Bukan eksklusif milik sesiapa. Tidak untuk mereka yang berpangkat tinggi atau berkedudukan teratas. Cinta high class berhak di miliki oleh kita semua. Jangan tunggu hingga hari esok. Hari ini juga, cintailah secara high class. Jangan lupa bantu si dia agar mampu mencintai secara high class juga. 

Tunggu! Apakah kriteria cinta high class?

1. Cinta yang mendaulatkan Allah sebagai yang pertama.
2. Cinta kerana Allah.
3. Cinta yang bermujahadah melawan nafsu.
4. Cinta tanpa seteru (menjaga hubungan sesama manusia-hablumminannas)


Prof. Dr. Yusuf al-Qaradawi berpesan mengenai cinta high class ini : "Pernikahan yang baik iaialh pernikahan yang tiada halangan daripada kedua-dua pihak, ibu bapa, adat dan undang-undang."


Cinta bukan hanya melibatkan dua pihak; lelaki dan perempuan sahaja. Cinta yang baik memelihara hubungan yang baik sesama manusia (hablumminannas). 


Fikirkan tentang pernikahan yang berlaku tanpa wali, kahwin lari tanpa restu keluarga dan hubungan bebas sebelum berkahwin. Ia mungkin sah, tetapi adakah ia mencapai tahap high class? Serapkan hablumminannas dalam cinta high class ini, moga-moga insan yang berada di sekeliling akan mendoakan keberkatan dalam rumah tangga yang akan dibina.


Berdoalah agar memiliki cinta yang high class : " Ya Allah, aku memohon cinta-Mu dan cinta orang yang mencintai-Mu serta amalan yang menyampaikan aku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikan cinta-Mu lebih aku cintai daripada diriku, keluargaku dan air yang sejuk (ketika panas terik)." (Riwayat al-Tirmizi) 




sumber rujukan : Penulisan Fatima Syarha Mohd Noordin

2 Ulasan

No proper ID, no proper comment, down you go the spam drain. Receiving happy vibes!

Catat Ulasan

No proper ID, no proper comment, down you go the spam drain. Receiving happy vibes!

Terbaru Lebih lama