BEGINILAH AKHIR HAYAT PARA PENDENGKI - Eiza GreenAppleKu

BEGINILAH AKHIR HAYAT PARA PENDENGKI




Hasad (iri hati, dengki) adalah penyakit lama yang selalu menyebabkan orang lain tersakiti dan terzalimi

Sang pendengki selalu berang dan meradang terhadap orang yang tak berdosa. Kerana itu, pepatah Arab mengatakan, “Semoga Allah memerangi dengki, alangkah adil-nya Dia, ia (hasad) memulai dari pemilik (tuan)-nya lalu membunuhnya.”

‘Umar bin al-Khaththab r.a berkata, “Cukup sebagai bukti si pendengki terhadapmu manakala ia merasa gundah di saat kamu bahagia.”

Allah Ta’ala berfirman di dalam sebahagian Atsar Qudsi, “Si pendengki adalah musuh nikmat-Ku, merasa jengkel terhadap perbuatan-Ku dan tidak rela dengan pemberian-Ku.”

Orang-orang Arab berkata, “Seorang tuan (sayyid) hanya mendapatkan dua kemungkinan; pencinta yang selalu memuji atau pendengki yang selalu melukai.”

Ahli fiqih, Abu al-Laits as-Samarqandi RAH berkata, 

Lima perkara akan sampai kepada si pendengki sebelum kedengkiannya sampai kepada orang yang didengkinya

Pertama, kegundahan yang tiada henti. 

Kedua, mendapat musibah yang tak berbuah pahala. 

Ketiga, celaan yang tak berhujung pujian.
Keempat, kemurkaan Rabb. 

Kelima, tertutupnya pintu taufiq baginya.

Wahai Muslim! Bertakwalah kepada Allah di dalam dirimu, janganlah sakiti orang-orang dengan hal yang tidak pernah mereka lakukan secara dusta dan palsu. Ingatlah esok hari saat engkau berada di hadapan Allah.!

Ingatlah bahawa dunia tidak berhak menjadi hal yang membuat kita saling dengki atau bermusuhan. Wahai orang yang didengki, bersabarlah atas penyakit si pendengki sebab kesabaranmu akan membunuhnya. Ibarat api, ia akan melalap bahagiannya sendiri jika tidak lagi mendapatkan sesuatu yang akan dilalapnya.!


1 ulasan

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih atas informasi menarik

GreenAppleKu.com. Dikuasakan oleh Blogger.