Isnin, 30 Ogos 2010

VERY CUTE AND SWEET 4 TWINS..



Terhibur hati ini melihat gelagat kembar empat ni ketawa. Yang di atas mama dia, ketawa sampai merah muka. Yang atas perut tu, releks jer..

Anak adalah amanah Allah yang telah dipertanggungjawabkan kepada kita. Ianya adalah anugerah Allah kepada kita sebagai perhiasan yang menyenangkan mata dan jiwa. Pada masa yang sama ianya berbentuk tanggungjawab yang perlu dilaksanakan dan diuruskan sebagaimana garis panduan yang telah ditetapkan oleh tuannya iaitu Allah Taala.

Harta dan rezeki yang dibelanjakan untuk kehidupan anak-anak telah ditentukan oleh Allah. Walaupun secara langsung ianya dilihat keluar dari poket ibu bapa yang sekali imbas dilihat boleh mengurangkan harta. Tetapi harta yang dibelanjakan ini akan diganti oleh Allah Taala dalam bentuk lain seperti ketenangan jiwa, kasih sayang dan sebagainya. Apa yang lebih penting ialah perbelanjaan tadi dikira mendapat pahala kerana menjalankan tugas menjaga amanah Allah.

Mempunyai anak yang ramai memang bahagia walaupun terpaksa banyak bersabar dengan perlbagai karenah mereka. Apa yang lebih mencabar lagi ialah melaksanakan panduan Rasulullah :

“Setiap anak dilahirkan dalam keadaan suci bersih. Ibubapanya lah yang akan mencorak pemikiran dan cara hidupnya sebagai Yahudi, Kristian atau majusi”

Ketiga-tiga corak aqidah ini yang telah diingatkan oleh Rasulullah wajib dihindarkan dari anak-anak kita. Pastinya tanggungjawab kita ialah mencorak pemikiran anak kita dengan aqidah Islam dan berupaya menjalankan kehidupan dibumi ini sebagaimana yang dikehandaki Oleh Allah dan Rasulnya.

Pastikan pemikiran anak kita diwarnai dengan corak Islam seterusnya dapat menjalankan tugas khalifah mengurus kehidupan di dunia ini sebagaimana yang digariskan oleh Allah Taala. Cukuplah kita membiarkan bumi ini dikuasai oleh mereka yang engkar kepada Allah dan Rasulnya…

Sabtu, 28 Ogos 2010

ISTIMEWANYA ORANG YANG BERPUASA..


Sayyid Muhammad bin Alwi Al Maliki mengatakan orang yang berpuasa mempunyai 10 keutamaan yang diberikan Allah, di antaranya ialah:

Pertama, Allah memberikan keistimewaan kepada umat yang berpuasa dengan menyediakan satu pintu khusus di surga yang dinamai Al Rayyan. Pintu surga Al Rayyan ini hanya disediakan bagi umat yang berpuasa.

Kata Nabi dalam satu haditsnya, pintu Rayyan hanya diperuntukkan bagi orang-orang berpuasa, bukan untuk lainnya. Bila pintu tersebut sudah dimasuki oleh seluruh rombongan ahli puasa Ramadhan, maka tak ada lagi yang boleh masuk ke dalamnya. (HR. Ahmad dan Bukhari-Muslim).

Kedua, Allah telah mengfungsikan puasa umat Nabi Muhammad saw sebagai benteng yang kokoh dari siksa api neraka sekaligus tirai penghalang dari godaan hawa nafsu. Dalam hal ini Rasul bersabda, “Puasa (Ramadhan) merupakan perisai dan benteng yang kokoh dari siksa api neraka.” (HR. Ahmad dan Al Baihaqi). Rasul menambahkan pula bahawa puasa yang berfungsi sebagai perisai itu layaknya perisai dalam kancah peperangan selama tidak dinodai oleh kedustaan dan pergunjingan. (HR. Ahmad, An Nasa`i, dan Ibnu Majah).

Ketiga, Allah memberikan keistimewaan kepada ahli puasa dengan menjadikan bau mulutnya itu lebih harum dari minyak misik. Sehingga Rasul bertutur demikian, “Sungguh bau mulut orang yang berpuasa lebih semerbak di sisi Allah dari bau minyak misik.”

Keempat, Allah memberikan dua kebahagiaan bagi ahli puasa yaitu bahagia saat berbuka dan pada saat bertemu dengan Allah kelak. Orang yang berpuasa dalam santapan bukanya meluapkan rasa syukurnya dimana bersyukur termasuk salah satu ibadah dan dzikir. Syukur yang terungkap dalam kebahagiaan kerana telah diberi kemampuan oleh Allah untuk menyempurnakan puasa di hari tersebut sekaligus berbahagia atas janji pahala yang besar dari-Nya. “Orang yang berpuasa mempunyai dua kebahagiaan. Yaitu berbahagia kala berbuka dan kala bertemu Allah,” kata Rasul dalam hadits riwayat imam Muslim.

Kelima, puasa telah dijadikan oleh Allah sebagai medan untuk menempa kesihatan dan kesembuhan dari beragam penyakit. “Berpuasalah kalian, niscaya kalian akan sehat.” (HR. Ibnu Sunni dan Abu Nu`aim).

Abuya menegaskan bahawa rahasia kesehatan di balik ibadah puasa adalah bahawa puasa menempah tubuh kita untuk melumatkan racun-racun yang mengendap dalam tubuh dan mengosongkan materi-materi kotor lainnya dari dalam tubuh.

Menurut kerangka berpikir Abuya, puasa ialah fasilitas kesehatan bagi seorang hamba guna meningkatkan kadar ketaqwaan yang merupakan tujuan utama puasa itu sendiri. “Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.” (Qs. Al Baqarah: 183).

Keenam, keutamaan berikutnya yang Allah berikan kepada ahli puasa adalah dengan menjauhkan wajahnya dari siksa api neraka. Matanya tak akan sampai melihat pawai arak-arakan neraka dalam bentuk apapun juga. Rasul yang mulia berkata demikian, “Barangsiapa berpuasa satu hari demi di jalan Allah, dijauhkan wajahnya dari api neraka sebanyak (jarak) tujuh puluh musim.” (HR. Ahmad, Bukhari-Muslim, dan Nasa`i).

Ketujuh, dalam Al Quran Allah berfirman, “Mereka itu adalah orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji, yang melawat, yang ruku’, yang sujud, yang menyuruh berbuat ma’ruf dan mencegah berbuat munkar dan yang memelihara hukum-hukum Allah. dan gembirakanlah orang-orang mukmin itu.” (Qs. At Taubah: 112).

Sebagian ulama ahli tafsir menerangkan bahawa orang –orang yang melawat (As Saihuun) pada ayat tersebut adalah orang yang berpuasa sebab mereka melakukan lawatan (kunjungan) ke Allah. Makna lawatan, tegas Abuya, di sini adalah bahawa puasa merupakan penyebab mereka (orang yang berpuasa) bisa sampai kepada Allah. Lawatan ke Allah ditandai dengan meninggalkan seluruh kebiasaan yang selama ini dilakoni (makan, minum, mendatangi istri di siang hari) serta menahan diri dari rasa lapar dan dahaga.

Sembari mengutip Al Quran pula, Abuya mencoba menganalisa surah Az Zumar ayat 10: “Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.” Kata Al Maliki, orang-orang yang bersabarlah maksudnya adalah orang yang berpuasa sebab puasa adalah nama lain dari sabar. Di saat berpuasalah, orang-orang yang bersabar (dalam beribadah puasa) memperoleh ganjaran dan pahala yang tak terhitung banyaknya dari Dzat Yang Maha Pemberi, Allah swt.

Kelapan, di saat puasa inilah Allah memberi keistemewaan dengan menjadikan segala aktifitas orang yang berpuasa sebagai ibadah dan ketaatan kepada-Nya. Kerananya, orang yang berpuasa dan ia meninggalkan ucapan yang tidak berguna (diam) adalah ibadah serta tidurnya dengan tujuan agar kuat dalam melaksanakan ketaatan di jalan-Nya juga ibadah. Dalam satu hadits riwayat Ibnu Mundih dinyatakan, “Diamnya orang yang berpuasa adalah tasbih, tidurnya merupakan ibadah, dan doanya akan dikabulkan, serta perbuatannya akan dilipatgandakan (pahalanya).”

Kesembilan, di antara cara yang Allah kenakan dalam memuliakan orang yang berpuasa, bahawa Allah menjadikan orang yang memberi makan berbuka puasa pahalanya sama persis dengan orang yang berpuasa itu sendiri meski dengan sepotong roti atau seteguk air. Dalam satu riwayat Nabi bertutur seseorang yang memberi makan orang yang puasa dari hasil yang halal, akan dimintakan ampunan oleh malaikat pada malam-malam Ramadhan…… meski hanya seteguk air. (Hr. Abu Ya`la).

Kesepuluh, orang yang berbuka puasa dengan berjamaah demi melihat keagungan puasa, maka para malaikat akan bershalawat (memintakan ampunan) baginya.

Source: Pondok Habib

Khamis, 26 Ogos 2010

SETIAP ORANG ADALAH UNIK..

Setiap orang adalah unik. Setiap orang ada kelebihan dan kekekurangannya yang tertentu. Tidak ada manusia yang sempurna kecuali Rasululluh s.a.w kerana baginda telah ditentukan maksum.

Selebihnya tidak terkecuali daripada sifat lemah, buruk, hina, sakit san bermacam-macam perkara lagi. Anda tidak perlu berasa susah hati lantaran gemuk, tidak menarik, terlalu rendah malah cacat.

Biar bagaimana keadaan anda, anda tetap unik dan tanpa anda alam ini tidak sempurna.

Memang Allah menjadikan manusia pelbagai rupa dan gaya. Disitulah berkuasanya Allah. Dia berhak dan mampu berbuat apa saja mengikut kehendak-Nya.

Kita memang tidak ada pilihan untuk mempersoal itu ini, mempertikai itu ini. Anda mungkin berasa rendah hati melihat kekurangan-kekurangan yang ada pada diri anda.

Nah, anggap ia satu kelebihan. Jika anda sangka anda buruk, ia satu kelebihan yang tiada pada orang cantik. Anda sangka kecantikan sentiasa membawa untung? Tidak, tidak selalunya begitu.

Kadang-kadang kecantikan memusnahkan. Setelah anda dikenali sebagai cantik, ketakutan anda terhadap keburukan lebih besar daripada jika anda semulajadinya buruk. Orang cantik fobia menjadi buruk.

Setiap kedutan di wajah akan dirawat dan setiap kedutan begitu menyusahkan dirinya. Saat menjadi buruk pasti tiba, bagaimanakah perasan si cantik menghadapi hari tua mereka? Bukankah rasa susah yang tiada kesudahan?

Kadang-kadang seekor semut diberikan sayap oleh Allah supaya dia boleh terbang dan menerjah api.

Samalah halnya, kadang-kadang seseorang manusia itu diberikan kecantikan supaya dengan kecantikan itu dia boleh berbuat sebanyak-banyak mungkar untuk diberikan balasan setimpal di Akhirat.

Tontonlah filem atau drama-drama di TV. Kisah hidup orang cantik selalunya penuh duri. Jika anda buruk setidak-tidaknya anda bebas rasa riak dan takbur.

Penghuni neraka kebanyakkannya wanita sebagaimana disabdakan Rasullah s.a.w wanita itu tentu yang cantik tapi gagal memahami untuk apa kecantikan itu diberikan Allah kepadanya.

Dan wanita itu tidak terkecuali juga yang buruk sebab dia berterus-terusan saja mempertikaikan kerja Tuhan.

Siapakah wanita penghuni syurga itu, barangkali yang cantik dan dia sentiasa faham kecantikan itu ukuran manusia . Cantik pada pandangan Allah adalah ketaatannya terhadap semua perintah dan larangan Allah.

Barangkali juga yang buruk tapi dia faham Allah tidak memandang rupa paras tapi apa yang ada di dalam hatinya. Wahai orang cantik, orang buruk, orang rendah, orang cacat, semuanya itu hanyalah ukuran manusia dan ukuran manusia selalunya sasar.

Hargai diri anda sebab kewujudan anda membuktikan kekuasaan Allah!

Sumber : I LUV ISLAM.

Note : Jangan kutuk orang tak cantik, tak hensem sebab yang di nilai oleh Allah ialah betapa taat hambanya terhadap semua perintah dan larangan Allah.

Rabu, 25 Ogos 2010

APAKAH KUNCI SYURGA..



Sebuah khutbah yang penuh motivasi dan memberi keinsafan kepada kita. Luangkan masa anda menonton dan menghayatinya. Anda akan memperolehi sesuatu daripadanya. 

Islam itu untuk semua. Bukan untuk orang Melayu atau Arab sahaja. Sebuah kisah benar pada bulan Ramadhan. Namun tidak di siarkan oleh mana-mana media. Berlinang air mataku menonton video ini.

Komen tentang Ustaz ni..khutbah ustaz buat semua orang yang mendengar tidak mengantuk. Ada sesiapa tahu apa nama ustaz ni..

Selasa, 24 Ogos 2010

SURAT CINTA SUAMI YANG LARA..



Terdetik di hati untuk klik ke blog kegemaran saya sebab dah lama tidak saya klik ke blog tersebut. Blog yang banyak memberi semangat untuk saya meneruskan kehidupan ini walau apa jua ujian yang datang menduga. Penulisannya banyak memberi kesedaran, semangat dan menjadikan diri saya Redha dan Syukur pada Allah swt. Penulisan yang baik adalah untuk di kongsi bersama sebagai ingatan.

Surat Cinta Suami Yang Lara! 

Wahai isteri,

Kumulakan tulisan ini dengan rintihan kepada Allah. Mudah-mudahan rintihan ini menjadi rintihan mu juga.Ya Allah… aku yakin apa yang Kau takdirkan ini adalah yang terbaik buat dunia dan akhirat kami. Mudah-mudahan keluh-kesah, resah-gelisah kami menerima ketentuan-Mu ini, Kau ampuni dan dikira sebagai bukti lemahnya kami sebagai hamba-Mu yang berdosa. Semoga kesedihan dan kebimbangan kami dalam waktu-waktu tertentu dalam menempuh ujian ini dinilai sebagai langkah menuju-Mu di jalan mujahadah.Kami lemah ya Allah… namun Kami tetap yakin Kau menguji kami ini dengan maksud baik. Kau tidak akan menimpakan kesusahan di luar kemampuan kami menanggungnya. Kami berdoa ya Allah… ujian ini menjadi tebusan pada dosa-dosa kami yang lalu, kini dan akan datang. Sesungguhnya kami ini hamba ya Allah… ujian inilah yang menusuk ke hati lalu mengetuk pintu rasa yang selama ini sudah semakin alpa bahawa kami ini hakikatnya hanyalah seorang hamba yang hina.

Syukur ya Allah … kerana Kau anugerahkan rasa yang termahal ini di celah-celah kepahitan dan penderitaan. Jika tidak kerana ini, kami akan terus lalai, terbuai-buai dan akhirnya mati tanpa merasai hakikat cinta-Mu yang sebenar. Cebisan cinta suci dan sejati ini mudah-mudahan akan hidup subur dan mampu menghidupkan hati kami yang semakin mati.

Isteriku,
Suratmu telah kubaca. Terima kasih sayang. Membacanya seperti membaca hatiku. Aku tidak tahu lagi siapa yang sebenarnya menulis, siapa lagi yang sebenarnya membaca… kerana suratmu adalah suara hatiku… suara hati kita bersama! Aku cuba tenang di sini kerana aku yakin kau telah menerima hakikat ini dengan tabah dan bijaksana.Perpisahan sebenar bukanlah kerana jarak tetapi oleh retaknya hati. Perpisahan ini sesungguhnya mendekatkan hati dan menyuburkan cinta kita. Kita akan semakin rapat oleh perpisahan ini… insya Allah. Yakinlah kita akan bertemu dalam suasana yang lebih indah dan lebih manis. Perpisahan ini adalah harga kepada saat yang pasti tiba itu, insya Allah.

Aku pergi menuju Allah… memperbaharui langkahku, menguatkan jiwakku untuk memburu kecintaan-Nya… dan dengan itu aku akan mencintaimu dan anak-anak dengan cinta yang lebih suci. Kau ikutlah disisiku sayang… di jalan baru yang belum tentu berapa pula likunya. “Maniskanlah malam-malammu dengan solat dan munajat. Dan sibukkanlah siangmu dengan penuh tanggung jawab dan bersemangat.

Kita dipaksa berpisah untuk “dijemput” ke daerah tauhid dan syariat-Nya dengan bersungguh-sungguh. Selama ini kita terlalu banyak berlakon-lakon dan bermain-main dengan berbagai alasan dan kemalasan. Aku gembira dengan “paksaan” ini walaupun suntikannya sakit dan ubatnya pahit.”Hadapilah kenyataan yang sudah termaktub sejak azali ini. Kesedihan dan air mata tidak akan meredakan hati apalagi menyelesaikan masalah. Aku sentiasa berdoa untukmu:

“Ya Allah…
Ampunilah dosa-dosa isteriku sepertimana aku telah redha dan memaafkan semua kesalahannya. Kuatkanlah iman dan taqwanya… dengan Kau suburkan selalu dihatinya rasa hina, berdosa, jahil, lemah, miskin dan berharap terhadap-Mu.“Ya Rahim…
Berilah dia kekuatan dan kesabaran dalam mendidik anak-anakmu. Agar ditangannyalah nanti zuriat-zuriatku menjadi soleh dan solehah. Bimbinglah kemarahannya, kebijaksanaannya, kesabarannya, kelembutannya, hukumannya dan segala-galanyadengan seimbang, agar dia terdidik untuk mendidik.”

“Ya Rahman…

Maniskanlah akhlak isteriku semanis wajahnya. Hiasilah kata-kata dari lidahnya dengan kebenaran dan kelembutan, seperti Kau telah hiasi matanya dengan kecantikan. Berilah kecantikan dan keindahan hakiki padanya dengan direzekikan taqwa yang sejati.”

“Ya Rabbi…

Lembutkan hati isteriku agar mudah dia mengadu-ngadu pada-Mu. Lenturlah jiwanya agar ia mudah merayu-rayu dan meminta-minta pada-Mu. Haluskanlah perasaannya agar dia mampu menangis dan merintih-rintih pada-Mu.

Sayang,
Hikmah ujian yang menimpa kita terlalu banyak. Ia ubat dan baja rumah tangga yang telah kita bina sekian lama. Cinta kita sesungguhnya tidak pernah berubah… tetapi ia perlu kemanisan dan hiasan baru supaya serinya bertambah.Cinta kita kuat getarannya, namun kurang matang. Kita terlalu menurutkan perasaan. Baik aku mahupun kau kekadang tersasar kerana “terlalu” cinta. “Terlalu” menjerumuskan kita ke jurang “melulu”. Bila melulu kita akan lepas dari kendali cinta sejati – Allah!

Ramai pasangan berpisah kerana putus cinta. Namun ada juga yang terpisah kerana terlalu cinta. Bila cinta telah terputus dari cinta Allah, maka cinta itu akan kehilangan daya untuk bercinta dengan cinta-cinta yang lain. Ia akan layu, kesepian dan keseorangan. Pada yang begini… pertemuan pun masih perpisahan. Tapi bila cinta itu diikat oleh cinta Allah, maka perpisahan pun bererti pertemuan.

Allah telah selamatkan kita dari perpisahan kerana terlalu cinta. Dan perpisahan itu tak akan boleh kita cari-cari atau rancang-rancang kecuali dengan satu peristiwa yang kita tidak sangka. Itulah rahmatnya perpisahan yang tidak diminta dan dijangka ini pada cinta dan perkahwinan kita. Ia menguatkan kembali ikatan perkahwinan kita.

Yang lebih penting lagi ujian ini sebagai satu “reaksi berantai” kepada semua yang ada ikatan dengan kita supaya bergantung dengan Allah semata-mata. Jangan kita bergantung dengan selain Allah. Makhluk yang terikat dengan kita atas nama – suami, isteri, ibu, bapa, anak, adik, abang, kakak, saudara, sahabat atau apa sahaja akhirnya akan musnah jua. Musnah sementara dan akan musnah abadi. Tegasnya, perpisahan ini adalah cara Allah “mencantas” pergantungan hati kita dengan suami, isteri, ibu, bapa, anak-anak dan sanak-saudara. Hakikatnya saat itu pasti tiba. Mati boleh terjadi bila-bila.

Ketika itu jika hati kita tidak bersedia… pedih dan sakitnya tentu terlalu. Mungkin hilang kewarasan, mungkin luntur semangat untuk meneruskan hidup dan paling khuatir terhakis atau tercabutnya iman.

Sayang… bergantunglah pada Allah kerana hubungan kita dengan-Nya tidak akan di celah istilah janda, duda dan yatim, sedangkan hubungan kita sesama manusia tidak dapat tidak pasti akan diputuskan oleh mati. Justeru itu… anggaplah perpisahan ini satu persediaan untuk menghadapi saat mati yang sudah pasti.

Syukur … kerana dahulu pernah aku terlintas, bagaimana nanti kalau kalau salah seorang daripada kita dipanggil pulang oleh Allah? Ketika itu bukan sahaja hati benci merasanya tetapi fikiranpun dikunci daripada memikirkannya…. Ya Allah, benci betul rupanya kita kepada realiti. Angkuh betul kita dengan pinjaman Allah. Seolah-olah isteri, suami, anak-anak dan lain-lain itu benar-benar kepunyaan kita.

Tidak sanggup kita “pulangkan” kembali bila tarikh pulangnya sudah tiba. Kini, alhamdulillah, pinjaman itu dipinta kembali oleh Allah buat sementara… aku diserahkan kembali olehmu, dan kau diserahkan kembali olehku kepada-Nya. Didikan ini sangat mahal harganya… Inilah intipati iman kita kepada satu ayat Quran yang sangat pendek:

“Sesungguhnya kita milik Allah, kepada Allah kita akan dikembalikan.”

Terimalah pertemuan yang hakiki itu nanti dengan menempah tiketnya sekarang… tiket itu adalah perpisahan ini. Setiap peristiwa besar mesti ada ‘mukadimah’nya. Tanpa ‘mukadimah’ lintang pukanglah jadinya jiwa kita nanti.

Bersedialah untuk menghadapi yang terburuk akibat perpisahan ini tetapi jangan sekali-kali terputus dari berharap sesuatu yang terbaik. Berdoalah dengan rasa bimbang takut-takut tidak diperkenankan tetapi imbangilah kebimbangan itu dengan rasa yakin akan diperkenankan. Yang penting… Allah tambah kesabaran, keimanan dan rasa tawakal kita kepada Allah.

Di daerah ini kendali diri mesti kuat. Bila lalai sahaja dari mengingati Allah, deraan perasaan akan segera datang. Maka ketika itu terkial-kiallah kembali hati ini mencari kekuatannya… iman. Prasangka, bimbang yang bukan-bukan mesti dilontar jauh-jauh. Tawakal mesti dibina. Berserah dan pasrah sudah wajib, mainan “kalau”, “jika”, “nanti” mesti dihentikan. Alhamdulillah… Allah setakat ini telah mentakdirkan banyak perkara positif sedangkan sebelumnya aku diserang oleh prasangka yang negatif.

Yang dirindu,

Aku berdoa dan berharap kau begitu jua. Jangan dilayan rasa dan sangka yang bukan-bukan. Banyak tugasmu yang sedia ada dan bertambah lagi akibat perpisahan ini. Jaga kesihatan hati dan badanmu. Masa keemasan ini ini gunakanlah untuk memperkemaskan diri. Samada hubungan kita dengan Allah dan dengan manusia.

Orang yang “duji” mudah melakukan perubahan. Tidak boleh sekali-kali digugat kekesalan dan penyesalan masa lampau. Nanti akan timbullah “kalau tak begini dulu… tak lah begini, kalau, kalau, kalau…. Ini akan menyebabkan kita putus asa dan lemah menghadapi hidup. Apa yang penting, katakan, ini realiti, ini takdir, yang sudah ditentukan sejak azali.

Sama seperti pertemuan kita, perkahwinan kita, kelahiran anak-anak kita, percintaan kita, kasih sayang kita… dan lain-lain. Cuma bezanya, yang baik-baik dan manis-manis… mudah kita terima. Yang buruk-buruk dan pahit-pahit… susah kita terima. Sedangkan ilmu di sisi Allah kita tidak tahu, mana hakikatnya yang manis, mana yang pahit, mana yang buruk, mana yang baik? Bukankah di sisi Allah ada yang lebih tersirat?

Bertemu tak jemu. Berpisah tak gelisah. Jangan bersedih… berani dan tabahlah demi cinta Allah!

Ahad, 22 Ogos 2010

BUDAYA MELAYU VS BUDAYA ARAB DI BULAN RAMADHAN..

Dipetik dari blog AJK TAMRIN (Pertubuhan Perunding Latihan dan Motivasi Muslim Malaysia), Dr. Yusof Abas.

Renungkanlah ...


Budaya 'Songsang" Turun Menurun Melayu Ketika Ramadhan

1. Dalam banyak perkara, orang Melayu menganggap orang Arab tidak memberi contoh yang baik beramal dengan amalan Islam. Tetapi ketahuilah satu budaya turun menurun orang Arab, khasnya di Saudi dan Mesir, di mana mereka 'berpesta' / BERAYA sebulan Ramadhan. Sebaliknya mereka merayakan eidil fitri sehari dua sahaja. Dan tidak semeriah ketika menyambut Ramadhan. Emosi kegembiraan sudah sampai kemuncak pada akhir Ramadhan dan ada yang merasakan 1 syawal seperti hari biasa sahaja. Sebaliknya budaya orang Melayu pula sonsang / berlawanan dari budaya orang Arab ini !!

2. Hari ini , orang Melayu Malaysia bersama bangsa lain menyambut hari Merdeka kali ke 52. Sudah lama di seru supaya membebaskan diri dan bebaskan minda orang yang dijajah serta membuang budaya lapuk Melayu yang membantut kemajuan. Dan di katakan budaya itu sebahagiannya berjaya di hakis mengikut edaran masa dan Melayu semakin bersaing di dalam mengejar laba dunia khasnya di dalam pelajaran dan perniagaan. Walaupun ianya kelihatan lambat, tetapi tidak di sangkal ada perubahannya - Salam Merdeka kali ke 52.

3. Berbanding dengan budaya positif orang Arab menyambut Ramadhan dan edil Fitri, kelihatannya adalah SUKAR untuk DI HAKIS dari minda orang Melayu yang tidak bersungguh sepanjang Ramadhan, sebaliknya bersungguh-sungguh untuk sambutan beraya di akhir Ramadhan dan kemuncaknya sebaik menjelang 1 syawal.

4. Orang Arab tidak perlu bazar Ramadhan yang melimpah ruah juadahnya, kerana budaya bersedekah berbuka di kalangan orang Arab. Ada yang berkata, orang Arab ini menjadi MANUSIA TERBAIK pada bulan puasa. Mereka membuka khemah untuk juadah percuma berbuka, orang Melayu buka khemah juga tetapi berniaga sakan untuk duit raya! Peniaga bazar kita, ada yang RM 3-4 ribu- mengumpul profit, mereka mengumpul profit pahala ( wang akhirat).

5. Dahulu saya mempunyai pembantu rumah Indon yang pernah berkerja dengan orang Arab di Saudi. Katanya sepanjang Ramadhan majikannya bersama keluarga dan kenalan rapat kurang tidur pada malam hari dan dia yang menyediakan teh Arab, mereka beribadah pada bulan mulia ini. Rumah mereka lebih terang benderang pada malam hari berbanding bulan lain. Orang kita terang dengan cahaya lampu televisyen dan lebih terang bercahaya pada malam raya atau malam tujuh likur.

6. Gedung-gedung perniagaan mereka yang perniaganya juga orang Arab tidak mendapat keuntungan besar menjelang eidil fitri, kerana bukan budaya mereka untuk membeli pakaian berhelai-helai, bertukar langsir atau perabut. Orang kita pula menambah kayakan bangsa bukan Melayu, iklan raya mereka sejak bulan syaaban lagi. Malah pada sepuluh malam terakhir orang kita sudah berpusu-pusu BERIKTIKAF di gedung beli belah. Jemaah tarawih semakin susut. Memang betul budaya positif orang kita ramai berjemaah tarawih, tetapi macam kelkatu mencari cahaya pada musim hujan, mereka juga beribadah bermusim

7. Anak-anak muda Arab ini pula menjadi suasana lumrah mereka bertadarus Al Quran. Pernah seorang rakan yang berumrah pada bulan Ramadhan memberitahu, ketika di Madinah anak-anak muda Arab ini juga sempat bertadarus di dalam kedai sesama mereka. Anak-anak muda kita? Main mercun ye!. Orang dewasa Melayu ini bertadarus juga, malah ada majlis khas khatam AlQuran, cumanya selepas Ramadhan, ramai yang baca AlQuran malam Jumaat sahaja.

8. Sampai bila budaya songsang ini akan kita warisi ? Jika anak-anak muda masih sama mindanya dengan orang tuanya, boleh berubahkan budaya ini? Memang sukar untuk berubah yang bukan sahaja kerana faktor wang ringgit , tetapi lebih sukar apabila tidak di terapkan nilai hakiki Ramadhan ini. Tugas siapa pula ?

9. Di mulut sahaja mudah melafazkan cinta Ramadhan, tetapi umpama monyet mendapat bunga yang sangat cantik dan harum, bunga itu di carik-cariknya, sedangkan Ramadhan lebih indah dan lebih harum dari bunga itu!!

10. Aduhai duat, khasnya Melayu, tugas berat sedang menunggu dan semoga tidak pula tergolong seperti pengamal budaya songsang itu!

11. Bukan mencari silap, tetapi kesilapan itu mesti di betulkan.

Jumaat, 20 Ogos 2010

RAMADHAN ZONE IT IS TIME TO SET OUR GOALS..



Dalam bulan Ramadhan sebegini, kalau setakat tidak berpuasa itupun sudah dipandang hina apatah lagi sanggup berkhalwat dan berzina. Kenapa moral dan iman masyarakat Melayu dan Islam kita jatuh ke tahap yang sebegitu buruk sekali. Tidak ada lagi perasaan malu, takut dan dosa. Tidak takut dengan seksaan api neraka. Tidak percaya akan janji-janji Allah.

Inilah kesannya apabila kita tidak mendidik masyarakat tentang tasauf Islam yang membawa kepada taqwa. Ilmu ada tapi taqwa tiada. Inilah kesannya apabila anak-anak tidak dididik dengan adab dan sunnah. Malunya hilang. Inilah akibatnya apabila hubungan kekeluargaan tidak erat, tiada lagi yang mahu menerima nasihat.


"Ya, Allah. Aku bermohon padamu agar keturunanku di jauhkan dari bala ini. Amin"

Khamis, 19 Ogos 2010

APABILA PINTU HATI TELAH DI TUTUP ALLAH SWT...

Beginilah keadaannya apabila Allah menutup pintu hati dan iblis syaitan menipu secara halus. Hinggakan tidak nampak lagi apa yang benar dan haq. Ingatlah bahawa Nabi Muhammad SAW itulah penutup segala Nabi dan Rasul.


Entah apa-apa lah wawancara ni..Apa komen you all.

Selasa, 17 Ogos 2010

KAUM WANITA SENANG MASUK SYURGA JIKA..



Melalui ceramah Ustaz Kazim Elyas, wanita senang untuk masuk syurga jika mereka menjaga empat perkara berikut iaitu solat, puasa, menjaga kemaluan dan taat kepada suami. Jika kesemua perkara di atas dapat dijaga, pilihlah mana-mana pintu syurga untuk mereka masuk. Walaupun ceramah ini separuh tapi apa yang telah di sampaikan amat berguna untuk kita semua. 


BERGEMBIRALAH WAHAI WANITA because you are special.


Jumaat, 13 Ogos 2010

PEMBAWA KEPADA PERZINAAN

Merujuk kepada keratan akhbar hari ini, pesalah kes buang bayi kini berdepan dengan hukuman lebih berat termasuk hukuman gantung sampai mati jika disabitkan kesalahan. Kabinet telah memutuskan kes ini disiasat mengikut Seksyen 302 kanun keseksaan, diklasifikasikan sebagai kes bunuh.


Melihat kepada kes pembuangan bayi yang semakin menjadi-jadi, yang menjadi budaya di zaman kita seolah-olah berada pada zaman jahiliah, saya bersetuju dengan hukuman diatas. Biar pesalah merasa apa yang di rasa oleh mangsa (bayi) disaat-saat akhir menghadapi kematian.


Menurut Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri. antara faktor-faktor yang membawa kepada perzinaan, penyebab kepada hamil diluar nikah dan akhirnya kes buang bayi.


Pertama : Pandangan Mata
Inilah yang harus kita jaga sebelum yang lainnya. Hal ini mengingatkan bahawa orang yang tidak mampu mengendalikan pandangan matanya akan membawa kebawah (syahwat atau berzina) iaitu akan menimbulkan kerosakkan yang diakibatkan keinginan untuk berzina.


Kedua : Keinginan Hati
Maksud keinginan itu merupakan kekuatan terhadap cita-cita dan dorongan ke arah tindakan positif atau negatif. Oleh yang demikian, orang yang tidak mampu memiliki keinginan tidak akan berjaya menggapai cita-citanya sehingga hidupnya tidak bererti bagaikan kapal tanpa nakhoda. Sesiapa yang mampu menjaga keinginannya untuk kebaikkan nayatalah dia mampu mengendali dirinya, menahan hawa nafsunya dan menghindarkan diri drpd keburukan, kehancuran dan kebinasaan.


Ketiga : Dorangan Akal Fikiran
Dorangan atau keinginan yang mendorong akal fikiran tidak akan melebihi keinginan yang ada dalam hati sanubari. Oleh yang demikian, datangnya syariat, datangnya kemaslahatan dunia dan akhirat hanya bergantung kpd keinginan akal fikiran. Semakin agung dan tinggi akal fikiran, semakin sempurna dan berguna kehidupan seseorang.


Keempat : Mengikut Hawa Nafsu
Allah s.w.t menyusun jiwa manusia kepada dua bahagian:
1. Nafsu ammarah iaitu nafsu yang selalu mengajak kpd keburukan.
2. Nafsu mutma'innah iaitu nafsu yang selalu mengajak kepada kedamaian.
Kedua-duanya dapat dirasakan jika seseorang telah melalui dan merasakannya. Ramai manusia yang terlena, baik nafsu ammarah mahupun nafsu mutma'innah, akan tetapi nafsu ammarah lebih cenderung kepada keburukan kerana ia mudah memujuk manusia. Sedangkan nafsu mutma'innah akan terasa nikmat apabila pelakunya membiasakan diri dengan memaksa jiwanya untuk mengingati jalan yang lurus.


Kelima : Pergaulan Bebas
Faktor ini banyak menyumbang ke arah berlakunya perzinaan. Ia bermula dari peringkat sekolah hingga ke peringkat universiti dan ketika bekerja. Jika tidak menjaga batasan aurat serta tutur kata boleh menyumbang ke arah berlakunya perzinaan.


Keenam : Berkhalwat atau Berdua-Duaan
Hal ini menyumbang kepada timbulnya nafsu berahi kerana sering bertemu.


Ketujuh : Pengaruh Media Massa
Antara sebab yang membawa kepada penyelewengan anak serta keruntuhan akhlak, antaranya :
  • Seorang bapa yang membenarkan anak-anaknya menonton filem-filem cinta yang boleh membawa kepada kelunturan akhlak serta penyelewengan. Di samping tayangan filem penyiasatan polis yang menggalakkan jenayah dengan kesan-kesannya boleh merosakkan orang dewasa, lebih-lebih lagi anak-anak. Pasti seorang bapa seperti ini tanpa disedari mencampakkan anak-anaknya ke lembah kehinaan yang akan menghancurkan serta menjahanamkan mereka.
  • Seorang bapa yang membiarkan anak-anaknya menonton televisyen yang penuh dengan gambaran yang membangkitkan naluri dan nafsu syahwat, drama atau filem lucah dan tidak sopan, sudah pasti anak-anak akan terdidik dengan sifat tidak berperibadian dan akan dibiasakan dengan sifat-sifat terbuka tanpa pegangan. Keadaan ini akan menyebabkan kehilangan segala pengertian kemuliaan dan peradaban Islam yang mulia.
Iman al-Bukhari menceritakan bahawa perbuatan zina adalah sehina-hina perbuatan bagi manusia kerana perbuatan itu menyebabkan kebinasaan dan kehancuran. Kesan di dunia ini menyebabkan seksa yang sangat pedih dan penderitaan akhirat yang tidak ada batasnya.

Semoga kita dan keturunan kita di pelihara daripada bala zina ini.

Rabu, 11 Ogos 2010

HARI PERTAMA SAHUR..

Hari ini hari pertama umat Islam berpuasa. Pelbagai pengalaman berpuasa, yang saya baca di fb dan dengar di radio. Ada yang gembira dan ada yang sedih.


Su, nenek kepada seorang cucu :
" Puasa kali ini amat bermakna bagi saya kerana inilah puasa pertama saya bersama cucu. Pagi ini cucu menjadi jam gerak untuk bangun sahur sebab seawal jam 4.30 pagi, dia sudah bangun"


Adam, seorang suami :
" Ini merupakan kali pertama saya bersahur bersama isteri. Masa bujang dahulu, liat juga saya hendak bangun bersahur. Tetapi apabila sudah berumahtangga ini, saya dan isteri akan sama-sama masak untuk sahur. Isteri kejut senang pula bangun."
Saya amat berharap, abang akan sembuh.
Salmi, adik kepada seorang abang:
" Puasa kali ini disambut dengan berita sedih. Abang saya menjadi mangsa langgar lari. Abang saya membonceng rakannya semasa kejadian berlaku. Yang sedih tu, kawan abang saya turut melarikan diri dan sanggup membiarkan abang saya di tepi jalan. Doktor kata keadaan abang saya 50:50. Entahlah, abang seorang yang ceria. Ketiadaannya semasa bersahur untuk kali ini..sunyi dan sedih rasanya."


Shila, seorang ibu dan isteri:
" First time masak untuk sahur. Selalunya saya and my hubby bersahur dengan kurma dan susu jer. But this year, anak saya menyatakan hajatnya untuk berpuasa penuh. Memikirkan anak saya, saya masak sebab risau dia tidak cukup tenaga untuk berpuasa. Thanks to my hubby yang memang tidak cerewek sebelum ini. This year, i akan masak untuk family kita."


Bagi diri saya, pagi tadi..payahnya untuk kejutkan anak saya untuk bangun sahur. Makanan sudah di hidang cuma tunggu untuk di jamah sahaja. Terkenang saya di zaman persekolahan dahulu. Bila tiba waktu untuk bersahur, memang seksa juga sebab kami terpaksa beratur panjang untuk sahur. Dah le dalam keadaan mengantuk di tambah pula dengan kesejukkan di awal pagi, memang betul-betul menguji kesabaran. Kalau tidak sahur, lapar pula nanti. Begitulah rutin kehidupan di asrama. Balik kerja nanti, hendak beli buah tembikai sebab anak dah pesan.


Sedapnya..




Selasa, 10 Ogos 2010

MENANG RM30,000.00

SimCard anda berjaya menangi RM30,000,00,  from COCA-COLA.
No.siri 000000
sila Call office:
01X-000-0000

Saya pasti tentu ramai diantara kita yang pernah mendapat pesanan ringkas diatas. Boleh percaya ker? Mereka ini tidak pernah putus asa untuk  memperdayakan mangsanya. Melihat kepada jumlah diatas, ehm..banyak tu. Memang raya sakan tahun ni if cerita ini adalah cerita benar.

Rasanya SimCard kita semua telah berdaftar dan dari situ, can get our address. Why not tulis cek dan pos ke alamat tersebut? Ini tidak, minta number account. Tidak semua orang mudah untuk diperdayakan ler. Next time minta ler alamat rumah sebab ada cek yang hendak di hantar.
THINK TWISE ACT WISE..

SEMPENA RAMADHAN INI..AKTIFKAN DIRIMU DENGAN DOA!!



Ramadhan bulan untuk kita mengumpul pahala sebanyak yang boleh. Ada orang yang sudah plan, apa yang hendak di buat sepanjang bulan Ramadhan selain berpuasa. Ada yang berazam untuk sembahyang sunat terawih sepanjang bulan Ramadhan. Tak nak tinggal satu hari pun! Ada yang berniat untuk banyakkan bersedekah. Ada juga yang berniat untuk habiskan satu juzuk Al-Quran. Ada juga yang berniat untuk banyakkan berdoa. Penulisan Tuan Pahrol Mohamad Juoi saya rujuk dan katanya..


"Kita berdoa bukan untuk memberitahu Allah apa yang kita pinta, kerana tanpa diberitahu pun Allah sedia mengetahui segala sesuatu. Allah Maha mengetahui segala apa yang kita zahirkan mahupun apa yang kita sembunyikan."


Jadi perlu apa lagi kita berdoa?
Berdoa sebenarnya adalah satu tugas pengabadian. Dengan berdoa kita mengakui kelemahan, kemiskinan, kehinaan, kejahilan dan lain-lain sifat kehambaan kita di sisi-Nya. Doa adalah untuk membuktikan sifat kehambaan kita di hadapan Allah s.w.t. Sebagai hamba kita memerlukan Allah lebih daripada segala-galanya dalam hidup ini. Dan sebagai hamba kita wajib memuliakan Allah setiap masa. Inilah hakikat doa.


Firman Allah (Surah Ghafir 40:60) "Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Aku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang yang menyombongkan diri daripada menyembah-Ku akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina-dina."


Mengapa doa penting?
  • Mengekalkan hubungan dengan Allah setiap masa.
  • Keupayaan melakukan perubahan ke arah kebaikan secara berterusan.
  • Didampingi oleh Malaikat dan Menghalau syaitan.
  • Membentangkan masalah dengan jelas dan tuntas.
  • Melahirkan rasa berkongsi menghadapi sebarang kebuntuan(tempat mengadu).
  • Mengaktifkan diri untuk berusaha.
  • Menghindarkan daripada penyakit fizikal (kerisauan, ketakutan, kebencian serta kemurungan yang semakin menular dalam kehidupan manusia masa kini).

Ahad, 8 Ogos 2010

ANTARA SAHUR, SUPPER DAN SUFFER..







"Beza di antara puasa kita dan puasa ahli kitab ialah disyariatkan (disunatkan) bersahur." Hadis Imam Muslim no. 1836.
"Bersahurlah,sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan." Riwayat Al-Bukhari no. 789.


Berkat adalah sesuatu yang tidak boleh dilihat. Oleh sebab itu berkat termasuk dalam perkara ghaib yang patut diimani oleh seseorang Muslim. Maka bersahur yang menepati kehendak Islam akan menambahkan iman dan taqwa. Keberkatan melalui bersahur diperoleh kerana beberapa perkara iaitu:
  • Mengikut sunah Rasulullah s.a.w.
  • Menyalahi (tidak menyamai) kaedah ahli kitab.
  • Menambah kekuatan fizikal dan kecergasan untuk beribadat.
  • Mengelakkan akhlak yang buruk disebabkan lapar.
  • Menjadi sebab untuk kita bangun berzikir dan berdoa kerana waktu itu sangat mustajab.
  • Dapat berniat puasa bagi yang terlupa untuk meniatkannya sebelum tidur.
Sheikh Ibrahim al-Bajuri menyatakan, waktu sahur bermula pada separuh kedua malam, maka makan sebelumnya tidak mendapat pahala sunah. Bersahur adalah satu sunah dan melewatkan sahur juga satu sunah yang sangat dituntut. Jadi bagaimana dengan sahur kita?

"Ustaz, saya agak sukar untuk bangun bersahur sebelum subuh, selalunya saya supper (makan lewat malam) sebelum tidur, kemudian hanya bangun apabila azan subuh di laungkan. Adakah ini dikira sebagai sahur?

Sebenarnya amalan itu bukan supper, tetapi suffer ( menderita). Mengikut ilmu kesihatan dan perubatan, sistem penghadaman seseorang menderita apabila ia makan dengan banyak kemudian terus tidur. Tindakan seumpama ini adalah budaya pemakanan yang tidak sihat bahkan boleh menyebabkan wujudnya penyakit dan kegemukan. Jadi, pada bulan Ramadhan ini, budaya itu harus ditinggalkan.

Thank you to Ustaz Syed Nurhisham for this good artikel. Ilmu yang baik harus disebarkan dan dikongsi bersama. Dan melalui buku tulisan Dr.Danial Zainal Abidin, Quran Saintifik, yang saya baca, penekanan Nabi s.a.w supaya sahur di lewatkan dan tidak diabaikan adalah signifikan lagi saintifik kerana ia menepati waktu bersarapan pagi. Kajian semasa menunjukkan bahawa makanan yang paling utama dalam masa 24jam adalah sarapan pagi kerana ianya penting bagi memelihara kesihatan seseorang berbanding mengambil makanan pada waktu lain.

Sabtu, 7 Ogos 2010

KAD KREDIT..BERBALOI ATAU TIDAK..

Sesetengah orang amat bangga dan teruja ada kad kredit. Siap tayang kat kawan-kawan. Ada juga yang belanja kawan-kawan bersempena dapat kad kredit. As for me, last month ada terima satu offer kad kredit dan i accept it dan alhamdullillah segala urusan berjalan lancar.

Dek kerana telah terbiasa membayar cash, i'm totally terlupa about this card credit. Bila dapat bank statement baru teringat, saya ada kad kredit. Ehm..belum sempat guna lagi tetapi dah kena bayar Cukai Perkhidmatan. Saya rasa hendak close sahaja this akaun. Berbaloi atau tidak KAD KREDIT???


Jumaat, 6 Ogos 2010

BERITA SAHIH..RIBENA ADA KANDUNGAN ARAK??


Tuesday, July 27, 2010 at 2:31am
LONDON : Pemimpin Islam di Birmingham menggesa diadakan rombakan menyeluruh dalam undang-undang pengguna selepas kemunculan berita menggemparkan bahawa dua minuman ringan kegemaran mengandungi arak.
Birmingham Post semalam melaporkan ramai peniaga membuang stok Ribena dan Lucozade selepas pengguna mendapati ramuan perisa air minuman itu mengandungi arak meskipun pada paras yang rendah. Peraturan makanan tidak mensyaratkan pengeluar produk itu, Glaxo-SmithKline menyenaraikan arak pada bungkusan minuman itu kerana kandungan arak itu pada kadar yang rendah.

Bagaimanapun, umat Islam yang diharamkan daripada meminum arak mendakwa semua minuman ringan seharusnya dilabelkan dengan jelas jika ada ramuan yang bercampur arak meskipun amat sedikit. Empat tahun lalu, Walkers, sebuah syarikat makanan, menukar label pada bungkusan kerepeknya selepas akhbar Birmingham Post mendedahkan snek keju dan bawangnya
mengandungi ekstrak lembu tidak sembelih. Kandungan arak dalam Ribena dan Lucozade adalah kurang daripada 0.1 peratus tetapi umat Islam memberitahu Birmingham Post bahawa mereka kecewa selepas mengetahui bahawa mereka sejak sekian lama meminum arak meskipun pada paras yang teramat rendah.

Pengerusi Masjid Jamik Birmingham, Dr Mohammed Naseem menyuarakan rasa terkejutnya kerana undang-undang itu masih membenarkan kandungan dalam makanan atau minuman tidak dinyatakan dengan jelas pada label.. 
'Kita amat kecewa kerana sebelum ini umat Islam menganggap minuman ringan seperti Ribena dan Lucozade ini halal tetapi sebaliknya,' katanya.
Pekedai yang juga anggota Persatuan Peniaga Ladypool, Mohammed Zaman Khan berkata penjualan Ribena dan Lucozade jatuh mendadak sejak beberapa minggu lalu dan beliau memastikan produk itu tiada pada rak kedainya.

Jurucakap Glaxo-SmithKline memberi alasan label minuman dan makanan pasti tidak dapat dibaca jika peraturan mensyaratkan semua komponen bagi penyediaan makanan itu dinyatakan. 'Sesetengah bahan perasa mengandungi lebih 50 komponen. Kami amat sensitif dengan keperluan budaya pengguna dan cuba menangani isu itu jika ia dimaklumkan kepada kami,' katanya.

Beliau mengakui minuman tenaga Lucozade berperisa asli, limau, tropika dan sitrus mengandungi paras rendah arak begitu juga dengan lima perasa yang disediakan untuk Ribena.. - Agensi

Khamis, 5 Ogos 2010

SOMEONE CARES ABOUT YOU..


At times when you feel..

At the end of your rope..

Trapped and depressed..
What should you do?

Cry in despair?

Get Angry?..And turn into a monster?
Get drunk?..Take drugs?
Even if you feel..
Very sad..

Like a fool..

Whely..Guilty..
Afraid and inferior..


Remember..that there is SOMEONE..

Who really CARES about you..

always LOOKING AFTER you..

really LOVES YOU..
GUESS WHO???


Selasa, 3 Ogos 2010

KALAU IYA PUN CINTA..TAKKAN LAH..

Takkanlah apa yer..Bak kata Nabil..Lu fikirlah sendiri..haha confirm ada yang marah dengan saya. Janganlah marah, just joke di hari selasa nan indah. Entri kali ini..cinta antara benua. Malaysia dan luar negara. Tidak kiralah dari negara mana. Yang pasti luar dari Malaysia.


Disuatu hari dalam suasana majlis kenduri kahwin, tengah saya sedap menikmati nasi minyak berlaukkan ayam masak merah..mood makan saya terganggu seketika dek terdengar sembang-sembang makcik di meja sebelah saya.


"Anak kamu dengan si xxx (nama terpaksa di x kan) bila pula kendurinya..kawan lama-lama pun tidak manis dipandang orang"


"Ish..anak aku takder jodoh dengan si xxx tu. Iyalah jodoh tu kan kerja Tuhan. Sekarang ni berkawan dengan si @#. Insyaallah, kalau jadi..bermenantukan orang luar negara." Dengan penuh bangga lagi gembira si ibu bercerita. Senyuman tidak lekang di bibir. Berseri. Sama naik serinya dengan rantai leher yang di pakai. Biasalah, waktu kenduri kendara ni lah, saya rasa dah macam pameran barang kemas. Masing-masing pamerkan koleksi emas hak milik sendiri. 


"Baru minggu lepas, anak aku balik dari tutttttt..... Si @# beriya hendak bawa balik bakal isteri tunjuk dekat keluarga dia" sambung makcik tersebut lagi.


Saya yang baru hendak menikmati air sirap, rasa hendak tersedak. Mak aihh..beraninya, advancenya keluarga ini. Kalau dalam Malaysia, tidak lah risau sangat. Ni luar negara..saya ulang luar negara. Dan that is the first time, anak makcik tersebut ke luar negara bersama orang yang belum lagi menjadi bakal suami. Kalaulah tidak dapat balik ke Malaysia lagi..macam mana? Agaknya, kes-kes lari ke Lombok beginilah permulaan ceritanya yer.


Pendapat saya..kalau setakat hendak berkenalan dengan keluarga bakal mertua ni..banyak lagi cara lain. Web cam ker..ish banyak lagi. Tidak pun minta jer pihak keluarga lelaki datang bercuti ke Malaysia sebab kita ni wanita. Ini sekadar pendapat saya. Lain orang lain pula pendapatnya. Dan buat kaum ibu, janganlah terlalu happy untuk bermenantukan menantu luar negara. Keselamatan anak yang lebih utama. Biarlah semuanya berakhir dengan selamat dan happy ending.

Isnin, 2 Ogos 2010

KENAPA SUKAR KHUSYUK DALAM SOLAT??

Tidak lama lagi, umum mengetahui kita akan mula berpuasa di bulan Ramadhan. Berpuasa di siang hari dan bersolat terawih di malam hari, memang tidak dapat dipisahkan. Jom kita semak, kenapa sukarnya untuk khusyuk dalam solat. Semoga kita semua memperolehi solat sempurna.

Perlu bagi kita untuk mengetahui apakah elemen utama yang pasti akan mengganggu diri drpd memperolehi khusyuk. Dua faktor yang paling utama yang amat meluas di tanah air kita, iaitu:

1. Kerosakkan akidah dan kepercayaan

Isu yang berkaitan dengan perkara ghaib seperti mengetahui perihal sejarah silam, ramalan bala, ramalan perkara yang akan datang,mengetahui sesuatu tentang makhluk halus dan yang seumpama dengannya ialah satu keyakinan yang mesti disumberkan kepada 3 sumber sahaja, iaitu:

a) Al-Quran

b) Hadis sahih dan hasan

c) Fitrah kejadian alam (sunnatullah)

Tanpa ketiga-tiga sumber ini, kepercayaan tadi dengan mudah boleh membawa kepada gejala tilikan dan ramlaan ghaib yang tidak diizinkan oleh Allah s.w.t dan Rasul-Nya.

Sunnatullah (hukum alam) Boleh Dipercayai

Mempercayai sesuatu yang mempunyai ciri-ciri ghaib seperti menyakini esok akan berlaku hujan berdasarkan Sunnatullah iaitu setelah dilihat dari satelit maka didapati kumpulan awan tebal diatas Malaysia. Ia adalah bentuk ramalan yang didasari oleh Sunnatullah atau fitrah alam yang diharuskan.

2. Makanan, minuman dan pakaian daripada harta haram.

Apabila doa seseorang boleh terkesan dengan sebab pendapatan yang haram, sudah tentulah ibu kepada doa iaitu solat juga akan terkesan serta menjadi tidak makbul, dan kusyuk juga pasti tidak akan muncul-muncul. Dua sebab besar melibatkan harta haram:

a) Dosa riba

b) Dosa rasuah

c) Dosa pendapatan lain yang haram

Demikianlah tiga bentuk pendapatan harta yang mematikan hati, menghilangkan khusyuk solat. Maka jauhilah. Info tersebut saya perolehi dari salah satu buku yang menjadi koleksi saya iaitu buku Formula Solat Sempurna. Ketika mula-mula terpandang buku tersebut, terdetik di hati saya, adakah solat saya selama ini sudah sempurna? Tanpa berfikir 2 atau 3 kali, saya terus beli untuk mengetahui jawapannya. Sharing is caring. 

Ahad, 1 Ogos 2010

PERCAYA ILMU BINTANG

Allah menjadikan bintang untuk tiga tujuan, iaitu sebagai perhiasan langit, perejam syaitan dan pedoman arah tuju. Barangsiapa yang mentakwilkannya kepada selain tiga tujuan itu maka ia telah melakukan kesalahan dan mensia-siakan usahanya serta membebankan dirinya dengan sesuatu yang dia tidak tahu.

Rasulullah s.a.w melarang ilmu perbintangan tersebut di dalam sabdanya:

"Barangsiapa yang mengambil panduan satu cabang daripada ilmu perbintangan maka itu bermakna ia telah mengambil satu cabang daripada ilmu sihir dan bertambah selama ia bertambah"
(Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Ibn Majah)

Dalam bentuk moden, jenis kesyirikan ini boleh berlaku apabila ada individu yang kerap dan suka menilik bintang kelahirannya seperti Leo, Capricon, Sagittarius dan lain-lain. Maka dirujuknya apakah yang akan berlaku kepada dirinya pada hari ini. Inilah bentuk virus yang akan merosakkan akidah umat Islam.

NetKL Network

Catatan Popular