeki, rugi la kalau ditolak. Eh, macam mana kau tau aku kat sini?"

"Hantu novel, mana lagi tempatnya kalau bukan di sini!"

Meriah ketawa kami. Abang cashier tu pun dah kontrol senyum bila tengok gelagat kami. Dia hulurkan baki wang kepada aku. Aku pula suruh dia letak atas kaunter. Abang cashier tu senyum dan faham kenapa aku buat macam tu. Ikhlas senyuman yang di sedekahkan.

“Eh, Lisa. Jom la kita lepak kat sana. Dahaga pula tekak aku ni.”

Aku ajak Lisa. Baki wang yang ada atas kaunter, aku ambil dan terus masukkan ke poket jacket. Sebelah tangan lagi dah pegang plastik beg berisi novel pilihan. Gembira rasa di hati. Hanya Allah sahaja yang tahu.

“Jom. Aku pun dah lapar tahap ke bulur ni.”

Tak ramai orang yang ada di dalam Café Green Apple. Waktu makan tengah hari dah berlalu satu jam yang lepas. Meja makan untuk dua orang menjadi pilihan. Kami tidak perlu tunggu lama untuk makanan yang dipesan sampai ke meja. Sambil makan, pelbagai cerita yang kami sembangkan. Stok cerita untuk tujuh tahun masih banyak yang perlu dikongsi bersama. Aku leka tengok Lisa sedang betulkan muncung shawl dikepalanya. Tadi senget sikit, sekarang dah terbentuk elok. Comel.

"Kau dah kenapa? Macam tak pernah tengok aku?"

Lisa tarik hujung shawl dan betulkan agar labuh shawl sama panjang dan menutupi dada. Sejak dari tadi lagi Lisa perasan, aku suka curi-curi pandang dirinya. Jauh di sudut hati aku, aku nak berpakaian seperti Lisa. Tapi...

Aku senyum senget dan cepat-cepat pandang ke arah lain. Mug jus epal dicapai. Hujung straw dihalakan ke mulut. Aku sedut baki jus epal hingga habis. Kini yang tinggal hanyalah ais kiub. Aku guna straw untuk ambil ais kiub dan terus aku masukkan ke dalam mulut. Aku dah tak tahu nak buat apa bila dah terkantoi dengan Lisa. Malu!

"Aku tahulah aku cantik bila dah bertudung. Buktinya, tak berkedip mata kau tengok aku. Kan."

Tembakkan Lisa tepat kena pada sasaran. Rasanya dah merah dah pipi aku.

"Perasan! Kau perempuan paling poyo yang pernah aku jumpa!"

"Poyo nilah best friends forever kau."

Berderai lagi ketawa kami. Lisa angkat tangan panggil pelayan Cafe Green Apple. Dia pesan lagi dua mug jus epal hijau. Satu untuk dirinya dan satu lagi untuk aku. Selera kami sama. Kali ini Lisa minta tambah asam boi. Cuaca panas terik buat kami cepat haus.

"Sejak bila kau bertudung bagai ni? Kau nak kahwin ek?"

Tanya aku setelah pelayan muka ala-ala penyanyi korean tu berlalu pergi. Sejak tadi lagi aku simpan soalan tu. Teruja aku nak tahu sebab perubahan drastik Lisa.

"Apalah kau ni Ery. Kau ingat asal nak kahwin je pakai tudung. Asal pakai tudung tu nak kahwin lah?"

Garfu di cucuk pada french fries. Lisa celup fries dalam mayonis sebelum suap ke mulut. Berselera Lisa makan fries yang masih panas tu. Aku telan air liur tengok aksi Lisa.

"Seriously Lisa. Mesti ada detik perubahan kau. Sharelah dengan aku."

"Seriously Ery. Aku tak faham. Perlu ke ada detik, ada itu, tunggu ini dan tunggu itu untuk pakai tudung?"

Soalan dijawap dengan soalan. Serius riak wajah Lisa menanti jawapan aku. Aku dah garu kepala yang tak gatal. Lisa angkat kening soal aku untuk kali kedua. Dua saat kemudian Lisa bantai ketawa bila tengok aku dah tak senang duduk. Serba tak kena.

“Dah aku rasa nak pakai. Aku pakai la."

Masih bersisa ketawa Lisa. Seronok ye dapat buat aku macam tu. Ada ubi ada batas Lisa. Huh!

"Keluarga kau macam mana? Mereka tak marah ke?"
Berubah air wajah Lisa sebaik sahaja terdengar soalan aku tu. Aku masih ingat, walaupun ayah Lisa orang panggil Haji, tetapi cara hidup keluarga mereka tidak seperti orang yang dah menunaikan Haji. Haji sekadar untuk memudahkan urusan mendapatkan projek-projek mega.

"Marah? Biarlah mereka nak marah. Lama-lama nanti, hilanglah marah mereka tu."

Kalaulah aku punya semangat sekuat Lisa. Lisa yang poyo. Lisa yang selamba. Dan Lisa adalah Lisa. Dengan perubahan besar Lisa ini, aku rasa bangga menjadi sahabat Lisa.

Tak seperti aku. Masih teragak-agak untuk berubah. Masih fikirkan perasaan orang lain. Masih risaukan itu dan ini. Aku kerling pada Lisa yang sedang mengerjakan fish and chip, penuh selera. Betullah dah kebulur makcik tu. Kemudian aku pandang sepi pada pinggan beef lasagna aku.

"Kau ni dah kenapa? Tak lapar ke? Makan la cepat. Nanti sejuk dah tak sedap."

Lisa dah mula bebelkan aku. Walaupun makanan masih ada dalam mulut, itu bukan satu masalah buat Lisa. Bebel tetap bebel!

"Kalau kau tak nak makan, biar aku habiskan."

Lisa dah angkat garfu nak cucuk beef lasagna aku. Pantas aku angkat pinggang jauh sedikit daripada Lisa.

" Kau ada membela ke Lisa? Dalam pinggan tu pun belum habis, kau nak lasagna?"

Aku dah mula menjamah makanan kegemaran. Tiba-tiba pula rasa lapar menerjah. Suapan demi suapan semakin rancak.

"Stress eating! Because of them!"

Lisa tikam garfu pada filet ikan. Berdenting bunyi pinggan.Tajam renungan Lisa memerhati garfu yang dah terpajak atas pinggan. Terkejut dan rasa seram pula aku melihat sikap Lisa. Apa kes pula makcik ni. Kena sampuk ke? Aku pandang wajah Lisa yang dah bergenang air mata. Ada amarah di wajah Lisa. Tisu yang sedia ada di meja, Lisa ambil dan tekap dihujung mata.

"Keluarga aku tak suka dengan perubahan aku. Provok dan perli daripada kedua abang aku, serta sindiran daripada mama dan papa. Macam-macam abang aku panggil aku. Khemah bergerak, ustazah pilihan, ahli syurga dan macam-macam lagi mereka gelar aku. Hati aku sakit Ery!"

Tertelan air liur sebaik sahaja aku terdengar apa yang Lisa pendam selama ini. Ya Allah, kesiannya kau Lisa.

“Sabarlah Lisa. Selagi kau bersabar, Allah sentiasa bersama kau. Mengadulah kepada Allah. DIA Maha Mendengar. Maha Penyayang. Aku tahu kau boleh hadapi semua ni.”

Hanya itu yang mampu aku katakan. Besar juga ujian yang sedang Lisa alami. Aku dah hilang kata-kata dan paling aku takut, aku tersalah kata. Mungkin akan menambah lagi rasa sakit hati Lisa. Untuk saat ini, aku pilih untuk diam.

“Cakap memang senang. Tapi, insyaAllah aku akan lalui semua ini. Aku berubah kerana Allah dan ini jihad aku, Ery.”

Beg galas yang berada di belakang, Lisa ambil dan letak diatas peha. Zip beg dibuka dan bungkusan plastic berwarna merah jambu di keluarkan.

“Untuk kau Ery. Bukalah.”

Aku pandang bungkusan tu. Teragak-agak aku nak ambil pemberian yang Lisa dah letak atas meja. Betul-betul di hadapan aku.

“Eh, harijadi aku lambat lagi. Valentine day pun kita dah haramkan untuk sambut. So, apa tujuan hadiah ni?”

“Hadiah daripada seorang sahabat untuk sahabat.”

Aku sentuh bungkusan tu. Lembut sahaja benda yang ada di dalamnya. Ini, kalau tak t shirt, mesti jacket. Aku mula sengeh membayangkan apa yang ada bakal aku lihat. Siapa yang tak suka dapat baju baru.

“Shawl?”

Berubah air muka aku. Aku kira, ada tujuh helai shawl dan tujuh helai anak tudung. Corak yang sama cuma warna yang berbeza. Shawl berwarna kelabu, motif bunga mawar hitam aku genggam. Cantik pula corak yang Lisa pilih. Kena dengan selera aku.

“Aku nak kau pakai shawl ni hari ni juga. Jom kita ke ladies. Aku pakaikan untuk kau.”

“Sekarang?”

“Ye. Sekarang. Kau boleh jamin ke yang kau masih bernafas untuk hari esok?"

Aku yang belum kuat pendirian, teragak-agak dengan permintaan Lisa. Separuh hati berkata ya, aku ingin berubah. Separuh lagi minta aku tunggu dan fikir masak-masak. Ini bukan perkara main-main. Janganlah pula, hari ni pakai tudung. Esok dah buka tudung. Dan yang paling parah, pakai tudung bila rasa nak pakai sahaja. Itu dah mempersendakan agama!

Melihat aku yang masih dalam dilema, Lisa bangun dan kemas apa yang perlu. Shawl dan anak tudung yang berada di hadapan aku, diambil dan semuanya dimasukkan semula ke dalam beg plastik.
“Ery, niatkan dalam hati, hijrah kau ini kerana Allah. Demi Allah dan untuk Allah. InsyaAllah, apa jua yang terjadi selepas ini, dapat kau hadapi dengan tenang.”

Aku pandang pelik ke arah Lisa. Macam ada kuasa telepati pula Lisa ni. Dapat membaca dengan tepat, apa yang sedang berlegar-legar dalam fikiran aku.

“Sudahlah Eryna. Jangan pandang aku macam tu. Apa yang sedang berperang dalam diri kau sekarang, aku dah laluinya. Kau keliru samada nak bertudung atau nak tangguh dahulu? Kan? Dah la, jangan tambah lagi beban dosa kepada ayah dan abang kau yang tiga orang tu. Kau tak sayang mereka ke?”

“Apa yang kau cakap ni Lisa? Jangan kusutkan lagi fikiran aku yang sedia kusut ni. Boleh?”

Makin bertambah celaru dan keliru aku mendengar kata-kata yang keluar daripada mulut Lisa.

“Kau baca ni.”

Lisa hulurkan tab ke arah aku. Tertera satu artikel yang bila aku baca tajuk sahaja, dah berpeluh dahi dibuatnya.

Di akhirat nanti ada empat golongan lelaki yang akan ditarik masuk ke neraka oleh wanita. Lelaki itu adalah mereka yang tidak memberikan hak kepada wanita dan tidak menjaga amanah itu.

Semakin berpeluh dahi dan badan aku untuk meneruskan pembacaan. Degupan jantung dah sedikit laju daripada biasa. Nafas di tarik dalam-dalam. Demi Islam yang tercinta, aku harus tahu apa yang selama ini aku tidak tahu.

Golongan pertama ialah ayahnya. Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak mempedulikan anak-anak perempuannya didunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya. Dia membiarkan anak perempuannya tidak menutup aurat. Tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja. Maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.

Golongan kedua ialah suami. Apabila suami tidak mempedulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tetapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram. Apabila suami mendiam diri walaupun seorang yang alim dimana solatnya tidak pernah bertangguh, saumnya tidak tinggal, maka dia akan turut ditarik oleh isterinya bersama-sama ke dalam neraka.

Golongan ketiga ialah abangnya. Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya dan saudara lelakinya. Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya sahaja dan adiknya dibiar melencong dari ajaran Islam, tunggulah tarikan adiknya di akhirat kelak.

Golongan keempat ialah anak lelakinya. Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram disisi Islam. Apabila ibu membuat kemungkaran mengumpat, memfitnah, mengata dan sebagainya, maka anak itu akan disoal dan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak dan nantikan tarikan ibunya ke neraka.

Aku bangun dan hulurkan tab kepada Lisa. Kerusi aku tolak masuk bawah meja. Terus aku melangkah keluar dari kafe.

“Ery! Kau marah aku ke!”

Aku toleh belakang bila dengar Lisa dah jerit nama aku. Makcik tu masih terjegat di meja makan kami tadi.

“Eh, tadi kau kata nak ajar aku pakai shawl. Cepatlah!”

Lisa dah tunjuk jari thumbs up kepada aku. Laju langkah dia menuju ke arah aku. Sambil tunggu Lisa, aku pasang niat dalam hati. Kali ini aku tekad untuk berhijrah. 

Don’t Judge Me.


© 2015 Eiza GreenAppleKu All Rights Reserved


Isnin, 27 Julai 2015

Bila Dia Terbaik Untukmu.





“Eh! Sakitlah!”

Lisa menjerit marah. Terkial-kial Lisa cuba melepaskan lengannya daripada genggaman Farid. Berbekalkan ilmu persilatan yang ada, sekali kilas, Lisa dah terlepas dari genggaman.

“Tengok ni, habis renyuk lengan baju kurung. Penat tau I seterika semalam.”

Hampa Lisa dengan tindakan Farid. Jelingan maut Lisa hadiahkan tanda tak puas hati. Bukan mudah nak seterika kain jenis sutera asli. Suka hati dia je renyukkan hujung lengan baju kurung kegemaran Lisa. Kalau nak marah, marah je lah. Ini tidak, main sentap lengan orang. Kalaulah terlari kedudukan tulang di pergelangan lengan, siapa yang susah?

“Kalau ikutkan hati I, I koyak-koyakkan dah baju kurung tu. You ingat I tak tahu siapa yang hadiahkan baju kurung tu pada you! Zack kan!”

Kembang kempis lubang hidung Farid bernafas sambil menahan amarah. Bukan mudah. Malah, semakin sesak ruang pernafasannya. Api kemarahan Farid semakin membara. Kecil besar kecil besar di lihat Lisa yang masih berdiri sambil urut lengan baju kurung di hadapannya. Macam la urutan tersebut boleh menghilangkan kedutan di baju.

Zack. Kekasih gelap Lisa. Ya, Zack adalah makhluk perosak dan punca huru haranya hubungan Farid dengan Lisa.

Walaupun Farid tidak pernah bersua dengan Zack, namun cinta muka buku antara Lisa dan Zack sudah lama di ketahuinya. Itu pun gara-gara Lisa terlupa nak log out dari akaun Facebook!

Setiap peristiwa mahupun kejadian yang berlaku, pasti ada hikmah yang tersembunyi. Dan hikmah daripada peristiwa laptop Farid yang rosak, terungkailah satu rahsia yang selama ini tertutup rapi. Puas Farid mencari identiti sebenar Zack. Mengalahkan hacker Farid scroll Facebook Zack. Namun hampa. Tiada sekeping pun gambar wajah Zack dalam album. Misteri betul si Zack ni.

“Ye, memang baju ini hadiah daripada Zack. Kenapa?”

Sopan dan bersahaja tutur kata yang keluar daripada mulut Lisa. Sedikit pun tiada riak gentar apatah lagi takut yang terpamer di wajah Lisa. Tahap kemarahan Farid dah menurun dari tangga lima ke tangga tiga sebaik sahaja terlihat sikap Lisa yang tenang walaupun Farid sebentar tadi dah rasa macam nak amuk satu dunia.

“Lisa, sampai hati awak. Kenapa awak sanggup lakukan ini semua?"

Tanya Farid perlahan. Dah tak tersusun kata panggilan. Sekejap I dan you. Sekejap awak. Begitulah kacaunya fikiran Farid di saat ini. Farid pandang Lisa yang asyik menatap skrin smartphone sambil kontrol senyum. Selfie agaknya.

“Apa kena awak ni? Dah orang ikhlas memberi, tak kan I nak menolak pula. Dengan baju pun nak marah?”

Gelengan kepala Lisa buat Farid rasa terhina. Mungkin bagi Lisa perkara tersebut di anggap kecil dan tidak perlu diperbesarkan, namun tidak bagi Farid. Belum apa-apa Lisa dah berani main kayu tiga.

“You jangan buat-buat innocence Lisa. You ingat I tak tahu yang you dan Zack bercinta! I benar-benar tak sangka yang you berdua sanggup buat begini pada I.”

Berkecai rasa cinta yang ada didalam dada Farid tika ini, hanya Allah sahaja yang tahu. Jika cinta itu dapat di jelmakan ke dalam bentuk benda, dah tentu bertaburan, bersepah dan tunggu masa untuk terbang jika di tiup angin. Namun itu semua tidak mungkin terjadi sebab cinta hanya dapat di rasa.

“You, kita berkawan sejak kecil lagi. Kita membesar bersama, menangis bersama, ketawa pun bersama. You kena terima hakikat yang antara kita tidak mungkin akan bersatu. Apatah lagi nak bercinta. Apa yang I dan Zack buat ini adalah untuk kebaikkan you juga. Kami sayang kau.”

Pening juga kepala Lisa cuba nak terangkan duduk letak perkara sebenar kepada Farid. Semoga Farid sedar dan kembali berfikir secara waras. Usaha Lisa yang tak pernah give up, bertambah kusut apabila Farid buat-buat tak faham dengan situasi mereka. Dan masuk kali ni, entah dah kali ke berapa Lisa menolak cinta Farid.

“Arrghh..untuk kebaikkan I konon. Kau penipu Lisa. Zack pun dua kali lima! Sama-sama penipu. Kebaikkannya hanya untuk korang berdua, bukan untuk I !”

Terkejut Lisa apabila tiba-tiba Farid menjerit kuat dan lantang hingga berjaya menarik perhatian orang yang sedang lalu lalang. Over betul!

Tiba-tiba, entah dari mana hinggap satu pelempang tepat ke pipi Farid. Farid yang terkejut dengan pelempang yang tiba-tiba diterimanya, terus jatuh terduduk. Sambil mengusap-gusap pipi yang sakit dilempang, Farid memerhati siapakah gerangan yang berani melempangnya.

Dihadapannya, berdiri seorang lelaki bertubuh sado. Macam pernah dilihat lelaki tersebut. Tapi dimana? Eh, inikan Abang Zack!

Melihat wajah menyingga Abang Zack yang macam nak telan hidup-hidup dirinya, buat Farid terdiam kaku. Serta merta jantung bertukar rentak. Boleh tahan rasa pening dan sakit yang sedang dia rasakan ketika tu. Tidak berani dia untuk bangun berdiri menentang abang kandungnya.

“Ini rupanya kerja kau ye. Kalau tak fikirkan yang kau tu perempuan, abang belasah kau sampai pitam! Mana tahu masa pitam tu, dapat hidayah untuk berubah! Mak ayah hantar kau ke sini untuk belajar, bukan belajar nak jadi jantan. Dah lama Lisa hantar report kat abang tentang kegiatan sumbang kau ni. Rupanya makin lama makin parah! Hingga Lisa, kawan baik kau pun kau nak ajak bercinta?"

Bertubi-tubi kemarahan yang Abang Zack lontarkan. Dah tebal rasanya muka Farid apabila drama sebabak mereka ditonton oleh beberapa orang yang terlihat aksi sebentar tadi. Ada yang terkekeh-kekeh ketawa. Dan ada yang serius tunggu adegan seterusnya. Eh, ada tak yang ambil video? Sekarang kan zaman viral.

Farid kerling Lisa. Lisa sedang asyik dengan smart phone. Siap tersenyum simpul sambil jari laju sentuh skrin. Dia tak nampak ke sahabat dia  sedang dalam kesusahan? Farid pandang Abang Zack. Mana dia?

"Faridah adikku."

Rasa nak tercabut jantung Farid atau nama penuh yang ada di kad pengenalan, Faridah binti Fakrullah apabila Abang Zack entah bila masa  dah duduk disebelah kanannya. Faridah dah angkat tangan tutup muka. Manalah tahu, lepas pelempang, penumbuk pula akan hinggap ke pipi. Hati rasa tak sedap. Faridah pasrah menerima apa jua tindakan susulan Abang Zack.

"Adik sedar ke tidak apa yang adik lakukan ini adalah salah satu perkara yang tersenarai dalam dosa besar? Adik tak puas hati ka dengan ketentuan yang Allah dah beri kepada adik?"

Allah. Lama benar aku tinggalkan Allah. Aku asyik dalam dunia kecilku. Ya, siapa aku hendak pertikaikan ketentuan Allah. Allah telah tentukan aku seorang wanita, kenapa aku degil malah lebih dasyat aku cuba melawan ketentuan Allah.

"Lisa dah cakap dengan abang, Idah ni mudah sangat terikut dan terpengaruh. Bila Lisa nasihat, degil! Entah dengan siapa yang dibuatnya kawan."

Mulut puaka Lisa ada katanya memang menyakitkan hati Faridah. Cakap main lepas. Terbantut moment keinsafan yang hadir dalam diri Faridah. Namun simurai itulah satu satunya sahabat yang setia bersamanya.

Lisa duduk disebelah kiri Faridah. Dipeluk mesra bahu rakannya itu. Suasana sepi seketika. Awan berarak mendung menandakan hari nak hujan. Sesekali angin bertiup lembut menerbangkan daun kering yang gugur di atas bumi. Mereka bertiga terdiam dan menikmati indahnya alam ciptaan Ilahi. Adakalanya, diam itu perlu agar fikiran kembali waras.

Abang Zack yang duduk disebelah kanan Faridah, mengusap lembut kepala adiknya. Hadir satu rasa yang tidak terungkap dengan kata-kata. Namun, Faridah rasa tenang dan di sayangi.

"Daripada Ibn Anas r.a berkata Rasulullah SAW melaknat mereka yang menyerupai wanita daripada kalangan lelaki dan mereka yang menyerupai lelaki daripada kalangan wanita. Di laknat dik. Dilaknat."

"Abang dan abah dah fikir masak-masak. Untuk pastikan hala tuju kehidupan adik kesayangan abang ni berada dijalan yang benar dan pisang tidak berbuah dua kali, bulan depan adik akan berkahwin. Ini wajah bakal suami adik. InsyaAllah, dia mampu menjadi pemimpin yang baik."


Smartphone bertukar tangan. Dan kali ini, Faridah betul-betul rasa akan pitam sebaik sahaja terpandang wajah lelaki yang menyejukkan mata sesiapa yang terpandang. Lelaki itu juga terkenal dengan ketegasan  dalam bab agama Islam. No kompromi! Ustaz Luth Harith, ustaz muda yang menjadi idaman gadis di universiti. Tetapi menjadi mimpi ngeri untuk gadis bernama Faridah.


© 2015 Eiza GreenAppleKu All Rights Reserved

Selasa, 19 Mei 2015

Jahat



Jika ada orang yang berkata-kata kasar kepada kita, lalu kita jawab dengan kata-kata yang lembut. Atau ada orang yang bersikap kasar dan jahat kepada kita, lalu kita balas dengan sikap lembut dan kebaikan. 

Itu semua bukanlah tanda kelemahan dan kehinaan, tapi itu adalah niat menjalankan perintah Allah di surat Fussilat "idfa' billatii hiya ahsan". Juga niat meniru akhlak Nabi yg tertera dalam kitab Taurat, bahawa baginda tidak suka membalas kejahatan dengan kejahatan, tapi membalasnya dengan memaafkan dan kebaikan. Allahul musta'aan.





Nota GreenAppleKu : Bukan mudah nak buat tetapi kerana ini perintah Allah, kita bersabar. Serahkan sahaja kepada Allah untuk membalas setiap kejahatan mereka. 




Isnin, 18 Mei 2015

Takut


Orang mukmin itu takut. Takut mati dalam su'ul khatimah, takut diseksa dalam kuburnya, takut saat bangkit dari kubur wajahnya hitam dan matanya biru, takut diheret ke mahsyar dengan mukanya, takut diberi kitab amalnya melalui tangan kiri atau dari belakang punggungnya, takut akan hitungan amalnya, takut tergelincir dari titi sirat, takut terperosok ke neraka paling bawah, takut tidak dapat memandang Allah di hari kiamat kelak. 

Barang siapa yang takut di semua tempat ini, insya Allah dia akan aman, sebagaimana sumpah Allah, bahwa Dia tidak akan mengumpulkan dua kali ketakutan bagi hamba-Nya !




Jumaat, 24 April 2015

Pengeluaran KWSP Kekal Pada Usia 55 Tahun



KUALA LUMPUR, 23 April (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan pencarum Kumpulan Simpanan Wang Pekerja (KWSP) boleh mengekalkan hak mereka untuk mengeluarkan caruman pada usia 55 tahun.

Beliau berkata KWSP akan memastikan sebarang penambahbaikan akan hanya terpakai kepada caruman baharu sekiranya pencarum memutuskan untuk bekerja setelah melepasi umur 55 tahun.

"Ini memberi keseimbangan antara harapan rakyat terhadap hasil titik peluh mereka pada umur 55 tahun sambil memberi perlindungan kepada mereka sekiranya bersara pada usia 60 tahun," katanya ketika menyampaikan ucaptama pada Invest Malaysia 2015 di sini Khamis.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin turut hadir pada majlis itu.

Najib, ketika berucap dalam majlis itu, berkata meskipun memahami pentingnya simpanan persaraan pada umur 60 tahun, kerajaan juga sentiasa mendengar pandangan rakyat serta memahami bahawa sebahagian besar pencarum KWSP mahu hak untuk menggunakan dana persaraan mereka pada umur 55 tahun.

"Saya juga sedar tentang kebimbangan yang disuarakan orang ramai tentang sebarang perubahan di masa depan berhubung KWSP. Dalam hanya dua hari proses perundingan dalam talian yang diwujudkan baru-baru ini, terdapat lebih 50,000 rakyat Malaysia yang mengambil bahagian dan memberi pandangan mereka.

"Ia kini merupakan perundingan awam terbesar yang pernah dijalankan," tegas beliau.

Kaji selidik itu bermula Selasa lepas dan akan berakhir pada 5 Mei 2015.

Baru-baru ini, KWSP dilaporkan sedia menimbangkan untuk meminda had umur yang dibenarkan bagi pencarum mengeluarkan caruman mereka daripada 55 tahun sekarang kepada usia persaraan 60 tahun, yang mendapat kritikan pelbagai pihak.




Sepatah dua kata admin blog.

Diharap isu ini tiada lagi perubahan di masa depan. Kita hanya mampu merancang yang terbaik untuk masa depan kita. Tetapi jangan sesekali kita lupa, Allah telah menentukan apa yang terbaik untuk setiap hambanya.  




Cepatnya masa berlalu



Dah setahun dua bulan usia budak kecik ni. Memang masa yang berlalu sekarang, amatttt pantas. Semoga kita lebih menghargai masa untuk buat perkara yang ada faedah untuk diri, keluarga dan agama.



Saya dah ada Gigi!





Nota : Need a holiday? Klik link percutian di atas..

Ahad, 15 Mac 2015

Super Mom! #Welcome School Holiday!




Cuti sekolah ni, konfem mak ayah dah plan, mana nak bawa anak bercuti. Kalau tak bawa bercuti pun, paling tidak pasti dah plan nak bawa anak sekadar 'jalan-jalan tengok alam'. Tak lah anak bosan asyik lepak dalam rumah saja kan.

Thru my pengalaman, pastikan anak-anak dah makan sebelum memulakan perjalanan. Banyak kelebihannya. Tak perlu kita bersesak di restoran makanan, anak tak meragam dan program 'jalan-jalan tengok alam' kita berjalan dengan lancar tanpa sebarang masalah. 

Selamat bercuti korang. 



Khamis, 5 Mac 2015

Super Mom! # Alat tulis


Perghh,

Ini pencil case untuk kali yang ke dua. Yang pertama, hilang tanpa dapat dikesan. Selalu saya set dalam kepala sebelum beli apa-apa alat tulis untuk anak, JANGAN BELI YANG MAHAL! Sebab?

Yang mahal, terutama yang ada gambar frozen, Ben 10, transformer, haa...jenis ini menarik minat pelajar lain dan kemungkinan untuk hilang amatlah cerah.

Yang mahal, terkilan juga jika hilang. Nak pula ibubapa yang anak ramai, rasa nak pitam bila tengok harga seunit pensil case!

Anak yang masih bersekolah rendah, nak nak pula yang tahap 1 (darjah 1-3) masih belum pandai menjaga alatulis sendiri. Jangan terkejut jika hari ni semua pencil, pemadam, pembaris semuanya ada. Balik sekolah, ada yang hilang. Bila di tanya,

"Tadi ada...."

Jangan marah, pesan baik-baik next time hilang, mama potong duit sekolah. InsyaAllah, berkesan.


Isnin, 23 Februari 2015

Panas ekstrem!


Memang panas terik sejak kebelakangan ni. Jika tidak ada urusan kerja antara jam satu tengahari hingga tiga petang, konfem aku lebih suka duduk dalam rumah sambil up date blog. Buat stok entri untuk sebulan. Eh!

Sepanjang musim panas ekstrem ni, aku perasan aku minum air lebih banyak dari biasa. Air suam, air tak suam, air tebu, air kelapa, air barli ais, semua aku bedal. Sepanjang dua jam aku berada diluar rumah, pantang nampak orang jual air tepi jalan, konfem aku berhenti beli. Sampai akak yang jual air pun dah kenal muka aku.

Korang jaga kesihatan ye. Minum banyak air. Mandi kerap dan jika tiada kepentingan, kurang kan aktiviti di luar rumah. Semoga kita tabah dan tenang menghadapi apa jua ujian.


Panas ekstrem melanda negara, boleh bawa maut
22 Februari 2015 1:35 AM


KUALA LUMPUR 21 Feb. – Musim panas ekstrem yang dijangka melanda negara minggu depan boleh memberi tekanan fizikal kepada tubuh badan dan kesihatan manusia termasuk menyebabkan kematian seperti strok haba.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah berkata, orang ramai harus mengambil langkah berjaga-jaga kerana cuaca kering dan berpanjangan bukan sahaja memberi kesan kepada ekosistem dan kawasan pertanian, tetapi membahayakan kesihatan.

“Perubahan iklim ini akan menjejaskan sumber bekalan air yang selamat lalu meningkatkan kes-kes bawaan air dan makanan serta cirit-birit. Penyakit berkaitan sistem pernafasan dan kardiovaskular juga meningkat.

“Kes penyakit denggi pula akan meningkat kerana masyarakat menyimpan air di dalam bekas simpanan yang tidak ditutup malah cuaca panas juga merangsang pembiakan nyamuk dan replikasi virus dalam nyamuk,” katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan tentang negara ini dijangka bakal berdepan cuaca panas melampau bermula minggu depan sehingga awal April ini berikutan fenomena Ekuinoks yang menyebabkan matahari berada tepat di atas garisan khatulistiwa.

Tambah Dr. Noor Hisham, semua orang berisiko menjadi mangsa cuaca panas tetapi terdapat kumpulan yang lebih cenderung terkesan akibat perubahan iklim tersebut.

“Mereka yang terbabit dengan kegiatan aktiviti fizikal di luar seperti buruh, peladang, ahli sukan, tentera, polis dan lain-lain lebih berisiko kerana mereka terdedah kepada cuaca panas.

“Orang dewasa berusia 40 tahun ke atas mempunyai risiko 10 kali ganda berbanding mereka yang lebih muda. Kanak-kanak berusia lima tahun, penghidap penyakit sistem pernafasan, darah tinggi, jantung, kencing manis dan kelenjar tiroid juga antara kumpulan yang berisiko tinggi,” katanya.

Sementara itu, pakar kesihatan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Prof. Dr. Jegan Thanabalan berkata, cuaca panas melampau juga boleh menyebabkan strok haba yang boleh membawa maut khususnya kepada kanak-kanak dan orang tua.

“Masalah kekurangan air dalam badan adalah yang paling bahaya semasa cuaca kering dan panas kerana perubahan kandungan garam galian dalam badan boleh menyebabkan strok haba berlaku.

“Minum banyak air suam, air isotonik dan hadkan aktiviti luar yang terdedah kepada cuaca panas terik,” katanyah me


Sabtu, 21 Februari 2015

Honey-water recipe!


Satu sudu teh madu, campur dengan segelas air suam. Khasiatnya? Baca artikel yang aku share di bawah. Aku dah mulakan. Korang bila lagi. Tak susah.

Oh ya, madu yang dicampur dengan segelas air, tidak memanaskan badan. Tetapi jika korang telan sesudu teh madu, then minum air, memang panaslah badan korang kelak. So, jangan salah amalan dah le ye.

Here are some of the great benefits you can get:
  • Honey-water regulates digestion, meaning it is a great solution to the “lazy-intestine” issue.
  • It also strengthens your immune system, helps in the treatment of colds, bronchitis, and eliminates excess mucus in lungs.
  • Honey-water flushes parasites out of the digestive tract and prevents their multiplication. It can also eliminate the toxic buildups in the intestins.
  • In the initial phase of the treatment you may notice that your waist line has increased, but do not panic. This is because the waste materia (feces) in your body becomes softer and expands, which is a sign that your body has started eliminating the waste products.
  • This means that the cleansing process has already started, and that your body has more power to fight bacteria, viruses, fungi.
  • Your colon works properly. Honey-water restores its micro flora and flushes any microorganisms out.
  • This combination regulates uncontrolled night urination. Honey absorbs excess water, meaning your kidneys function properly, without being overworked.
Dosing

Drink your honey-water in the morning before you eat or drink anything. This is an excellent prevention against many ailments. Drink it without any breaks. Stomach valves open quickly and the water enters your digestion tract, and later it water enters the blood stream.

Experts suggest that you drink honey-water in the morning and before you go to bed. Honey-water eases kidney function, so you should not worry about any problems that may occur if you drink it in the evening.

Always drink your honey-water freshly prepared

Use the same combination to clean your face. It will make your skin soft and smooth, giving you a better skin complexion. Honey-water is the oldest, and yet the most popular skin care product.



Jumaat, 13 Februari 2015

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat


Sepi. Itu yang aku rasakan pada pagi ini. Tidak seperti hari sebelumnya, suasana pagi riuh dengan kicauan burung dan lautan manusia yang mula membanjiri jalan raya. Namun, pagi ini malah sejak semalam lagi, alam ini aku rasa kan sepi. Tidak seperti selalu.

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat telah kembali ke rahmatullah pada 12 Febuari 2015 jam 9:40 malam. Kenapa hati aku rasa sayu bila terbaca status terkini almarhum? Hanya Allah yang tahu.



Biodata YAB Dato’ Bentara Setia Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat

Nama : Nik Abdul Aziz bin Nik Mat
Tarikh Lahir: 1931
Tempat lahir : Kampung Pulau Melaka,Kelantan.


Pengajian :

1-Pondok Tuan Guru Hj Abbas, Besut
2-Universiti Deoband India
3-Universiti Lahore Pakistan
4-Universiti Al Azhar
5-Sarjana Muda bahasa Arab
6-Sarjana Perundangan Islam


Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat dilahirkan dalam sebuah keluarga yang sangat kuat berpegang kepada ajaran Islam di Kampung Pulau Melaka, Kota Bharu, Kelantan pada tahun 1931.

Bapanya, Haji Nik Mat bin Raja Banjar bin Raja Abdullah bin Raja Mamat merupakan keturunan Raja Jembal. Bapanya lebih dikenali dengan panggilan Tuan Guru Nik Mat Alim disebabkan beliau arif dalam ilmu-ilmu agama. Beliau terkenal di Kelantan dalam mengendalikan institusi pengajian pondok di Kampung Kedai Lalat.

Di situlah Nik Abdul Aziz mendapat pendidikan awal bersama ratusan pelajar Islam dari segenap ceruk rantau Asia Tenggara. Sejak kecil beliau mempelajari dan mendalami kitab-kitab agama yang muktabar dari Almarhum ayahandanya serta belajar menulis daripada ibunya Hajah Aminah Majid.

Sewaktu usia 9 tahun, Nik Abdul Aziz dihantar berguru dengan Tuan Guru Haji Abas Mohamad di pondok Madrasah Ittifaqiyah, Jertih, Besut, Terengganu. Tuan Guru menuntut ilmu di situ selama setahun sehingga peperangan Jepun berlaku dan pengajian dihentikan buat seketika.

Pada masa ini juga, Tuan Guru berulang alik ke Kampung Sirih, berguru dengan Tok Khurasan dan belajar dengan Tuan Guru Ali Pulau Pisang dalam mata pelajaran Nahu dan Tuan Guru Dato’ Muhamad Nur Ibrahim (bekas Mufti Kelantan) dalam pelajaran Fekah. Setelah perang tamat Tuan Guru menyambung kembali pelajaran secara formal di Ittifaqiyah.

Walaupun usia Tuan Guru masih muda tetapi beliau dapat menguasai kitab Asmuni (sebuah kitab nahu yang agak tinggi) setanding dengan murid-murid yang lebih tua.

Pada tahun 1945 beliau menyambung pelajaran di Jamek Merbawi Al-Ismaili, Kota Bharu hingga 1952. Beliau menyambung pelajaran ke Universiti Darul Ulum di Deoban, India, mendalami ilmu Fekah, Usul Fekah, Tafsir al-Qur’an, Hadis dan lain-lain.

Ketika di India beliau juga telah berguru dengan Sheik al-Hadith dan guru Tarikat yang terkemuka di India iaitu Maulana Mohamad Ahmad Al-Madani dengan mendapat ijazah. Maulana Mohamad seorang pejuang kemerdekaan India yang pertama dan pernah di penjara semasa penjajahan Inggeris.

Pada 1957 beliau menyambung pelajaran ke Pakistan dalam bidang Tafsir. Pada 1958 menyambung pelajaran di Kuliyatul Lughah di Al-Azhar, Mesir dan memperolehi ijazah sarjana muda dalam jurusan pengajian bahasa Arab kemudian menyambung pelajaran sehingga mendapat ijazah sarjana (M.A) dalam jurusan kehakiman dan perundangan Islam selama 2 tahun. Kemudian beliau mendapat diploma pendidikan di Darul Azhar dan pulang ke tanahair Februari 1962.

Perkhidmatan :
Pada 1962 beliau membuka sekolah dengan menggunakan tanah wakaf yang diberi oleh ibu saudara Hajah Kalthom iaitu Sekolah Menengah Ugama Darul Ulum, Pulau Melaka di sebelah petang dan sebelah pagi beliau berkhidmat di Sekolah Menengah Agama Tarbiatul Mardhiyah, Panchor, Kemumin. Pada sebelah malam beliau menjadi guru dan penyelia di sekolah dewasa selama 2 tahun.

Pada 1 Januari 1964 beliau meletakkan jawatan dan berkhidmat di Ma’had Muhammadi, Jalan Merbau, Kota Bharu.

Bidang Politik :
Beliau menjadi ahli PAS sejak 1967. Pada Julai 1967 hingga 1986 beliau menjadi calon PAS dalam pilihan raya kecil Parlimen Kelantan Hilir (sekarang Pengkalan Chepa). Pada tahun 1986 beliau berpindah untuk bertanding di kerusi kawasan Parlimen Bachok dan Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Semut Api hingga sekarang.

Pada 1971 beliau dilantik menjadi Ketua Dewan Ulama’ PAS Pusat hingga 1995. Kemudian dilantik Mursyidul Am PAS mengambil alih tempat yang ditinggalkan oleh Tuan Haji Yusuf Rawa.

Pada 1978 Tuan Guru dilantik sebagai Pesuruhjaya PAS Kelantan kemudian Menteri Besar Kelantan pada Oktober 1990. Dari sinilah bermulanya satu era kepimpinan ulama dan peranan serta tanggungjawab beliau bukan satu tugas yang kecil.

Beliau telah menulis beberapa buah buku antaranya ‘Mengapa Saya Tidak Masuk Kristian’ dan beberapa buah buku telah diterbitkan mengandungi siri-siri kuliah dan ceramah.

Pendakwah :
Dengan pengalaman yang ada, beliau telah membimbing pelajar Ma’had Muhammadi dengan menanam kesedaran dan akhirnya timbul satu ‘Halaqat pengajian yang sekarang disebut usrah. Selepas itu wujud sebuah surau yang masih ada di Ma’had Muhammadi Al-Banat, Jalan Merbau, Kota Bharu di mana surau itu dijadikan tempat latihan sembahyang jemaah dan dakwah.

Seorang Petah Bercakap
Tuan Guru lebih dikenali sebagai ulama kerana petah berpidato. Beliau telah diasuh oleh bapanya setiap hari Jumaat di masjid sejak dahulu lagi.

Ucapan beliau terang berserta dengan perumpamaan yang jelas dan memudahkan para pendengar memahaminya. Inilah cara beliau mendapat tempat di hati penyokongnya. Ilmu yang disampaikan merupakan khazanah dan kesetnya tersiar di seluruh negara hingga ke Selatan Thailand dan mendapat sambutan dari setiap peringkat sehingga menjadi bahan rujukan di pusat pengajian tinggi.

Keistemewaan :
Satu perkara yang luar biasa Nik Abdul Aziz, mengendalikan pondok bergerak sejak 1962 hingga sekarang. Beliau tidak pernah berhenti keluar rumah siang dan malam memberi kuliah dan berceramah kepada orang kampung.

Walaupun beliau telah menjadi Menteri Besar, bidang pendidikan tidak pernah ditinggalkan. Setiap malam Jumaat dan Khamis beliau mengajar dan setiap pagi Jumaat mengadakan kuliah kerana bagi beliau mengajar adalah kerja yang paling mulia sebab ia merupakan pekerjaan para Anbia’.

Penghargaan :

Beliau mendapat penghargaan:

1. Jaksa Pendamai (JP) pada 10 Julai 1968 oleh Duli Yang Maha Mulia Sultan Yahya Putra Ibnu Almarhum Sultan Ibrahim.

2. Kesatria Mangku Negara (KMN) oleh Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.

3. Dikurniakan Darjah Kebesaran Jiwa Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia peringkat pertama (Al-Isma’illi) SJMK yang membawa gelaran Dato’ pada 30 Mac 1995.


Perkahwinan :
Pada usia 34, beliau mendirikan rumah tangga dengan Datin Tuan Sabariah bin Tuan Ishak bin Raja Awang, berasal dari Kampung Kemumin, Kota Bharu iaitu tahun 1962. Hasil perkahwinan selama 30 tahun itu dikurniakan 10 cahaya mata lima perempuan dan lima lelaki.

Mereka adalah Nik Aini, Nik Umar, Nik Adli, Nik Abdul Rahim, Nik Abduh, Nik Adilah, Nik Muhamad Asri, Nik Amani, Nik Amalina dan Nik Asma’ Salsabila.

Kehidupan beliau sederhana tinggal di sebuah rumah kayu binaan kampung. Ruang tamunya tidak dihiasi dengan set sebagaimana yang menjadi kebiasaan di rumah pembesar negeri. Apa yang ada sebuah almari yang penuh dengan kitab agama.

Beliau juga tidak membenarkan isterinya memakai sebarang perhiasan begitu juga dengan anaknya. Ternyata apa yang ditarbiyahkan ke atas keluarga dilakukan sendiri oleh beliau. Baju Melayu teluk belanga, kain sarung pelikat dan serban sudah menjadi pakaian rasmi beliau.

Ahli Parlimen yang komited :
Sebelum terpilih menjadi ADUN Semut Api dalam pilihanraya umum 1986 dan kemudiannya terpilih menjadi Ketua Pembangkang di Dewan Undangan Negeri Kelantan, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz telah terpilih menjadi Ahli Parlimen PAS bagi kawasan Pengkalan Chepa selama tiga penggal berturut-turut.

Selama menjadi Ahli Parlimen, beliau telah menyumbangkan pelbagai idea, saranan dan kritikan melalui ucapan-ucapan yang disampaikannya di Dewan Rakyat.

Kerajaan contoh :
Selaku Menteri Besar negeri Kelantan yang ada pada suatu masa dahulu pernah digelar Serambi Mekah itu, sudah pastilah Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz akan berusaha untuk menghidupkan semula sebutan dan fungsi gelaran yang pernah diberikan kepada negeri Kelantan itu.


Nota: Biodata menarik yang perlu aku abadikan didalam greenappleku.com