IBUNDA'S DELIGHT

Ahad, 22 Ogos 2010

BUDAYA MELAYU VS BUDAYA ARAB DI BULAN RAMADHAN..

Dipetik dari blog AJK TAMRIN (Pertubuhan Perunding Latihan dan Motivasi Muslim Malaysia), Dr. Yusof Abas.

Renungkanlah ...


Budaya 'Songsang" Turun Menurun Melayu Ketika Ramadhan

1. Dalam banyak perkara, orang Melayu menganggap orang Arab tidak memberi contoh yang baik beramal dengan amalan Islam. Tetapi ketahuilah satu budaya turun menurun orang Arab, khasnya di Saudi dan Mesir, di mana mereka 'berpesta' / BERAYA sebulan Ramadhan. Sebaliknya mereka merayakan eidil fitri sehari dua sahaja. Dan tidak semeriah ketika menyambut Ramadhan. Emosi kegembiraan sudah sampai kemuncak pada akhir Ramadhan dan ada yang merasakan 1 syawal seperti hari biasa sahaja. Sebaliknya budaya orang Melayu pula sonsang / berlawanan dari budaya orang Arab ini !!

2. Hari ini , orang Melayu Malaysia bersama bangsa lain menyambut hari Merdeka kali ke 52. Sudah lama di seru supaya membebaskan diri dan bebaskan minda orang yang dijajah serta membuang budaya lapuk Melayu yang membantut kemajuan. Dan di katakan budaya itu sebahagiannya berjaya di hakis mengikut edaran masa dan Melayu semakin bersaing di dalam mengejar laba dunia khasnya di dalam pelajaran dan perniagaan. Walaupun ianya kelihatan lambat, tetapi tidak di sangkal ada perubahannya - Salam Merdeka kali ke 52.

3. Berbanding dengan budaya positif orang Arab menyambut Ramadhan dan edil Fitri, kelihatannya adalah SUKAR untuk DI HAKIS dari minda orang Melayu yang tidak bersungguh sepanjang Ramadhan, sebaliknya bersungguh-sungguh untuk sambutan beraya di akhir Ramadhan dan kemuncaknya sebaik menjelang 1 syawal.

4. Orang Arab tidak perlu bazar Ramadhan yang melimpah ruah juadahnya, kerana budaya bersedekah berbuka di kalangan orang Arab. Ada yang berkata, orang Arab ini menjadi MANUSIA TERBAIK pada bulan puasa. Mereka membuka khemah untuk juadah percuma berbuka, orang Melayu buka khemah juga tetapi berniaga sakan untuk duit raya! Peniaga bazar kita, ada yang RM 3-4 ribu- mengumpul profit, mereka mengumpul profit pahala ( wang akhirat).

5. Dahulu saya mempunyai pembantu rumah Indon yang pernah berkerja dengan orang Arab di Saudi. Katanya sepanjang Ramadhan majikannya bersama keluarga dan kenalan rapat kurang tidur pada malam hari dan dia yang menyediakan teh Arab, mereka beribadah pada bulan mulia ini. Rumah mereka lebih terang benderang pada malam hari berbanding bulan lain. Orang kita terang dengan cahaya lampu televisyen dan lebih terang bercahaya pada malam raya atau malam tujuh likur.

6. Gedung-gedung perniagaan mereka yang perniaganya juga orang Arab tidak mendapat keuntungan besar menjelang eidil fitri, kerana bukan budaya mereka untuk membeli pakaian berhelai-helai, bertukar langsir atau perabut. Orang kita pula menambah kayakan bangsa bukan Melayu, iklan raya mereka sejak bulan syaaban lagi. Malah pada sepuluh malam terakhir orang kita sudah berpusu-pusu BERIKTIKAF di gedung beli belah. Jemaah tarawih semakin susut. Memang betul budaya positif orang kita ramai berjemaah tarawih, tetapi macam kelkatu mencari cahaya pada musim hujan, mereka juga beribadah bermusim

7. Anak-anak muda Arab ini pula menjadi suasana lumrah mereka bertadarus Al Quran. Pernah seorang rakan yang berumrah pada bulan Ramadhan memberitahu, ketika di Madinah anak-anak muda Arab ini juga sempat bertadarus di dalam kedai sesama mereka. Anak-anak muda kita? Main mercun ye!. Orang dewasa Melayu ini bertadarus juga, malah ada majlis khas khatam AlQuran, cumanya selepas Ramadhan, ramai yang baca AlQuran malam Jumaat sahaja.

8. Sampai bila budaya songsang ini akan kita warisi ? Jika anak-anak muda masih sama mindanya dengan orang tuanya, boleh berubahkan budaya ini? Memang sukar untuk berubah yang bukan sahaja kerana faktor wang ringgit , tetapi lebih sukar apabila tidak di terapkan nilai hakiki Ramadhan ini. Tugas siapa pula ?

9. Di mulut sahaja mudah melafazkan cinta Ramadhan, tetapi umpama monyet mendapat bunga yang sangat cantik dan harum, bunga itu di carik-cariknya, sedangkan Ramadhan lebih indah dan lebih harum dari bunga itu!!

10. Aduhai duat, khasnya Melayu, tugas berat sedang menunggu dan semoga tidak pula tergolong seperti pengamal budaya songsang itu!

11. Bukan mencari silap, tetapi kesilapan itu mesti di betulkan.

8 ulasan:

FaizalSulaiman berkata...

nice sharing! bagus2..betul apa yang ditulis ni:)

armouris berkata...

info tentang puasa Ramadhan di SIHAT SELALU - Puasa Baik Untuk Kesihatan

Mr.Homosapiensz berkata...

btol3....aku pun x celeb sangat raya bila dah dewasa ni..skadar cukup makan minum pakai jer...
klu beli pun untuk jangka masa panjang...

Nora Sayang berkata...

saya pun jenis tak kisah raya2 ni..dr kecik dulu memg tak kecoh2 nak beli itu ke ini ke..mak pun just basuh langsir n sarung kusyen je..tak de nye nak beli baru..yang penting bersih..

diraja22 berkata...

bazar ramadan = bazir ramadan je..

yahaya berkata...

dah jadi budaya bulan puasa kat malaysia.setuju dengan penulis

Green Apple berkata...

Penulisan No.4, menarik perhatian saya, memang btul seperti yg ditulis oleh penulis. Saya ada rakan yg tinggal di Dubai, katanya org Arab ketika bulan puasa, open table buat khemah bersedekah makanan utk berbuka. Memang dia sekeluarga berjimat sepanjang d bulan Ramadhan. Mcm mana agaknya jika perkara ini terjadi d Malaysia yer..

misyamissyou berkata...

hm..bukan tak boleh nak buat semua tu..tapi tak beringat..lepas tu membazir..tu yg menjadikan tak berfaedah..org arab bersederhana..kita??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...