Membela muslim yang dizalimi akan terhindar dari Neraka.


Kredit to Google

PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS

Membela Muslim Yang Dizalimi Akan Terhindar Dari Neraka

عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ رَدَّ عَنْ عِرْضِ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ كَانَ حَقًّا عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ أَنْ يَرُدَّ عَنْهُ نَارَ جَهَنَّمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

Dari Abu Darda' dari Nabi SAW, baginda bersabda: "Barangsiapa membela harga diri saudaranya sesama muslim (mempertahankan kehormatan dan maruah), maka sudah menjadi hak Allah untuk menghindarkannya dari neraka pada hari Kiamat." (HR Ahmad No: 26260) Status: Hadis Hasan

Pengajaran:

1.  Menjadi kewajipan seorang Muslim mempertahankan kehormatan dan maruah diri saudaranya yang diketahui seorang yang baik, jika ia dizalimi dengan umpatan, dihina, difitnah, atau diperleceh.

2.  Orang yang mempertahankan kehormatan dan maruah diri saudara Muslim yang lain, nescaya Allah akan menghindarkannya daripada api neraka pada hari kiamat.

عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ رَدَّ عَنْ عِرْضِ أَخِيهِ رَدَّ اللَّهُ عَنْ وَجْهِهِ النَّارَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

Dari Abu Darda' dari Nabi SAW, baginda bersabda: "Barangsiapa yang menahan umpatan terhadap saudaranya, maka Allah akan menyelamatkan wajahnya dari api neraka kelak pada hari kiamat." (HR Tirmidzi No: 1854) Status: Hadis Hasan.

Marilah kita menghormati hak saudara kita dengan menjaga maruahnya dan menghalang daripada diumpat dan difitnah. Semoga kita akan dipelihara daripada api neraka di akhirat nanti.

Jangan sekali-kali kita terjebak dengan kelompok pengumpat dan pemfitnah dengan cara memforward sebarang massage yang mengandungi unsur tersebut atau membiarkan tanpa pembelaan.

11hb Okt  2017
20hb Muharam 1439H


Ulasan