Selasa, 25 Mei 2010

PENGHARAMAN SEKS BEBAS



Oleh : Dr. Danial Zainal Abidin.

Di ringkaskan oleh GreenApple dari buku QURAN SAINTIFIK.

Seks bebas ada padahnya, antaranya adalah ia mengundang penyakit dan kemiskinan. Hal ini disebut nabi dalam sebuah hadis yang dilaporkan oleh Ahmad, Ibn Hibban dan al-Hakim yang bermaksud, “ Wahai Muslimin, jauhilah zina kerana perlakuannya mendatangkan enam keburukan, tiga di dunia dan tiga di akhirat. Tiga yang diperoleh di dunia adalah hilangnya seri wajah, memendekkan umur dan mendatangkan kekafiran. Tiga yang diperoleh di akhirat adalah kemurkaan Allah, hisab yang buruk dan azab neraka.” 

Setiap tahun hampir sejuta wanita di bawah umur 20 tahun mengandung. Ia bermaksud setiap hari hampir 2,800 remaja belasan tahun mengandung di luar nikah di Amerika. Bebanan kos yang terpaksa ditanggung bagi menangani masalah kandungan luar nikah ini mencecah 7 bilion dollar Amerika setiap tahun. Kesan drpd budaya hedonisme ini, setiap tahun 25 peratus drpd remaja belasan tahun di Amerika mengidap penyakit jangkitan seksual terutamanya drpd jenis chlamydia, gonorrhea, genital warts dan juga herpes. Hal ini dilaporkan oleh The Alan Guttmacher Institute, New York, pada tahun 1996.

Seks bebas menjadi salah satu sebab merebaknya penyakit AIDS pada hari ini. Mengikut African Newsletter 1996, wang yang terpaksa dibelanjakan bagi mengawal penyakit AIDS di seluruh dunia adalah $250 juta setiap hari, sejak dari tahun 1981 hingga 1996. Ini bermakna bagi setahun, wang yang dibelanjakan adalah $90 bilion dan pada hari ini kosnya meningkat ke ratusan billion. Negara-negara miskin di benua Afrika menjadi bertambah miskin berdepan dengan masalah ini.

Benarlah kata nabi, “Dan tidaklah zahir perbuatan zina secara terang-terangan dalam sesuatu kaum melainkan akan merebak dalam kaum itu wabak dan penyakit yang tidak pernah dikenali oleh datuk nenek moyang mereka sebelum itu.” Hadis ini direkodkan oleh Ibnu Majah, al-Baihaqi dan al-Bazzar.

Seks yang halal lagi mendamaikan mengikut Islam adalah seks yang berasaskan perkahwinan yang sah. Perkara ini dijelaskan oleh nabi yang bermaksud, “Sahabat-sahabat nabi bertanya, “ Wahai Nabi Muhammad, adakah jika salah seorang drpd kami memuaskan nafsu syahwatnya secara halal maka dia diganjarkan pahala?” Kata nabi, “Tidakkah jika kamu memuaskan nafsumu secara haram maka kamu berdosa? Justeru, jika kamu melaksanakannya secara halal kamu memperoleh pahala.” Hadis ini direkodkan oleh Muslim.

Dunia dengan seks bebasnya sememangnya sedang mendekati kehancuran Hari Kiamat. Nabi berkata, “Antara tanda-tanda kiamat adalah perbuatan zina akan berleluasa.”

Isnin, 24 Mei 2010

AKU TANPA CINTAMU



OLEH : Mohd Faisal Omar

Manusia sebagai hamba Allah terbahagi kepada dua bahagian, pertama: Orang yang bertaubat dari kesalahannya dan kedua: Orang yang menzalimi dirinya sendiri. Dianggap orang yang menzalimi dirinya sendiri ialah orang yang tidak mahu bertaubat. Orang yang tidak mahu bertaubat seolah-olah tidak mengenali Tuhannya, tidak mengetahui hak-haknya yang diberikan oleh Allah kepadanya dan tidak melihat aib dirinya dan perbuatannya.

Manusia perlu sedar bahawa Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa-sallam walaupun sebagai seorang Nabi dan Rasulullah namun baginda disetiap hari sentiasa bertaubat sebagaimana sabda baginda:

يَااَيُّهَاالنَّاسُ تُوْبُوْااِلَىاللهِ فَاِنِّيْ اَتُوْبُ اِلَيْهِ فِى الْيَوْمِ اَكْثَرُ مِنْ سَبْعِيْنَ مَرَّةً


“Wahai sekalian manusia! Bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, kerana demi Allah, sesungguhnya aku bertaubat kepadaNya lebih dari tujuh puluh kali dalam sehari”.[1]

Apabila bertaubat, bererti seseorang itu telah meninggalkan jalan orang yang sesat, terkutuk dan dimurkai Allah, kemudian kembali kepada Allah Subhanahu wa-Ta’ala dengan seluruh dimensi kesedaran di hatinya.

Jumaat, 21 Mei 2010

SEBENAR-BENAR CINTA


Oleh : Syarifah Abu Salem (Novel- Aku Cinta Dia)

Cinta kepada Allah sangat berbeza segala-galanya. Saat cinta kepada manusia membawa kesedihan, hanya cinta kepada Allah membawa kedamaian. Saat cinta insan membawa kehancuran, hanya kepada Allah membawa kebahagiaan. 

Sebaliknya, cinta kepada Allah adalah sebenar-benar cinta hakiki yan pasti membawa bahagia tika di dunia dan akhirat kelak. Kerana itulah, apabila kekuatan cinta kepada Allah melebihi segala-galanya, manusia tidak akan takut untuk berdepan dengan kegagalan cinta sesama insan. Dan kecintaan yang mendalam kepada Allah tidak akan membuatkan seseorang itu terburu-buru untuk melafazkan kata cintanya kepada orang yang tersayang.

Namun kadangkala kesedaran ini sukar diterjemah dalam ayat biasa, lantas golongan remaja terutamanya, gagal untuk memahami pengertian cinta kepada Allah itu sebenarnya. Cinta kepada insan lebih kepada sesuatu yang melalaikan, sedangkan cinta kepada Allah bakal memberi ketenangan, kedamaian dan kebahagiaan.

Tidak dapat dinafikan bahawa setiap insan memiliki perasaan cinta yang amat indah, ingin mencintai dan dicintai dan mahu cinta mereka di akhiri dengan perkahwinan. Tetapi cinta yang indah itu kadangkala sangat menakutkan. Kerana kegagalan cinta menjadikan insan merana dan berasa hidup sudah tidak bermakna. Maka, jadilah cinta itu sebagai kepahitan yang begitu mengecewakan dan menyakitkan perasaan. 

Apabila anda bercinta, janganlah cinta itu melebihi cinta kepada Allah dan Rasul-Nya.

Fasa ke3 : MENDIDIK ANAK ADALAH AMANAH DARI ALLAH SWT


Oleh: Roslan Kassim (MAJALAH ANIS JUN 2009)

Dari usia 14 hingga 21 tahun.

Pada usia 15 tahun, anak-anak sudah memasuki gerbang akil baligh. Tanggungjawap syariat sudah dibebankan ke atas mereka. Pembelajaran ilmu dan latihan kebiasaan yang diterima anak-anak dalam didikan sebelum ini perlukan pengukuhan dalam penghayatan. Libatkan mereka menjadi pembantu kanan ibubapa dalam urusan keluarga dan rumahtangga. Anak-anak dalam peringkat usia ini perlu diberi kepercayaan untuk menimba pengalaman memikul tanggungjawap agar terbina keyakinan diri dalam membuat keputusan dan menguruskan masalah.

Walaupun diberi kebebasan, ibubapa tetap mengawas dari jauh dan harus bertindak sebagai pemudah cara dan tempat rujuk. Melalui hubungan sedemikian rupa, maka akan terbina kematangan berfikir dan kecekapan bertindak pada diri anak-anak. Berkomunikasilah dengan anak secara terbuka sebagai seorang kawan. Agar dengan cara itu anak remaja mudah dapat mengajukan pendapat dan mengadukan masalah.

Namun, perlu diingat bahawa menjadikan anak sebagai kawan dalam berkomunikasi perlu dilakukan TANPA KEHILANGAN WIBAWA DIRI sebagai ibubapa di mata anak-anak. Menjadi satu kemestian ibubapa agar sentiasa berinteraksi dengan anak-anak mengikut kecerdikan dan perkembangan usia mereka dengan watak yang berbeza. Saluran komunikasi di antara anak dan ibubapanya seharus sentiasa terbuka; jangan diputuskan hubungan atau wujud jurang pemisah.

Khamis, 13 Mei 2010

Fasa 2 : MENDIDIK ANAK ADALAH AMANAH DARI ALLAH SWT



Oleh: Roslan Kassim (MAJALAH ANIS JUN 2009)

Dari usia 7 hingga 14 tahun :

Anak-anak dikatakan telah sempurna mumaiyiz dari usia 6 tahun ke atas sampai baligh. Mereka berupaya membezakan antara yang baik dan buruk, telah dapat makan, mandi, berpakaian secara sendiri tanpa bantuan orang lain. Mereka sudah boleh didedahkan dengan didikan ilmu secara ilmiah dan didisiplinkan, serta diajar tatacara beribadah dengan betul, disamping menghormati hak orang lain dan memunaikan suruhan guru.

Termasuk juga di dalam skop didikan itu ialah mengajar selok belok tuntutan agama dan adap sopan, perkara haram dan halal, kenal kebaikan dan dilatih tubi melakukannya serta melarang dari melakukan kejahatan, membenci dan menjauhi maksiat serta kemungkaran; melazimi melakukan ketaatan dan meninggalkan larangan Allah.

Anak-anak diperkenalkan siapa Nabi Muhammad SAW dan ahli keluarga baginda serta mengajar (membaca,menghafal dan memahami) al-Quran.

Pada usia tujuh tahun juga, anak-anak perlu dilatih dengan suruhan membiasakan diri mengerjakan ibadah khusus seperti solat, puasa dan menutup aurat.

Manakala apabila telah mencapai usia sepuluh tahun, mereka hendaklah dihukum apabila tidak menunaikan ibadah dan tatacara hidup Islam secara tetap dan sempurna. Hingga akhirnya nanti anak-anak sebati dengan kebaikan dan ketaatan kerana seperti kata peribahasa Melayu ; ‘Alah bias tegal biasa!’

Bersambung untuk fasa ke3…..

Selasa, 11 Mei 2010

35 PETUA PELAJAR CEMERLANG




Oleh Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah

Menggunakan kedua-dua belah otak kanan & kiri. Ini dapat dilakukan dengan membuat aktiviti merangsang kedua-dua belah otak tersebut.

Merangsang kesemua deria dalam pembelajaran. Kajian menunjukkan bahawa:

kita ingat 10 % apayang dibaca

kita ingat 20% apa yang didengar

kita ingat 50 % apa yang didengar & dilihat

kita ingat 70% apa yang dicakapkan

kita ingat 90% setelah dipraktikkan

Belajar secara aktif dengan pen/pensil ditangan.

Belajar 3 jam sehari atau 20 jam seminggu (tidak termasuk kerja rumah).

…Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas belajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya….

Belajar dalam persekitaran kondusif.

pastikan cahaya adalah terang

kurangkan gangguan bunyi

tampal poster yang mengandungi slogan yang menaikkan semangat belajar

tampal gambar-gambar yang menenangkan fikiran

kerusi dan meja menghadap kiblat

jangan lupa untuk senyum

Tidak ponteng kelas. Kalau tertinggal kelas, salin nota dari rakan.

Mengulang kaji menggunakan kaedah ‘output learning’ iaitu belajar untuk melatih otak menggunakan maklumat yang terkumpul. Ini dapat dilakukan dengan membaca buku/nota, ingat kembali, lakar/tulis, sebut apa yang difahami, dan jawab soalan.

Tahu teknik merangsang memori:

memasukkan maklumat dalam memori (registration)

menyimpan maklumat dalam sel memori (retention)

mengingat kembali (recall)

menggunakan maklumat untuk menjawab soalan atau kegunaan lain (application)

Sentiasa awal dan mendahului:

persediaan awal akan memberikan permulaan yang baik dan memberi tanggapan yang positif pada guru.

pelajar yang mendapat A pada ujian lazimnya akan dapat mengekalkan kejayaannya.

belajar awal ketika tiada tekanan adalah tidak membosankan.

untuk sentiasa awal dan mendahului, bacalah dahulu sekali atau 2 kali sebelum guru mengajar.

Berbuat baik dengan guru. Setiasa hormati dan sayangi guru.

Mempunyai teknik membaca yang betul:

duduk dengan tegak & bernafas dengan betul

memberikan tumpuan sepanuhnya

menggunakan jari telunjuk untuk membaca

menyesuaikan kelajuan membaca dengan kesukaran bahan bacaan

Sentiasa mengawasi pencuri waktu belajar iaitu angan-angan kosong, bertangguh & malas.

Membaca doa penerang hati setiap kali selepas sembahyang, sebelum mengulangkaji, dan sebelum menghadapi peperiksaan.

Tidak membuang masa dengan belajar ketika letih.

Mengadakan rehat sebentar setiap 20 minit mengulangkaji.

Belajar mengikut waktu yang sesuai dengan diri (study according to your biological clock). Bagaimanapun, perlu tahu waktu-waktu yang sesuai untuk belajar iaitu sebelum tidur, selepas bangun tidur, selepas mandi air panas, selepas baca al-quran/zikir selepas riadah dan selepas berdoa.

Mengulang kaji secepat mungkin. Ulang kaji ringkas selepas belajar (kita akan lupa 80% selepas belajar).

Mengulang kaji secara bersendirian atau berkumpulan.

Tahu mengulang kaji adalah aktiviti pembelajaran terpenting sebelum peperiksaan.

Mengulang kaji pelajaran berulang-ulang kali.

Mengulang kaji apabila mulai terlupa.

Tahu petua mengulang kaji

cari tempat yang tenang dan serasi dengan jiwa kita

siapkan semua ‘bekalan’ dengan sempurna

duduk tegak dikerusi yang selesa

baca doa penerang hati

baca buku atau nota mengikut teknik membaca yang betul

fikir dan ingat kembali isi utama

catat/lakar

semak semula ketepatan maklumat

ulang sebut atau ceritakan pada orang lain

buat rumusan

jawab soalan

tampal maklumat yang rumit di dinding

baca doa tanda kesyukuran selepas belajar

Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas beajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya.

Tahu petua-petua agar tidak lupa:

jangan makan kepala ikan

jangan makan organ dalaman

jangan minum semasa makan

jangan minum atau makan makanan yang tercemar oleh semut

jangan melihat kemaluan

jangan melihat buih

jangan membaca nama pada batu nisan

banyakkan makan makanan yang mengandungi soya seperti tempe, tauhu dan lain-lain

banyakkan makan kismis, kurma dan madu

banyakkan makan kekacang

pakai minyak wangi ketika belajar atau menghadapi peperiksaan

jangan makan sehingga terlalu kenyang

jangan kencing berdiri

Tahu kemahiran mengingat:

tampal nota-nota penting di dinding

tukar perkataan, ayat atau definisi dalam bentuk gambar atau rajah

gunakan kaedah akronim

reka cerita atau ayat mengenai konsep yang perlu diingat

pecahkan maklumat kepada kumpulan kecil

Cekap mengatur jadual belajar:

mempunyai jadual belajar

patuh kepada jadual

buat jadual yang boleh diikuti

Tidak menangguh belajar pada saat akhir dan tidak menumpukan peperiksaan sebagai dorongan untuk belajar.

Cari maklumat mengenai subjek yang tidak diketahui. Sediakan perkara-perkara yang tidak diketahui dan dapatkan penyelesaian dari orang yang lebih arif.

Membina kepelbagaian dalam pembelajaran. Sebagai contoh, satu hari dipelbagaikan cara dan topik untuk belajar.

Menggunakan masa terluang untuk mengulang kaji atau mencuri masa.

Membawa nota ke mana-mana sahaja (kecuali ke tandas).

Pelbagaikan tempat belajar.

Menyedari guru-guru adalah sumber ilmu yang baik. Tanya guru apabila tidak faham

Menjadikan nota-nota menarik seperti membuat corak, menggariskan isi penting dan sebagainya.

Ciri-ciri pelajar cemerlang:

taat kepada Allah

mendirikan sembahyang

menghormati kedua ibu bapa dan sentiasa mendoakan mereka

hormati ; sayangi guru

bersungguh-sungguh dalam melakukan kerja untuk mencapai kecemerlangan.

suka pada setiap mata pelajaran yang dipelajari

membantu rakan yang memerlukan

berdoa dan bersyukur kepada Allah

sentiasa bertawakal

mahir dalam setiap mata pelajaran

Kita juga perlu ingat pelajar yang cemerlang, adalah juga cemerlang pada akhlak dan tingkah lakunya dan seimbang dalam kehidupannya. Kecemerlangan pelajar bukan semata-mata dilihat pada nilai akademiknya sahaja. Semoga bermanfaat.

RAMAI YANG MASIH TIDAK SOLAT

Oleh Dato' Dr. Haji Fazdillah Kamsah

“Sejumlah 80 peratus umat Islam di Malaysia masih tidak menyempurnakan solat lima waktu dalam sehari”. Anda mungkin terkejut dengan data ini tetapi itulah hakikatnya. Dalam satu kajian yang telah dilakukan oleh tokoh motivasi terkenal di Malaysia, Dato’ Dr. Mohd Fadzilah Kamsah, bahawa sejumlah 80 peratus umat Islam di Malaysia masih tidak menyempurnakan solat lima waktu dalam sehari. Peratusan angka ini diperoleh melalui tinjauan beliau menerusi program-program ceramah dan motivasi, yang dijalankan di seluruh negara serta pemerhatian terhadap gaya hidup masa kini.

Menurut Dato’ Dr. Mohd Fadzilah Kamsah antara golongan yang kerap meninggalkan ibadah solat ini ialah golongan para pelajar sekolah, golongan belia, pekerja kilang, anggota pasukan seragam dan juga para peniaga (Utusan Malaysia 2008, 23 Jun).

Menurut kajian itu lagi hanya sekitar 17 hingga 20 peratus yang menunaikan solat fardu cukup lima waktu dalam sehari, sementara bagi pelajar -pelajar sekolah menengah, iaitu hanya 15 peratus sahaja mengakui bersembahyang lima kali sehari. dan fakta ini ternyata menyamai dapatan kajian yang menunjukkan bahawa sejumlah 86.2% responden mengakui kerap meninggalkan solat dan sejumlah kecil responden yang melaksanakan solat dengan secukupnya.

Selain dari itu kadar pelaksanaan yang rendah dalam ibadah solat di kalangan responden dalam kajian ini juga mungkin dapat dikaitkan dengan tahap pengetahuan dan kemahiran responden dalam menunaikan ibadat tersebut. Apakah faktor yang menyebabkan jumlah besar responden tidak menunaikan solat dalam kehidupan mereka? Persoalan ini mungkin tidak dapat diselesaikan dengan menjaga fakta-fakta atau cara melaksanakan solat. Sesungguhnya ia melibatkan banyak faktor lain termasuk motivasi pelaksanaan solat dan ibadat. Menurut al-Kumayi (2009) terdapat tiga halangan dalam melaksanakan ibadah iaitu:

Malas (kasal) mengerjakan ibadat kepada Allah, sedang setiap insan sanggup dan berupaya melakukan ibadah.

Lemah fikiran (futur) atau tidak memiliki tekad yang kuat kerana terpengaruh dengan kehidupan dunia.

Bosan (malal) atau cepat berasa bosan melakukan ibadah sedangkan tujuan belum tercapai.

Sesungguhnya amalan atau perbuatan meninggalkan solat ini merupakan masalah yang serius atau cukup barat, kerana baik buruknya perlakuan seseorang itu sangat dipengaruhi oleh solatnya. Jika ibadah solatnya baik, dilakukan dengan peluh kesempurnaan yang merangkumi aspek rukun, syarat dan penuh khusyuk ia akan dapat mencegah seseorang dari perbuatan keji dan mungkar. Aspek ini menjadi jawapan kepada pelbagai masalah yang timbul dalam organisasi atau pun yang melakukan tindakan-tindakan yang bertentangan dengan syarak.

Jumaat, 7 Mei 2010

KENAPA DICIPTAKAN NERAKA?

Oleh General

Ini kisah benar..kisah seorang gadis Melayu, beragama Islam, tapi cetek pengetahuan tentang agama. Ceritanya begini, di sebuah negeri yang melaksanakan dasar ‘Membangun Bersama Islam’, kerap kali pihak berkuasa tempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaan dan kompleks beli-belah, untuk memastikan para pekerja di premis berkenaan menutup aurat.

Aku tak pasti berapa jumlah denda yang dikenakan sekiranya didapati melakukan kesalahan, tapi selalunya merekaakan diberi amaran bagi kesalahan pertama, dan didenda jika didapati masih enggan mematuhi garis panduan yang ditetapkan. Lazimnya dalam setiap operasi sebegini, seorang ustaz ditugaskan bersama dengan para pegawai pihak berkuasa tempatan. Tugasnya adalah untuk menyampaikan nasihat secara berhemah, kerana hukuman dan denda semata-mata tidak mampu memberi kesan yang mendalam.

Dalam satu insiden, ketika operasi yang dijalankan sekitar 2005, seorang gadis yang bekerja di salah satu lot premis perniagaan di Pasaraya Billion telah didapati melakukan kesalahan tidak menutup aurat. Maka dia pun kena denda la…setelah surat saman dihulurkan oleh pegawai PBT, ustaz ni pun bagi la nasihat, “..lepas ni diharap saudari insaf dan dapat mematuhi peraturan..peraturan ni bukan semata-mata peraturan majlis perbandaran, tapi menutup aurat ni termasuk perintah Allah. Ringkasnya, kalau taat segala perintahNya, pasti Dia akan membalas dengan nikmat di syurga..kalau derhaka tak nak patuhi perintahNya,takut nanti tak sempat bertaubat, bakal mendapat azab di neraka Allah. Tuhan Maha Penyayang, Dia sendiri tak mahu kita campakkan diri ke dalam neraka…”

Gadis tersebut yang dari awal mendiamkan diri,tiba-tiba membentak “Kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa buat neraka? Kenapa tak boleh sediakan syurga je? Macam tu ke Tuhan Maha Penyayang?” Mungkin dari tadi dia dah panas telinga, tak tahan dengar nasihat ustaz tu..dah la hati panas kena denda sebab dia tak pakai tudung..

Ustaz tu terkedu sekejap. Bahaya budak ni. Kalau dibiarkan boleh rosak akidah dia. Setelah habis gadis tu membebel, ustaz tu pun jawab: “Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya tak jadi ustaz. Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi, atau bapa ayam.. hidup senang, lepas mati pun tak risau sebab gerenti masuk syurga. Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur. Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka tak ada. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga..Kan Tuhan tu baik?”

Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu? Sedang dia terpinga-pinga dengan muka confused, ustaz tu pun jelaskan: “Perkara macam tadi akan berlaku kalau Tuhan hanya sediakan syurga. Orang baik, orang jahat, semua masuk syurga..maka apa guna jadi orang baik? Jadi orang jahat lebih seronok. Manusia tak perlu lagi diuji sebab semua orang akan ‘lulus’ percuma. Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuh dalam syurga..perogol akan bertemu lagi dengan mangsa rogol disyurga..lepas tu boleh rogol lagi kalau dia nak..takde siapa yang terima hukuman. Sebab Tuhan itu ‘baik’. Adakah Tuhan macam ni yang kita nak? Awak rasa, adil ke?”; tanya ustaz.

“Ah..mana adil macam tu. Orang jahat takkan la terlepas camtu je..” rungut si gadis.

Ustaz tersenyum dan menyoal lagi: “Bila tuhan tak adil, boleh ke dianggap baik?”

Gadis tu terdiam.

Ustaz mengakhiri kata-katanya: “Adik, saya bagi nasihat ni kerana kasih sesama umat Islam. Allah itu Maha Penyayang, tapi Dia juga Maha Adil. Sebab tu neraka perlu wujud. Untuk menghukum hamba-hambaNya yang derhaka, yang menzalimi diri sendiri dan juga orang lain. Saya rasa awak dah faham sekarang. Kita sedang diuji kat atas dunia ni. Jasad kita bahkan segala-galanya milik Allah, maka bukan HAK kita untuk berpakaian sesuka hati kita. Ingatlah; semuanya dipinjamkan olehNya, sebagai amanah dan ujian..semoga kita dapat bersabar dalam mentaati segala perintahNya, untuk kebaikan diri kita jugak. Assalamu’alaikum.”

PETUA MENCUCI HATI


Oleh : Dato' Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah

Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati. Oleh itu di bawah ini ada beberapa cara bagaimana hendak mencuci hati.

1. Dirikan solat dan banyakkan berdo’a – Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo’a turut katakan “Ya,Allah jadikan hatiku bersih.”

2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 x sebelum tidur – Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.

3. Solat taubat – Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.

4. Membaca Al-Quran – Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa,penyembuh, penenang, terapi. Sekurang-kurangnya bacalah “Qulhu-allah” (Surah Ikhlas) sebanyak 3X.

5. Berma’af-ma’ afan sesama kawan setiap hari – Semasa meminta maaf perlu sebutkan.

6. Bisikan kepada diri perkara yang positif – Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. katakanlah “Aku sebenarnya.. ….(perkara yang elok-elok belaka).

7. Program minda/cuci minda – Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati “Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif”. Menurut kajian psikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya – CUBALAH!!

8. Berpuasa – Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan.

9. Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila-bila masa).

10. Kekalkan wuduk.

11. Bersedekah.

12. Belanja orang makan.

13. Jaga makanan – jangan makan makanan yang subhat.

14. Berkawan dengan ulama.

15. Berkawan dengan orang miskin (menginsafi).

16. Menutup aurat mengikut Islam yang sebenar terutama wanita, bersegera dalam solat dan sebagainya.

17. Pesan pada orang, jadi baik.

18. Menjaga pacaindera (mata, telinga, mulut…dan sebagainya), jangan dengar orang mengumpat.

63 PETUA KELUARGA BAHAGIA




Oleh : Dato' Dr. Hj Mohd Fadzilah Kamsah

Tanpa sebuah persefahaman, tidak mungkin istana yang dibina menemui kebahagiaan sebagaimana diharapkan.

Kesolehan keluarga menjadi penentu bagi tegaknya sesuatu bangsa yang aman, makmur dan sejahtera. Sebahagian dari kesempurnaan kebahagiaan di dunia adalah memiliki keluarga yang bahagia.

Ciri orang yang mencintai keluarganya adalah dia selalu bersabar dalam mendidik akhlak dan keimanan keluarganya.

Biar berjuta halangan merentangi namun jika tersurat kasih dan sayang dua insan berkenaan, pasti ia menemukan ketulusan yang abadi.

Dalam melayari rumah tangga berdua, pasti banyak onak terpaksa dilalui. Hanya mereka yang kuat, tabah dan mampu mendepani segalanya bakal menjulang kebahagiaan.

Perunding motivasi dan keluarga, Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah memberi 63 petua yang boleh dijadikan amalan pasangan suami isteri yang melayari rumah tangga.

1. Doa yang berterusan.

2. Patuh ajaran agama.

3. Murah dengan pujian.

4. Murah dengan khidmat.

5. Murah dengan belaian kasih sayang.

6. Murah dengan sentuhan.

7. Mencari kebaikan pasangan.

8. Cari masa berkomunikasi, berbual atau bergurau senda.

9. Cari kebaikan dan pembaikan diri daripada setiap pertengkaran.

10. Menghormati had, sempadan atau hal peribadi pasangan.

11. Menilai diri daripada perspektif pasangan.

12. Berfikiran terbuka – boleh tegur menegur.

13. Berani mengambil risiko emosi – tegur/perubahan/ berpisah sementara.

14. Menilai dan memberi keutamaan dalam kehidupan.

15. Tolak-ansur.

16. Menghormati dan mengambil kira ‘gerak batin’ (intuition) perempuan.

17. Tidak mengejar kebendaan semata-mata.

18. Sedar bahawa perselisihan kadangkala tidak boleh dielakkan.

19. Mengubah diri untuk merangsang perubahan pada pasangan.

20. Sanggup berkorban buat pasangan.

21. Menghormati pasangan.

22. Berasa amat beruntung (dan nyatakan) mendapat pasangan yang ada.

23. Perhubungan seksual yang sihat dan diredai.

24. Menghormati perbezaan dalam diri pasangan.

25. Sentiasa bermaafan sebelum tidur.

26. Sentiasa bersangka baik terhadap masa depan.

27. Meletakkan hak kepada pasangan.

28. Tidak menjadi hamba kepada pasangan.

29. Berubah secara kecil-kecilan untuk meningkatkan kebahagiaan.

30. Mengawal marah. Buat perjanjian.

31. Mencari penyelesaian dalam situasi ‘menang-menang’.

32. Muhasabah hubungan untuk mencari punca masalah.

33. Menghormati sifat semula jadi pasangan.

34. Memahami peranan ‘pasangan’.

35. Hubungan perasaan sesama pasangan.

36. Jangan simpan ketidakpuasan, sedih, marah atau benci dalam hati.

37. Bentuk kod kasih sayang dan anda berdua saja yang tahu.

38. Sengaja merancang untuk membaiki hubungan suami isteri.

39. Tujuh kali puji dan satu teguran.

40. Sebut ‘I love you’ sepanjang masa.

41. Banyakkan bergurau dan bermesra.

42. Sentiasa berterus terang.

43. Beri masa untuk perubahan berlaku – sabar.

44. Elakkan berdebat untuk mencari kebenaran.

45. Elakkan salah pasangan.

46. Cari titik pertemuan.

47. Selesaikan masalah hari ini pada hari ini juga.

48. Lebih banyak memberi daripada menerima.

49. Minta nasihat, pandangan atau maklum balas daripada pasangan.

50. Sentiasa bersemangat – bangun tidur, pergi kerja, balik kerja dan sebagainya.

51. Seimbangkan hubungan dari segi:

Mental, pendidikan dan ilmu

Emosi

Fizikal dan ekonomi

Sosial

Spiritual

52. Jangan berjauhan terlalu lama (kecuali terpaksa).

53. Tidak terlalu mengongkong.

54. Tidak bertindak bersendirian.

55. Memberi peluang untuk berbeza:

Pendapat atau pandangan

Hobi

Kegemaran

Makanan

Cita rasa

Warna pilihan dan pelbagai

56. Humor atau lawak dari semasa ke semasa.

57. Minta bantuan untuk memecahkan kitaran negatif.

58. Berwawasan dan pandang ke depan (tidak terjebak dengan masalah semasa).

59. Tidak meminta yang bukan-bukan.

60. Bentuk undang-undang atau peraturan dalam rumah tangga.

61. Mencari kelainan dan perubahan positif.

62. Elakkan mendera pasangan dengan apa cara sekalipun.

63. Reda, syukur dan tawakal kepada Allah s.w.t.

Selasa, 4 Mei 2010

Fasa 1 : MENDIDIK ANAK ADALAH AMANAH DARI ALLAH SWT….



Pesanan Hukama :

“ Bersegeralah dalam mendidik anak sebelum kesibukan melalaikanmu, kerana sesungguhnya apabila anakmu telah berumur dewasa dan berakal (tetapi tidak terdidik) maka dia akan menyibukkan (menyusahkan) hatimu dengan keburukkan.”

Pendidikan anak terbahagi kepada 3 fasa (yang setiap satunya selama tempoh 7 tahun)
Dari kelahiran hingga usia 7 tahun :

i. Sebelum bercerai susu dalam lingkungan usia 2 tahun

Anak sering perlu didakap, didukung dan di peluk cium serta didodoikan oleh orang tuanya hingga terasa oleh si anak bahawa mereka benar-benar dikasihi dan disayangi serta dilindungi. Perlu diperdengar dan diajar mengucapkan, “Lailahaillallah” atau sekurang-kurannya kalimah “Allah, Allah, Allah”. Mudah-mudahan dalam sepanjang hayat, itulah kalimah awal dan akhir sebutan lidah anak.

ii. Setelah bercerai susu (Peringkat usia awal mumaiyiz)

Tanda seorang anak sudah mula mumaiyiz ialah tahu membezakan antara tangan kiri dan kanan serta sudah pandai menyarungkan kasut di kakinya dengan betul. Jika sudah ada sedemikian, pendidikan sudah boleh dimulakan.

Pendidikan haruslah sesuai dengan darjat keanak-anakannya. Diajak bicara dengan lemah lembut. Diperlakukan dengan penuh rasa cinta dan kasih.

Pada usia 2 hingga 3 tahun, anak-anak salafussoleh sudah mula dijinak-jinakkan dengan solat. Diperlihatkan bagaimana kita mengerjakan ibadah solat dan diajak ikut berjemaah tanpa paksaan atau kekerasan.

Tujuan akhir didikan pada peringkat pertama ini ialah agar anak-anak tahu, sedar dan yakin bahawa mereka benar-benar dikasihi oleh ibu bapa. Ikatan kasih mesra ini penting kerana dalam tempoh 7 tahun berikutnya adalah jangka masa untuk di penuhi dengan pembelajaran dan pendidikan.

Semasa dalam proses pembelajaran, kadangkala peraturan dan arahan serta kawalan disiplin adalah suatu yang perlu. Maka segala suruhan, teguran, larangan dan hukuman yang dikenakan akan mudah diterima kerana yakin ibu bapa sayangkan mereka, bukannya benci.

Akan bersambung untuk fasa ke 2
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...