My Instagram

MUZIK?..AWAS!, JANGAN SAMPAI LUPA DIRI..




Sesi pengajian untuk AF8 telah ditutup. Shahir telah dinobatkan sebagai best student. Tahniah! sebab menang dan hensem. Kebahagian dalam perpisahan, lagu ciptaan KRU (mentor business saya ni..) sedang rancak di putarkan di era fm, hot fm, suria fm, muzik fm, dan yang lain-lain.

Itu baru AF. Ada Mentor, Jangan Lupa Lirik, Muzik-Muzik, Malaysian Idol, Tom-tom Bak dan banyak lagi sebenarnya dan semuanya best-best belaka.

Kita mendengar muzik untuk melapangkan jiwa yang sedang berserabut dan ingin mencari ketenangan. Ada juga yang mendapat idea apabila mendengar muzik. Sambil ulangkaji pun dengar muzik. Apa hukum jenis muzik dan alatnya ya? Ada yang menyatakan haram dan ada yang menyatakan harus.

Merujuk kepada pandangan dan pendapat Imam Al-Ghazali, hukum mendengar lagu ada lima iaitu harus, sunat, wajib, makruh dan haram. Dan beliau telah mengklasifikasikan lagu kepada tujuh jenis antaranya :



  • Lagu yang membangkitkan kerinduan untuk menziarahi tempat-tempat suci seperti Mekah dan Madinah.  
  • Mengobarkan semangat berjuang untuk mempertahankan akidah dan negara. 
  • Menceritakan pertarungan dan sikap kelakian yang pantang mengalah disaat-saat genting. 
  • Lagu yang mengingatkan diri terhadap hakikat hidup yang sebenar. 
  • Menceritakan keadaan ketika rela dan sukacita untuk menghargai suasana tersebut dan menikmati kenangannya selama mungkin. 
  • Lagu bercorak ghazal yang sopan seperti kisah cinta dan membayangkan harapan untuk bertemu serta pertautan yang lebih erat di masa akan datang. 
  • Lagu yang menceritakan sifat Allah, memuji serta bertahmid diatas kebesaranNya. 

So, menjadi kewajiban pendengar menjauhi nyanyian yang boleh mendorong ke arah kejahatan, melalaikan dan leka untuk mengerjakan ibadah agar dapat memelihara diri dan agama. Nak dengar muzik, dengarlah tapi jangan sampai terbarai kewajiban yang betul-betul wajib. Apa lagi kalau bukan sembahyang.

Tiada ulasan

No proper ID, no proper comment, down you go the spam drain. Receiving happy vibes!