Isnin, 30 Julai 2012

Siap atau Sempurna?

Apakah perbezaan antara "sudah siap" dan "sudah sempurna"? Ada perbezaan besar antara kedua-duanya. 

Sudah siap tidak semestinya sempurna, tetapi jika sudah sempurna, itu tandanya sudah siap.

Pencapaian kerjaya seseorang diukur dengan KPI (Key Performance Index). Kualiti sesuatu produk pula boleh dipantau oleh SIRIM. Kemantapan pengurusan sesebuah institusi boleh disahkan oleh ISO. 

Namun, kualiti ibadah, mampukah kita nilai sebelum di timbang di mizan?

Apa kata kita laksanakan satu konsep yang mudah : sempurnakan ibadah, bukan sahaja melaksanakan sehingga selesai. Itulah yang akan menentukan kualiti ibadah kita terjaga. 


Apa sangatnya cerewet sedikit dengan kualiti dan kuantiti ibadah kita. Untuk masuk ke dalam syurga bukannya percuma bukan? Kita perlu "membayarnya" dengan "harta" tertentu terlebih dahulu di dunia. Lebih baik bersusah-susah dahulu di dunia, agar dapat bersenang-senang kemudian di akhirat. Jangan pula merana dek kerana bersenang-senang dahulu di dunia, bersusah-susah kemudian di akhirat. Nauzubillah.


Mulai saat ini, pastikan ibadah kita sempurna ; sebelum, semasa dan juga selepasnya.


Sebelum dengan niat yang ikhlas dan ilmu yang mencukupi, semasa dengan penghayatan ibadah yang luar biasa dan seterusnya diakhiri dengan rasa takut dan berharap yang seimbang.




sumber rujukan : Majalah Solusi isu no.46

Selasa, 17 Julai 2012

Bagaimana nak tahu tunang lelaki anda betul betul beriman, mudah sahaja caranya.



Pertama korang kena pastikan lokasi tempat tinggal pasangan korang, adakah mereka berada di Sabah? Terengganu? Atau di mana mana sahaja, lepas tu sila rujuk lokasi mereka dengan jadual waktu solat dengan klik pada web web Islamic, boleh rujuk sidebar blog keretamayat.

Ok, sekarang, lepas 5 minit masuk waktu solat di lokasi pasangan anda berada, cuba telefon (atau suruh muhrim telefon) dan dengar jawapan pasangan anda. Jika:

Jawapan A: Rindu kat abang ke? Sedang buat apa tu, kitapun rindu kat awak.

Jawapan B: Saya baru nak makan, awak dah makan?

Jawapan C: Saya baru nak tidur, terima kasih telefon saya kerana nak teman saya tidur.

Jawapan D: Saya baru nak solat, awak uzur ke? Telefon lagi 15 minit, insyAllah.

Jawapan E: (Telefon tak terjawab). Lepas 15 minit dapat SMS, “saya solat tadi. Kenapa?”

Jawapan F: (Telefon tak terjawab). Lepas 15 minit dapat SMS: “Tolong jangan telefon saya selepas azan, kerana saya ada temu janji dengan Tuhan.”

Jawapan G: (Telefon tak terjawab). Lepas 15 minit dapat SMS: “saya solat di masjid tadi, jika mahu bincang pasal kahwin saya akan call sekarang, jika tiada apa apa, baik SMS sahaja,.”

Dah selesai hubungi tunang anda selepas 5 minit azan selama tiga hari bertutut turut?



Berikut adalah KEPUTUSAN kepada ujian telefon 5 minit selepas azan di atas:

Jika jawapan A:
Sah belum sempurna iman tunang kau, sebab solat lengah lengah dan tak rasa bersalah, sebaliknya ghairah nak bercakap tentang cinta dan kasih sayang, jap lagi jika di layan, akan cerita dalam kain lah tu, astarfrullahal azim..

Jika jawapan B:
Belum jelas jugak akan tahap iman tunang awak, sebab makan dulu baru solat, mungkin tunang akan cakap, saya jika tak makan, nanti solat tak khusyuk, tapi jawapan orang yang beriman, saya tak boleh nak khusyuk untuk makan sebab teringat pada solat. Woha!

Jika jawapan C:
Ni lagi sekor, dah azan pun nak tidur dulu? Memang naya dapat tunang macam ni. Putus sahaja!

Jika jawapan D:
Alhamdullilah, ada ciri ciri orang beriman. Kan sedap ‘bunyi’nya.., kan?

Jika jawapan E:
Alhamdullilah, lagi bagus dari D, sebab SMS sahaja, jaga aurat, jaga adab, jaga akhlak. Tahniah!

Jika jawapan F dan G: Markah penuh! Sangat sesuai dijadikan suami.

woha


Sekian, sila telefon waktu haid, sebab lepas azan 5 minit masih sempat telefon tunang, itu tanda kaupun ada masalah iman. Dua dua hampeh.

GreenAppleKu : Blogger Kereta Mayat yang amat sinonim dengan ayat WOHA. Bila nak lakukan ujian ini terhadap tunang anda?:)

Buat yang masih tercari-cari pasangan hidup, sila pilih calon anda berdasarkan dua perkara berikut..

Pertama : Baik dari segi agamanya..
Kedua : Baik dari segi akhlaknya...

Insyaallah.. bahagia. Salam sayang buat semua.

Isnin, 16 Julai 2012

Apakah tanda TAUBAT di terima ?

Sebagai seorang manusia, kita tidak dapat lari dari melakukan kesalahan dan kesilapan dalam kehidupan seharian kita. Kerana itu adalah fitrah kejadian manusia. Manusia di lahirkan untuk di uji tahap keimanannya. 

Sebagai contoh yang paling mudah kita rujuk peperiksaan (ujian) yang pernah kita lalui. Bermula dari ujian di peringkat sekolah rendah, beralih ke sekolah menengah dan akhirnya memasuki ujian di peringkat universiti atau kolej. 

Tanpa ujian kita tidak akan tahu, dimana letaknya tahap kecerdikan diri. Mata pelajaran apa yang dapat kita kuasai dengan mudah dan matapelajaran apa yang amat sukar untuk kita kuasai. Dari situ kita akan mula memperbaiki agar ujian yang bakal kita perolehi mampu membuat ibubapa tersenyum gembira.

Berbalik semula kepada tajuk artikel di atas..

APAKAH TANDA TAUBAT SESEORANG ITU DITERIMA ?

Jawapnya : 

TANDA TAUBAT DITERIMA, HATI SUDAH TAWAR UNTUK MENGULANGI DOSA.


Sebuah majalah yang wajib berada di dalam simpanan. Moga menjadi sesuatu kepada mereka yang sedang mencari sesuatu. Salam sayang buat semua. :)



Khamis, 5 Julai 2012

Nikmat yang telah Allah beri, jarang kita syukuri.

TQ to Google dan tuan punya hasil kreatif. :)



Apa yang diberikan sebenarnya lebih banyak daripada apa yang kita inginkan. 

Nikmat yang telah Allah beri, jarang kita syukuri. 
Nikmat yang belum dimiliki, itulah yang sering kita ingini...

Namun tidak salah untuk terus meminta... tetapi pintalah dengan hati yang bersyukur. 
Allah tidak akan gerakkan hati kita untuk berdoa, jika DIA tidak ingin memakbulkan doa itu. 

Justeru, kemampuan hati kita untuk berdoa... itulah yang terlebih dahulu perlu kita syukuri! 

Syukur... kerana dikurniakan hati yang masih mampu bersyukur.

Nukilan : Ustaz Pahrol Mohd Juoi.


Nota GreenAppleKu :  Ramai orang mampu bersabar dengan ujian.. tapi tak ramai yang mampu bersyukur dengan nikmat.  


Isnin, 2 Julai 2012

Apa dah jadi dengan dunia kini?

Salam sejahtera buat semua. :)

Terbaca pantun ini di dalam fb Ustaz Kazim Elias. Zaman sekarang, pelbagai perkara yang ada kalanya tidak masuk dek akal terjadi. Terfikir di minda ini, kenapa ianya terjadi? Mana silapnya? Apa yang tidak kena? Apa yang tidak cukup? Ilmu? Agama? Panduan ke ibubapaan? Atau sakit mental dengan pelbagai tekanan kehidupan?


Jalan sana jalan sini
Letih berpeluh mata bersilau
Apa dah jadi dunia kini
Bapa bunuh anak ibu pulak dihalau.




NetKL Network

Catatan Popular