Sembelih korban selepas solat Hari Raya.


Kredit to Google

PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS

Sembelihan Korban Selepas Solat Hari Raya

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ ذَبَحَ قَبْلَ الصَّلَاةِ فَإِنَّمَا ذَبَحَ لِنَفْسِهِ وَمَنْ ذَبَحَ بَعْدَ الصَّلَاةِ فَقَدْ تَمَّ نُسُكُهُ وَأَصَابَ سُنَّةَ الْمُسْلِمِينَ

Dari Anas bin Malik RA, dia berkata; Nabi SAW bersabda: Barang siapa menyembelih (binatang korban) sebelum solat (ied), maka ia menyembelih untuk dirinya sendiri, dan barang siapa menyembelih setelah solat (ied), maka ibadah korbannya telah sempurna dan bertindak sesuai dengan sunnah kaum Muslimin." (HR Bukhari No: 5120) Status : Hadis Sahih

Pengajaran:

1.  Penyembelihan korban adalah amal yang amat digalakan pada Hari Raya eidul Adha (10 Zulhijjah) dan hari-hari tasyrik (11, 12 & 13 Zulhijjah) daripada setiap Muslim yang berkemampuan.

2.  Mereka yang melaksanakan ibadah korban hendaklah dilakukan selepas solat sunat eidul adha. 

3.  Sembelihan Korban yang dilaksanakan sebelum solat sunat hari raya tidak menjadi ibadat korban, malah hanya akan menjadi sembelihan untuk makan biasa.  

4.  Laksanakanlah ibadah korban dengan memastikan waktu sembelihan selepas solat sunat Eidul Adha pada 10hb Zulhijjah. Sembelihan boleh sahaja dilakukan sehingga hari tasyrik terakhir iaitu 13hb Zulhijjah sebelum waktu maghrib. 

5.  Laksanakan korban dengan binatang yang terbaik berdasarkan kemampuan kewangan di samping cara penyembelihan dan pengagihan daging yang sempurna. 

Berusahalah melakukan sembelihan korban pada waktu yang ditetapkan di samping dilaksanakan dengan sempurna. Moga Allah menerima amal ibadah korban kita.

25hb Ogos  2017
03hb Zulhijjah 1438H


Ulasan

Catatan Popular