Sabtu, 28 Ogos 2010

ISTIMEWANYA ORANG YANG BERPUASA..


Sayyid Muhammad bin Alwi Al Maliki mengatakan orang yang berpuasa mempunyai 10 keutamaan yang diberikan Allah, di antaranya ialah:

Pertama, Allah memberikan keistimewaan kepada umat yang berpuasa dengan menyediakan satu pintu khusus di surga yang dinamai Al Rayyan. Pintu surga Al Rayyan ini hanya disediakan bagi umat yang berpuasa.

Kata Nabi dalam satu haditsnya, pintu Rayyan hanya diperuntukkan bagi orang-orang berpuasa, bukan untuk lainnya. Bila pintu tersebut sudah dimasuki oleh seluruh rombongan ahli puasa Ramadhan, maka tak ada lagi yang boleh masuk ke dalamnya. (HR. Ahmad dan Bukhari-Muslim).

Kedua, Allah telah mengfungsikan puasa umat Nabi Muhammad saw sebagai benteng yang kokoh dari siksa api neraka sekaligus tirai penghalang dari godaan hawa nafsu. Dalam hal ini Rasul bersabda, “Puasa (Ramadhan) merupakan perisai dan benteng yang kokoh dari siksa api neraka.” (HR. Ahmad dan Al Baihaqi). Rasul menambahkan pula bahawa puasa yang berfungsi sebagai perisai itu layaknya perisai dalam kancah peperangan selama tidak dinodai oleh kedustaan dan pergunjingan. (HR. Ahmad, An Nasa`i, dan Ibnu Majah).

Ketiga, Allah memberikan keistimewaan kepada ahli puasa dengan menjadikan bau mulutnya itu lebih harum dari minyak misik. Sehingga Rasul bertutur demikian, “Sungguh bau mulut orang yang berpuasa lebih semerbak di sisi Allah dari bau minyak misik.”

Keempat, Allah memberikan dua kebahagiaan bagi ahli puasa yaitu bahagia saat berbuka dan pada saat bertemu dengan Allah kelak. Orang yang berpuasa dalam santapan bukanya meluapkan rasa syukurnya dimana bersyukur termasuk salah satu ibadah dan dzikir. Syukur yang terungkap dalam kebahagiaan kerana telah diberi kemampuan oleh Allah untuk menyempurnakan puasa di hari tersebut sekaligus berbahagia atas janji pahala yang besar dari-Nya. “Orang yang berpuasa mempunyai dua kebahagiaan. Yaitu berbahagia kala berbuka dan kala bertemu Allah,” kata Rasul dalam hadits riwayat imam Muslim.

Kelima, puasa telah dijadikan oleh Allah sebagai medan untuk menempa kesihatan dan kesembuhan dari beragam penyakit. “Berpuasalah kalian, niscaya kalian akan sehat.” (HR. Ibnu Sunni dan Abu Nu`aim).

Abuya menegaskan bahawa rahasia kesehatan di balik ibadah puasa adalah bahawa puasa menempah tubuh kita untuk melumatkan racun-racun yang mengendap dalam tubuh dan mengosongkan materi-materi kotor lainnya dari dalam tubuh.

Menurut kerangka berpikir Abuya, puasa ialah fasilitas kesehatan bagi seorang hamba guna meningkatkan kadar ketaqwaan yang merupakan tujuan utama puasa itu sendiri. “Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.” (Qs. Al Baqarah: 183).

Keenam, keutamaan berikutnya yang Allah berikan kepada ahli puasa adalah dengan menjauhkan wajahnya dari siksa api neraka. Matanya tak akan sampai melihat pawai arak-arakan neraka dalam bentuk apapun juga. Rasul yang mulia berkata demikian, “Barangsiapa berpuasa satu hari demi di jalan Allah, dijauhkan wajahnya dari api neraka sebanyak (jarak) tujuh puluh musim.” (HR. Ahmad, Bukhari-Muslim, dan Nasa`i).

Ketujuh, dalam Al Quran Allah berfirman, “Mereka itu adalah orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji, yang melawat, yang ruku’, yang sujud, yang menyuruh berbuat ma’ruf dan mencegah berbuat munkar dan yang memelihara hukum-hukum Allah. dan gembirakanlah orang-orang mukmin itu.” (Qs. At Taubah: 112).

Sebagian ulama ahli tafsir menerangkan bahawa orang –orang yang melawat (As Saihuun) pada ayat tersebut adalah orang yang berpuasa sebab mereka melakukan lawatan (kunjungan) ke Allah. Makna lawatan, tegas Abuya, di sini adalah bahawa puasa merupakan penyebab mereka (orang yang berpuasa) bisa sampai kepada Allah. Lawatan ke Allah ditandai dengan meninggalkan seluruh kebiasaan yang selama ini dilakoni (makan, minum, mendatangi istri di siang hari) serta menahan diri dari rasa lapar dan dahaga.

Sembari mengutip Al Quran pula, Abuya mencoba menganalisa surah Az Zumar ayat 10: “Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.” Kata Al Maliki, orang-orang yang bersabarlah maksudnya adalah orang yang berpuasa sebab puasa adalah nama lain dari sabar. Di saat berpuasalah, orang-orang yang bersabar (dalam beribadah puasa) memperoleh ganjaran dan pahala yang tak terhitung banyaknya dari Dzat Yang Maha Pemberi, Allah swt.

Kelapan, di saat puasa inilah Allah memberi keistemewaan dengan menjadikan segala aktifitas orang yang berpuasa sebagai ibadah dan ketaatan kepada-Nya. Kerananya, orang yang berpuasa dan ia meninggalkan ucapan yang tidak berguna (diam) adalah ibadah serta tidurnya dengan tujuan agar kuat dalam melaksanakan ketaatan di jalan-Nya juga ibadah. Dalam satu hadits riwayat Ibnu Mundih dinyatakan, “Diamnya orang yang berpuasa adalah tasbih, tidurnya merupakan ibadah, dan doanya akan dikabulkan, serta perbuatannya akan dilipatgandakan (pahalanya).”

Kesembilan, di antara cara yang Allah kenakan dalam memuliakan orang yang berpuasa, bahawa Allah menjadikan orang yang memberi makan berbuka puasa pahalanya sama persis dengan orang yang berpuasa itu sendiri meski dengan sepotong roti atau seteguk air. Dalam satu riwayat Nabi bertutur seseorang yang memberi makan orang yang puasa dari hasil yang halal, akan dimintakan ampunan oleh malaikat pada malam-malam Ramadhan…… meski hanya seteguk air. (Hr. Abu Ya`la).

Kesepuluh, orang yang berbuka puasa dengan berjamaah demi melihat keagungan puasa, maka para malaikat akan bershalawat (memintakan ampunan) baginya.

Source: Pondok Habib

Khamis, 26 Ogos 2010

SETIAP ORANG ADALAH UNIK..

Setiap orang adalah unik. Setiap orang ada kelebihan dan kekekurangannya yang tertentu. Tidak ada manusia yang sempurna kecuali Rasululluh s.a.w kerana baginda telah ditentukan maksum.

Selebihnya tidak terkecuali daripada sifat lemah, buruk, hina, sakit san bermacam-macam perkara lagi. Anda tidak perlu berasa susah hati lantaran gemuk, tidak menarik, terlalu rendah malah cacat.

Biar bagaimana keadaan anda, anda tetap unik dan tanpa anda alam ini tidak sempurna.

Memang Allah menjadikan manusia pelbagai rupa dan gaya. Disitulah berkuasanya Allah. Dia berhak dan mampu berbuat apa saja mengikut kehendak-Nya.

Kita memang tidak ada pilihan untuk mempersoal itu ini, mempertikai itu ini. Anda mungkin berasa rendah hati melihat kekurangan-kekurangan yang ada pada diri anda.

Nah, anggap ia satu kelebihan. Jika anda sangka anda buruk, ia satu kelebihan yang tiada pada orang cantik. Anda sangka kecantikan sentiasa membawa untung? Tidak, tidak selalunya begitu.

Kadang-kadang kecantikan memusnahkan. Setelah anda dikenali sebagai cantik, ketakutan anda terhadap keburukan lebih besar daripada jika anda semulajadinya buruk. Orang cantik fobia menjadi buruk.

Setiap kedutan di wajah akan dirawat dan setiap kedutan begitu menyusahkan dirinya. Saat menjadi buruk pasti tiba, bagaimanakah perasan si cantik menghadapi hari tua mereka? Bukankah rasa susah yang tiada kesudahan?

Kadang-kadang seekor semut diberikan sayap oleh Allah supaya dia boleh terbang dan menerjah api.

Samalah halnya, kadang-kadang seseorang manusia itu diberikan kecantikan supaya dengan kecantikan itu dia boleh berbuat sebanyak-banyak mungkar untuk diberikan balasan setimpal di Akhirat.

Tontonlah filem atau drama-drama di TV. Kisah hidup orang cantik selalunya penuh duri. Jika anda buruk setidak-tidaknya anda bebas rasa riak dan takbur.

Penghuni neraka kebanyakkannya wanita sebagaimana disabdakan Rasullah s.a.w wanita itu tentu yang cantik tapi gagal memahami untuk apa kecantikan itu diberikan Allah kepadanya.

Dan wanita itu tidak terkecuali juga yang buruk sebab dia berterus-terusan saja mempertikaikan kerja Tuhan.

Siapakah wanita penghuni syurga itu, barangkali yang cantik dan dia sentiasa faham kecantikan itu ukuran manusia . Cantik pada pandangan Allah adalah ketaatannya terhadap semua perintah dan larangan Allah.

Barangkali juga yang buruk tapi dia faham Allah tidak memandang rupa paras tapi apa yang ada di dalam hatinya. Wahai orang cantik, orang buruk, orang rendah, orang cacat, semuanya itu hanyalah ukuran manusia dan ukuran manusia selalunya sasar.

Hargai diri anda sebab kewujudan anda membuktikan kekuasaan Allah!

Sumber : I LUV ISLAM.

Note : Jangan kutuk orang tak cantik, tak hensem sebab yang di nilai oleh Allah ialah betapa taat hambanya terhadap semua perintah dan larangan Allah.

Rabu, 25 Ogos 2010

APAKAH KUNCI SYURGA..



Sebuah khutbah yang penuh motivasi dan memberi keinsafan kepada kita. Luangkan masa anda menonton dan menghayatinya. Anda akan memperolehi sesuatu daripadanya. 

Islam itu untuk semua. Bukan untuk orang Melayu atau Arab sahaja. Sebuah kisah benar pada bulan Ramadhan. Namun tidak di siarkan oleh mana-mana media. Berlinang air mataku menonton video ini.

Komen tentang Ustaz ni..khutbah ustaz buat semua orang yang mendengar tidak mengantuk. Ada sesiapa tahu apa nama ustaz ni..

Selasa, 17 Ogos 2010

KAUM WANITA SENANG MASUK SYURGA JIKA..



Melalui ceramah Ustaz Kazim Elyas, wanita senang untuk masuk syurga jika mereka menjaga empat perkara berikut iaitu solat, puasa, menjaga kemaluan dan taat kepada suami. Jika kesemua perkara di atas dapat dijaga, pilihlah mana-mana pintu syurga untuk mereka masuk. Walaupun ceramah ini separuh tapi apa yang telah di sampaikan amat berguna untuk kita semua. 


BERGEMBIRALAH WAHAI WANITA because you are special.


Jumaat, 13 Ogos 2010

PEMBAWA KEPADA PERZINAAN

Merujuk kepada keratan akhbar hari ini, pesalah kes buang bayi kini berdepan dengan hukuman lebih berat termasuk hukuman gantung sampai mati jika disabitkan kesalahan. Kabinet telah memutuskan kes ini disiasat mengikut Seksyen 302 kanun keseksaan, diklasifikasikan sebagai kes bunuh.


Melihat kepada kes pembuangan bayi yang semakin menjadi-jadi, yang menjadi budaya di zaman kita seolah-olah berada pada zaman jahiliah, saya bersetuju dengan hukuman diatas. Biar pesalah merasa apa yang di rasa oleh mangsa (bayi) disaat-saat akhir menghadapi kematian.


Menurut Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri. antara faktor-faktor yang membawa kepada perzinaan, penyebab kepada hamil diluar nikah dan akhirnya kes buang bayi.


Pertama : Pandangan Mata
Inilah yang harus kita jaga sebelum yang lainnya. Hal ini mengingatkan bahawa orang yang tidak mampu mengendalikan pandangan matanya akan membawa kebawah (syahwat atau berzina) iaitu akan menimbulkan kerosakkan yang diakibatkan keinginan untuk berzina.


Kedua : Keinginan Hati
Maksud keinginan itu merupakan kekuatan terhadap cita-cita dan dorongan ke arah tindakan positif atau negatif. Oleh yang demikian, orang yang tidak mampu memiliki keinginan tidak akan berjaya menggapai cita-citanya sehingga hidupnya tidak bererti bagaikan kapal tanpa nakhoda. Sesiapa yang mampu menjaga keinginannya untuk kebaikkan nayatalah dia mampu mengendali dirinya, menahan hawa nafsunya dan menghindarkan diri drpd keburukan, kehancuran dan kebinasaan.


Ketiga : Dorangan Akal Fikiran
Dorangan atau keinginan yang mendorong akal fikiran tidak akan melebihi keinginan yang ada dalam hati sanubari. Oleh yang demikian, datangnya syariat, datangnya kemaslahatan dunia dan akhirat hanya bergantung kpd keinginan akal fikiran. Semakin agung dan tinggi akal fikiran, semakin sempurna dan berguna kehidupan seseorang.


Keempat : Mengikut Hawa Nafsu
Allah s.w.t menyusun jiwa manusia kepada dua bahagian:
1. Nafsu ammarah iaitu nafsu yang selalu mengajak kpd keburukan.
2. Nafsu mutma'innah iaitu nafsu yang selalu mengajak kepada kedamaian.
Kedua-duanya dapat dirasakan jika seseorang telah melalui dan merasakannya. Ramai manusia yang terlena, baik nafsu ammarah mahupun nafsu mutma'innah, akan tetapi nafsu ammarah lebih cenderung kepada keburukan kerana ia mudah memujuk manusia. Sedangkan nafsu mutma'innah akan terasa nikmat apabila pelakunya membiasakan diri dengan memaksa jiwanya untuk mengingati jalan yang lurus.


Kelima : Pergaulan Bebas
Faktor ini banyak menyumbang ke arah berlakunya perzinaan. Ia bermula dari peringkat sekolah hingga ke peringkat universiti dan ketika bekerja. Jika tidak menjaga batasan aurat serta tutur kata boleh menyumbang ke arah berlakunya perzinaan.


Keenam : Berkhalwat atau Berdua-Duaan
Hal ini menyumbang kepada timbulnya nafsu berahi kerana sering bertemu.


Ketujuh : Pengaruh Media Massa
Antara sebab yang membawa kepada penyelewengan anak serta keruntuhan akhlak, antaranya :
  • Seorang bapa yang membenarkan anak-anaknya menonton filem-filem cinta yang boleh membawa kepada kelunturan akhlak serta penyelewengan. Di samping tayangan filem penyiasatan polis yang menggalakkan jenayah dengan kesan-kesannya boleh merosakkan orang dewasa, lebih-lebih lagi anak-anak. Pasti seorang bapa seperti ini tanpa disedari mencampakkan anak-anaknya ke lembah kehinaan yang akan menghancurkan serta menjahanamkan mereka.
  • Seorang bapa yang membiarkan anak-anaknya menonton televisyen yang penuh dengan gambaran yang membangkitkan naluri dan nafsu syahwat, drama atau filem lucah dan tidak sopan, sudah pasti anak-anak akan terdidik dengan sifat tidak berperibadian dan akan dibiasakan dengan sifat-sifat terbuka tanpa pegangan. Keadaan ini akan menyebabkan kehilangan segala pengertian kemuliaan dan peradaban Islam yang mulia.
Iman al-Bukhari menceritakan bahawa perbuatan zina adalah sehina-hina perbuatan bagi manusia kerana perbuatan itu menyebabkan kebinasaan dan kehancuran. Kesan di dunia ini menyebabkan seksa yang sangat pedih dan penderitaan akhirat yang tidak ada batasnya.

Semoga kita dan keturunan kita di pelihara daripada bala zina ini.

Rabu, 11 Ogos 2010

HARI PERTAMA SAHUR..

Hari ini hari pertama umat Islam berpuasa. Pelbagai pengalaman berpuasa, yang saya baca di fb dan dengar di radio. Ada yang gembira dan ada yang sedih.


Su, nenek kepada seorang cucu :
" Puasa kali ini amat bermakna bagi saya kerana inilah puasa pertama saya bersama cucu. Pagi ini cucu menjadi jam gerak untuk bangun sahur sebab seawal jam 4.30 pagi, dia sudah bangun"


Adam, seorang suami :
" Ini merupakan kali pertama saya bersahur bersama isteri. Masa bujang dahulu, liat juga saya hendak bangun bersahur. Tetapi apabila sudah berumahtangga ini, saya dan isteri akan sama-sama masak untuk sahur. Isteri kejut senang pula bangun."
Saya amat berharap, abang akan sembuh.
Salmi, adik kepada seorang abang:
" Puasa kali ini disambut dengan berita sedih. Abang saya menjadi mangsa langgar lari. Abang saya membonceng rakannya semasa kejadian berlaku. Yang sedih tu, kawan abang saya turut melarikan diri dan sanggup membiarkan abang saya di tepi jalan. Doktor kata keadaan abang saya 50:50. Entahlah, abang seorang yang ceria. Ketiadaannya semasa bersahur untuk kali ini..sunyi dan sedih rasanya."


Shila, seorang ibu dan isteri:
" First time masak untuk sahur. Selalunya saya and my hubby bersahur dengan kurma dan susu jer. But this year, anak saya menyatakan hajatnya untuk berpuasa penuh. Memikirkan anak saya, saya masak sebab risau dia tidak cukup tenaga untuk berpuasa. Thanks to my hubby yang memang tidak cerewek sebelum ini. This year, i akan masak untuk family kita."


Bagi diri saya, pagi tadi..payahnya untuk kejutkan anak saya untuk bangun sahur. Makanan sudah di hidang cuma tunggu untuk di jamah sahaja. Terkenang saya di zaman persekolahan dahulu. Bila tiba waktu untuk bersahur, memang seksa juga sebab kami terpaksa beratur panjang untuk sahur. Dah le dalam keadaan mengantuk di tambah pula dengan kesejukkan di awal pagi, memang betul-betul menguji kesabaran. Kalau tidak sahur, lapar pula nanti. Begitulah rutin kehidupan di asrama. Balik kerja nanti, hendak beli buah tembikai sebab anak dah pesan.


Sedapnya..




Selasa, 10 Ogos 2010

MENANG RM30,000.00

SimCard anda berjaya menangi RM30,000,00,  from COCA-COLA.
No.siri 000000
sila Call office:
01X-000-0000

Saya pasti tentu ramai diantara kita yang pernah mendapat pesanan ringkas diatas. Boleh percaya ker? Mereka ini tidak pernah putus asa untuk  memperdayakan mangsanya. Melihat kepada jumlah diatas, ehm..banyak tu. Memang raya sakan tahun ni if cerita ini adalah cerita benar.

Rasanya SimCard kita semua telah berdaftar dan dari situ, can get our address. Why not tulis cek dan pos ke alamat tersebut? Ini tidak, minta number account. Tidak semua orang mudah untuk diperdayakan ler. Next time minta ler alamat rumah sebab ada cek yang hendak di hantar.
THINK TWISE ACT WISE..

SEMPENA RAMADHAN INI..AKTIFKAN DIRIMU DENGAN DOA!!



Ramadhan bulan untuk kita mengumpul pahala sebanyak yang boleh. Ada orang yang sudah plan, apa yang hendak di buat sepanjang bulan Ramadhan selain berpuasa. Ada yang berazam untuk sembahyang sunat terawih sepanjang bulan Ramadhan. Tak nak tinggal satu hari pun! Ada yang berniat untuk banyakkan bersedekah. Ada juga yang berniat untuk habiskan satu juzuk Al-Quran. Ada juga yang berniat untuk banyakkan berdoa. Penulisan Tuan Pahrol Mohamad Juoi saya rujuk dan katanya..


"Kita berdoa bukan untuk memberitahu Allah apa yang kita pinta, kerana tanpa diberitahu pun Allah sedia mengetahui segala sesuatu. Allah Maha mengetahui segala apa yang kita zahirkan mahupun apa yang kita sembunyikan."


Jadi perlu apa lagi kita berdoa?
Berdoa sebenarnya adalah satu tugas pengabadian. Dengan berdoa kita mengakui kelemahan, kemiskinan, kehinaan, kejahilan dan lain-lain sifat kehambaan kita di sisi-Nya. Doa adalah untuk membuktikan sifat kehambaan kita di hadapan Allah s.w.t. Sebagai hamba kita memerlukan Allah lebih daripada segala-galanya dalam hidup ini. Dan sebagai hamba kita wajib memuliakan Allah setiap masa. Inilah hakikat doa.


Firman Allah (Surah Ghafir 40:60) "Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Aku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang yang menyombongkan diri daripada menyembah-Ku akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina-dina."


Mengapa doa penting?
  • Mengekalkan hubungan dengan Allah setiap masa.
  • Keupayaan melakukan perubahan ke arah kebaikan secara berterusan.
  • Didampingi oleh Malaikat dan Menghalau syaitan.
  • Membentangkan masalah dengan jelas dan tuntas.
  • Melahirkan rasa berkongsi menghadapi sebarang kebuntuan(tempat mengadu).
  • Mengaktifkan diri untuk berusaha.
  • Menghindarkan daripada penyakit fizikal (kerisauan, ketakutan, kebencian serta kemurungan yang semakin menular dalam kehidupan manusia masa kini).

Ahad, 8 Ogos 2010

ANTARA SAHUR, SUPPER DAN SUFFER..







"Beza di antara puasa kita dan puasa ahli kitab ialah disyariatkan (disunatkan) bersahur." Hadis Imam Muslim no. 1836.
"Bersahurlah,sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan." Riwayat Al-Bukhari no. 789.


Berkat adalah sesuatu yang tidak boleh dilihat. Oleh sebab itu berkat termasuk dalam perkara ghaib yang patut diimani oleh seseorang Muslim. Maka bersahur yang menepati kehendak Islam akan menambahkan iman dan taqwa. Keberkatan melalui bersahur diperoleh kerana beberapa perkara iaitu:
  • Mengikut sunah Rasulullah s.a.w.
  • Menyalahi (tidak menyamai) kaedah ahli kitab.
  • Menambah kekuatan fizikal dan kecergasan untuk beribadat.
  • Mengelakkan akhlak yang buruk disebabkan lapar.
  • Menjadi sebab untuk kita bangun berzikir dan berdoa kerana waktu itu sangat mustajab.
  • Dapat berniat puasa bagi yang terlupa untuk meniatkannya sebelum tidur.
Sheikh Ibrahim al-Bajuri menyatakan, waktu sahur bermula pada separuh kedua malam, maka makan sebelumnya tidak mendapat pahala sunah. Bersahur adalah satu sunah dan melewatkan sahur juga satu sunah yang sangat dituntut. Jadi bagaimana dengan sahur kita?

"Ustaz, saya agak sukar untuk bangun bersahur sebelum subuh, selalunya saya supper (makan lewat malam) sebelum tidur, kemudian hanya bangun apabila azan subuh di laungkan. Adakah ini dikira sebagai sahur?

Sebenarnya amalan itu bukan supper, tetapi suffer ( menderita). Mengikut ilmu kesihatan dan perubatan, sistem penghadaman seseorang menderita apabila ia makan dengan banyak kemudian terus tidur. Tindakan seumpama ini adalah budaya pemakanan yang tidak sihat bahkan boleh menyebabkan wujudnya penyakit dan kegemukan. Jadi, pada bulan Ramadhan ini, budaya itu harus ditinggalkan.

Thank you to Ustaz Syed Nurhisham for this good artikel. Ilmu yang baik harus disebarkan dan dikongsi bersama. Dan melalui buku tulisan Dr.Danial Zainal Abidin, Quran Saintifik, yang saya baca, penekanan Nabi s.a.w supaya sahur di lewatkan dan tidak diabaikan adalah signifikan lagi saintifik kerana ia menepati waktu bersarapan pagi. Kajian semasa menunjukkan bahawa makanan yang paling utama dalam masa 24jam adalah sarapan pagi kerana ianya penting bagi memelihara kesihatan seseorang berbanding mengambil makanan pada waktu lain.

Sabtu, 7 Ogos 2010

KAD KREDIT..BERBALOI ATAU TIDAK..

Sesetengah orang amat bangga dan teruja ada kad kredit. Siap tayang kat kawan-kawan. Ada juga yang belanja kawan-kawan bersempena dapat kad kredit. As for me, last month ada terima satu offer kad kredit dan i accept it dan alhamdullillah segala urusan berjalan lancar.

Dek kerana telah terbiasa membayar cash, i'm totally terlupa about this card credit. Bila dapat bank statement baru teringat, saya ada kad kredit. Ehm..belum sempat guna lagi tetapi dah kena bayar Cukai Perkhidmatan. Saya rasa hendak close sahaja this akaun. Berbaloi atau tidak KAD KREDIT???


Jumaat, 6 Ogos 2010

BERITA SAHIH..RIBENA ADA KANDUNGAN ARAK??


Tuesday, July 27, 2010 at 2:31am
LONDON : Pemimpin Islam di Birmingham menggesa diadakan rombakan menyeluruh dalam undang-undang pengguna selepas kemunculan berita menggemparkan bahawa dua minuman ringan kegemaran mengandungi arak.
Birmingham Post semalam melaporkan ramai peniaga membuang stok Ribena dan Lucozade selepas pengguna mendapati ramuan perisa air minuman itu mengandungi arak meskipun pada paras yang rendah. Peraturan makanan tidak mensyaratkan pengeluar produk itu, Glaxo-SmithKline menyenaraikan arak pada bungkusan minuman itu kerana kandungan arak itu pada kadar yang rendah.

Bagaimanapun, umat Islam yang diharamkan daripada meminum arak mendakwa semua minuman ringan seharusnya dilabelkan dengan jelas jika ada ramuan yang bercampur arak meskipun amat sedikit. Empat tahun lalu, Walkers, sebuah syarikat makanan, menukar label pada bungkusan kerepeknya selepas akhbar Birmingham Post mendedahkan snek keju dan bawangnya
mengandungi ekstrak lembu tidak sembelih. Kandungan arak dalam Ribena dan Lucozade adalah kurang daripada 0.1 peratus tetapi umat Islam memberitahu Birmingham Post bahawa mereka kecewa selepas mengetahui bahawa mereka sejak sekian lama meminum arak meskipun pada paras yang teramat rendah.

Pengerusi Masjid Jamik Birmingham, Dr Mohammed Naseem menyuarakan rasa terkejutnya kerana undang-undang itu masih membenarkan kandungan dalam makanan atau minuman tidak dinyatakan dengan jelas pada label.. 
'Kita amat kecewa kerana sebelum ini umat Islam menganggap minuman ringan seperti Ribena dan Lucozade ini halal tetapi sebaliknya,' katanya.
Pekedai yang juga anggota Persatuan Peniaga Ladypool, Mohammed Zaman Khan berkata penjualan Ribena dan Lucozade jatuh mendadak sejak beberapa minggu lalu dan beliau memastikan produk itu tiada pada rak kedainya.

Jurucakap Glaxo-SmithKline memberi alasan label minuman dan makanan pasti tidak dapat dibaca jika peraturan mensyaratkan semua komponen bagi penyediaan makanan itu dinyatakan. 'Sesetengah bahan perasa mengandungi lebih 50 komponen. Kami amat sensitif dengan keperluan budaya pengguna dan cuba menangani isu itu jika ia dimaklumkan kepada kami,' katanya.

Beliau mengakui minuman tenaga Lucozade berperisa asli, limau, tropika dan sitrus mengandungi paras rendah arak begitu juga dengan lima perasa yang disediakan untuk Ribena.. - Agensi

Khamis, 5 Ogos 2010

SOMEONE CARES ABOUT YOU..


At times when you feel..

At the end of your rope..

Trapped and depressed..
What should you do?

Cry in despair?

Get Angry?..And turn into a monster?
Get drunk?..Take drugs?
Even if you feel..
Very sad..

Like a fool..

Whely..Guilty..
Afraid and inferior..


Remember..that there is SOMEONE..

Who really CARES about you..

always LOOKING AFTER you..

really LOVES YOU..
GUESS WHO???


Selasa, 3 Ogos 2010

KALAU IYA PUN CINTA..TAKKAN LAH..

Takkanlah apa yer..Bak kata Nabil..Lu fikirlah sendiri..haha confirm ada yang marah dengan saya. Janganlah marah, just joke di hari selasa nan indah. Entri kali ini..cinta antara benua. Malaysia dan luar negara. Tidak kiralah dari negara mana. Yang pasti luar dari Malaysia.


Disuatu hari dalam suasana majlis kenduri kahwin, tengah saya sedap menikmati nasi minyak berlaukkan ayam masak merah..mood makan saya terganggu seketika dek terdengar sembang-sembang makcik di meja sebelah saya.


"Anak kamu dengan si xxx (nama terpaksa di x kan) bila pula kendurinya..kawan lama-lama pun tidak manis dipandang orang"


"Ish..anak aku takder jodoh dengan si xxx tu. Iyalah jodoh tu kan kerja Tuhan. Sekarang ni berkawan dengan si @#. Insyaallah, kalau jadi..bermenantukan orang luar negara." Dengan penuh bangga lagi gembira si ibu bercerita. Senyuman tidak lekang di bibir. Berseri. Sama naik serinya dengan rantai leher yang di pakai. Biasalah, waktu kenduri kendara ni lah, saya rasa dah macam pameran barang kemas. Masing-masing pamerkan koleksi emas hak milik sendiri. 


"Baru minggu lepas, anak aku balik dari tutttttt..... Si @# beriya hendak bawa balik bakal isteri tunjuk dekat keluarga dia" sambung makcik tersebut lagi.


Saya yang baru hendak menikmati air sirap, rasa hendak tersedak. Mak aihh..beraninya, advancenya keluarga ini. Kalau dalam Malaysia, tidak lah risau sangat. Ni luar negara..saya ulang luar negara. Dan that is the first time, anak makcik tersebut ke luar negara bersama orang yang belum lagi menjadi bakal suami. Kalaulah tidak dapat balik ke Malaysia lagi..macam mana? Agaknya, kes-kes lari ke Lombok beginilah permulaan ceritanya yer.


Pendapat saya..kalau setakat hendak berkenalan dengan keluarga bakal mertua ni..banyak lagi cara lain. Web cam ker..ish banyak lagi. Tidak pun minta jer pihak keluarga lelaki datang bercuti ke Malaysia sebab kita ni wanita. Ini sekadar pendapat saya. Lain orang lain pula pendapatnya. Dan buat kaum ibu, janganlah terlalu happy untuk bermenantukan menantu luar negara. Keselamatan anak yang lebih utama. Biarlah semuanya berakhir dengan selamat dan happy ending.

Isnin, 2 Ogos 2010

KENAPA SUKAR KHUSYUK DALAM SOLAT??

Tidak lama lagi, umum mengetahui kita akan mula berpuasa di bulan Ramadhan. Berpuasa di siang hari dan bersolat terawih di malam hari, memang tidak dapat dipisahkan. Jom kita semak, kenapa sukarnya untuk khusyuk dalam solat. Semoga kita semua memperolehi solat sempurna.

Perlu bagi kita untuk mengetahui apakah elemen utama yang pasti akan mengganggu diri drpd memperolehi khusyuk. Dua faktor yang paling utama yang amat meluas di tanah air kita, iaitu:

1. Kerosakkan akidah dan kepercayaan

Isu yang berkaitan dengan perkara ghaib seperti mengetahui perihal sejarah silam, ramalan bala, ramalan perkara yang akan datang,mengetahui sesuatu tentang makhluk halus dan yang seumpama dengannya ialah satu keyakinan yang mesti disumberkan kepada 3 sumber sahaja, iaitu:

a) Al-Quran

b) Hadis sahih dan hasan

c) Fitrah kejadian alam (sunnatullah)

Tanpa ketiga-tiga sumber ini, kepercayaan tadi dengan mudah boleh membawa kepada gejala tilikan dan ramlaan ghaib yang tidak diizinkan oleh Allah s.w.t dan Rasul-Nya.

Sunnatullah (hukum alam) Boleh Dipercayai

Mempercayai sesuatu yang mempunyai ciri-ciri ghaib seperti menyakini esok akan berlaku hujan berdasarkan Sunnatullah iaitu setelah dilihat dari satelit maka didapati kumpulan awan tebal diatas Malaysia. Ia adalah bentuk ramalan yang didasari oleh Sunnatullah atau fitrah alam yang diharuskan.

2. Makanan, minuman dan pakaian daripada harta haram.

Apabila doa seseorang boleh terkesan dengan sebab pendapatan yang haram, sudah tentulah ibu kepada doa iaitu solat juga akan terkesan serta menjadi tidak makbul, dan kusyuk juga pasti tidak akan muncul-muncul. Dua sebab besar melibatkan harta haram:

a) Dosa riba

b) Dosa rasuah

c) Dosa pendapatan lain yang haram

Demikianlah tiga bentuk pendapatan harta yang mematikan hati, menghilangkan khusyuk solat. Maka jauhilah. Info tersebut saya perolehi dari salah satu buku yang menjadi koleksi saya iaitu buku Formula Solat Sempurna. Ketika mula-mula terpandang buku tersebut, terdetik di hati saya, adakah solat saya selama ini sudah sempurna? Tanpa berfikir 2 atau 3 kali, saya terus beli untuk mengetahui jawapannya. Sharing is caring. 

Ahad, 1 Ogos 2010

PERCAYA ILMU BINTANG

Allah menjadikan bintang untuk tiga tujuan, iaitu sebagai perhiasan langit, perejam syaitan dan pedoman arah tuju. Barangsiapa yang mentakwilkannya kepada selain tiga tujuan itu maka ia telah melakukan kesalahan dan mensia-siakan usahanya serta membebankan dirinya dengan sesuatu yang dia tidak tahu.

Rasulullah s.a.w melarang ilmu perbintangan tersebut di dalam sabdanya:

"Barangsiapa yang mengambil panduan satu cabang daripada ilmu perbintangan maka itu bermakna ia telah mengambil satu cabang daripada ilmu sihir dan bertambah selama ia bertambah"
(Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Ibn Majah)

Dalam bentuk moden, jenis kesyirikan ini boleh berlaku apabila ada individu yang kerap dan suka menilik bintang kelahirannya seperti Leo, Capricon, Sagittarius dan lain-lain. Maka dirujuknya apakah yang akan berlaku kepada dirinya pada hari ini. Inilah bentuk virus yang akan merosakkan akidah umat Islam.