My Instagram

SINGLE ITU INDAH ?



Ubat Sepi Yang Beracun

Anda sentiasa sangka ianya adalah ubat, tapi sebenarnya adalah racun yang membunuh dalam diam. Ubat sepi yang salah, antaranya:-

1. Bila sepi, kita cari kawan bukan sejantina untuk bersembang, keluar jalan-jalan. Kenapa tidak jadikan dia pasangan hidup terus? Dia halal dinikahi. Kenapa hanya untuk bersembang? Orang yang kita sembang tu ada perasaan juga bila kita sangat baik dengan dia. Dia juga boleh jatuh hati dengan kita tanpa kita sedari.
Bukan tidak boleh, tapi jangan berlebihan.

2. Bila sepi, kita sibukkan diri di laman sosial. Di twitter, di facebook dan lain-lain. Sangka kita, rasa itu akan hilang. Tapi secara tak langsung, banyak pula yang mengganggu fokus kita sebab di laman sosial majoriti bercerita tentang hati dan perasaan. Natijahnya, hati tidak tenang, jiwa lebih serabut. Sepi tak hilang pun.

Bersyukurlah kerana hidup berseorangan merupakan persediaan di kala masih lapang, hidup bujang adalah ujian (imtihan). Justeru, perbaikilah diri mantapkan iman, jangan kau jadi pemuda-pemudi kasihan.

Jodoh dengan pasangan impian belum tentu datang. Tapi, jodoh dengan kematian, kubur, akhirat dan Tuhan itu pasti 'kan datang walau tidak diundang!
Tak kira kau setuju atau kau enggan. Itu janji Tuhan.

Single itu indah. Single adalah perjuangan. Antara nafsu dan iman.

Jika kita hidup berseorangan, tapi kita malas nak masak, malas nak keluar beli makanan, tak mungkin nasi akan terhidang dengan magiknya di hadapan kita? Begitu jugalah proses berubah. Kita takkan jadi baik jika kita tak cuba untuk jadi baik. Kita takkan cinta Allah jika kita tak cuba untuk mencintai.

"Kehidupan sebagai seorang yang single tidak dapat tidak, mesti mengingati mati setidak-tidaknya sekali dalam 24 jam. Tidak perlu terlalu fokus pada soal hati, tapi fokuslah pada soal mati. Soal hati belum tentu jadi, tapi soal mati pasti terjadi!"




2 ulasan:

  1. good entry.. a gentle reminder.. noted ! thank you for sharing ;)

    BalasPadam
  2. part ayat jodoh2 tu memang betul.
    entry yang bagus :)

    BalasPadam

No proper ID, no proper comment, down you go the spam drain. Receiving happy vibes!