Khamis, 29 April 2010

BAHASA SEPANYOL...BAHASA PALING ROMANTIK DIDUNIA..







Istana AlHambra di Sepanyol merupakan sebuah istana ketinggalan tamadun Arab, di antara yang tertua, paling mengkagumkan dan paling terpelihara di dunia. Dibina oleh Raja Nazarene pertama bernama AlHamar. Menurut salah satu artikel yang pernah saya baca, tidak lengkap lawatan kita ke Sepanyol jika tidak melawat ke kota Granada dan AlHambra.

Budaya pelik Orang Sepanyol ialah masa. Mereka mengatur masa lewat. Misalnya bangun lewat, bersarapan lewat, makan tengahari dan malam juga lewat dan mereka juga masih aktif sehingga jauh malam kerana tidur pun lewat.

Satu lagi ialah amalan bersiesta, iaitu berehat selepas makan tengahari. Waktunya antara 3.00 hingga 5.00 petang. Pada waktu ini, biasanya ada kedai-kedai yang ditutup dan dibuka semula selepas itu hingga jauh malam. Dalam tempoh mereka bersiesta, suasana di merata-rata tempat menjadi lengang. Antara frasa asas bahasa sepanyol: 


Frasa Asas Bahasa Sepanyol....


Ya - Si
Tidak - No
Hello - Hola
Selamat tinggal - Adios
Tolonglah - Por favor
Terima kasih - Gracias
Terima kasih banyak - Muchas gracias
Sama-sama - De nada
Maafkan saya - Lo siento
Selamat Pagi - Buenos dias
Selamat tengah hari - Buenos tardes
Selamat malam - Buenos noches
Jumpa esok - Hasta luego
Jumpa nanti - Hasta luego
Sila masuk - Adelante
Katakan sekali lagi - Repita
Encik - Senor
Puan - Senora
Cik - Senorita
Sahabat (lelaki) - El amigo
Sahabat (perempuan) - La amiga
Suami - El esposo
Isteri - La esposa
Anda boleh berbahasa Inggeris? - Habla ingles?
Gembira bertemu anda - Mucho gusto
Anda berasal dari mana - De donde es usted?


Hasta luego, Adios...

Rabu, 21 April 2010

KENAPA GREENAPPLEKU..

Syukur ke hadrat AllahSwt kerana dengan izinNya dan ‘idea’ dariNya, maka akhirnya greenappleku.blogspot.com berjaya di blogkan. Menulis adalah sesuatu yang amat menyeronokkan. Bermula sekadar suka-suka, sebagai hobi untuk mengisi masa lapang, akhirnya saya sudah mula jatuh cinta dengan dunia ‘blogger’.

Minat membaca banyak memberikan saya pelbagai informasi dan maklumat. Ada antara informasi mahupun maklumat yang saya perolehi, telah banyak membantu saya menyelesaikan tugasan harian dalam menjalani kehidupan ini. Pengalaman mengandung anak ketiga menjadikan saya mengidam membaca novel. Seminggu sekali saya mesti mendapatkan sebuah novel baru untuk dibaca. Nasib baik saya tidak mengidam untuk makan novel! Ha..ha..ha..Alangkah baiknya jika segala info dan maklumat yang kita perolehi dapat dikongsi bersama. Manalah tahu dapat membantu menyelesaikan masalah seseorang.

An apple a day keep you away from medicine..Ada betul tu. Ada yang suka epal merah dan ada yang suka epal hijau. Kedua-duanya sedap dan berkhasiat.

Mengunyah sebiji epal atau meminum jusnya setiap hari sudah cukup untuk membekalkan khasiat bagi mengurangkan kandungan kolesterol dalam badan.

Kajian menunjukkan epal mengandungi elemen kesihatan phytonutrient yang boleh melambatkan pengoksidan kolesterol yang tidak baik.

EPAL HIJAU..mengandungi banyak khasiat

Berikut ialah kelebihan dan khasiat epal hijau yang perlu kita ketahui:

1. Membantu mencegah pembinaan kolesterol dalam dinding salur darah.

2. Mengurangkan risiko penyakit jantung.

3. Membantu kesihatan membran paru-paru.

4. Membantu kesihatan tulang dengan menambah bahan kimia (boron) pada mineral tulang.

5. Membantu kesihatan sistem kardiovaskular dengan mengekalkan tahap kolesterol darah.

6. Membantu mengekalkan berat badan.

7. Mengurangkan tekanan penyakit asma.

8. Mengurangkan risiko barah.

9. Adalah digalakkan untuk memakan epal bersama dengan kulitnya kerana sebahagian kandungan vitamin C terletak di bawah kulitnya.

10. Untuk mereka yang mempunyai masalah sembelit atau sistem penghadaman, kisarkan epal hijau dengan saleri dan minum setiap pagi sebelum sarapan. Amalan ini dapat membersihkan saluran usus serta membuang toksid dengan pantas menerusi sistem pencernaan. Zat masam epal hijau sememangnya merupakan pembersih tubuh yang sangat baik.

11. Untuk kesegaran kulit wajah pula, potong epal hijau dan rendamkan seketika dalam air batu selama 5 minit. Kemudian letakkan hirisan epal hijau tersebut di atas muka dan biarkan selama 15 minit. Pasti anda dapat rasakan kesegarannya dan jika diamalkan selalu boleh melicinkan kulit muka.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...