Hari ini manusia di ukur dengan kecemerlangan akademik. Jika tidak cemerlang akademik, dia dikira kurang bagus. Itu satu kesilapan. Ukuran berteraskan akademik untuk menilai manusia bijak atau tidak bijak, cerdik atau bodoh, sebenarnya tidak begitu tepat.

Akademik hanyalah sebahagian kecil daripada apa yang perlu manusia lakukan untuk membina kecemerlangan. Akademik macam rembesan air daripada setitis air.

Jadi, ilmu yang anda pelajari di sekolah hanyalah rembesan kecil daripada lautan ilmu. Kalaulah anda gagal atau tidak begitu cemerlang dalam akademik usah hukum diri anda sebagai bodoh, bengap, bangang. Itu silap.

Anda mungkin bodoh belajar tapi anda pandai hal lain; kemahiran hidup anda luar biasa, daya fikir anda cemerlang. Setiap manusia dijadikan dengan semua kebaikkan dan kelebihan.

Seseorang itu sudah tentu mencuba yang terbaik sewaktu menghadapi peperiksaan. Tetapi kadang-kadang emosinya terbelah pada waktu itu. Mungkin ada masalah kewangan, masalah sosial, demam, sakit gigi, mana keputusan mereka nak okey? Jadi, seseorang yang gagal peperiksaan tidak bolehlah dianggap tak okey segalanya.

Sebenarnya setiap orang ada hebatnya dan ada tak hebatnya. Kategori pertama, hebatnya mereka tak payah suruh, tahu buat sendiri. Tak payah nasihat sangat (apa lagi belasah) tahu dia baca buku sendiri. Tapi mungkin dia bodoh atau malas sikit dalam kerja-kerja rumah.

Kumpulan kedua yang perlu dirangsang, perlu dinasihat, perlu dipaksa, kadang-kadang perlu diugut, ada juga lebihnya, misalnya pandai baiki alat elektronik, semula jadi. Kan ada budak yang macam tu?

Kumpulan ketiga, kumpulan yang paling kita rasa menyusahkan hidup kita, ada baiknya dia. Tak gitu ALLAH tak buat dia. Tidak ada ciptaan ALLAHSWT yang tak berguna pada bumi. Pasti ada.

Nampak tak, betapa perlunya kita percaya setiap ciptaan ALLAH itu ada faedahnya pada makhluk lain dan setiap ciptaan ALLAH itu sempurna. Ukuran tak sempurna itu ukuran kita manusia, yang selalu lebih dibauri oleh ego, sombong, besar diri, riak, ujub, waham, kaya, lawa, kacak, macho, tinggi dan seribu satu macam lagi alasan.

Kita ini walau sesempurna mana tetap perlukan bantuan. Manusia perlu bantu membantu. Biar kategori apa anak kita, atau diri kita, kita tak boleh berhenti daripada membantu mereka atau membantu diri kita sendir, sebab insya-Allah hidup dia panjang lagi, hidup kita panjang lagi. Sekarang okey, esok belum tahu.

Post a Comment

No proper ID, no proper comment, down you go the spam drain. Receiving happy vibes!

Terbaru Lebih lama