Post Top Ad

Oktober 26, 2013

Makan malam lewat..

by , in
Nota GreenAppleKu: Pesanan sejak dari dahulu, sebaiknya waktu makan malam adalah sebelum maghrib. Di kecualikan pada bulan puasa sebab kita berbuka selepas azan maghrib.

Jika tiada pilihan dan terpaksa makan malam lewat, ikut nasihat doktor. Jangan terus tidur selepas makan. Bab kesihatan, tiada kompromi kan.


MAKAN MALAM PUNCA GASTRIK

Pada hujung minggu dan cuti umum, ramai di antara kita yang lewat mengambil makan malam.

Jangan terus tidur selepas sampai ke rumah. Makanan yang belum hadam dan masih berada dalam perut, penuh dengan asid.

Jika kita tidur sebelum makanan dihadamkan, makanan yang berasid itu akan naik ke tekak (reflux) ketika kita berbaring.

Ini akan menyebabkan rasa pedih di ulu hati dan ada kalanya menyebabkan pengumpulan kahak dan batuk. Batuk sebegini tidak akan sembuh dengan ubat batuk.

Jika hadir di majlis makan malam yang agak lewat, kurangkan makanan yang berminyak dan pedas.

NOTA KESIHATAN

dari http://drzubaidi.com/blog

posted from Bloggeroid

Oktober 24, 2013

Kita telah tersalah ikut adat rupanya.

by , in
Nota GreenAppleKu : Tidak lama lagi cuti sekolah hujung tahun akan bermula. Telah menjadi kebiasaan, cuti sekolah dan majlis kenduri kendara bagai tidak dapat dipisahkan. Asal cuti sekolah je kenduri, asal kenduri je cuti sekolah. Kepada bakal pengantin dan makayah pengantin, jom semak adat yang selama ini kita ikut. Mana yang salah, kita tinggalkan. Semoga majlis perkahwinan diberkati Allah. Amin.

Soalan: Tolong terangkan apakah perkara yang dibenarkan dan yang dilarang di dalam adat perkahwinan orang Melayu seperti bersanding, makan beradab, sirih junjung, tepung tawar, berinai, dan sebagainya.

Ustaz Azhar Idrus :

Di antara adat-adat di dalam perkahwinan orang Melayu adalah:

* Bersanding - Yang salahnya itu apabila pengantin perempuan dedah aurat, pakaian ketat, tabarruj dalam solekan dan perhiasan, bermegah-megah, sanggup tinggal solat kerana sayang pada makeup takut hilang bila wuduk padahal tinggal solat 1 waktu akan diseksa 6000 tahun dalam api Neraka. Kalau dah nak bersanding sangat, biarlah serba sederhana dan disaksikan oleh golongan wanita dan ahli keluarga sahaja dan jangan sampai melanggar batas syarak.

* Kalau dulu pengantin perempuan disolek "mak andam" tapi sekarang disolek "maknyah andam"! Ini haram sebab dia adalah lelaki, cuma lenggang-lenggoknya saja nampak lembut.

* Makan beradab tak ada masalah kerana bukan sebab hendak menunjuk-nunjuk, cuma pasangan pengantin hanya duduk makan bersama keluarga dan tetamu.

* Sirih junjung ini adalah adat agama hindu, tidak dibenarkan kecuali pengantin memang jenis makan sirih.

* Tabur beras kunyit ini juga asalnya adat orang hindu dan ianya adalah membazir kecuali pengantin itu adalah pengantin ayam.

* Pasang api lilin juga adat agama lain termasuk agama hindu dan majusi. Boleh guna api lilin jika lampu rumah padam.

* Tepung tawar adalah membazir, kan lebih baik guna tepung buat cekodok bagi makan pada pengantin!

* Renjis air mawar boleh kerana bertujuan untuk wangian tapi jika pengantin jenis tak solat, jangan guna air mawar tapi renjis guna air longkang!

* Bersilat depan pengantin boleh, tapi kalau pengantin jenis tak solat, jangan bersilat tapi kasi dia "flying kick" terus!

* Berinai dijari adalah haram bagi lelaki kerana inai jari ini adalah hiasan wanita sahaja. Ada yang kata boleh sebab bagi alasan kahwin. Baik, kalau begitu pengantin lelaki boleh la pakai bra sebab kahwin punya pasal ! Bagi perempuan pula, janganlah pakai inai lebih-lebih sampai dah buat ukiran bermacam-macam corak seperti tatu pulak. Berlebih-lebihan juga haram hukumnya lebih-lebih lagi kalau nak menunjuk-nunjuk.

* Adat batal air sembahyang - Tahun 80an cium tangan, 90an cium pipi, tapi dah ada sekarang yang cium mulut terus depan tok imam dah jadi macam orang kristian. Jangan jadi melampau-lampau macam ni. Cara mudah nak batal air sembahyang ialah kentut saja depan tok imam. Batal jugak air sembahyang. Kikikiki...

* Pakai baju gaun labuh ada dua orang budak pegang di belakang, dan ada juga yang lempar bunga untuk orang ramai sambut - Ini dah ikut adat orang kristian.

Jadi, jangan kita berlebih-lebihan dalam majlis perkahwinan. Tinggallah adat-adat yang bid'ah dan kembali kepada sunnah.

Itulah lebih kurang untuk panduan kita bersama. Jika nak ikut silakan, kalau tak nak ikutpun tak kesah cuma kita kena ingat, kita kena jawab soalan-soalan dalam kubur nanti....~

posted from Bloggeroid

Oktober 23, 2013

Dengki tak sudah..

by , in
Nota GreenAppleKu : Siapa setuju sikap berdengki ni tak ada faedahnya. Jiwa jadi kacau. Hidup tak tenang.

Sebab-sebab yang boleh menimbulkan perasaan hasad dengki menurut Imam al-Ghazali:

1-Perasaan permusuhan dan kebencian

2-Berasa diri mulia

3-Takbur

4-Ujub

5-Takut terlepas sesuatu tujuan dan habuan

6-Ghairah menjadi ketua dan mencari populariti

7-Busuk hati

(Untuk penjelasan lanjut, sila baca dalam kolum Belitan Iblis Majalah al-Ustaz isu 19)

posted from Bloggeroid

Oktober 23, 2013

Telur di basuh

by , in
Nota GreenAppleKu : Selalu basuh telur sebelum di simpan. Jumpa artikel ni. Doktor pun sarankan agar telur dibasuh sebelum diguna. Jom kita amalkan.

TELUR PUNCA MAKANAN KOTOR DAN MEMBAWA PENYAKIT


Telur yang kotor dan masih diselaputi najis ayam, harus dibasuh dahulu sebelum dipecahkan untuk dimasak ke dalam makanan.

Najis ayam pada telur yang masuk ke dalam makanan bukan saja membuatkan makanan kita menjadi tidak halal, tetapi juga mengundang penyakit keracunan Salmonella.

Begitu juga pastikan telur yang dibeli tidak retak, kerana kuman Salmonella boleh masuk ke dalam telur dan membiak. Tanda awal pembiakan kuman Salmonella dalam telur ialah bau telur yang busuk sebaik dipecahkan.

Kuman Salmonella membiak dalam usus ayam dan manusia dengan mudah mendapat jangkitan Salmonella yang menyebabkan keracunan makanan, dengan memakan makanan yang dicemari dengan najis ayam.

Hal ini telah disahkan oleh Centre for Disease Control and Prevention (CDC) Amerika Syarikat dalam kenyataannya pada Julai 2010.


http://drzubaidi.com/blog

posted from Bloggeroid

Oktober 23, 2013

Kekurangan gula agaknya.

by , in
KEKURANGAN GULA

Jika puan baru disahkan hamil atau menyusukan anak dengan susu ibu, dan mengalami rasa lemah badan, menggigil dan penat yang keterlaluan, mungkin menandakan puan sedang mengalami HYPOGLYCAEMIA iaitu paras gula sangat rendah dalam darah.

Puan boleh mencari minuman manis untuk segera meningkatkan gula dalam darah. Puan juga boleh makan beberapa biji kurma dan minum air sebanyaknya.

Rehat dan baring boleh membantu puan mendapat kelegaan segera.

http://drzubaidi.com

posted from Bloggeroid

Oktober 18, 2013

Isu Kalimah Allah.

by , in
GreenAppleKu : Baca, selitkan dalam minda, ini semua demi Islam dan masa depan akidah keturunan kita. Copy paste dari rakan fb Ibnu Batoota.

Tiap kali saya online, soalan sama yang sering menyerang ialah berkenaan kalimah Allah digunakan orang kristian...hmmm...

Ada yang haramkan,ada yang haruskan,ada yang berbaur politik ada yang berjuang pada kebenaran dan kerisauan terhadap umat...

Apa yang saya lihat ialah dalam masalah macam ni,yang terbaik ialah kita terima kedua-dua pendapat dan ambil jalan tengah yang adil dan saksama....

Ulama A cakap HARUS
Ulama B cakap HARAM

Ibnu Batoota pulak cakap...

Asal hukumnya tu harus sebab tidak ada pengharamannya yang jelas dan jelas juga dalam quran menyatakan yang orang-orang kafir pun sebut nama "allah",jadi hukum asalnya jadi HARUS...dan inilah pendapat ulama A...

Tapi kita kena lihat pula keadaan di MALAYSIA ni,adakah hukum harus tu sesuai atau tidak?

Kena faham realiti berikut:

1)Kenapa paderi kristian kat malaysia ni TIBA-TIBA timbulkan isu ni?Sebelum ni tak de masalah pun?

2)Kenapa mereka beria-ria sangat nak pakai kalimah Allah tu sedangkan sebelum ni tak kecoh pun?Adakah mereka sedang merancang sesuatu yang buruk untuk umat Islam...?

3)Kalau kristian pakai kalimah Allah,nanti mereka akan tulis banyak artikel tentang 'agama' dan hias ia dengan nama ALLAH dan orang-orang islam yang jahil yang telah tersedia keliru dengan islam, wahabi, syiah bertambah-tambah keliru dengan kristian pulak, last-last pakat murtad belaka.

4)Gereja-gereja pula akan dihiasi dengan nama Allah, salib akan ditulis nama Allah,di kubur kristian ada nama Allah,di keranda kristian ada nama Allah,dalam tandas pun main masuk je dengan nama Allah,dan kita semua tahu nama Allah itu suci.Patut ke kita biar?Di depan gereja pula akan tertera papan tanda "ISA itu anak ALLAH",bagi saya perkataan tu sangat pedih di hati berbanding perkataan "ISA itu anak TUHAN" (kecuali bagi orang yang celaka dan tak ada iman,mereka tak akan faham kepedihan yang saya maksudkan),kalau anak-anak kecil kita baca,akan terngiang di fikiran mereka yang nabi isa itu anak ALLAH,sedangkan kalau guna lafaz "tuhan" kita boleh pandai-pandai pusing dan jelaskan kat anak kita.

5)Uruf di Malaysia, nama Allah itu merujuk kepada tuhan orang islam, semua orang faham macam tu, kalau kristian pun pakai nama Allah, maka orang jahil akan samakan islam dengan kristian, sekarang ni nampak jelas islam dan kristian tu berbeza,jadi itu lebih selamat, tapi bila agama ni mula dianggap sama, gejala murtad TANPA SEDAR dan secara SEDAR pula akan menjadi-jadi (Note: Apabila seorang Muslim berkeyakinan bahawa Islam dan Kristian itu SAMA, maka Muslim itu menjadi MURTAD serta merta samada dia tahu tentang hukum ini atau pun tidak,seluruh amalannya tidak diterima).

6)Sekarang ni umat Islam bergaduh kerana berbeza fahaman politik, kerana syiah, kerana wahabi,salafi,hizbut tahrir,muktazilah dan sebagainya,tak mustahil nanti datang pula orang-oranh melayu kristian dakyahkan agama mereka secara terbuka dan semua keliru mereka ni kristian ke islam,sama seperti orang keliru antara wahabi, syiah dan islam.

7)Asal kalimah "allah" ni dari lafaz "ilah" yang bermaksud "tuhan" secara umum,kemudian diletakkan alif lam ma'rifah di depannya atas maksud pengkhususan maka menjadilah "allah" yang bermaksud "tuhan yang khusus/satu"..jadi orang kafir pada zaman nabi guna kalimah "allah" sebab itu BAHASA MEREKA,tak kan mereka nak pakai perkataan "tuhan" pulak...?sebab tuhan tu
lafaz bahasa melayu,apabila yang dimaksudkan orang kafir ketika itu ialah "tuhan" maka lafaz yang terbaik untuk digunakan orang kristian di malaysia ialah "tuhan" bukannya "allah" kerana "allah" di malaysia bukan dimaksudkan sebagai tuhan yang umum seperti kafir musyrikin zaman nabi maksudkan,tapi "allah" di malaysia ni khusus merujuk kepada nama tuhan orang islam,jadi bila had uruf tu dilanggar,kekeliruan besar akan melanda terutamanya kepada orang jahil.

8)Pada sangkaan saya,orang kristian sengaja timbulkan hal ni untuk lebarkan lagi sayap dakyah mereka untuk mengkristiankan seluruh tanah melayu,dan mereka tahu akan ramai yang akan murtad bila mereka berjaya menggunakan nama Allah dalam agama mereka sebab orang-orang jahil akan anggap SAMA agama Islam dan kristian,dan anggap ia cuma khilaf beberapa perkara tapi tetap bertuhankan TUHAN yang SAMA,dakyah seperti inilah yang sering digunakan puak syiah yang kononnya syiah dan sunni tu bersaudara sebab bertuhankan "ALLAH" dan cuma berbeza pendapat dalam beberapa hal..bukan kah ini kekeliruan yang besar?Sedangkan ulama Islam sepakat bahawa syiah ini kafir dan tak sama dengan islam,tapi disebabkan syiah pakai istilah-istilah islam,pakai kalimah allah,pakai pakaian orang islam,maka mereka dilihat sebagai orang islam jugak,akhirnya mereka jadi musuh dalam selimut,sedangkan kristian sekarang ni adalah musuh islam LUAR selimut, tapi kalau mereka mula guna istilah-istilah islam seperti kalimah ALLAH, maka mereka juga akan dianggap sebagai sebahagian dari orang islam juga dan akhirnya jadi musuh dalam selimut seperti syiah,maka ketika tu ramai akan murtad tanpa sedar sebab menyokong kristian?Terutamanya golongan orang asli yang tak didedahkan dengan dunia luar,mereka akan anggap islam dan kristian ni sama sebab sama-sama bertuhankan "allah"?

9)Tidak ada apa-apa kesan baik pun untuk mengharuskan penggunaan kalimah tu untuk orang kristian,(mungkin ada kesan bagi parti politik, mereka yang sokong kristian,mungkin akan dapat sokongan orang kristian pulak, maka celakalah dengan sebesar besar besar kecelakaan bagi golongan yang menjual agama kerana gila kuasa)tapi kesan buruknya terlampau banyak pada ummat islam di malaysia khususnya.

10)Kesimpulannya,dari segi nas,dalil,memang tak haram mereka nak pakai nama Allah,tapi dari segi uruf dan kesan-kesan buruknya,maka lebih baik diharamkan mereka gunakan ia sebab kita yakin mereka perjuangkan hak penggunaan kalimah Allah tu atas niat yang tak baik terhadap agama kita,jadi sekiranya ulama A cakap agama kita tak haramkan,maka kita setuju,agama kita tak haramkan,tapi kita sokong ia diharamkan atas kuasa kerajaan untuk mencegah kerosakan umat yang bakal berlaku.Contohnya tak da dalil pun budak sekolah kena pakai uniform sekolah,tapi kenapa kerajaan wajibkan?memang agama kita tak wajibkan uniform,tapi ia diwajibkan atas peraturan negara,so untuk kalimah Allah ni,walaupun agama tak haramkan,tapi kita patut sokong peraturan negara tak benarkan ia diguna orang kristian sebab kesan buruknya terlampau banyak.

11)Kita semua tahu majoriti orang malaysia malas menuntut ilmu,mereka suka hidup dalam kemewahan, senang lenang, duduk depan laptop dan carik agama dari internet sambil mempertikaikan ulama silam (yang seluruh hidup mereka digunakan untuk agama), kalau sekarang ni pun dah terlampau banyak ajaran sesat dari ulama palsu kat internet dan sesatkan ramai orang,lepas ni orang-orang kristian pulak akan tulis banyak artikel agama dalam bahasa melayu yang gunakan nama allah,bertambah-tambah sesat la umat malaysia ni.....

12) Golongan Freemason laknatullahi'alaihim ajma'in (semoga Allah melaknat mereka dan macai-macai mereka dengan sedahsyat-dahsyat laknat) telah pun buat "eksperimen" penggunaan kalimah Allah oleh orang kristian di Indonesia. Hasilnya? Umat Islam Indonesia yang bangga dengan populasi tertinggi muslim dunia satu masa dulu telah merudum jatuh menjunam puluhan peratus populasi Muslimnya kerana jutaan rakyatnya murtad menjadi kristian kerana keliru dengan ajaran Kristian dan Islam yang sama-sama guna nama Allah. Sampai Agnes Monica pun nyanyi "Allah Yesusku"~

13) Bila dah berjuta-juta murtad, maka akan berlakulah peperangan sepertimana yang berlaku di Indonesia. Kanak-kanak disembelih, ibu ibu dirogol, para mujahid dipenggal kepalanya. Sekarang ni pun dah cecah angka juta umat Islam Malaysia ni murtad menjadi Syiah dan Kristian. Berapa ramai lagi yang korang nak murtadkan wahai kaum Wahhabi Al-Freemasonariy?

14) Golongan Freemason tahu umat Melayu ni lemah lembut dan susah nak bagi mereka berperang. Tak macam negara arab yang berdarah panas, mereka letak seorang ejen mereka sebagai speaker yang pandai cakap dan semarakkan api fitnah antara kerajaan dan pembangkang je dah cukup untuk wujudkan "arab spring" yang telah menyebabkan ramai muslim mati masuk neraka straight kerana saling berbunuhan sesama muslim. Di Malaysia ni,Freemason dah letak ramai ejennya sebagai speaker pemecah belah umat. Walaupun ejen-ejen Dajjal laknatullah ni berjaya buat sesama PENYOKONG pembangkang dan PENYOKONG kerajaan bergaduh teruk sampai kafir mengkafirkan, tak mahu datang kenduri, tak mahu solat di masjid lain idealogi dan sebagaiya. Tapi Dajjal masih tak berjaya membuatkan rakyat Malaysia saling menumpahkan darah. Jadi mereka guna taktik "lembut" iaitu dengan memurtadkan umat Islam Malaysia secara besar-besaran.

15) Ada golongan yang sokong Kristian guna kalimah Allah ni kononnya untuk tunjukkan "islam itu mudah" dan indah dan ntah apa lagi dengan harapan mereka akan masuk Islam sebab sikap toleransi Islam. Tapi apakah mereka lupa bahawa Allah telah berfirman bahawa kaum Yahudi dan Kristian tak akan redha kepada muslim sampailah muslim murtad menjadi seperti mereka? Apakah patut kita lupakan amaran Allah hanya kerana "pendapat" manusia biasa yang gelar diri "ulama" di akhir zaman ni?

16) Sudah 5 tahun lebih saya tinggal di negara Kristian kat Afrika ni yang majoriti penduduknya Kristian (90% Kristian) dari lebih 50 juta rakyatnya. TAPI mereka tak guna nama ALLAH pun? Tak pernah timbul isu nak pakai nama ALLAH pun? Mereka dari dulu sampai sekarang pakai istilah "god" atau "lord" je pun? Samada bahasa English, Zulu, Afrikaan, Khosa, Swahili dan lain-lain bahasa Afrika kat sini, tak ada satu pun yang pakai nama ALLAH dalam bible mereka. Jadi APAKEJADAHNYA kristian kat negara Malaysia yang majoriti beragama Islam ni sibuk nak pakai nama ALLAH ni? Dan kenapa ada umat "Islam" yang menyokong? Punyalah jelas konspirasi diorang, tapi masih sokong? Ataupun umat "islam" yang sokong tu juga sebahagian daripada ahli konspirasi Freemason yang ditugaskan Dajjal untuk menyokong supaya dapat raih simpati rakyat Malaysia beragama Islam membenarkan penggunaan kalimah tu pada orang Kristian?

Note: Tolong ketepikan soal parti politik dan cuma baca ia dengan mata kebenaran dan kerisauan terhadap keadaan umat semata-mata. Bila saya keluarkan kenyataan yang penggunaan kalimah Allah patut diharamkan ke atas orang kristian, nanti ada lah mangkuk hayun yang bodoh fitnah saya ni macai umno lah apa lah. Tolong jangan politikkan kenyataan saya. Matang sikit ye, jangan jadi beruk.

*Mood geram*

posted from Bloggeroid

Oktober 17, 2013

Bahaya mandi di waktu malam

by , in
Terdapat banyak salah faham tentang isu mandi di waktu malam kerana ramai orang berpendapat ia lebih banyak mudarat daripada kebaikan termasuk mendatangkan penyakit.

Malaysia mempunyai iklim tropika di mana cuacanya adalah panas dan lembab dan oleh itu mandi malam tidak mendatangkan kemudaratan.

Satu masa dulu, ramai yang tinggal di luar bandar serta menggunakan perigi dan sungai untuk mandi.

Untuk pergi ke perigi dan sungai pada waktu malam tanpa cahaya lampu dan suasana gelap gelita mungkin mengundang pelbagai bahaya seperti binatang berbisa dan juga bahaya di sungai, sebab itulah mungkin orang tua melarang kita daripada mandi waktu malam.

Kini kita semakin maju dan mempunyai kemudahan yang jauh lebih baik. Bagi mereka yang pulang malam, eloklah bersihkan badan terlebih dahulu sebelum ke tempat tidur.

Setelah bekerja sehari suntuk, otak dan badan anda perlukan rehat. Mandi pada malam hari (sebelum tidur) dengan air suam boleh membantu mengembalikan ketahanan fizikal dan emosi.

Mandi menggunakan air panas juga dapat membuka liang roma dan membersihkan badan dengan mengeluarkan toksin dan memberikan kesan segar kepada seseorang itu.

Mandi bukan sahaja boleh membersihkan badan daripada kotoran tetapi juga boleh menghilangkan stres. Ini akan mempertingkat sistem imun badan selain mengelak berlakunya penyakit kulit seperti ekzema dan masalah kesihatan lain.

Ia membuatkan anda dapat tidur dengan lena dan membantu mengurangkan insomnia (susah untuk tidur).

Nasihat saya mandilah setelah balik bekerja dan bersukan, walau pun di malam hari. Gunakanlah air yang suam atau hangat untuk membersihkan diri.

Mandi di malam hari tidak mendatangkan mudarat.

http://drzubaidi.com/blog

posted from Bloggeroid

September 17, 2013

Perkara ghaib..

by , in
Wujud tiga (3) golongan umat Islam, secara khusus dalam bab beriman kepada perkara-perkara ghaib (jin dan syaitan) ini:

1)Yang percaya dan beriman dengan kewujudan makhluk-makhluk ghaib sepertimana yang dijelaskan di dalam Al-Quran dan hadis-hadis Nabi yang sahih.

2)Yang percaya dengan kewujudan makhluk-makhluk tersebut, tetapi tersesat kerana mereka menyembah dan menyerahkan diri mereka kepada kehendak-kehendak dan godaan syaitan sepertimana perbuatan golongan pengikut gerakan ‘Black Metal’, Kabbalah Yahudi, Freemason, Illuminati, dan sebagainya yang masih wujud hingga sekarang. Begitu juga dengan bomoh dan dukun yang kononnya membela jin dan hantu dan mampu memanggil atau menghalau hantu, tetapi mereka tidak sedar bahawa merekalah yang dibela oleh jin dan syaitan. Jadi siapakah yang membela dan siapakah yang dibela?

3)Yang langsung tidak percaya dengan kewujudan makhluk-makhluk ghaib. Mereka ini tergolong dalam kalangan orang Islam yang jahil atau separa jahil, atheist atau zindiq, dan mereka yang terlalu taksub dengan teori evolosi, komunisme, sains, dan bermacam-macam ideologi lagi. Bagi mereka, hanya sains dan teknologi sahaja yang mampu menerangkan semua fenomena alam dan menolak dalil-dalil spiritual dan berita-berita ghaib. Anehnya, ada juga orang-orang Islam yang jatuh dalam golongan ini.

Bukankah Allah telah berfirman di dalam Al-Quran:

“Inilah kitab yang tidak ada keraguan di dalamnya, petunjuk bagi orang-orang yang bertaqwa. Dan mereka yang beriman dengan perkara ghaib…”
(QS. Al-Baqarah 2:2-3)

Dengan ayat yang tersebut, nyatalah kepada kita bahawa tidaklah seseorang itu patut digelar sebagai orang yang muttaqin (bertaqwa), melainkan mereka beriman dengan berita-berita ghaib, termasuklah kewujudan jin dan syaitan.

Dan bukankah terdapat banyak sekali ayat-ayat Al-Quran yang menceritakan tentang sihir, gangguan dan godaan syaitan ke atas manusia? Bagaimana pula kisah Nabi Musa ‘alaihissalam dan ahli-ahli sihir Firaun? Bagaimana pula dengan kisah Nabi Sulaiman ‘alaihissalam yang menguasai kerajaan manusia, haiwan dan golongan jin? Bagaimana pula dengan kisah sahabat yang pernah meruqyah seseorang dengan surah Al-Fatihah? Dan adakah kita mahu menafikan bahawa Allah ‘azza wajalla telah menurunkan satu surah yang diberikan nama surah Al-Jin kerana intisari surah tersebut menceritakan kisah jin-jin yang beriman dan jin-jin yang kufur? Dengan ini, adakah kita mahu mengatakan bahawa cerita-cerita jin dan syaitan adalah cerita-cerita karut? Maka terbuktilah bahawa golongan yang tidak percaya kepada jin dan syaitan serta berita-berita ghaib yang lain adalah golongan yang tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat.


Sumber : abuhumayd.wordpress.com

posted from Bloggeroid

September 09, 2013

Galah panjang

by , in
Orang Penang panggil permainan ini main ' toi'. Negeri korang pula panggil apa.


posted from Bloggeroid

Ogos 08, 2013

Salam Aidilfitri..

by , in
Hari raya menjelma lagi. Kunjung mengunjung sanak saudara, bermaafan adalah dengan setulus hati. Tapi awas...jom semak agar kita tidak menambah dosa dek kerana teruja berhari raya.



posted from Bloggeroid

Ogos 02, 2013

FAEDAH PENGAMBILAN SUPLEMEN KALSIUM KETIKA DALAM PANTANG.

by , in
Kalsium adalah zat yang sangat penting bagi wanita dalam pantang untuk faedah dirinya dan juga bayi yang disusukan.

Kalsium sangat diperlukan untuk pembentukan tulang dan gigi yang sihat pada bayi yang disusukan. Bagi wanita yang sedang dalam pantang, selalunya tidak banyak bergerak dan kebanyakan masa mereka berbaring di atas katil.

Suplemen kalsium dapat menghalang pembentukan darah beku pada saluran darah ketika banyak berbaring dan tidak aktif semasa pantang.

Kalsium juga sangat penting memperbaiki fungsi saraf, bagi mengelakkan rasa kebas pada anggota kaki dan tangan mereka di samping mempercepatkan pengecutan otot rahim untuk kembali ke saiz asal.

Bagi wanita yang menyusukan anak, mereka memerlukan sebanyak 1,000 mg hingga 1,500 mg dalam sehari.

http://drzubaidi.com/blog

posted from Bloggeroid

Ogos 02, 2013

Bila bulan puasa..

by , in
Bila bulan puasa baru nampak yang anak yatim dan fakir miskin memerlukan pertolongan. Barulah nampak segala makan minum mereka ditaja. Segala pakaian dijaga oleh golongan berada, tetapi kenapa bila bulan lain, mereka ini seolah-olah tidak ada?

posted from Bloggeroid

Julai 25, 2013

Ikhlas

by , in
Bukan berapa banyak sedekah yang telah dihulur akan dipersoalkan tetapi berapa banyak keikhlasan yang akan diambil kira.



posted from Bloggeroid

Julai 20, 2013

SERAI

by , in


Berikut ini merupakan beberapa khasiat serai yang belum banyak diketahui:

Mencegah kanser
Satu kajian mendedahkan bahawa setiap 100 gram serai mengandungi antioksidan yang boleh mencegah kanser. Pada tahun 2006, satu pasukan penyelidik dari University Gurion di Israel mencari sebatian dalam batang serai yang boleh mematikan sel kanser tanpa merosakkan sel sihat.

Ubat gangguan pencernaan
Teh serai membantu mengatasi gangguan pencernaan, sakit perut, masuk angin, kejang usus dan cirit-birit. Serai juga membantu mengurangkan angin dalam usus sekaligus mencegah pembentukan gas berlebihan.

Detoksifikasi
Serai mempunyai sifat detoksifikasi tubuh dengan meningkatkan jumlah dan kekerapan buang air kecil. Hal ini boleh membuat organ pencernaan, hati, pankreas, buah pinggang, dan kandung kemih bersih dan sihat kerana zat beracun dan asid urat telah disingkirkan.

Manfaat pada sistem saraf
Minyak asiri (minyak esensial) serai boleh digunakan untuk menguatkan dan meningkatkan fungsi sistem saraf. Kerana minyak serai yang disapukan ke permukaan tubuh memberikan kesan menghangatkan, melemaskan otot dan meredakan kejang.

Menurunkan tekanan darah
Serai berkesan dalam mengurangkan tekanan darah, merangsang peredaran darah dan menghilangkan masalah tekanan darah. Pengambilan segelas jus serai dapat menurunkan tekanan hipertensi.

Sebagai analgesik
Serai meringankan semua jenis peradangan dan iritabiliti yang berkaitan dengan kebanyakan jenis sakit. Jadi, jika seseorang mengalami sakit gigi, sakit otot, sakit sendi, atau sakit-sakit, teh limau berserai pasti dapat membantu.

Kulit indah
Serai merupakan asas dalam industri kosmetik. Di antara manafaatnya ialah; mengurangkan jerawat dan berfungsi sebagai penyegar. Minyak serai juga boleh disapu ke seluruh tubuh untuk memberi kesan menghangatkan.

Kesihatan wanita
Pengambilan teh serai dapat mengurangkan sakit haid dan rasa mual.

Menyegarkan dan Menyejukan
Meminum segelas serbat (rebusan) daun serai dalam cuaca panas dapat menyegar dan menyejukan badan.


Julai 16, 2013

Maaf...

by , in
Ada orang minta maaf sebab hari raya.
Ada orang minta maaf sebab disuruh minta maaf.
Ada orang minta maaf sebab sedar akan kesilapan yang dilakukan.
Ada orang minta maaf sebab nak selamatkan sesuatu situasi.
Ada orang minta maaf sebab dambakan kedamaian.

Dan banyak lagi sebab-sebab lain yang menyebabkan orang minta maaf. Namun paling buruk akhlak apabila maaf yang dipinta hanya sebuah lakonan. Didalam hati, sedikit pun tidak ada rasa bersalah.

posted from Bloggeroid

Julai 12, 2013

Jangan bazirkan Ramadhan anda

by , in
Tetapi kita bimbang...
Kita senang dunia tetapi fakir amalan.

Ramadhan tiba dalam keadaan kita sihat! Tetapi kesihatan itu tidak digunakan untuk beribadat kepada Allah swt. Kesihatan yang kita ada ini, kita masih menggunakannya untuk pergi ke sana ke sini, mundar mandir, berjalan ke sana ke sini. Pasar pagi pasar Ramadhan habis semua tempat kita pergi tetapi rumah-rumah Allah swt menjadi sakit lutut kita untuk sampai ke sana.. Ini menakutkan kita.

Allah swt beri/buka lorong seluas-luasnya dibulan Ramadhan. Kalau lebuhraya, lebuhraya empat line telah dibuka depan kita. Pecut nak pecut hingga had mana. Saman sudah tidak ada.

Tiba-tiba orang lain lari 140km/j ada yang pecut 160km/j, ada yang terbalik meter pun ada. Kita lari 60-70km/j tepi jalan.
Apa sebab orang tanya?
" Eh..dia kata plug dia terbakar, tayar tak betul, enjin tak lepas."
Ini menunjukkan bahawa disaat syaitan tidak ada, jangan kita tunjukkan..sayalah gantinya. Di saat syaitan dibelenggu, jangan kamu tunjuk..ini kalau nak kenal syaitan.

Allah swt buka lorong seluas-luasnya, orang lain berlumba-lumba ke masjid. Lima waktu solat di masjid, tadarus alQuran. Tiba-tiba kita dok tunggu tepi jalan, tunggu di tepi stesyen bas, main tudung botol lagi dibulan Ramadhan.

Inilah orang yang keretanya plugnya kotor, minyak silindernya hitam. Jadikanlah Ramadhan tahun ini, Ramadhan yang terbaik dari yang sebelumnya. InsyaAllah.

posted from Bloggeroid

Julai 10, 2013

Cara mudah mengkhatam Al-Quran dibulan ramadhan

by , in
Al-Quran itu terdiri dari hampir 600 mukasurat kalau dibahagi dalam 30hari menjadi 20 mukasurat sehari.

Memang kalau dilihat seperti susah tapi kalau dibahagi dalam tiap solat fardu akan jadi mudah . Maknanya baca 4 mukasurat setiap kali selesai solat. Kita akan dapat mengkhatamkannya diakhir bulan ramadhan.

Bayangkan pahala yg bakal diraih nanti.
Boleh di cuba insyallah.

posted from Bloggeroid

Julai 10, 2013

Hadith Palsu Tentang Fadhilat Tarawih.

by , in
SEJAK beberapa tahun kebelakangan ini satu hadith tentang kelebihan Tarawih pada malam-malam Ramadhan telah tersebar dengan meluas sekali. Media elektronik, cetak serta media massa lain turut memainkan peranan menyebarkannya melalui akhbar, dairi Islam, TV, radio, risalah dan lain-lain dengan harapan semoga mereka mendapat saham dalam usaha menggalakkan umat Islam supaya rajin beramal ibadat, terutamanya dalam bulan yang diberkati itu. Hadith yang dimaksudkan itu ialah satu hadith yang agak panjang kononnya diriwayatkan oleh Sayyidina Ali r.a. yang sebahagian darinya adalah seperti berikut :

Diriwayatkan oleh Sayyidina Ali bahawa Rasulullah SAW telah bersabda berkenaan dengan fadhilat sembahyang Tarawih pada bulan Ramadhan antaranya:

Malam Pertama: Keluar dosa-dosa orang mukmin pada malam pertama seperti mana dia baru dilahirkan (mendapat keampunan dari Allah Taala).

Malam Keempat: Mendapat pahala sebagaimana pahala orang-orang yang membaca kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.

Malam Keenam: Allah kurniakan pahala kepadanya pahala malaikat-malaikat yang tawaf di Baitul-Ma`mur (sebanyak 70 ribu malaikat sekali tawaf), serta setiap batu-batu dan tanah akan mendoakan supaya Allah mengampuni dosa-dosa orang yang mengerjakan sembahyang tarawih pada malam ini.

Malam Ketujuh: Seolah-olah dia dapat bertemu serta menolong Nabi Musa A.S. menentang musuh ketatnya Firaun dan Haman.

Malam Kelapan: Allah mengurniakan pahala orang sembahyang tarawih sepertimana yang telah dikurniakan kepada Nabi Ibrahim A.S.

Malam Kesembilan: Allah kurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hambanya seperti Nabi Muhammad SAW.

Dan kelebihan-kelebihan seterusnya sehingga sampai kemalam yang ke-tiga puluh.

Namun begitu setelah diajukan pertanyaan kepada beberapa tokoh agama tanah air mengenai kedudukan hadith ini, dari manakah ianya diambil, semuanya tidak dapat memberikan penjelasan. Dan setelah diteliti dalam kitab induk hadith seperti Sunan Sittah dan lain-lain kitab hadith lagi, ianya tidak ditemui. Begitu juga dalam kitab-kitab hadith palsu (maudhu`aat) sendiri pun tidak didapati hadith ini. Ini menunjukkan bahawa hadith ini merupakan satu hadith yang baru diada-adakan sehingga ulama-ulama hadith dahulu yang menulis tentang hadith maudhu` pun tidak mengetahui akan wujudnya hadith ini. Kita tidak menafikan kelebihan sembahyang Tarawih dan kedudukannya dalam sunnah. Namun begitu kita tidak mahu umat Islam tertipu dengan berbagai-bagai janji palsu yang menyebabkan umat Islam mengerjakan amalan kebaikan dengan mengharapkan sesuatu yang sebenarnya tidak akan diperolehinya. Dengan tersebarnya hadith-hadith palsu seumpama ini juga akan mencemarkan kesucian hadith Rasulullah SAW yang dipelihara dengan dengan begitu baik oleh ulama hadith kita sejak dahulu.

Rasulullah SAW telah pun memberikan amaran terhadap orang-orang yang mengadakan pendustaan atas namanya dengan ancaman yang berat sebagaimana sabdanya: "Barang siapa sengaja mengadakan dusta atas namaku maka hendaklah dia menyediakan tempatnya dalam neraka." (Bukhari, Muslim)

Hadith ini diriwayatkan dengan banyak sekali sehingga sampai ke peringkat Mutawwatir. Ancaman ini merangkumi segala jenis pendustaan ke atas Nabi SAW sama ada dengan maksud memberi galakan supaya rajin beramal ibadat ataupun ancaman supaya menjauhi segala larangan Allah (targhib dan tarhib).

Mulla Ali Qari dalam Al-Asrarul-Marfu'ah selepas membawakan lebih dari seratus riwayat hadith mengenai pendustaan atas nama Nabi Muhammad SAW menukilkan kata-kata Imam Nawawi dalam syarah Muslim. Kata Imam Nawawi: "Haram meriwayatkan sesuatu hadith palsu (maudhu`) bagi orang yang mengetahui bahawa hadith itu maudhu` atau dia hanya menyangka hadith ini maudhu`. Siapa yang menceritakan hadith yang dia tahu atau dia sangka bahawa ianya maudhu` serta dia tidak menerangkan keadaannya maka dia termasuk dalam ancaman ini. Katanya lagi, tidak ada perbezaan dalam pengharaman pendustaan atas Nabi Muhammad SAW di antara hadith tentang hukum-hukum dan hadith yang bukan berkenaan dengan hukum seperti hadith yang mengandungi dorongan serta galakan beramal ibadat, hadith-hadith nasihat dan lain-lain. Semuanya haram termasuk dalam sebesar-besar dosa dan sejelek-jelek perkara dengan ijmak ulama Islam."

Seterusnya dia berkata: "Ulama sudahpun sepakat mengenai haram berdusta atas nama orang-orang biasa. Bagaimana pula dengan orang yang kata-katanya adalah syariat, kalamnya adalah wahyu dan berdusta atasnya adalah pendustaan atas Allah juga. Firman Allah bermaksud: "Tidaklah dia mengucapkan mengikut kemahuan hawa nafsunya. Apa yang diucapkan tidak lain melainkan wahyu yang diwahyukan." (An-Najm: 3-4)

Di dalam hadith tersebut nampaknya ada galakan supaya umat Islam rajin untuk melakukan amalan Tarawih dalam bulan Ramadhan seperti kita sering dapati hadith ancaman terhadap orang yang meninggalkan sembahyang yang sebenarnya hadith itu pun direka atas nama Nabi Muhammad SAW seperti contoh satu hadith yang sebahagian darinya berbunyi: "Jika seseorang itu meninggalkan sembahyang Zuhur dosanya adalah seperti dia berzina dengan ibunya sendiri. Jika dia meninggalkan sembahyang Asar dosanya adalah seperti meruntuhkan Kaabah."

Adakah tidak cukup dengan janji ganjaran dari Allah bagi orang yang menghidupkan malam Ramadhan yang terdapat dalam kitab hadith sahih contohnya hadith yang bermaksud: "Sesiapa yang menghidupkan malam Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan ganjaran dari Allah diampunkan dosa-dosanya yang lalu." (Bukhari)

Dan adakah tidak cukup dengan ancaman terhadap orang yang meninggalkan sembahyang yang terdapat dalam al-Quran antaranya firman Allah yang bermaksud: "Apakah yang menyebabkan kamu dimasukkan ke dalam neraka saqar? Mereka menjawab: Kami dahulu termasuk orang yang tidak mengerjakan sembahyang." (Al-Muddatsir)

Sebenarnya bagi mereka yang suka menghidupkan malam Ramadan tidak mesti dengan adanya hadith rekaan yang seperti ini mereka akan bersungguh-sungguh dalam menghidupkan amalan Tarawih ini. Dan orang yang malas bersembahyang, bawalah hadith yang bagaimana teruk sekalipun seksaannya, namun mereka tetap tidak mahu mengerjakannya.

Antara ciri-ciri hadith maudhu`(rekaan) dari segi zahirnya selain dari meneliti sanad perawinya ialah :

1. Kelebihan yang disebutkan menyamai atau mengatasi kelebihan yang terdapat pada para sahabat nabi kita Muhammad SAW atau orang yang berjuang bersama dengan nabi yang lain apatah lagi untuk menyamai atau mengatasi kedudukan nabi-nabi kerana umat yang datang kemudian walaupun setinggi-tinggi wali sekalipun tidak akan dapat mengatasi atau menyamai kedudukan sekecil-kecil sahabat apatah lagi untuk menyamai kedudukan seorang nabi.

2. Kelebihan yang terdapat di dalamnya tidak sepadan dengan amalan yang dilakukan sedangkan ia menyalahi apa yang terdapat dalam syariat sebagaimana tersebut dalam Al-Qur'an dan hadith-hadith sahih.

3. Kandungannya serta ertinya rapuh, tidak menyerupai kalam Nabi Muhammad SAW dan lafaznya tidak sesuai keluar dari mulut Nabi seperti yang terdapat dalam hadith-hadith sahih.

4. Dalam sesetengah risalah yang terdapat hadith ini, ianya dimulai dengan "Ya Ali" sedangkan ulama hadith sudah mengatakan bahawa hadith yang dimulai dengan kata-kata ini hanya dua atau tiga sahaja yang sahih. Yang lainnya palsu.

Oleh itu umat Islam sekalian, terutamanya pihak seperti institusi agama di peringkat negeri dan pusat, sepatutnya prihatin terhadap perkara seperti ini demi menjaga kesucian hadith Rasul yang menjadi pegangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Umat Islam janganlah mudah tertipu dengan dakyah palsu yang dikaitkan dengan Rasulullah sedangkan ianya tidak ada hubungan langsung dengan Rasulullah SAW. Janganlah sampai masyarakat kita melakukan sesuatu amalan dengan harapan akan mendapat pahala sedangkan sebaliknya dosa besar pula yang diperolehi dengan menyebarkan dan seterusnya beramal dengan hadith-hadith palsu seperti ini.

Petikan dari terbitan dan edaran percuma:

DARUL QURAN WAS-SUNNAH
Lot 1499, Taman Seri Demit, Jalan Sultanah Zainab 2
Kubang Kerian, 16150 Kota Bharu, Kelantan.

posted from Bloggeroid

Julai 09, 2013

Keutamaan Bersahur

by , in
1. Sahur itu adalah sunnah. Sekalipun ia tidak diwajibkan, namun amat-amat digalakkan. Bahkan ia dijadikan pembeza antara sahur Muslim dan sahur Yahudi.

Sabda Nabi SAW,

“Pembeza antara puasa kita dan puasa Ahli Kitab adalah makan sahur." (HR Muslim)

Maka, kita berpuasa kerana ingin mengabdikan diri kepada Allah dan kita berlumba-lumba melakukan perkara yang disukai Allah pada bulan Ramadhan ini, maka ikutilah sunnah Nabi SAW termasuk dalam bersahur. Besarnya rahmat Allah, sehingga seseorang yang bangun bersahur agar dia bertenaga esok harinya ketika berpuasa, dihitung sebagai ibadah yang diberi ganjaran.

2. Allah jadikan keberkatan dalam bersahur. Sabda Nabi SAW,

“Bersahurlah, sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan." (HR Bukhari dan Muslim)

posted from Bloggeroid

Julai 09, 2013

KHUTBAH RASULULLAH MENJELANG AKHIR SYA'BAN

by , in
”Wahai manusia, sungguh telah dekat kepadamu bulan yang agung, bulan yang penuh dengan keberkatan, yang di dalamnya terdapat satu malam yang lebih baik (nilainya) dari seribu bulan, bulan yang mana Allah tetapkan puasa di siang harinya sebagai fardhu, dan shalat (tarawih) di malamnya sebagai sunah. Barang siapa mendekatkan diri kepada Allah di bulan ini dengan satu kebaikan (amalan sunnah), maka pahalanya seperti dia melakukan amalan fardhu di bulan-bulan yang lain.

Barangsiapa melakukan amalan fardhu di bulan ini, maka pahalanya seperti telah melakukan 70 amalan fardhu di bulan lainnya. Inilah bulan kesabaran dan balasan atas kesabaran adalah syurga, bulan ini merupakan bulan kedermawanan dan simpati (satu rasa) terhadap sesama. Dan bulan dimana rezeki orang-orang yang beriman ditambah. Barang siapa memberi makan (untuk berbuka) orang yang berpuasa maka baginya pengampunan atas dosa-dosanya dan dibebaskan dari api neraka dan dia mendapatkan pahala yang sama sebagaimana yang berpuasa tanpa mengurangi sedikitpun pahala orang yang berpuasa.

Mereka (para sahabat) berkata : “Wahai Rasulullah! tidak semua dari kami mempunyai sesuatu yang bisa diberikan kepada orang yang berpuasa untuk berbuka.”

Rasulullah menjawab: “Allah akan memberikan pahala ini kepada orang yang memberi buka puasa walaupun dengan sebiji kurma, atau seteguk air, atau setitik susu”. Inilah bulan yang permulaannya (sepuluh hari pertama) Allah menurunkan rahmat, yang pertengahannya (sepuluh hari pertengahan) Allah memberikan ampunan, dan yang terakhirnya (sepuluh hari terakhir) Allah membebaskan hamba-Nya dari api neraka . Barangsiapa yang meringankan hamba sahayanya di bulan ini, maka Allah SWT akan mengampuninya dan membebaskannya dari api neraka.

QDan perbanyaklah melakukan empat hal di bulan ini, yang dua hal dapat mendatangkan keridhaan Tuhanmu, dan yang dua hal kamu pasti memerlukannya. Dua hal yang mendatangkan keridhaan Allah yaitu syahadah (Laailaaha illallaah) dan beristighfar kepada Allah, dan dua hal yang pasti kalian memerlukannya yaitu mohonlah kepada-Nya untuk masuk syurga dan berlindung kepada-Nya dari api neraka . Dan barang siapa memberi minum kepada orang yang berpuasa (untuk berbuka), maka Allah akan memberinya minum dari telagaku (Haudh) dimana dengan sekali minum ia tidak akan merasakan haus sehingga ia memasuki syurga “.
[Shahih ibnu Khuzaymah no. 1887]

CATATAN:

Khutbah ini disampaikan oleh baginda sayidina Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam pada hari terakhir bulan Sya’ban, bersamaan dengan menyambut datangnya bulan Ramadhan.

Syahdan, hadits ini lemah, namun sudah dituliskan dalam setidaknya 25 riwayat, dan pada makna-makna kalimatnya pun didukung oleh hadits-hadits shahih. Karenanya, meski lemah, namun pada hakikatnya hadits ini merupakan perpaduan dari hadits-hadits shahih yang terpecah-pecah.

(Copy paste dari tazkirah Dr Zahazan)

posted from Bloggeroid

Julai 08, 2013

Selamat menyambut Ramadhan ye..

by , in
"Lepas basuh pinggan, ikut Abah pergi masjid " kata Abah separuh memerintah.

Aku memandang kepada emak. Emak angguk sahaja. Maksudnya emak mahu aku ikut abah solat subuh ke masjid. Jangan melawan.

Nampaknya, aku kena batalkan niat untuk sambung tarik gebar selepas kenyang bersahur.

Aku bonceng di belakang. Kami tidak pakai helmet. Kopiah sahaja.

Ganjil. Dalam cahaya suram menjelang subuh, aku lihat kubah masjid berada di tanah. Bukan di bumbung masjid. Ajaib.

Abah macam tidak nampak keganjilan itu. Aku cuit bahu dia dan tunjukkan ke arah kubah yang berada di tanah. Mungkin kubah itu tengah sujud fikir aku.

" Kenapa? " tanya Abah.

" Lailatuqadar " kata aku dengan jari masih menunjuk kepada kubah.

"Kepala otak engkau. Berapa lama engkau tak ke masjid? "

Tidak pasal-pasal aku kena marah. Rosak pengalaman suci aku ini.

" Diorang tengah renovate masjid la. Bumbung masjid bocor.. pasal tu kubah tu dorg angkat letak kat tanah.. pandai, " sambung Abah memaki lagi

Selamat menyambut ketibaan bulan ramadhan~ semoga kita akan rajin pi masjid

- copypaste. terbaca post ini dan memang lawak. Tapi pengajarannya, jika dah lama tak datang ke masjid maka berazamlah untuk melazimi ke masjid mulai dari Ramadhan ini.

posted from Bloggeroid

Jun 27, 2013

Timun oh timun

by , in


Saya suka meratah timun mentah. Cecah sos thousand island pun sedap. Rupa-rupanya selain dari khasiat timun yang telah umun kita ketahui, ada banyak lagi khasiat timun, pemberian dari Allah untuk kesihatan kita. 

Antara khasiat timun adalah:


1. Amalkan memakan timun setiap hari bagi mengelakkan sembelit.

2. Jus timun amat baik untuk anda yang mengalami gastrik.

3. Seandainya anda campurkan jus timun dengan perahan lobak merah serta daun saderi boleh mengatasi masalah artritis, gout dan reumatik.

4. Sekiranya anda ingin menurunkan berat badan, amalkan memakan timun sama ada secara mentah ataupun yang telah dimasak. Jika minum jus timun setiap hari pun boleh menurunkan berat anda.

5. Timun juga mampu mengubati penyakit disentri (keluar darah semasa buang air besar).

6. Campuran perahan timun, jus lobak serta salad mujarab untuk mengubati kudis.

7. Bagi anda yang masih buntu dengan masalah jerawat, cuba parutkan timun dan campurkan dengan kuning telur. 

Kacau bahan tersebut hingga sebati. Kemudian, sapu pada seluruh muka anda. Biarkan selama 20 minit. Setelah itu, bilaslah dengan air bersih. Amalkan seminggu sekali agar jerawat lekas kering. 

8. Ada tak yang sakit tekak atau hilang suara? 

Jika ada, ambil biji timun dan campurkan dengan sedikit garam. Berkumurlah dengan bahan tersebut beberapa kali sehari. 
Insha Allah....

Jun 27, 2013

Jom cari durian belanda

by , in


Khasiat Buah Durian Belanda yang kadang kala kita tidak ketahui..


1) Menyerang sel kanser secara efektif dan semulajadi, TANPA rasa mual, berat badan turun, rambut gugur, seperti yang terjadi pada terapi kemo.

2) Melindungi sistem kekebalan tubuh dan mencegah dari jangkitan yang mematikan.

3) Pesakit merasakan lebih kuat, lebih sihat selama proses perawatan / penyembuhan.

4) Menambah tenaga dan penampilan fizikal semakin bertambah baik.

Sumber berita sangat mengejutkan ini berasal dari salah satu pengeluar farmasi terbesar di Amerika. Buah durian belanda telah diuji lebih dari 20 makmal, sejak tahun 1970-an hingga beberapa tahun berikutnya. 
Hasil ujikaji dari ekstrak (sari) buah ini adalah :

5) Secara berkesan memilih sasaran dan membunuh sel jahat dari 12 jenis kanser yang berbeza, diantaranya kanser : Usus Besar, Payu Dara, Prostat, Paru-Paru dan Pankreas.

6) Daya kerjanya 10,000 kali lebih kuat dalam memperlambatkan pertumbuhan sel kanser dibandingkan dengan Adriamycin dan Terapi Kemo yang biasa digunakan !

7) Tidak seperti terapi kemo, ekstrak buah ini secara selektif hanya memburu dan membunuh sel-sel jahat dan TIDAK membahayakan atau membunuh sel-sel yang sihat.


Jun 26, 2013

Aku peduli apa!

by , in
"Sebelum ni saya pernah bekerja sebagai wartawan politik. Tapi lepas tu saya berhenti. Tak sanggup rasanya nak terus melaporkan B sedangkan yang berlaku sebenarnya A. Saya terfikir-fikir tentang halal dan haram rezeki saya."

Ringkas mukadimah pengenalan diri yang diberi oleh seorang peserta Bengkel Penulisan yang baru saya hadiri. MasyaAllah. Menitik airmata saya. Memang benarlah. Allah hanya memberi hidayah kepada sesiapa yang dikehendaki sahaja.

Saya tidak mahu mengulas tentang wartawan. Benar atau tidak laporan mereka. Halal atau haram rezeki mereka. Kita semua mungkin punya persepsi tersendiri dan mungkin ada yang terus berkata.. Aku peduli apa?

Fokus saya tentang hidayah Allah. Dia yang memberi ilham kepada hamba-Nya untuk berfikir dan bermuhasabah.

Tentang apa yang kita buat selama ini, betul atau tidak?
Tentang rezeki yang kita terima halal atau tidak?
Tentang tanggungjawab yang kita galas, berjaya atau tidak kita laksanakannya?

Adakah kita terpilih untuk menjadi seorang pemikir yang mula berhati-hati dan cuba memperbaiki diri dari masa ke semasa atau kita seorang yang dilupakan Allah hingga terus berkata.. Aku peduli apa?!!

Bercakap soal rezeki, saya terkenang seorang sahabat yang punya tempat hebat di sebuah bank terkemuka. Tersentak saya bila dikhabarkan bahawa dia akhirnya memilih untuk berhenti kerja dan menjadi 'petani' berjaya. Laman rumahnya yang sekangkang kera mula dipenuhi dengan tanaman hidroponik.. Itulah dunia barunya dan dia tampak tenang dan bahagia.

Kenapa berhenti?
Kan pangkat sudah besar dan gaji sudah tinggi?
Dia kata..
Fikirannya runsing memikirkan soal riba yang terpaksa diuruskan setiap hari.

Di mana keberkatan hidupnya kalau setiap hari Allah mengisytiharkan perang?
Mustahil dia boleh menang!! Allahu akbar! Terkedu saya.

Betapa ramai orang yang terus bergelumang dengan riba dan menimba rezeki dengan kerjaya sepertinya, namun Allah memilihnya untuk diselamatkan.
Rasa bersalah, rasa bimbang yang menyesakkan fikirannya menjadi asbab untuk dia keluar dari 'syurga dunia' dan bermujahadah mengejar syurga yang sebenarnya.
Indahnya hidayah Allah.

Lihat diri kita juga. Adakah kita juga terpilih untuk terus berhati-hati dalam setiap urusan yang kita hadapi atau kita seorang yang terus dan terus berkata.. Aku peduli apa?!!

"Dan Kami tutup mereka dari melihat (kebenaran). Sama sahaja bagi mereka, apakah kamu memberi peringatan atau kamu tidak memberi peringatan, mereka tidak akan beriman. Kamu hanya memberi peringatan kepada orang yang mahu mengikut peringatan yang takut kepada Tuan Yang Maha Pemurah walau dia tidak melihat-Nya. Maka berilah khabar gembira kepadanya dengan keampunan Allah. "
(Surah Yaasin. Ayat 11)


Bonda Nor



posted from Bloggeroid

Jun 26, 2013

Gaji dunia vs gaji akhirat

by , in
Sesetengah manusia Muslim kelihatan TIDAK KISAH jika angka ibadah atau PAHALA mereka yg menjadi SAHAM AKHIRAT berada pada tahap statik selama 20 tahun. Ikuti kisah ini:

Pada suatu hari Ustaz Zulkifli menegur jemaah suraunya agar cuba membaca al-Quran setiap hari sehingga khatam krn sbhgn besar jemaah HANYA MEMFOKUSKAN BACAAN YASIN SAHAJA PADA MALAM TERTENTU.

Zamri menjawab: " Apalah Ustaz! Yasin pun al-Quran juga, SEKURANG2NYA kami baca juga Yasin walau sekali seminggu!"

Ustaz Zulkifli: " Saya kenal awak sejak tahun 1993 lagi. Sudah 20 tahun, sejak dari dulu itulah juga alasan awak. Bagaimana kalau awak kerja selama 20 tahun TAPI GAJI TAK PERNAH NAIK? Mesti awak tak berpuas hati!"

Zamri lalu tersenyum tawar.

Utamakan gaji akhirat! Firman Allah:

وَابتَغِ فيما ءاتىٰكَ اللَّهُ الدّارَ الءاخِرَةَ ۖ وَلا تَنسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنيا ۖ وَأَحسِن كَما أَحسَنَ اللَّهُ إِلَيكَ ۖ وَلا تَبغِ الفَسادَ فِى الأَرضِ ۖ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ المُفسِدينَ

Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmatNya yang melimpah-limpah) dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan (al-Qasas[28:77]).

Juga firman Allah:

مَن كانَ يُريدُ حَرثَ الءاخِرَةِ نَزِد لَهُ فى حَرثِهِ ۖ وَمَن كانَ يُريدُ حَرثَ الدُّنيا نُؤتِهِ مِنها وَما لَهُ فِى الءاخِرَةِ مِن نَصيبٍ

Sesiapa yang menghendaki (dengan amal usahanya) mendapat faedah di akhirat, Kami akan memberinya mendapat tambahan pada faedah yang dikehendakinya dan sesiapa yang menghendaki (dengan amal usahanya) kebaikan di dunia semata-mata, Kami beri kepadanya dari kebaikan dunia itu (sekadar yang Kami tentukan) dan dia tidak akan beroleh sesuatu bahagian pun di akhirat kelak (al-Qasas[42:20]).


Ustaz Zahazan Mohamed.

posted from Bloggeroid

Jun 25, 2013

Ramadhan is coming..

by , in
Ramadhan Is Coming.
Devils Is Running.
Muslim Is Preparing.
Hell Is Closing.
Heaven Is Opening.


posted from Bloggeroid

Jun 22, 2013

Inikah Cinta

by , in
Sedar tak sedar, hampir enam tahun novel ini berada didalam simpanan saya. Stefa Isle dan Hatimu Untuk Siapa berada di mini perpustakaan rumah mak saya di Pulau Pinang.

Hanya Inikah Cinta yang berhijrah tempat tinggal buat waktu ini. Kisah penglibatan orang Melayu dalam industri permotoran. Ia romantik, dramatik dan tragis. Berselang seli antara cinta, bisnes dan pendirian.


posted from Bloggeroid

Jun 21, 2013

Mudahnya berzikir..

by , in



Dimana ada kemahuan, disitu ada jalan. Mudahnya berzikir menggunakan jari. Sambil sabar memandu di dalam kesesakkan lalulintas, sambil berzikir. Pahala dapat, hati pun tenang.

Insya Allah.
posted from Bloggeroid



Jun 20, 2013

Terpelanting dari Siratulmustakim.

by , in
Jun 18, 2013

KERANA APA AKU CINTA DIA...

by , in



Perkongsian  gambar di benarkan. :)


Jun 17, 2013

Pandanglah Kepada Diri. Diri Itu Yang Perlu Diperbaiki

by , in


Ketahuilah di dalam kehidupan ini, Allah berikan manusia satu perkara yang besar bernama IKHTIAR, pilihan, untuk manusia memilih sendiri antara yang buruk atau yang baik. Maka terletak di tangan kita untuk bergerak ke arah mana.

Dan setiap arah yang kita ambil, kita perlu sedar, ada konsikuensinya.


Ketidak mampuan kita bukan alasan. Allah juga tidak pernah bersalah dalam hal ini. Tetapi diri sendirilah yang perlu dipersalahkan.

Mengapa memilih jalan sedemikian? Mengapa tidak berusaha sehingga ke akhir hayat?

Mengapa tidak bergerak mendekati Allah dengan sepenuh kekuatan? Soalan-soalan ini perlu dilontarkan kepada dalam diri kita.


Perhatikan diri kita.

Yang bersalah hakikatnya adalah kita.

Kita yang memilih jalan kefasadan.

Dan siapa kata kita tidak boleh keluar?

Allah kah kata? Adakah kita mengetahui?

Hakikatnya, kita yang memilih untuk terus kekal dalam kerosakan.

Justeru, siapa yang memilih untuk keluar?



Jun 17, 2013

Kurma dan Ramadhan..

by , in

Salah satu tanda Ramadhan semakin hampir, bila kotak-kotak kurma mula memenuhi pasaraya dan kedai runcit yang berdekatan.

Jun 17, 2013

Hidupnya hanya 45 hari sahaja..

by , in

Lebah telah di tentukan umurnya pendek iaitu selama 45 hari. Walaupun lebah pendek umur, namun sumbangannya terhadap alam semesta tidak ternilai banyaknya. Bagaimana pula dengan kita? Apa sumbangan mahupun kebaikkan yang telah di sumbangkan sepanjang hayat ini?

Sedikit perkongsian tentang hebatnya lebah.

Bacaan surah An-Nahlu, ayat 68:




Ada 3 koloni dalam masyarakat lebah:

1. Diketua seorang Ratu yang hidup paling lama, iaitu antara 5-8 tahun. Ratu lebah hanya ada 1 pada satu-satu sarang. Ratu lebah mampu bertelur dengan banyak.

2. Ada ‘raja’ lebah yang kerjanya hanya mengawan dengan ratu lebah agar anak-anak lebah dapat dihasilkan. Umurnya hanya 60 hari.

3. Kumpulan ‘lebah pekerja’ dalam jumlah yang sangat banyak – 1 ribu ke 8 ribu, ada juga sehingga 200ribu. Umurnya lebih pendek iaitu 45 hari sahaja.

Walaupun Allah sebut sangat ringkas tentang lebah, tetapi banyak perkara yang kita boleh pelajari tentang lebah.


S: Adakah lebah mempunyai sistem dalam kehidupan?

J: Ya. Allah jadikan lebah hidup berperaturan dalam masyarakat. Lebah diketuai oleh seekor lebah sahaja. Seekor lebah mampu mengawal sehingga 200 ribu ekor lebah. 

Lebah pekerja menyokong sepenuhnya Ratu lebah dan melakukan banyak tugasan di dalam dan di luar sarangnya. Allah jadikan serangga – semuanya sentiasa bekerja. 

Lebah contohnya, pada hari pertama lagi telah bekerja membersihkan tempat lahirnya. Kemudian dia bekerja memberi makan anak-anak lebah yang kecil. Kemudian pada hari xx, lebah itu akan memberi makan kepada ratu. 

Pada hari ke-21, lebah itu akan berubah tugas sebagai pengawal pada sarangnya. Kemudian pada ari 10-15 hari yang terakhir, lebah akan keluar mencari bahan asas madu. 

Lebah juga mempunyai system untuk menghasilkan madu berkualiti – mereka tahu memilih jenis bunga yang sesuai.


S: Sila jelaskan sifat lebah yang berkaitan dengan manusia?

J: Antara yang manusia boleh amalkan ialah:

‘Perfectionist’ – lebah teliti dalam memilih jenis bunga. Untuk 5 ounce masuk, lebah terbang beratus-ratus km.

Lebah hidup secara sistematik.

Lebah hidup berpasukan dan taat pada pemerintahnya.

Lebah hidup produktif – sentiasa bekerja untuk menghasilkan sesuatu.

Oleh itu, kita sebagai manusia juga perlu membuat kebaikan di dunia ini.


Jun 17, 2013

Taqwa yang sebenar bermaksud..

by , in

Orang yang berjaya di sisi Allah ialah orang yang mendapat syurga di akhirat nanti. Oleh itu, kita jangan tertipu dengan mengejar kejayaan di dunia sahaja. Kerana ianya bersifat sementara. CGPA yang tinggi, pangkat, gelaran, kekayaan bukanlah kemuncak kejayaan, sebaliknya dapat masuk ke jannah itu barulah kejayaan yang sebenar.

Dalam mencari jalan ke syurga, Allah mengatakan bahawa orang yang paling mulia di sisi-Nya ialah orang yang paling bertaqwa. Menurut Abdullah ibnu Maas’ud r.a., taqwa yang sebenar bermaksud:

  • Taat jangan maksiat
  • Ingat jangan lupa
  • Syukur jangan kufur

Dengan taqwa, takkan ada pemberi rasuah, penjenayah, kacau-bilau dan seumpamanya. Oleh itu, jika taqwa dijadikan agenda setiap orang, insyaAllah negara ini akan aman.





Jun 16, 2013

"Ulat dalam batu pun boleh hidup. Inikan pula kita."

by , in

Biasa terdengar ayat di ataskan. Menceritakan rezeki Allah ada dimana-mana. Telah ditentukan rezeki setiap makhluk yang diciptakanNYA.

Namun, jangan pula ada di antara kita malas untuk berusaha dan malas untuk bekerja berpandukan dialog di atas.

Hakikatnya, ulat dalam batu tidak perlu membayar tol. Ulat dalam batu tidak perlu mengisi petrol ke dalam kenderaan. Dan ulat dalam batu tidak memerlukan wang untuk membeli makanan, minuman dan menjelaskan bil utiliti.

Carilah pekerjaan yang halal. Berkat rezeki. Allah pun merahmati kehidupan. :-)

Jun 16, 2013

Mengapa mereka ini yang menjadi sahabat..

by , in

Bersahabat juga merupakan salah satu rezeki dari Allah. Hanya DIA mengetahui mengapa si dia, dia dan dia di takdirkan menjadi sahabat.

"A relationship with Allah is the most important relationship you can have. Trust him and everything will always turn out fine. InshaAllah."

Jun 16, 2013

Kepada siapa hendak diadukan segala permasaalah ini?

by , in

Many problems will be resolved quickly and smoothly when you take them to Allah in prayer, not to social networks or friends.

Jun 15, 2013

Ibu tunggal di usia muda. Jerih perih dan manisnya.

by , in

Ibu tunggal atau janda adalah gelaran yang mungkin menjadi 'taboo' buat sesetengah wanita. Namun hakikat sebenarnya samada kita sedar atau tidak, telah tertulis semua wanita akan memegang gelaran ini bila suami kembali rahmatullah.

Kematian tidak mengenal usia. Samada yang muda mahupun yang telah berumur, ianya menjadi rahsia Allah swt. Bila kita akan menempuh kematian, hanya Allah yang mengetahui.

Sarah, telah dua tahun menjadi ibu tunggal kepada lima orang anak. Di usia 32 tahun, Sarah terpaksa menjadi ibu dan juga ayah kepada tiga anak kandung dan dua orang anak buahnya. Telah tujuh tahun Sarah mengambil tanggungjawab menjaga Anis dan Aiman. Kemalangan jalanraya menyebabkan kedua sikecil ini yatim piatu.

"Sis, please jaga anak Harith. Harith dan Hanny terpaksa turun ke kl malam ni juga."

" Ye lah kak Sarah, salah Hanny juga. Hanny betul-betul terlupa tentang surat mahkamah tu. Bila abang Harith bersungut kata dia tak dapat lagi surat dari mahkamah, baru Hanny teringat surat tu. Tengok-tengok, tarikhnya adalah esok. Nak atau tidak, malam ini juga kami kena turun kl kak."

Itulah bicara terakhir Sarah dengan satu-satu saudara kandungnya Harith. Harith dan Hanny telah pergi selamanya pada malam itu juga.

Bersambung...


Jun 13, 2013

Makanan 'tiruan'..

by , in

Adalah hasil proses genetik, hinggakan saiz buah-buahan melebihi ukuran normal, dan pertumbuhan haiwan ternakan pun dapat dipercepat, malah saiznya melebihi saiz normal.

Hasil yang banyak ini secara kasarnya menguntungkan manusia. Walau bagaimanapun, apabila manusia memakan sesuatu (biji-bijian, buah-buahan, haiwan ternakan) yang dihasilkan dengan menggunakan bahan sintesis/kimia, ia akan menimbulkan kesan sampingan yang besar di kemudian hari. Bahkan ia mampu menyebabkan tumbuhnya sel barah.

Jadi, di sebalik 'kemakmuran' ini tersirat perangkap yang mampu menjerat manusia, yakni apabila ia digunakan secara berlebihan.

Orang mukmin yang pada masa itu menolak Dajal, maka mereka terselamat dari makanan 'tiruan' itu. Jadi, dengan iman yang kukuh, Allah pasti melindungi kita.

Nota : Armagedon 2012, bencana akhir zaman.

Jun 10, 2013

Wakilkan kepada Allah, Usah kepada diri sendiri

by , in

Bagaimana caranya untuk akrab dengan Allah?

Salah satunya adalah dengan bertawakal kepada-Nya. Tawakal berkait rapat dengan perkataan wakalah ertinya mewakilkan. Maka orang yang bertawakal ialah orang yang mewakilkan seluruh urusan hidupnya kepada Pencipta kehidupan dan kematian.

Kekuatan di sebalik tawakal tidak dapat dibayangkan. Kuasanya tiada sempadan. Berpegang dengannya bermakna kita mendapat pembelaan tanpa batas dan kehebatan tanpa had. Siapa yang dapat menandingi Allah Yang Maha Perkasa, Maha Kaya, Maha Mengetahui dan Maha segala-galanya?

Tawakal ialah soal keyakinan terhadap Allah; rasa tenteram dan damai dalam jiwa apabila berada dihadapan-Nya sekali gus menghilangkan keraguan dan sangka buruk terhadap-Nya.

Dalam Islam bertawakal kepada Allah adalah wajib. Kesan iman itu ialah tawakal.

Firman Allah:"Dan hanya kepada Allah kamu bertawakal, jika kamu benar-benar orang yang beriman." (Surah Ali 'Imran 3:122)

Sumber : Solusi

Jun 08, 2013

Fesyen Bertudung Gaya Islam..

by , in



"Bagi mereka yang berumur yang mahu menutup bahagian depan dada, fesyen ini amat sesuai" senyum bangga pemilik butik muslimah. 

Itu yang saya lihat di dalam satu rancangan xxxx. Boleh rosak minda jika tidak mengetahui ilmu memakai tudung. Gaya memakai tudung menurut fesyen ISLAM adalah WAJIB menutup bahagian depan dada tanpa mengira umur. 

Yang muda remaja mahupun orang lama, semuanya WAJIB mengikut fesyen bertudung seperti yang telah diperintahkanNYA. Lilitlah apa cara sekalipun asalkan bahagian depan dada tertutup kemas. 

Jom hijab. :-)


Jun 04, 2013

Seloka Orang Bijaksana

by , in



Bergaul dengan orang kaya, akan bertambah kecintaan kepada harta.

Bergaul dengan orang miskin, akan bertambah sifat redha.

Bergaul dengan para penguasa, akan bertambah sifat takbur.

Bergaul dengan wanita (bukan mahram), akan bertambah syahwat.

Bergaul dengan budak-budak, akan cinta kepada mainan.

Bergaul dengan orang fasik, bertambah keberanian berbuat maksiat dan melambatkan taubat.

Bergaul dengan orang soleh, bertambah keseronokan untuk beramal.

Bergaul dengan ulama, bertambah ilmu dan semangat untuk mengamalkan agama.


Jun 02, 2013

Menegur Kesalahan Orang..

by , in



Ada caranya kerana lumrah manusia tidak suka digesa, apa lagi dipaksa. Alpanya tidak boleh dikejutkan dengan kasar. Egonya tidak boleh diterjah dengan bersemuka. 

Manusia suka dipujuk, dibelai dan diajak kepada kebaikan dengan lunak dan kasih sayang. Biar dia tidak sedar betapa hati, fikiran dan emosinya diundang ke arah kebaikan menerusi pendekatan yang mudah, ceria malah menenangkan. 

Jangan ada tekanan, usah rasa dipersendakan. 


Angguk Geleng.


Jun 02, 2013

Aurat sesama ipar

by , in


Rasulullah s.a.w bersabda: 
"Awas, jangan sembarangan bersua dengan wanita!"

Seorang sahabat Ansar bertanya:
"Wahai Rasulullah, bagaimana dengan hamwu?"

Rasul menjawap: "Hamwu itu maut!"

Hamwu ialah adik-beradik pasangan dan sanak saudara lain selain ayah dan anak-anaknya. Ipar-duai tergolong dalam al-hamwu. Maka wanita perlu lebih berhati-hati menjaga diri dan aurat ketika berada dalam satu rumah. Fitnah bersama al-hamwu lebih besar dan merbahaya.

Hukum asal aurat antara wanita dan lelaki ajnabi ataupun mahram muaqqat adalah haram. Malangnya, kebanyakkan orang Islam bermudah-mudahan dengan hukum ini. 

Mahram muaqqat ialah golongan yang haram dikahwini buat sementara waktu. Jika bercerai suami isteri, maka halal bagi bekas suami menikahi adik perempuan atau kakak isteri dan begitu juga sebaliknya.


Post Top Ad