Menjawab kepada pertanyaan leyzajamil, bahaya ker tidak bakteria Salmonella ini, berikut adalah sedikit info mengenai bakteria tersebut di syokartikel.com

Virus Salmonella tiba-tiba muncul di Amerika. Syukur tidak di Malaysia. Namun tidak semestinya ia tidak boleh sampai ke Malaysia. Contohnya seperti kes sebelum ini iaitu virus selsema burung (H5N1) dan virus selsema babi (H1N1) yang turut merebak ke Malaysia. Jadi jangan terlampau yakin virus Salmonella tidak akan menyerang telur-telur ayam di Malaysia. Kami katakan telur ayam kerana virus ini ada kena mengena dengan telur ayam.

Telur ayam ada dimana-mana diseluruh dunia bukan setakat di Amerika dan negara-negara Eropah. Ia boleh merebak dengan cara yang kita tidak fikirkan. Jadi apa yang kita perlu lakukan? Untuk menghindari dari dijangkiti virus ini yang kita tidak tahu lagi setakat mana bahayanya, oleh itu dinasihatkan kepada semua supaya mengamalkan kebersihan semasa menyediakan makanan di rumah.

Jika makan diluar pula perhatikan pula kebersihan sekitar tempat tersebut terutama dapur sama ada bersih atau tidak. Adakah terdapat tikus di kedai tersebut dan adakah peniaga itu sendiri menjaga kebersihan semasa didapur memasak makanan untuk para pelanggan. Jika ia jawapannya ya maka anda bolehlah makanan disitu dan jika sebaliknya maka carilah tempat makan lain yang lebih bersih dan selesa. Anda mengeluarkan duit untuk mendapatkan makanan. Oleh itu anda mempunyai hak untuk mendapatkan makanan yang berkualiti di kedai tersebut. Gunakan hak anda sepenuhnya dan secara bijaksana supaya para peniaga makanan tidak ambil mudah soal penyediaan makanan untuk anda dan pelanggan-pelanggan mereka.

Di Amerika virus Salmonella ini telah menjangkiti beratus-ratus orang dan memberi kesan kepada 13 rangkaian runcit telur berjenama yang mengilangkan telur. Semua masalah ini berpunca daripada virus Salmonella yang terdapat dikulit-kulit telur ayam. Antara jenama-jenama telur yang terlibat ialah Lucerne, Albertson, Mountain Dairy, Ralph’s, Boomsma’s, Sunshine, Hillandale, Trafficanda, Farm Fresh, Shoreland, Lund, Dutch Farms, and Kemps dan telur-telur ini sudah ditarik dari pasaran Amerika untuk disiasat dan dikaji sejauh mana kesan virus tersebut kepada pengguna.

Telur-telur tersebut telah dibungkus antara 6 ke 12 biji dan ada yang 18 biji dalam satu bekas telur dengan tempoh tamat antara 136 hingga 225 hari dan nombor dikeluarkan ialah 1026,1413 dan 1946.Tarikh dan kod boleh dilihat di penghujung bekas tersebut. Nombor pengeluaran bermula dengan huruf P dan diikuti oleh number. Contoh nombor tersebut ialah P-1946 223. Walaupun telur ini tidak sampai di Malaysia namun ambillah ia sebagai ilmu pencegahan. Sampai-sampaikan juga informasi ini kepada rakan-rakan dan kaum keluarga sebagai pengetahuan.

Diberitakan para pengguna di Amerika yang telah membeli telur tersebut supaya tidak memakannya sebaliknya memulangkan semula telur-telur tersebut kepada kedai tempat mereka membeli telur tersebut dan mendapatkan semua wang sebagai ganti barang tersebut.

Kewujudan bakteria dalam industri penternakan moden ayam ladang sebenarnya adalah masalah yang sedang berkembang. Sebarang kecuaian boleh menyebabkan masalah berkaitan penyakit atau virus muncul tanpa disedari. Penggunaan antibiotik secara meluas telah menyebabkan bakteria atau virus semakin kebal dari ubat.

Satu cara untuk mengelak dari dijangkiti virus Salmonella melalui telur ayam ini ialah dengan memilih atau membeli telur dari ladang yang menternak ayam mereka dengan cara membiarkan ayam itu bebas dari sangkar.

Tanda keracunan dari Virus Salmonella

Dalam masa 6 hingga 72 jam selepas memakan telur tersebut, pengguna akan kejang dibahagian bawah abdomen(kadang-kadang berdarah), muntah, demam, pening kepala dan sebagainya.Tanda-tanda tersebut akan berlanjutan selama seminggu. Sesetengah orang akan pulih tanpa sendirinya tanpa rawatan dan setengah orang memerlukan rawatan lanjut di hospital. Dari 21,244 kes keracunan makanan yang dilaporkan berkaitan virus dari makanan di Amerika pada tahun 2007, Salmonella adalah yang kedua menyebabkan punca penyakit.

Berita yang disiarkan di tv mengenai virus ini sangat ringkas hanya menyebut tentang virus ini berpunca dari kulit telur. Namun sebenarnya Salmonella adalah sejenis bakteria parasit yg bukan sahaja terdapat pada kulit telur ayam tapi juga pada ayam itu sendiri, telur, daging lembu dan kerbau, susu yg tidak diproses, air dan sebagainya. Kata pepatah Melayu mencegah lebih baik dari mengubati. Begitu juga dengan virus Salmonella ini. Ia boleh dielakkan dari awal makanan disediakan iaitu dari mula sayur-sayuran ditanam dan dari mula haiwan diternak diladang. 

Tip-tip ringkas cegah virus Salmonella

Bagi mencegah virus tersebut berlaku semasa menyediakan makanan dirumah atau makan diluar beberapa langkah berikut boleh anda praktikan:
  • Semasa memasak makanan seperti memasak air, daging lembu dan ayam pastikan ia dimasak dengan sepenuhnya.
  • Anda dinasihatkan supaya membasuh terlebih dahulu telur yang hendak dipecahkan kerana terdapat banyak bakteria pada kulit telur ayam. Untuk lebih berkesan, anda bolehlah merendam telur tersebut terlebih dahulu didalam air yang mendidih selama 5 saat sebelum digunakan untukk penyediaan makanan lain.
  • Elakkan meletak kembali makanan yang telah dimasak ke dalam bekas yang sama sebelum bahan tersebut dimasak.
  • Seboleh-bolehnya elakkan makan diluar secara kerap. Jika makan diluar pastikan tempat tersebut dan sekitarnya adalah selamat dan bersih.

3 Ulasan

No proper ID, no proper comment, down you go the spam drain. Receiving happy vibes!

  1. terima kasih daun keladi atas semua info berguna yang diberi..

    BalasPadam
  2. thanks fo da info..baru tau..gyk betol la virus da luar..haish!

    BalasPadam
  3. @ leyzajamil, sama-sama kita buat apa yang patut utk menjaga kesihatan masing-masing.

    @ nurkima, btul tu..sebab tulah kalau nak mkn diluar kena tgk2 gak tempatnya..

    BalasPadam

Catat Ulasan

No proper ID, no proper comment, down you go the spam drain. Receiving happy vibes!

Terbaru Lebih lama