Em..itu kalau perahu. Konfem boleh undur. Tapi kalau dah terlajak kata..tersenyum sendiri memikirkan camnalah nak pulihkan keadaan yer. Ini semua gara-gara artikel ini, klik sini untuk tahu kisah selanjutnya. Harap ini semua adalah gurauan sesama kita. Kes kecil cam tu, rasanya tidak perlulah kita hendak panjang-panjangkan. Kita kena menghargai orang yang telah banyak membantu kita. Hargai pengorbanannya. :) 

Okay kita stop cerita tentang dunia blogger. Mari 'flash back' kembali kisah-kisah yang pernah terjadi dalam kehidupan kita. Pernah tak kita terlajak kata mahupun terlepas cakap pada rakan sekuliah, rakan sekelas, ataupun rakan sepejabat? Dan tanpa kita sedari, rakan kita dah terasa kecil hati, tersinggung dengan apa yang kita katakan.

Teringat satu kisah di pasaraya tesco. Hari tu, ada hadiah percuma! Siapa tak suka hadiah percuma kan. Hadiahnya adalah sebiji mangkuk. Camna nak dapat hadiah tu? Kena beli susu tepung Fernleaf, dapat hadiah sebiji mangkuk Ben10 percuma. Ben10 tu. Kanak-kanak mana yang tak suka kan. Rakan saya dah excited sebab anak dia minat Ben10 agaknya. 

"Waa..best ni, beli susu dapat hadiah pinggan." riak ceria jelas terpancar diwajah rakan saya tersebut.

"Ni bukan pinggan..mangkuk." saya betulkan ayat rakan saya tersebut. Mungkin sebab teruja nak dapat hadiah percuma, dia tersilap sebut mangkuk sebagai pinggan. 

Orait, dah settle kami membeli belah didalam tesco, kami pun berangkat pulang. Saya tengok rakan saya..monyok jer mukanya. (Em..apa yang tak kena pula ni. Ada barang yang tak sempat beli ker?) Mulalah saya bermonolog sendirian. Terganggu jugalah konsentrasi pemanduan saya.

"Ehhh kau ni apasal..ada barang yang terlupa nak beli ker?"

"Mana der.."

"Kalau tak der..kenapa diam jer ni. Kalau tak non stop kita bercerita itu ini.."

"Bukan apa, aku rasa kecil hati sikit"

"Kecil hati? La..kenapa pula ni"

" Tu..tadi, sedap jer kau kata aku mangkuk.."

Laa..dah tersilap faham rupanya rakan saya ni. Kejap saya scroll ke atas semula, apa yang telah saya kata. Hahaha..patutlah. Rasa nak gelak pun ada tapi shhhhh..karang bertambah teruk pula merajuk rakan saya ni.

"Laaa..takkanlah aku nak kata hang mangkuk pula. Kan betul, yang tu bukan pinggan tapi mangkuk. Pepapon..aku minta maaf sebab aku dah buat hang terkecil hati. Next time aku akan gunakan bahasa yang betul dan ayat yang lengkap"

"Okaylah..okaylah..aku tahu, hang tak maksudkan begitu. Dah la. Kita selesai setakat ini sahaja. Aku pun tah ler tetiba jer cepat sangat nak terasa."

Hm..moral of the story, gunakan bahasa dan ayat yang lengkap agar tiada yang rasa marah mahupun merajuk dengan anda. 

Tips buat yang tengah marah, please 'zip' mulut. Tarik nafas dan try to cool down. Berfikir terlebih dahulu sebelum mengeluarkan sebarang kata-kata. Tidak ada masalah yang tidak dapat di selesaikan. Insyaallah!


3 Ulasan

No proper ID, no proper comment, down you go the spam drain. Receiving happy vibes!

  1. Hahaha..mangkuk punya cerita..Salam ceria buat GA.

    BalasPadam
  2. terlajak kata,badan yang binasa..

    BalasPadam
  3. wakakaka....
    tak pasal2 ada yg terasa lak...
    betul tu..kekadang sesuatu ayat tu boleh disalah tafsirkan...

    BalasPadam

Catat Ulasan

No proper ID, no proper comment, down you go the spam drain. Receiving happy vibes!

Terbaru Lebih lama