Jumaat, 30 Mei 2014

Mengapakah begitu sikap kita?


Honestly, aku kurang gemarlah dengan sikap sesetengah manusia yang suka memperlekehkan orang lain. Nak-nak pula orang yang dia lekehkan tu, kurang berjaya bila dibandingkan dengan diri dia. Dan ayat-ayat yang keluar untuk memperlekehkan orang, selalunya..ayat sentak jiwa. Silap gaya, perang besar terus meletus. 

Bila kita rasa, diri aku lebih 'terro' dari dia, kita jangan lupa..ada orang yang lebih 'terro' dari kita. Bila kita rasa, aku cantik secantik ( korang isi sendirilah siapa yang korang anggap, cantik gila..) ada yang lagi cantik dari kita. 


Kesian aku tengok gambar diatas. Bayangkan, sebelum ni, mamat tu nakal tahap jebon. Tah bagaimana, Allah bagi satu perasaan yang sentak jiwa dia untuk dia berubah. Menangis taubat nasuha dia, bila kenang semua kesilapan lalu.Erk..apasal aku rasa macam lirik lagu je ayat tadi?

Satu hari, dia datang jumpa kita. Story apa yang sedang dia cari. Apa yang sedang dia lakukan. Kita pula bantai gelak dan kutuk-kutuk dia. Isshh kalau tak merajuk kawan kita tu, kita yang dapat penampar dimuka. 

Sepatutnya, tak kiralah siapa kawan kita yang dahulu, kita sokong dan bantu kawan kita yang sekarang. Kan. Siapa tahu, entah-entah dia lagi hebat menjaga solat hasil tunjuk ajar kita. Pahala besar buat kita tu. 

Terima kasih sudi membaca coretan aku. InsyaAllah, jumpa di next entri...




NetKL Network

Catatan Popular