My Instagram

HANYA KAU YANG MAMPU.. PENTING SANGAT KER BERCINTA NIH



Kalau tanpa cinta, akan musnahkah kehidupan seseorang tu? 


Akan nampak seperti ada yang tidak kena pada diri anda kerana tidak bercinta?


Akan di gelar bujang terlayak a.k.a anak dara tua jika anda tidak bercinta?


Itu antara persoalan yang berlegar difikiran mereka yang belum merasa nikmatnya bercinta. Kepada yang pernah merasa apa itu cinta, sure perasaan korang lebih kurang sama seperti lagu di atas.


Dialah segalanya bagi anda. Tiada dua, tiga, atau yang lain. Sebenar-benar cinta! Bak kata pepatah, tidur tak lena, mandi tak basah. Eceh..kalau macam tu lah angaunya anda semasa bercinta, konfem sakit teruk selepas sebulan. Udahlah tidur tak pernah lena, mandi pula macam tak mandi jer.



Sedikit nota buat anda yang sedang bercinta, boleh bercinta asalkan cinta anda itu tidak melebihi rasa cinta anda kepada Allah dan Rasul. Ada peraturan yang telah ditetapkan Islam, dalam bab bercinta nih. Just follow the rules. Moga cinta kita tidak termasuk dalam carta SATU PASANGAN BERCERAI SETIAP 15 MINIT.



“Jodoh itu urusan Allah. Sudah dicatat sejak azali lagi. Tetapi prinsipnya tetap satu dan satu itulah yang wajib kita fahami. Orang yang baik berhak mendapat jodoh yang baik. Cuma sekali-sekala sahaja Allah menguji orang yang baik mendapat pasangan hidup yang jahat seperti Nabi Lut mendapat isteri yang jahat dan Asiyah yang bersuamikan Firaun laknatullah.”

“Apa hikmahnya kes yang berlaku sekali-sekala seperti itu?”

“Eh, abang bukan pakar hikmah! Tetapi mungkin Allah hendak meninggikan lagi darjah dan darjat orang baik ke tahap yang lebih tinggi.”

“Hikmah untuk kita?”

“Jika takdirnya pahit untuk kita, terimalah sebagai ubat. Katalah, kita sudah berusaha menjadi orang yang baik dan kita telah pun bernikah dengan pilihan orang yang baik, tetapi jika takdirnya pasangan kita bermasalah… bersabarlah. Katakan pada diri bahawa itulah jalan yang ditentukan oleh Allah untuk kita mendapat syurga. Maka rebutlah pahala sabar dan redha seperti Nabi Lut dan Nabi Ayyub atau kesabaran seorang isteri bernama Siti Asiah.”


6 ulasan

fathiah berkata...

perlu2... huhuhu...

efa berkata...

tak kan musnah kalau tanpa cinta efa ok ja...jodoh pertemuaan tu kan ketentuaan ALLAH S.W.T tunggu aja pasti akan ada suatu masa nanti insyaallah

misyamissyou berkata...

pegang pd prinsip setiap yg dijadikanNya berpasangan, jodoh ditanganNya, usaha, doa, tawakal..

Jejaka Terhangat berkata...

entah..macam agak menyampah je org yg hidup dia utk cinta..lebih lagi remaja skrg. byk terpengaruh dgn drama, lagu..sampaikan diorang rasa bercinta tu merupakan keperluan utama dalam hidup..tujuan hidup utk mencari cinta sebenar..

lagu aizat tu pon masa JT festime dengar rasa mcm nk lempang je penulis lirik tu. "membuat ku terpuruk rasa ingin mati"..takkan sampai begitu sekali bercinta sesama manusia. sampai rasa nak mati? ish2..

Cikgu ct berkata...

bercinta itu jg perlu tp biarlah berpada2 agar rasa cinta itu sentiasa membara dan kekal hingga ke hujung nyawa.

Kibby da fLower berkata...

suka ngn entry ni jgk...byk beri smgt..:)