DAH BERSEDIAKAH UNTUK BERTUNANG - Eiza GreenAppleKu

DAH BERSEDIAKAH UNTUK BERTUNANG



Dalam hidup ni memang dugaan dia banyak. Temptation is everywhere tapi yang membezakan kita ni bagus ke tak dengan kebanyakan manusia keji yang lain adalah bagaimana kita mengawal diri kita. 

Tak perlu orang sekeliling nilai kita macam mana, sendiri buat sendiri tahu. 

Bila dah ada perancangan nak mendirikan rumah tangga, elok sangatlah kita duduk diam, pandang cermin, hadap muka kita dan tanya balik adakah kita ni dah cukup bersedia untuk semua tanggungjawab tu? Sesuai ke tak perangai dan perbuatan kita dengan status dan tanggungjawab yang akan kita pikul tak lama lagi?

Aku tulis ni sebagai peringatan kepada diri aku dan pembaca. Kalau dah bertunang tu, eloklah tukar terus cara fikir dan mindset tu macam orang dah kahwin. Benda ni bukan mainan budak-budak. Kalau dah bertunang pun perangai tak betul, memang nampak sangat tak wajar untuk meneruskan dengan perkahwinan tu nanti. Elok lupakan aje daripada kita rosakkan hidup orang lain.

GreenAppleKu : Artikel dari ariffshah. Boleh klik link untuk baca keseluruhan luahan seorang jejaka tentang bab bertunang ni. 

Pandangan saya, bertunang adalah proses mencari kesesuaian. Kalau agak-agak tidak sesuai, putuskan pertunangan. Baru bertunang dah berani curang, dah berani penampar, dah berani pukul dan terajang. Bertunang tidak semestinya berkahwin. 

Empat perkara ini perlu ada dan perlu di semak sebagai panduan untuk bertunang. Dan akhirnya jangan lupa memohon pada Allahswt dan mendapatkan restu ibubapa.

1. Beragama 2. Berakal 3. Baik perangai 4. Bijaksana


2 ulasan

Tanpa Nama berkata...

...dah... saya dh sedia. beragama, berakal,baik perangai & bijaksana... semua dh ada pd dia. restu pn dh dpt... juz tunggu masa je utk melangsungkan.... hehehhee doakn saya ye,,,,

ejulz berkata...

kdg2 terfikir gak semua ni.. ntah dah sedia ke blm.. hmmm

GreenAppleKu.com. Dikuasakan oleh Blogger.