Ahad, 30 September 2012

KENAPA HATI RESAH?



Apabila hati resah... pasti ada perintah Allah yang belum dilaksanakan atau tegahan Allah yang telah dilanggar, atau kedua-duanya sekali. 

Beristigfarlah... kemudian paksa hati dan anggota untuk melakukan kebaikan dan meninggalkan kemungkaran. 

Ingatlah wahai diri, melakukan taat lebih mudah berbanding melakukan maksiat. Jika taat itu pedih... maksiat itu lebih pedih!


Rabu, 26 September 2012

KENAPA AKU DIUJI SEBEGINI BERAT SEKALI ?


Apabila diuji dengan kesakitan, perpisahan, kegagalan, kemiskinan… terdetiklah rasa, “Apakah Tuhan sayangkan aku? Kenapa aku diuji sebegini berat sekali?

Rasulullah SAW bersabda, “barang siapa yang dikehendaki Allah pada orang itu kebaikan, maka Allah akan cuba dengan ujian-Nya.” Jadi, bila diuji, terimalah dengan baik dengan mencari hikmah-hikmahnya kerana tidak ada takdir Allah yang tidak ada hikmahnya. Orang soleh bila diuji, hikmah-hikmah ujian akan mendekatkan mereka kepada Allah.
Tapi bagi yang negatif, tak dapat lihat hikmah kerana akal dan hatinya melihat sesuatu hanya selari dengan hawa nafsunya sahaja. ingatan para hamba kepada Allah akan bertambah dengan ujian-Nya. Itu petanda Allah pilih dia untuk diuji. Dan bila diuji, bertambah pulalah ingatan hamba Allah kepada Allah. (Oh… Allah ingat lagi padaku).
Tiada jalan keluarkan melainkan lakukanlah tiga langkah ini:
  • Kuatkan iman, pupuk kesabaran, mantapkan keyakinan menghadapi bala dan cubaan. Apabila Rasulullah SAW ditimpa masalah, baginda akan terus bangun mendirikan solat dua rakaat. Baginda tidak melihat masalah yang besar tetapi cepat-cepat merujuk kepada Pemberinya – Allah Maha Besar. Masalah kita mungkin besar tetapi Allah lebih besar. Justeru, segeralah ‘mencari’ Allah sebelum mencari yang lain-lain apabila ditimpa ujian.
  • Kehendak (pilihan) Allah mengandungi hikmah yang baik jika diterima penuh keinsafan dan kesabaran. Yang penting apa yang berlaku ‘di dalam hati’ kita, bukan apa yang berlaku diluar diri kita. Allah berikan yang pahit, jadikan ubat. Allah berikan yang pedih, anggaplah itu pembedahan jiwa untuk mengeluarkan penyakit-penyakit hati kita. Ya, jika limau yang kita dapat masam… buatlah air limau, kata orang yang bijaksana.
  • Berbaik sangka dengan Allah dengan cara menyedari (mencari) hikmah. Inilah hakikat hidup yang dipilih Allah untuk kita. Bila baik sangka kepada Allah, maka kita akan bertambah hampir kepada-Nya. Apabila hampir kepadanya… insyaAllah semuanya akan baik-baik belaka. Bukankah DIA Tuhan yang Maha Baik?
Allah timpakan ujian yang besar, untuk ‘membesarkan’ kita. Ingat itu. Justeru, ahli yang bijaksana sering berkata…Pemimpin yang besar itu dikenali melalui ujian yang dihadapinya. Semakin besar tahap kepimpinannya, maka semakin besarlah ujian yang Tuhan sediakan untuk ‘membesarkan’ lagi pengaruh kepimpinannya.
Dan setiap kita adalah pemimpin… sekurang-kurang pemimpin buat diri sendiri. 
Jadi, kita pasti diuji! Justeru apabila diuji jangan katakan, “apakah aku tersisih?” Sebaliknya, katakan, “aku sudah terpilih!”
Nota GreenAppleKu : "Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari, DIA datangkan petir dan kilat. Kita menangis dan tertanya-tanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya Allah hendak memberi kita pelangi"

Selasa, 25 September 2012

YANG BERTUDUNG BUKAN PILIHAN IMAN




“ Aku tak nak kahwin dengan perempuan yang bertudung !”

“ Haa? Kenapa?”

“ Aku nak kahwin dengan wanita yang tutup aurat.”

Alhamdulillah.. Tersenyum hati mendengar jawapan yang serius itu. Tentunya jejaka tersebut seorang yang sangat menjaga diri dan kehidupannya. Pasti dia bukan calang-calang lelaki. Bayangkanlah, pasangan hidup yang dipilih bukan sekadar bertudung tetapi lengkap menutup aurat. Dalam erti kata lain, dia sedar bahawa urusan perkahwinan bukanlah perkara yang remeh. Hanya insan yang mentaati Allah dan RasulNya sahaja yang terpaut di hati untuk dijadikan permaisuri dalam istana rumah tangga.

Lihatlah di sekeliling kita. Apa yang berlaku dalam masyarakat Islam hari ini? Berapa ramai wanita yang bertudung? Pasti boleh dibilang dengan jari bukan? Tidak ramai. Yang bertudung pula, tidak semua menutup aurat dengan sempurna. 

Buktinya? Kita boleh lihat dengan mata kepala kita sendiri. Mereka bertudung tetapi tidak labuh hingga menutupi dada. Pakaian pula ketat, singkat, tipis, malah ada yang berlengan pendek. Jelasnya, mereka hanya bertudung namun dalam masa yang sama tetap mendedahkan aurat.

Hayati kembali perintah Allah ini;

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً

Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: "Hendaklah mereka melabuhkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka". Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal,maka mereka tidak akan diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.[33:59]

Faktor inilah yang menyebabkan lelaki-lelaki yang beriman sangat memilih dalam soal pemilihan calon isteri. Bagi mukmin yang betul-betul hidup kerana Allah, dia pasti akan berfikir lima enam kali sekiranya diminta untuk memilih wanita yang ‘bertudung tapi mendedahkan aurat’. Kemungkinan besar, permintaan wanita itu akan ditolak atau tidak dilayan.

Bagaimana pula dengan wanita yang langsung tidak bertudung ? Di mana mereka di hati orang mukmin? Adakah mereka akan menjadi pilihan hati lelaki-lelaki yang bertaqwa? Sudah pasti tidak! Sedangkan yang bertudungpun masih diragukan dan ditolak ke tepi, apatah lagi yang langsung tidak bertudung? Pasti akan dibuang sejauh-jauhnya. 

++++

“ Cerewet sungguh orang-orang mukmin!”

Ya.. memang cerewet ! hehee..

Pernah membeli makanan di kedai kuih? Mana satu yang menjadi pilihan, kuih yang dibungkus penuh, atau kuih yang dibungkus separuh? Atau yang langsung tidak berbungkus? Saya yakin kita akan memilih yang berbungkus penuh kerana keadaannya dijamin lebih baik dan bersih. 

Begitulah juga dengan orang-orang mukmin. Mereka memang sangat memilih dalam hal ini. Bukan apa, kehidupan berumah tangga diwujudkan semata-mata untuk beroleh rahmat daripada Allah agar bahagia di dunia dan di akihirat. Andai tersalah pilih atau memilih mengikut nafsu, maka akan hilanglah bahagia dikemudian hari. 

Lagipun Rasulullah SAW pernah berpesan kepada kita semua ;

“Wanita dinikahi kerana empat perkara; kerana hartanya, kerana kedudukannya/ keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Maka, pilihlah yang baik agamanya nescaya engkau beruntung.” 
[Riwayat Bukhari dan Muslim]

Rasulullah SAW ketika di tanya oleh para sahabat mengenai ciri wanita pilihan yang diperlukan oleh suami, Rasulullah menjawab,

" Wanita yang menyenangkannya ketika dilihat. Wanita yang mentaatinya ketika disuruh, wanita yang tidak mengkhianatinya (tidak curang), dan wanita yang tidak mengkhianati hartanya pada perkara yang dibenci." 
[Riwayat Abu Daud dan Nasai]

Wanita yang bertudung tetapi masih mendedahkan aurat dikhalayak ramai merupakan wanita yang tidak serius menjalankan ketaatan kepada Allah. Wanita sebegini tidak mengamalkan ajaran Islam secara keseluruhan. Lantas bagaimana hendak dipilih menjadi calon isteri? 

Cuba fikirkan sejenak..
Sedangkan perintah Allah SWT sanggup diabaikan inikan pula kita sebagai manusia biasa? Sudah pasti dengan mudah akan diingkari bukan? Pada masa itu, jangan hairan sekiranya kebahagiaan itu beransur-ansur hilang. Semuanya atas pilihan kita juga.

++++

“ Tapi jodoh sudah ditentukan! Kalau dia ditakdirkan untuk berkahwin dengan orang yang tidak menutup aurat secara sempurna, apa boleh buat.. memilih-milihpun tiada guna.”

Ya.. Jodoh memang sudah ditentukan oleh Allah. Allah sahajalah yang layak menyatukan hati-hati insan kerana hanya Dia yang mengetahui perihal hati. Kita jangan lupa bahawa jodoh atau ketetapan itu dijalankan dengan penuh keadilan oleh Allah SWT. Allah sesekali tidak akan menzalimi hambaNya. Allah tidak akan pernah mengecewakan hambaNya. 

Lelaki baik yang beriman pasti akan berkahwin dengan perempuan baik yang beriman. Sebaliknya, lelaki yang tidak beriman akan berkahwin dengan perempuan yang tidak beriman juga. Demikianlah perempuan yang tidak mentaati Allah dengan menjalankan Islam secara sepenuhnya akan berkahwin dengan lelaki yang berperwatakan sepertinya. Itu janji Allah!


الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ

"Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki-lelaki yang keji, dan lelaki-lelaki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)."[24:26]


Maka, sebagai wanita..
Periksalah diri anda.. Tutuplah aurat dengan sempurna.
Bersungguh-sungguhlah mentaati Allah dan RasulNya.
Usahlah terlalu sibuk memikirkan siapa yang bakal menjadi pasangan hidup kita,
sehingga lupa untuk sibuk memikirkan siapa diri kita di sisi Allah..
Kerana sikap diri kita hari ini menentukan sikap pasangan kita kemudian hari.


SUMBER


Isnin, 24 September 2012

VIRUS GANGNAM STYLE. CEPAT BETUL MEREBAK..








“Argghh! Please, jangan berani-berani 


tengok Gangnam Style!”

Ya. Itulah yang terlintas di hati ketika pertama kali melihat Oppa Gangnam Style yang semakin femes sekarang ini. Pada mulanya, buat endah tak endah. Buat-buat tidak tahu. Sebab namapun pelik. Tapi, bila ramai orang selalu sebut pasal ni, stiap kali online ada saja yang borak-borak pasal ni, maka mulalah jari ini gatal-gatal mengklik perkataan Gangnam Style dalam peti yang disediakan oleh uncle google.

Yeaahh. Terus masuk ke YouTube.



Taarraaaaaaaaaaaaa.. haa ambek kau!

“Ohhhhh! Ini rupanya. Eysh, geli. 

Apa yang special? mengapa diikut trend yang gila-gila ini?”


Rasa menyampah? Satu lagi elemen perosak datang menerjah. 
“Hmm.. habislah aku dan kawan-kawanku.”

Kepada sahabat-sahabat yang belum pernah melihat aksi gangnam style ini, saya nasihatkan janganlah tengok. Jangan tengok. Bahaya! (hurm.. kalau larang macam ni, kompem ramai yang akan tengok jugak. Biasalah.. Remaja ‘Ingin tahu’..)

“Bahaya? Mengapa pulak?”

Yups. Seriously bahaya! Apabila anda melihatnya, Virus OppaGangnamStyle (OGS) akan menyerang diri anda. Virus itu sangat licik dan kuat! Kalah Virus Trojan! Saat mata-melihat & telinga-mendengar bergabung menghayati aksi OGS yang ditunjukkan, tangan anda akan mula bergerak-gerak, bersatu dan dihayun-hayun. Kaki pula akan terkangkang, terjingkit-jingkit. Terkedek-kedek macam itik. Gayapun lucah. Meloyakan. Huuuhh.. sekejap saja, terus berjangkit!

Kalau anda berjaya untuk mengelak daripada virus itu sekalipun, saya percaya selingan lagu yang rancak itu pasti akan menyelinap masuk ke dalam memori otak anda. Beberapa lirik yang entah-apa-maksudnya akan dihafal secara tiba-tiba. Mulut juga akan tergerak untuk menyanyi secara tiba-tiba. Sama-sama menyebut “Oppa Gangnam Style!” seiring mengikut rentak.

Hebatkan virus OGS? Maka.. janganlah tengok.

Kalau berdegil sangat, mahu tengok juga, maka saya nasihatkan sebelum melihat aksi gila-gila itu, mohonlah perlindungan Allah SWT daripada Syaitan yang direjam dengan membaca Ta’awuz berulang-ulang kali.

"Aku berlindung pada Allah daripada syaitan yang direjam."

Diharapkan semoga ayat yang dihayati itu (Bukan sekadar sebut di bibir) mampu menjadi protector untuk melawan virus OGS tersebut. 

Kemudian, apabila melihatnya.. lihatlah dengan pandangan hati. Jangan lihat dengan pandangan nafsu. Beristighfarlah banyak-banyak. Mohon keampunan daripada Allah. Pastikan kita termasuk dalam golongan yang mengatakan;

“Ini akhlak buruk! Tidak boleh dicontohi! 

Rasulullah tidak pernah ajarpun!”

*kepada yang sudah terlanjur terikut-ikut, jangan terasa ya.. memang burukpun.. ^^

______________________________________________________________________________________ 

Begitulah. Mahu tidak mahu, kebenaran wajib ditegakkan! Pahit? memang pahit. Kepahitan yang terpaksa ditelan ini diharapkan mampu menjadi penawar untuk penyakit yang semakin menular dalam kalangan masyarakat ketika ini. Terutamanya golongan remaja. Mudah saja virus-virus yang merosakkan akhlak masuk ke dalam darah anak muda masa kini.

Perhatikanlah di sekeliling kita. Budaya-budaya yang menjatuhkan moral sudah mula diikuti oleh golongan remaja. Trend-trend yang pelik-pelik mula diminati. Penampilan diri yang luar biasa pelik juga mula digayakan dari hujung rambut sampai hujung kuku kaki. Paling teruk, gaya hidup islam dikatakan kuno. Tidak moden. Semakin dipinggirkan. Aduh..

Akhlak diri pula, semakin hari semakin jauh daripada nilai-nilai islam.

Semuanya kerana apa? Kerana ramai remaja telah jatuh sakit. Terkena virus-virus N&S (Nafsu&Syaitan).

Kepada remaja-remaja diluar sana termasuk diri saya, periksalah kesihatan akhlak kita sekarang.

Ketahuilah bahawa Virus-virus N&S dan yang sewaktu dengannya sedang menular ketika ini. Merebak. Merebak. Dan terus merebak tanpa henti. Bukti yang paling jelas, tepat dan terkini ialah Virus OppaGangnamStyle. Apabila kita lihat YouTube, bilangan orang yang menyaksikan Gangnam Style sudah mencecah lebih 100 juta. Tengok? Banyak tuuu.. kalau anda share dgn kawan-kawan, bertambah teruklah jadinya. Akan ramailah kawan-kawan yang akan jadi mangsa.

*Kalau anda sayangkan diri, family, kawan, jiran & semua orang, jangan share video tersebut. Setiap share membawa padah. Seriyesly..

Yang paling penting, apabila tertengok video itu, jangan sesekali terdetik di hati mahu melakukan aksi yang sama. Jangan berani-berani menggenggam tangan anda. Pastikan sentiasa terbuka. Jaga kaki anda betul-betul. Jangan biarkan terkangkang tanpa disedari. Ini amaran awal!


Jika tersilap langkah, konfem virus itu akan menyerang tanpa henti. Tabiat anda selaku manusia normal akan berubah. Tidak lagi normal. Anda akan menari dengan tangan-digenggam-dihayun-hayun-ke-hadapan-sambil-menyebut-OppaGangnamStyle. Lebih-lebih lagi kalau ada rakan yang menyokong dan melakukan gaya yang sama, maka aksi anda menjadi jauh lebih meletop. Kadang-kadang beruk dan monyetpun jeles sebab tak pandai buat macam  anda. Hehee..

Begitulah kehebatan virus OGS apabila berjaya menarik nafsu manusia. Mudah-mudahan kita tidak termasuk dalam kelompok yang cepat terpengaruh dan dicemburui oleh beruk-beruk di luar sana.

Sebelum virus-virus N&S yang lain datang menyerang, persiapkanlah diri dengan antivirus yang kuat.

______________________________________________________________________________________ 

Apa antivirus yang kuat dan berkesan?

“IMAN”

Ya. Keimanan kepada Allah ‘Azza Wa Jalla. Itulah antivirus yang paling berkesan. Tidak ada yang lain. Walau sebanyak manapun virus yang datang, walau sekuat manapun virus yang menyerang, “IMAN” akan menjadi antivirus terbaeek untuk melawan. Kemenangan akan berpihak kepada mereka yang beriman.

Orang-orang beriman sahaja yang mampu memiliki sistem pertahanan diri yang mantop! Buktinya, mereka tidak mudah terpengaruh dengan sebarang perkara yang merosakkan. Apa-apa aktiviti yang tidak bermanfaat lagi sia-sia terus ditinggalkan. Benda lagho dibuang ke tepi. Tidak dilayan.

“Biar betul?”
Ya. Betul. Allah SWT sendiri mendedahkan rahsia ini. 

            "Sesungguhnya menanglah (berjayalah) 
orang-orang yang beriman."
[23:1] 

“dan (iaitu) orang-orang yang menjauhkan diri daripada benda lagho 
(perbuatan dan perkataan) yang sia-sia (tidak berfeaedah).” 
[23:3]



Nampak kaitannya disitu? Jelas bukan?

OGS adalah amalan yang jelas-jelas merosakkan akhlak. Malah langsung tidak bermanfaat. Sia-sia. Maka orang-orang yang beriman pasti akan menjauhkan diri daripadanya. Sebaliknya, orang-orang yang tidak ada antivirus IMAN yang mantap dan terbaik dari ladang, pasti akan sanggup mengikuti dan menyokong OGS tersebut.

“Apa bukti antivirus IMAN itu sudah ada dalam diri?”

Mudah saja. Apabila antivirus iman sudah dimasukkan ke dalam diri, perasaan aneh akan muncul serta merta. Otak, jantung, paru-paru, hati, tulang belakang dan seluruh anggota badan akan mula merasakan sesuatu yang sangat luar biasa. Apa yang dirasa?

“ketenangan”. 

Ya, ketenangan yang terhasil melalui antivirus Iman yang membuahkan rasa cinta kepada Allah. Apabila diri sudah jatuh cinta dengan Allah, segala-galanya sanggup dilakukan. Demi cintaNya.. apa yang Allah suruh, bersungguh-sungguh dikerjakan. Apa yang Allah larang, bersungguh-sungguh ditinggalkan. Itulah ketenangan yang betul-betul membahagiakan. Apabila Allah datangkan ujian, diri akan mampu menempuhnya dengan sabar dan syukur.

Berbalik pada OGS tadi, kemunculan gaya gila-gila OGS merupakan ujian buat kita semua. Sama ada kita kalah lalu terikut-ikut atau kita menang lalu terselamat, semuanya bergantung kepada antivirus IMAN. Bagi orang-orang yang beriman, ujian ini merupakan perkara biasa dalam hidup mereka. Mereka tahu bahawa bahawa kekuatan cinta mereka terhadap Tuhan mereka sedang diuji.

أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ
 وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِم فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : "Kami telah beriman", sedangkan mereka tidak diuji lagi ? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. [29:2-3]
Oleh sebab itu, apabila ujian virus OGS datang, mentah-mentah orang beriman akan menolaknya dan mengiktiraf bahawa gaya ini bukan gaya yang disukai Allah. Bukan gaya yang patut dicontohi. Kerana mereka sudah yakin bahawa akhlak yang terbaeek untuk diteladani adalah akhlak rasulullah SAW.

“Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan yang banyak mengingati Allah.” [33:21]

Sama-samalah kita pelajari dan mengamalkan akhlak yang ditunjukkan oleh rasulullah SAW sepertimana yang terkandung dalam Al-Quran dan sunnah baginda. Mudah-mudahn kita termasuk dalam golongan
yang mencintai peribadi baginda SAW. Bukan mencintai budaya dan cara hidup yang selainnya. Kerana di akhirat kelak kita akan bersama dengan orang-orang yang kita contohi dan sayangi.

Daripada Abdullah bin Umar, Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud:

“Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum maka dia dikira daripada kaum tersebut.” 

(riwayat Abu Daud, no: 4031, al-Tabraniy di dalam al-Awsath).


Rasulullah SAW bersabda lagi;
“Seseorang itu akan bersama orang yang cintainya di akhirat kelak.”

 (riwayat Imam al-Bukhari)


Jelas bukan? Ya.. cukup jelas.

Mahu ikut Rasulullah atau GangnamStyle? Atau Korea-korea? Atau selainnya?

Pilihan di tangan anda. 

Allah ‘Azza Wa Jalla berfirman;


“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesebuah kaum itu selagi mana mereka tidak mengubah keadaan mereka sendiri.”  ( al-Ra’d: 11)



Nota : Dulu poco-poco, sekarang Gangnam. Lepas ni apa pula ya. Dan kenapa ini yang menjadi ikutan kita?

Jumaat, 21 September 2012

ANGGOTA SUJUD TIDAK DIJAMAH API NERAKA.



" Pastikan sujud betul-betul. Di akhirat nanti, anggota sujud tidak akan dijilat api neraka." Tidak habis-habis ustaz mengeluarkan fakta-fakta penting untuk kami.

Benar, kesan sujud tidak akan dimamah api neraka biarpun tuan empunya badan dihumban ke neraka. Hal ini dirakamkan dalam sebuah hadis.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : "Setelah beberapa ketika penghuni neraka diseksa, Allah mengarahkan malaikat-Nya supaya mengeluarkan ahli neraka yang pernah menyembah Allah. Maka malaikat pun mengeluarkan mereka. Mereka dikenal pasti dengan kesan sujud. Sesungguhnya Allah telah mengharamkan api menjamah kesan sujud pada badan seorang ahli neraka." Riwayat Ibn Khuzaimah.


Nota
Beberapa ciri sujud yang sempurna seperti berikut:

1. Tujuh anggota mesti dicecahkan ke lantai; muka (dahi dan hidung), kedua-dua tapak tangan, lutut dan tapak kaki (dengan jari-jari kaki dibengkokkan sedikit).

2. Siku mesti terangkat dan renggang daripada badan. Jangan dicecahkan lengan ke lantai.



Teks : Ustaz Muhammad Luqman Makhtar


Isnin, 17 September 2012

KULIAH CINTA - "HAIWAN" YANG BERCINTA


Tuhan tidak memberikan rasa cinta kepada manusia untuk maksud yang rendah. Cinta itu bukan hanya untuk memberi dan mendapatkan seks. Jika itulah tujuan cinta, alangkah rendahnya martabat cinta. 

Al-Farabi berkata: " Cinta yang hanya bertujuan untuk seks ialah cinta yang diberikan Tuhan buat haiwan." Jadi, jika tujuan cinta kita hanya seputar seks, kita sudah "berkongsi" tujuan dengan cinta haiwan.

USAH BERCINTA DENGAN CINTA HAIWAN

Cinta haiwan tidak mempunyai tujuan dan jalan yang benar. Tidak ada istilah iman dan syariat akhlak dalam kehidupan haiwan. Nafsu seks dipenuhi dengan cara yang begitu jijik sekali. Tidak ada rasa segan silu, di mana-mana sahaja dan dengan sesiapa sahaja. Maka begitulah jadilah manusia yang bercinta dengan cinta haiwan. Iman, syariat dan akhlak terbarai. Demi keseronokan yang sementara, penyesalan dan dosanya berkekalan.

Haiwan hanya punya nafsu dan naluri. Manusia dikurniakan akal dan agama. Dengan pimpinan agama yang suci dan fikiran yang bersih, seks dinikmati secara terhormat, indah dan bermaruah.

Melalui ikatan pernikahan, bersatulah sepasang manusia berlainan jantina itu dengan nama Tuhan yang Maha Mencipta. Akan tiba masanya yang indah itu... bersabarlah. Sabar itu indah.




Ahad, 16 September 2012

ADA 10 HAL YANG TIDAK AKAN SEMPURNA KECUALI APABILA DIDUKUNG 10 HAL YANG LAINNYA



Umar r.a berkata :


  • AKAL tidak akan sempurna kecuali jika DISERTAI SIFAT WARAK.
  • AMAL tidak akan sempurna kecuali jika DISERTAI ILMU.
  • KEJAYAAN tidak akan sempurna kecuali jika DISERTAI RASA TAKUT PADA ALLAH.
  • KEKUASAAN tidak akan sempuna kecuali jika DISERTAI KEADILAN.
  • KEMULIAAN tidak akan sempurna kecuali jika DISERTAI KESOPANAN.
  • KEGEMBIRAAN tidak akan sempurna kecuali jika DISERTAI KEAMANAN.
  • KEKAYAAN tidak akan sempurna kecuali jika DISERTAI KEDERMAWAAN.
  • KEFAKIRAN tidak akan sempurna kecuali jika DISERTAI QANAAH.
  • KEMULIAAN KETURUNAN tidak akan sempurna kecuali jika DISERTAI KERENDAHAN HATI.
  • JIHAD tidak akan sempurna kecuali jika DISERTAI TAUFIK.

Nota : Dalam hidup kita yang serba singkat ini, kita memerlukan matlamat yang berkualiti agar hidup kita tidak menjadi sia-sia. 

p/s : Anda dilamun cinta? Klik MARI MENCINTA...


Jumaat, 14 September 2012

INGIN BERTAUBAT TETAPI.........



Masih ramai daripada kita yang memberi pelbagai alasan untuk menangguhkan taubat atau " segan" dengan Allah hendak bertaubat. Pangkas alasan-alasan tersebut dengan memprogram balik minda kita dengan skrip berikut :


" Aku masih muda. Tunggulah apabila dah tua baru bertaubat, kemudian baru fokus kumpul pahala."
Nota : Mati tidak mengira usia. Lebih baik bertaubat cepat-cepat, sebelum hati makin keras dan sebelum maut menjemput.


" Dosa terlalu banyak, khuatir kalau-kalau Allah tidak akan ampunkan."
Nota : Aku yakin Allah yang bersifat Maha Pengampun (al-Ghaffar) pasti tidak akan sia-siakan taubat aku kalau aku ikhlas dan bersungguh-sungguh.


" Dah terlambat untuk bertaubat."
Nota : Ustaz pernah bagi ceramah, katanya: "Pintu taubat hanya akan tertutup apabila nyawa sudah berada di halkum dan apabila matahari terbit dari barat ke timur. Selain itu, pintu taubat terbuka luas." Ha... masih sempat lagi aku bertaubat ni!


" Dosa dah sebati dengan jiwa, susah hendak ubah tabiat, apalagi hendak bertaubat."
Nota : Hati berada dalam kekuasaan Allah. Di mana ada semut di situ ada gula. Di mana ada kemahuan di situ ada jalan.


" Risau kalau-kalau dah bertaubat nanti, tetapi masih lakukan dosa lagi."
Nota : Aku ini hanya manusia yang tidak lepas daripada melakukan dosa. Yang penting aku perlu sedar aku telah berdosa dan cepat-cepat bertaubat. Taubat berkali-kali pun tidak apa.


" Aku rasa aku tidak pernah buat dosa besar. Buat apa nak bertaubat?"
Nota : Walaupun dosa kecil, tetapi sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Lebih baik aku bertaubat. Risau kalau-kalau dosa kecil dianggap remeh pula nanti.


" Nanti apabila nak tunai haji baru nak taubat sungguh-sungguh."
Nota : Ish, takkan aku nak bertaubat pun kena tunggu musim. Kalau nak tunggu naik haji dulu baru bertaubat, mesti dah beruban. Aku azam ingin bertaubat setiap hari. Lagikan Rasulullah yang maksum pun beristighfar 100 kali setiap hari, inikan aku manusia biasa.


" Bukankah hanya orang yang berdosa sahaja yang bertaubat? Kalau tidak berdosa tidak perlulah bertaubat.
Nota : Tidak perlu aku tunggu apabila dah berdosa baru hendak bertaubat. Apa salahnya kalau bertaubat.


" Saya ingin bertaubat, tetapi takut nanti orang ingat saya berlagak alim pula. Nanti macam-macam orang cakap belakang."
Nota : Ahh...mula-mula je manusia mengata. Biasalah, hendak berubah baik ni ada cabaran sikit. Lagipun mereka tidak boleh bantu pun aku di akhirat kelak. Yang penting Allah reda dan suka dengan aku.


" Kalau aku bertaubat, maknanya aku kena tinggalkan semua duit haram ini."
Nota : Ish, tak nak la di dunia hidup gembira dan seronok, tetapi di akhirat meraung kena azab. Aku ingin buat pilihan yang tepat dan bijak, bertaubat sebelum terlambat.


Sumber: Dari Majalah Solusi. Rugi kalau tak dapat senaskah setiap bulan. Banyak ilmu motivasi dan fardu ain untuk kita semak. :)


NetKL Network

Catatan Popular