IBUNDA'S DELIGHT

Rabu, 29 Februari 2012

COUPLE HALAL..




Sekuat mana kita setia..

Sehebat mana kita merancang..

Selama mana kita menunggu..

Sekeras mana kita bersabar..

Sejujur mana kita menerima dirinya..

Jika TAKDIR Allah menentukan yang kita BUKAN dengan dirinya, kita tidak akan bersama dengannya..jika Allah telah MENULIS jodoh kita dengannya, kita tetap akan bersama dengannya kerana tulang rusuk dan pemiliknya tidak akan pernah tertukar dan akan bertemu pada saat yang TEPAT menurut ilmuNya..

Tiada yang kebetulan melainkan semuanya telah DIRANCANG dan sebaik-baik rancangan adalah dari ALLAH jua..



Selasa, 28 Februari 2012

PELIK TAPI BENAR..






























Ramai orang boleh bergayut pada telefon berjam-jam lamanya..
Tapi bila nak berdoa pada Allah, boleh pula tak cukup masa...


Nota : Memang hidup tak seindah, tak sesempurna kisah dongeng novel cinta islamik tapi sekurang-kurangnya aku mahu cuba juga untuk jadi yang terbaik setakat termampu dalam kisah hidup aku sendiri.



Isnin, 27 Februari 2012

HEBATLAH KERANA ALLAH...



Dia baik, saya tidak.
Dia alim, saya tidak.
Dia hebat, saya tidak.
Dia cantik, saya tidak.
Dia menawan, saya tidak.
Dia menarik, saya tidak.
Dia tumpuan, saya tidak.
Dia rebutan, saya tidak.
Dia solehah, saya tidak.
Dia semuanya, saya pastinya tidak.

Jangan, jangan kita menilai dia dan kita..

Yang menilai bukanlah kita selayaknya tapi, hanya Allah yang BERHAK..kita hanya mampu doa, usaha, tawakkal..ingat, kita bukan dalam PERSAINGAN mencari mana yang baik, dan MENGHUKUM kita yang tak baik..kita hidup di dunia, untuk saling melengkapi. Saling memberi apabila mampu, dan berkongsi selagi terdaya. Duhai hati, jangan MENINGGI DIRI dan jangan terlalu MERENDAH DIRI. Ingat, Allah saja yang layak untuk menilai dan kita tidak punya skala sempurna untuk menilai..Allahurabbi…

Nota : NILAIAN Allah adalah yang TERBAIK..insyaAllah..



Sabtu, 25 Februari 2012

KEIKHLASAN KITA MELALUI RASA HATI..




Keikhlasan teruji ketika di pertengahan dan di hujung satu amalan. 

Ketika dipuji atau dikeji, bagaimana rasa hati kita? 

Apakah dipuji timbul dorongan untuk menambah amal, atau bila dikeji muncul rasa hati ingin menghentikannya?

Itulah boleh dijadikan asas muhasabah keikhlasan kita melalui rasa hati.

Apakah ada syukur selepas amalan itu dilaksanakan dengan baik yakni dengan mengembalikan semuanya kepada Allah? 

Apakah ada sabar sekiranya amalan yang dibuat ada kekurangannya...

✿~ Kata orang : "mulut je jahat, tapi hati baik..."
✿~ Kata Nabi Muhammad saw : "baik hati..insyaAllah, BAIKLAH SEMUANYA.."

"Sesungguhnya di dalam tubuh ada segumpal darah..jika segumpal darah tersebut baik maka akan baik pulalah seluruh tubuhnya, adapun jika segumpal darah tersebut rosak maka akan rosak pulalah seluruh tubuh, ketahuilah segumpal darah tersebut adalah HATI."
(HR. Bukhari & Muslim)



Jumaat, 24 Februari 2012

DI FITNAH!!




‎" Memfitnah lebih buruk bahayanya daripada membunuh.." 
 Tak takutkah pada Allah ?


Fitnah melibatkan manusia dan manusia yang lain. Tidak terjadi di kalangan haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Oleh itu dosa ini digolongkan dosa sesama manusia. Maka dosa ini tidak akan diampunkan oleh Allah melainkan meminta ampun orang yang difitnah. Kini, menyebar fitnah seolah-olah perkara yang kecil bagi manusia sekarang.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

“Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim). 

Betapa besar hukuman yang dikenakan terhadap mereka yang menjadi penyebar fitnah. Tidak masuk syurga! Jika tidak masuk syurga ke nerakalah tempatnya. Tidak ada istilah ‘duduk di tengah-tengah’ bagi mereka yang melakukan kejahatan.


GreenAppleKu : Sebarkan fitnah ni 'sedap'. Sebab tu tidak terasa langsung kesannya apatah lagi nak terfikir akan balasannya kelak kan. Ada masa, jom layan ceramah Ustaz Kazim Elias untuk menambah ilmu bab fitnah ni. 
Bagaimana terjadinya fitnah ? Adakah kita pernah terlibat secara tidak sengaja  dan kita tidak sedar yang kita sedang menyebarkan fitnah.





Khamis, 23 Februari 2012

JANGAN SAMAKAN DIRI ANDA DENGAN INSAN YANG TIDAK SETIA.



Untuk insan yang menjaga kesetiaan terhadap pasangan, anda adalah yang terbaik. Jadilah insan yang boleh membahagiakan pasangan kita tanpa rasa jemu. Jika anda dicurangi, janganlah bersedih ataupun berdendam, tetaplah menjadi yang terbaik. Kerana anda mempunyai maruah diri, jangan samakan diri anda dengan insan yang tidak setia.

Anda telah melakukan yang terbaik untuk pasangan anda dengan menjaga keperibadian diri dengan sebaiknya. Mereka tidak pandai menjaga harga diri mereka. Suatu hari nanti mereka akan menyesal dan akan menyedari akan kebaikan yang anda lakukan…

Tidak penting utk kita ketahui sama ada pasangan kita jujur, ikhlas atau setia dengan kita yang penting Allah tahu kita bagaimana, dan Allah tidak akan mensia-siakan apa yang kita lakukan… Tawakal dan redhalah…






Rabu, 22 Februari 2012

DAH BUAT 'ASSIGNMENTS' YANG ALLAH BAGI?



"Kita mungkin buat kerja yang orang amanahkan, tapi kita tak buat kerja yang Allah amanahkan."

Bagi yang tak nampak tulisan:

"Kita struggle bersungguh-sungguh siapkan assignments yang lecturers bagi demi dapatkan CGPA terbaik. Tapi, kita jarang struggle bersungguh-sungguh siapkan 'assignments' yang Allah bagi demi dapatkan 'CGPA' akhirat terbaik."

Apakah 'assignments' Allah berikan itu? Misalnya:

"Stop couple haram, start nikah halal.

Stop tinggal solat, start istiqamah solat.

Stop mengumpat, start bersabar.

Stop tutup aurat ala kadar, start tutup aurat secara sempurna.

Stop ikuti gosip artis, start ikuti news umat Islam Syria.

Stop tidur panjang, start perjuangan Islam.

Stop buat mungkar, start buat makruf.

Stop onani, start puasa.

Stop pergi karaoke, start pergi ceramah."


GreenAppleKu : Selamat menyiapkan 'assignments' dari Allah. Nasihat di tujukan buat diri sendiri dan mereka yang sudi di nasihati.


Isnin, 20 Februari 2012

KETIKA MENYINTAI SESEORANG...



Jangan mencintai seseorang setinggi langit kerana langit boleh runtuh..
Jangan mencintai seseorang sedalam lautan kerana lautan boleh surut..
Jangan mencintai seseorang sebesar dunia kerana dunia boleh hancur..

Cukuplah mencintai seseorang sehujung kuku, walaupun kecil, walau selalu di potong, ia akan selalu tumbuh.. sweet giler~~



Ahad, 19 Februari 2012

TRUST ITU KEPERCAYAAN..



" JANGAN pernah membuat orang yang kamu sayangi menangis.. kerana akan menyakitkan apabila ada INSAN lain yang membantu mengusap air matanya."

Malangnya, sedikit sekali ‘orang yang berakal’ walaupun ramai yang mempunyai akal. Hingga dengan itu ramai manusia yang tidak terasa kebesaran Allah, terlindung oleh keegoaan dirinya. Tidak mahu bersyukur kepada Allah kerana terhijab oleh kudrat dirinya. 


Anda 'frust' dalam bercinta ? Klik SINI untuk mencari sedikit ketenangan diri agar diri tidak rasa 'down' sangat dek kerana cinta.





Khamis, 16 Februari 2012

SYARAT-SYARAT UNTUK BERJAYA DALAM PERCINTAAN..



Salam ceria buat semua. Satu tajuk artikel yang sentak pemikiran bila terbaca. Siapa yang tidak mahu berjaya dalam percintaankan. Bukan sesuatu yang mengejutkan sekiranya kita biasa terdengar hatta terbaca, ada sesetengah manusia yang sanggup mengamalkan pelbagai cara, mengumpul segala tips agar diri berjaya dalam percintaan. 

Ada yang sanggup mandi bunga, pakai susuk penyerilah dan ada yang lebih drastik sehingga sanggup menggunakan perkhidmatan bomoh! Semua ini semata-mata hanya kerana CINTA. 

Hati terasa gembira bila si dia idaman menjadi milik kita. Namun, setelah beberapa tempoh perkenalan, tiba-tiba bagai ada yang tidak kena dengan percintaan itu. Terputus di tengah jalan. Dimana silapnya? Salah siapa? Dan jika 'putus cinta' ini berulang kali di alami, tidak mustahil kita akan berkata, AKU TAK PERCAYA CINTA.

Mari muhasabah diri berfikir KERANA APA AKU CINTA DIA...


CINTA kerana RUPA, cinta yang PURA-PURA..
bila MENINGKAT USIA, cinta LAYU bersama..

Cinta kerana WANG, sangat mudah TERBANG..
ada WANG hati pun SAYANG, tiada wang cinta MELAYANG..

Cinta kerana PANGKAT, cinta yang TIDAK LEKAT..
manakan bisa mendapat BERKAT jika hanya memandang DARJAT..

Cinta kerana ILLAHI, itulah cinta HAKIKI..
rasa cinta yang TIADA MATI..
bersemi lagi di SYURGA FIRDAUSI..


Nota : Jangan lupa senyum ye.


Rabu, 15 Februari 2012

KENAPA ALLAH MASIH HIDUPKAN AKU PADA HARI INI?



Apabila bangun tidur, tanya kepada diri kita.

"KENAPA Allah masih HIDUPKAN aku pada hari ini?".


Jawapan yang dicadangkan Imam Al-Ghazali ialah "kerana DOSAKU terlalu banyak. ALLAH masih izinkan (MEMBERI MASA) aku untuk BERTAUBAT.." ♥♥

nota : Allahuallah   :'(


Selasa, 14 Februari 2012

SAY "YES" TO "DAH NIKAH : HARI-HARI ADALAH HARI SUAMI ISTERI." SAY "HARAM" AND "NO" TO VALENTINE'S DAY.










Hari-Hari adalah Hari Suami Isteri ♥

Hari Kekasih? Kekasih kita adalah Allah, Rasulullah, parents kita, guru-guru kita, ulama-ulama kita, ilmu pengetahuan kita, agama kita, suami isteri kita. 

Apa? Girlfriends dan Boyfriends tu kekasih? 
Ketinggalan zaman la kalau kekasih yang tu :p


Say "Yes" to "Dah Nikah : Hari-Hari Adalah Hari Suami Isteri."

Say "Haram" and "No" to Valentine's Day.


Nota : Share dengan semua yang berminat hendak share.


Isnin, 13 Februari 2012

BILA DIRI DI SAYANGI








Suatu PERKARA yang cukup MENYAKITKAN adalah ketika dirimu MENCINTAI seseorang dan insan tersebut tidak ada SEDIKIT pun rasa untuk mencintaimu..

kamu pun bersedih dan menangis..tetapi dirimu TERLUPA bahawa masih ada ALLAH yang sangat mencintaimu..

Sebesar mana pun cintamu padaNya, lebih besar CINTANya padamu..JANGANLAH bersedih dan janganlah gundah, Allah akan SELALU ada untukmu..❤

PERCAYALAH, Allah akan memberikan yang TERBAIK untukmu..

Nota : Layan lirik lagu Ukay's.. sesuatulah :-)

Terdengar bisikan mesra
Kalimah keramat bermentara
Bermulanya siang berakhir malam ku
Tak akan ku jemu menyebut namamu

Tiada batasan waktu
Tiada tempat mu tertentu
Di gunung di lembah, di darat, di air
Siapa pun hamba, keikhlasan doa,
Keagungan kasih merubah takdir

Bila ku sedari diri disayangi
Langkah kaki ini semakin berani
Bila terkeliru ku ucap namamu 
Terasa diriku Kembali dipandu

Engkau pertama, tiada akhirnya
Aku dalam kegelapan engkaulah cahaya
Izinkahlah aku menumpang di sini
Di bawah naungan kasih dan sayang mu
Ku berserah diri . . .






TIMELINE INSAN





DI DUNIA :

Kamu boleh paparkan STATUS tahun baru dan tahun-tahun lepas..catatan-catatan lama, atau SOROKKAN (HIDE) dan REMOVE saja jika tidak mahu DILIHAT oleh orang lain akan catatan-catatan tahun lepas yang MEMALUKAN lagi MENGAIBKAN DIRI SENDIRI..

DI AKHIRAT :

Segala status, amal perilaku, kata-kata, perbuatan, DOSA PAHALA..dari baligh sampai MATI..dari tahun lepas ke tahun baru, DIPAPARKAN di buku-buku catatan amalan RAQIB dan ATID..

Satu amalan buruk pun TIDAK MAMPU DISOROK (HIDE) dari Allah dan dari semua makhluk di sana..hatta KULIT SENDIRI pun BERKATA-KATA, REPORT dan dedahkan segala kelakuan..

BANYAK CATATAN BAIK, ke SYURGA..jika sebaliknya, ke NERAKA..


Ahad, 12 Februari 2012

" KALAU ADA MASA LAPANG, AKU BACALAH AL-QURAN.."



Setelah belasan atau puluhan tahun kita hidup, bagaimanakah INTERAKSI kita dengan al-Quran? 

Bagaimanakah KUALITI BACAAN al-Quran kita? 

Bagaimanakah pula dengan PENGHAYATAN kita terhadap apa yang ditulis dalam al-Quran? 

SEJAUH manakah kita merasakan bahawa al-Quran itu HIDUP dalam hati kita, dan hidup kita secara KESELURUHANNYA adalah berpandu kepada acuan al-Quran? 

Persoalan-persoalan ini mungkin akan menimbulkan jawapan-jawapan yang kurang memuaskan atau mungkin mengecewakan : 

“Eh, aku dah KHATAM dah waktu darjah 5 dulu tau!”.

“Takpelah, aku TAK PANDAI sangat baca Quran, segan la nak tadarus”.

“Kalau ada MASA LAPANG aku baca la Quran”.

“Ye ke Quran ni LENGKAP?”.

“Alah, aku baca je, tak pernah tengok pun MAKNANYA..takpe, dapat pahala jugak”.

“Dah lama dah TAK BACA..tak sempat la, SIBUK SIKIT..”


INGATKAH kita pada Firman Allah ini :

“Patutkah mereka (bersikap demikian),TIDAK MAHU MEMIKIRKAN isi al-Quran? Kalaulah al-Quran itu (datangnya) bukan dari sisi Allah, nescaya mereka akan dapati PERSELISIHAN yang banyak di dalamnya.” 
(Surah An-Nisa’: 82)

“(Setelah diterangkan yang demikian) maka adakah mereka SENGAJA tidak berusaha MEMAHAMI serta memikirkan isi al-Quran? Atau telah ada di atas hati mereka KUNCI PENUTUP (yang menghalangnya daripada menerima ajaran al-Quran)?” 
(Surah Muhammad: 24)

Jika sebelum ini al-Quran itu kita anggap sebagai BAHAN BACAAN, sekarang mari melangkah setapak dengan menjadikannya sebagai BAHAN PENGHAYATAN..

Bahan rujukan untuk segenap isu dalam kehidupan, kita selak dan kita DALAMI al-Quran..InsyaAllah, hidup kita akan menjadi semakin TERARAH dan semakin baik kerana kita mengambil sebuah panduan yang tidak bengkok sama sekali..


Sabtu, 11 Februari 2012

RUPANYA LEBIH BERAT MENANGGUNG AIR MATA DI HATI BERBANDING MENGESAT AIR MATA DI PIPI



Memang SAKIT..ketika kita BERHARAP seseorang menemani hidup kita tetapi TAKDIR berkata lain..hanya meninggalkan rasa SAKIT dan pedih..akan tetapi PERCAYALAH, hal itu sesuatu yang TERBAIK dari Allah..kerana sudah jelas, segala kehidupan, PILIHAN..di tentukan oleh yang MAHA KUASA..

Jangan pernah menangis, akibat orang yang kita HARAPKAN tidak selamanya bersama kita..namun MENANGISLAH saat kita lupa pada yang Maha Kuasa, segala kesusahah akan HILANG pada waktunya dan akan menimbulkan KEINDAHAN kelak, percayalah pada KebesaranNya..bahawa Allah Maha Tahu, mana yang terbaik untuk hamba-hambaNya..bahagia BUKAN berada dihujung jalan, tetapi di sepanjang jalan..

Seringkali, KECEWA itu hadir..mungkin atau memang kerana kita menaruh harapan BESAR pada manusia, bukan pula pada Allah.. ♥♥

p/s : Rupanya LEBIH BERAT menanggung AIR MATA di hati berbanding MENGESAT air mata di pipi..♥


Jumaat, 10 Februari 2012

HUKUM LELAKI MEMAKAI CINCIN SUASA



JAWAPAN DARI JAKIM 

Memakai cincin menurut SUNNAH yang diperbuat daripada PERAK adalah HARUS bagi lelaki manakala bagi perempuan harus memakai cincin yang diperbuat daripada emas.

Rasulullah SAW pernah memakai cincin diperbuat daripada PERAK sehingga baginda wafat. Baginda MELARANG memakai cincin emas sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh al-Tirmizi bermaksud:

"Rasulullah SAW melarang daripada MEMAKAI CINCIN EMAS..".

Cincin suasa adalah campuran daripada dua unsur logam iaitu emas dan perak. Oleh kerana cincin suasa campuran emas lebih daripada perak maka ia dihukumkan emas dan haram dipakai oleh kaum lelaki.

JAWAPAN DARI UST. AZHAR IDRUS 

"Apa yang saya ketahui HUKUM memakai cincin suasa bagi orang lelaki adalah HARAM kerana ia diperbuat daripada emas yang bercampur dengan logam lain. Samalah seperti haramnya lelaki memakai emas putih sekalipun emas putih itu bukan 100% diperbuat daripada emas.."

Kata Imam Nawawi dalam kitab Syarah Muslim yg bermaksud:

"Emas itu adalah haram atas lelaki memakainya samaada emasnya sedikit atau banyak.."

Syeikh Abd Qadir Al-Mandili menyebut dalam fatwanya :

"Dan adalah suasa itu haramlah bagi kaum lelaki memakainya.."


Khamis, 9 Februari 2012

C.I.N.T.A



Lima huruf kecil yang memberi KESAN yang cukup besar. 

Seorang yang MISKIN berubah menjadi kaya, kerana cinta..seorang yang BODOH berubah menjadi cerdik, kerana cinta...seorang yang HODOH berubah menjadi cantik, kerana cinta..seorang yang KOLOT berubah menjadi moden, kerana cinta..

Sampai ke SATU TAHAP, cinta ini boleh MEMAKAN DIRI MANUSIA.

Seorang yang TERPELAJAR boleh hilang maruah dan harga diri, kerana sebuah cinta..seorang yang KAYA dan berada boleh menjadi papa kedana, kerana sebuah cinta..seorang yang WARAS dan CERDIK, boleh terjun bangunan atau meneguk racun tikus, kerana sebuah cinta..seorang GADIS yang lemah lembut dan mendengar kata, boleh lari dari rumah kerana sebuah cinta..HUBUNGAN antara anak dan ibu bapa boleh PUTUS, juga kerana sebuah cinta..

Ketika cinta datang..

Adakah kamu akan terus memberi PELUANG dan RUANG..terus menerima kata sayang, cinta dan rindu..terus membiarkan hati kamu DISENTUH dan terus mengikut rasa hati? 

Atau kamu akan bertindak lebih drastik, dengan terus memenuhi ajakan keluar BERDATING, keluar makan bersama, naik kereta bersama atau mengikutinya ke mana sahaja disebabkan rasa cinta, kasih dan sayang? 

Atau kamu akan merujuk terus kepada TUAN PUNYA RUMAH..dalam diri kamu ada sekeping hati, yang mana pemiliknya adalah Allah..adakah merujuk kepada Allah itu tindakan PERTAMA dan UTAMA, atau hanya tindakan susulan selepas kamu beroleh kecewa?

Maka, RENUNG-RENUNG dan timbang taralah dengan diri masing-masing..cinta yang datang bertamu TIDAK BOLEH DIPERSALAHKAN..

Begitu juga jika terbukti tetamu itu adalah SANG NAFSU bertopengkan cinta..tetapi semuanya terletak di atas KEIMANAN dan KETAQWAAN kamu kepada Pemilik segala cinta..bukan bermakna menyuruh kamu berserah bulat-bulat tanpa sebarang usaha..sekadar mengajak untuk MERUJUK kepada Sang Empunya cinta, kerana padaNyalah BERHIMPUN segala cinta yang ada..



Rabu, 8 Februari 2012

SKEMA MASA TENGAH MABUK BERCINTA - BURUK SIKU..





SKEMA MASA TENGAH MABUK BERCINTA.

Blue Boy : Awak... ini khas untuk awak. 

Blue Boy menghulurkan hadiah kepada Pink Lady. Kegembiraan jelas terpancar di wajah Pink Lady. Berseri-seri bak seri pengantin wajah Pink Lady. Siapa yang tidak gembira dapat hadiah kan.

Pink Lady : Apa ni. (Sambil tangan ligat mengoyak kertas pembalut hadiah). 
Awak.. cantiknya jam tangan ni. Warna pink kegemaran i. Tapi hari ni bukan hari jadi i. Hadiah ni untuk apa ye?

Blue Boy : Sempena kenaikkan pangkat saya. Awak adalah sumber inspirasi untuk saya lebih bersemangat menjalankan tugasan saya di pejabat. Dan akhirnya, segala usaha saya, ketekunan saya membuahkan hasil.


Selepas 2 bulan..

Blue Boy : Buka jam tangan awak tu.

Serius wajah Blue Boy memberikan arahan. Terpinga-pinga Pink Lady sambil memerhatikan Blue Boy.

Pink Lady : Tapi kenapa? Ini kan hadiah dari awak kepada saya. Dan jadi milik saya. 

Blue Boy : Saya nak buat hantaran untuk awaklah. Buget lari. 

Pink Lady : Apalah awak ni. Mana boleh buat macam ni. Lagipun mak ayah saya dah tahu tentang jam tangan ni. Nanti apa kata mereka? Hisshh... 

Sambil tarik muka baget merajuk pada Blue Boy. 


GreenAppleKu : Tidak perlulah kita meminta semula barang mahupun apa-apa sahaja perkara yang telah kita berikan pada seseorang. Seperti kata Ustaz Kazim Elias, bukan di soal di hari akhirat pun.

Kepada yang berminat untuk membaca kisah cinta Blue Boy dan Pink Lady, boleh klik sini. TRAJEDI CINTA MASJID.

Nota ilmu.

Buruk siku - Meminta kembali barang yang sudah diberikan kepada seseorang.

Nabi Muhammad SAW pernah berkata : " Orang yang meminta kembali barang yang sudah diberikan kepada seseorang MAKA orang itu adalah lebih buruk dari buruk siku."








WANITA HIASAN DUNIA



✿~ Wanita yang dahulunya TIDAK MENUTUP AURAT, mula MENDIDIK DIRI menutup aurat, BERPAKAIAN yang LONGGAR dan mula MEMPERBAIKI AKHLAK ke arah yang lebih baik..

✿~ Wanita yang TELAH menutup aurat, mula MELABUHKAN tudung mereka supaya lebih TERJAGA MARUAHNYA..mula memperbanyakkan ILMU di dalam diri dan cuba menjadi WANITA YANG SEMPURNA..

✿~ Wanita yang BERPURDAH pula mula MENDEWASAKAN diri dengan ILMU, IMAN dan PERJUANGAN Islam..tidak berputus asa dalam MENYERU wanita-wanita lain supaya menutup aurat mereka..

Terlalu indah wanita-wanita ini, LEBIH DIHORMATI dan DISAYANGI..terjaga dan DILINDUNGI Allah..mereka tahu untuk meletakkan sifat MALU yang sebenarnya dalam diri dan menjaga PERGAULAN sesama islam..wanita hiasan dunia, SEINDAH hiasan adalah WANITA SOLEHAH..

p/s : Rebutlah PELUANG itu selagi ada..:)


Isnin, 6 Februari 2012

HIDUP INI TAK SEINDAH NOVEL CINTA..


























Memang hidup tak seindah, tak sesempurna kisah dongeng novel-novel cinta islamik tapi sekurang-kurangnya aku mahu cuba juga untuk jadi yang terbaik setakat termampu dalam kisah hidup aku sendiri...




Ahad, 5 Februari 2012

BAGAIMANA KITA HARUS MENGHADAPI STRES SUPAYA IA TIDAK MENCARIK KEBAHAGIAN DAN KETENANGAN HIDUP KITA ?



Dalam apa jua keadaan, lebih-lebih lagi dalam keadaan yang terdesak, manusia sangat perlukan Tuhan. Dan indahnya, Allah sentiasa hampir dengan kita dan sentiasa mendengar rintihan hamba-Nya. Inilah perkara utama yang perlu diingati, dalam hidup kita perlukan Tuhan dan mesti bersama-sama-Nya pada setiap ketika dan keadaan.

Maksudnya, kita mesti sentiasa sedar tujuan Allah menciptakan kita adalah untuk menjadi hamba Allah dan khalifah di muka bumi. Dan untuk misi itu, Allah telah kurniakan pelbagai kekuatan dalam diri kita. Allah juga menyediakan al-Quran dan sunnah sebagai panduan untuk kita ikuti. Selagi mana kita yakin kepada-Nya yakni dengan berpegang teguh pada agama, kita akan mendapat kekuatan dari dalam diri untuk menghadapi apa jua keadaan tanpa stres yang melampau.

Justeru, rujuklah perbuatan kita kepada peraturan-Nya, adakan kita telah melaksanakan titah perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya?

Jika "manual kehidupan" itu dipatuhi, insya-Allah secara automatik stres akan dapat di kawal. Tidak kira samada secara tabiinya kita ialah individu yang mudah stres (kerana mengharap terlalu tinggi, sangat teliti dan mementingkan kesempurnaan, perisau, mudah tersinggung, terlalu serius, mudah bersangka buruk) atau individu yang tidak mudah stres (seorang yang tenang, periang, berpada-pada, mudah berlebih kurang). Jika kita hidup dengan iman dan Islam, kita dapat menangani stres dengan baik.

Streskah kita kalau kita sentiasa merasai bahawa Allah Yang Maha Kaya bersama dalam menghadapi masalah kewangan kita?

Streskah kita kalau meyakini bahawa Tuhan Yang Maha Penyayang akan mengampunkan semua kesalahan yang kita lakukan?

Streskah kita jika kita merasai Allah Yang Maha Perkasa bersedia pada setiap masa mendengar rintihan kita dan mengabulkan doa-doa yang kita pohon kepada-Nya?


sumber rujukan : Solusi isu no. 39.

Stres ada manfaatnya. Eh, biar betul? Nak tahu?



Jumaat, 3 Februari 2012

JANGAN... (KHAS UNTUK LELAKI..)




Sedikit kata-kata motivasi sebagai pembuka minda untuk menempuh ujian yang sudah pasti akan hadir dalam kehidupan ini. Samada kita nak atau tak nak, ianya tetap akan hadir menguji keimanan kita. 

♥ Jangan pikat wanita kalau anda tak bersedia cintakan dia.
♥ Jangan buat wanita tu jatuh cinta kalau anda tak cintakan dia. 
♥ Jangan memberi wanita harapan kalau anda tidak pasti. 
♥ Jangan sakitkan hati wanita kalau anda tiada hati untuknya. 
♥ Jangan mainkan perasaan wanita kalau anda tiada perasaan untuknya.
HARAM jika jadikan wanita itu kekasih tetapi tiada niat untuk nikahinya.

- Ustaz Azhar Idrus





Khamis, 2 Februari 2012

KASIH YANG TIDAK BERSYARAT




' Allah s.w.t MEMBERI tanpa kita pinta...walaupun kita alpha dan leka peranan sebagai HAMBA, namun Allah tetap terus memberi. 

Kita terkadang tidak nampak nikmat yang Allah s.w.t kurniakan kerana terlalu banyaknya nikmat yang diberikan ibarat kita melihat matahari di siang hari, kita tidak nampak bulatnya matahari kerana terlalu kuat cahayanya....'



Rabu, 1 Februari 2012

BUAT MEREKA YANG KEDUKAAN...


Ya Allah, kembalikan KECERIAAN buat mereka yang kedukaan..
Ya Allah, gantikan TANGISAN mereka dengan senyuman..
Ya Allah, jika ini UJIAN maka berikan mereka kekuatan..

Sahabatku ketahuilah, tiada yang lebih mengerti perasaanmu melainkah Allah..
Tiada yang lebih dekat kepadamu, melainkan Allah..
Maka mintalah dan adukan segalanya dalam sujudmu kepadaNya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...